Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Mijn speedtest van 4 Juli 2024 12:55

Normaal zoals het dus zou moeten zijn. Dit even ter info

Even kijken hoe het rond 18:00 uur is.

 


@Renso @Joran.98 Jullie gegevens zijn doorgegeven. Dit betekent dat jullie als backup staan voor de test. Mocht het nodig zijn, contacteert KPN NetwerkNL jullie vanzelf. Voor nu zijn er genoeg testers. Dank voor al jullie reacties!

@Rhodez Ik moet er bij jou op terugkomen, ik heb namelijk iets te snel gesproken. Jij zit niet op het WBA netwerk maar op het ODF netwerk. De problemen uit dit topic spelen hierop niet, dit hebben wij uitgesloten. Jij hebt dus individueel last van een wegvallende verbinding s'avonds. Zou je hier bijvoorbeeld een los topic voor willen aanmaken, of contact met ons willen opnemen via een andere weg? Dan gaan we dit onderzoeken!

@HJHome Waqqas heeft al een reactie gegeven, de Odido TV app werkt inderdaad alleen op ons vaste netwerk. Je kunt natuurlijk wel de Odido Online TV app gebruiken. Dit is een mobiele app, die je bijvoorbeeld via een Chromecast ook kan streamen naar de tv!

 
@Harry du Bois Dank voor de gegevens, je bent toegevoegd aan het onderzoek!

@Barrygerritsen Bedankt voor je melding! Lever jij ook de rest van de gevraagde gegevens aan? Dan voeg ik je toe!
 

Bedankt Cheyenne,

 

Is het mogelijk om meer internet te krijgen op mijn mobiele abonnement? Momenteel ga ik heel snel door mijn bundel heen, omdat ik constant een hotspot aan moet maken 😅


Beste Odido Support,

 

 

Moderator edit:

 

Als het aan de ONT ligt, waarom hebben dan niet alle klanten van Odido last van trage wifi en bekabeld internet vanaf de namiddag? 

Omdat de ONT tussen het modem/router en het netwerk zit.

Zie het als weinig water uit de kraan. De kraan kan het prima doen, maar als de hoofdaansluiting bijna helemaal dicht zit dan komt er maar weinig water uit. Je kan de kraan vervangen, maar dat lost het probleem niet op. Het openzetten van de hoofdaansluiting lost het wel op. In dit voorbeeld is het ONT de hoofdaansluiting. :) 

Het openzetten van de hoofdaansluiting (ONT), de woorden van de moderator, is dus de oplossing. Snel doen dan maar. Niet elke klant heeft dus problemen met de hoofdaansluiting (ONT). Hoe kan dat?


 

Als het aan de ONT ligt, waarom hebben dan niet alle klanten van Odido last van trage wifi en bekabeld internet vanaf de namiddag? 

Omdat het specifiek om Genexis ONT’s van KPN WBA gaat. Aansluitingen met een OpenDutchFiber glasvezel gebruiken een ander type ONT van Huawei.


Goedenavond allemaal. Fijn dat ik dit topic heb gevonden (heel mooie post @chefneliz!). Vorige week heb ik de overstap gemaakt van KPN glasvezel naar Odido glasvezel. En man, wat is dit flink afzien. Ook voor anderen, zo lees ik. Inderdaad vooral tussen 17:00 en 21:00 tergend langzaam internet. Hierdoor maak ik in de avond - zo ook nu - vrijwel standaard gebruik van 5G via mijn telefoon (ook als hotspot). 
Mijn vrouw klaagt al dagen steen en been over haperingen en vastlopers bij streaming van een serie. En een potje online gamen met vrienden zat er net ook niet in. Heel frustrerend!

Ik zal proberen mijn melding zo snel als mogelijk aan te vullen met de gevraagde gegevens. 

@Cheyenne van Odido Mijn vrouw en ik hebben beiden een abonnement bij Ben (geen Unlimited), dus we houden ons aanbevolen voor een extra databundel zolang deze problematiek bij ons speelt. 


Vanmiddag is er een Odido Business monteur bij mij thuis geweest voor dit probleem. Vanwege de omvang en aard van het probleem hebben ze ook monteurs van die afdeling erbij betrokken om het probleem uit te zoeken. Er zijn een aantal uren metingen uitgevoerd om data te verzamelen om het probleem te achterhalen. Ook is als proef mijn genexis ONT vervangen voor een Nokia ONT. De Genexis is meegenomen voor onderzoek.

Bij een aantal metingen die ik vanavond via wifi heb uitgevoerd, is tot op heden de jitter niet boven 1ms gekomen. Als dit zo blijft dan geeft de Nokia een hele verbetering ten opzichte van de Genexis. Deze heeft nooit zo lage jitter gehad. Ook is de verbinding tot op heden wel stabiel. Maar het is misschien nog wat te kort geleden veranderd voor een goed oordeel.


Mijn speedtest van 4 Juli 2024 12:55

Normaal zoals het dus zou moeten zijn. Dit even ter info

Even kijken hoe het rond 18:00 uur is.

 

Vanavond nog geen uitval gehad…….


Hier in Ede wel uitval, zoals vrijwel elke avond. Dusdanig dat ik dit forum via een 5G hotspot moet laden. Is er een algemene oplossing voor dit probleem?!


Vanmiddag is er een Odido Business monteur bij mij thuis geweest voor dit probleem. Vanwege de omvang en aard van het probleem hebben ze ook monteurs van die afdeling erbij betrokken om het probleem uit te zoeken. Er zijn een aantal uren metingen uitgevoerd om data te verzamelen om het probleem te achterhalen. Ook is als proef mijn genexis ONT vervangen voor een Nokia ONT. De Genexis is meegenomen voor onderzoek.

Bij een aantal metingen die ik vanavond via wifi heb uitgevoerd, is tot op heden de jitter niet boven 1ms gekomen. Als dit zo blijft dan geeft de Nokia een hele verbetering te geven ten opzichte van de Genexis. Deze heeft nooit zo lage jitter gehad. Ook is de verbinding tot op heden wel stabiel. Maar het is misschien nog wat te kort geleden veranderd voor een goed oordeel.

Fijn dat het , voor nu, een verbetering geeft bij jou


@erhard94 

Fijn dat,voor nu, de problemen met het wisselen van de Ont zijn opgelost. 

Ik hoop dat Odido met het verschil tussen de Nokia en de genexis uit kan vogelen waar de problemen zitten van dit probleem


 

Als het aan de ONT ligt, waarom hebben dan niet alle klanten van Odido last van trage wifi en bekabeld internet vanaf de namiddag? 

Omdat het specifiek om Genexis ONT’s van KPN WBA gaat. Aansluitingen met een OpenDutchFiber glasvezel gebruiken een ander type ONT van Huawei.

Beste Zultan, dank voor je reactie. het probleem is dus de Genexis ONT van KPN WBA als ik het goed begrijp. Tijd voor een andere ONT bij KPN WBA? Of is dat  te simpel? Zijn er verschillende soorten aansluitingen? Heb je enig idee waarom dit probleem al een jaar speelt?  Groeten.


Wij zijn nog niet zo lang geleden overgestapt naar Odido. Het viel ons op dat de internetverbinding in de avond beduidend slechter was.

 

Toevallig kwam ik vandaag op dit forum en topic uit.

En het is herkenbaar.

Bij deze meld ik mij ook aan als een van de klanten met problemen. Pagina’s laden niet, streaming stottert. Typisch is dat als ik VPN aanzet de pagina’s wel laden.

 

Betreft Pijnacker , 2642LB.


Vanmiddag is er een Odido Business monteur bij mij thuis geweest voor dit probleem. Vanwege de omvang en aard van het probleem hebben ze ook monteurs van die afdeling erbij betrokken om het probleem uit te zoeken. Er zijn een aantal uren metingen uitgevoerd om data te verzamelen om het probleem te achterhalen. Ook is als proef mijn genexis ONT vervangen voor een Nokia ONT. De Genexis is meegenomen voor onderzoek.

Bij een aantal metingen die ik vanavond via wifi heb uitgevoerd, is tot op heden de jitter niet boven 1ms gekomen. Als dit zo blijft dan geeft de Nokia een hele verbetering te geven ten opzichte van de Genexis. Deze heeft nooit zo lage jitter gehad. Ook is de verbinding tot op heden wel stabiel. Maar het is misschien nog wat te kort geleden veranderd voor een goed oordeel.

@Cheyenne van Odido en @Teresa van Odido Hoe kan het nu dat de ONT bij sommige mensen wel omgewisseld wordt terwijl jullie aangaven dat dit niet ging gebeuren? Ook in dit voorbeeld lijkt het zeker de problemen op te lossen, net als bij de Topicstarter. 

Ik denk dat ik voor meerder mensen hier in het topic spreek dat zij een omwisseling op prijs zouden stellen, net als ikzelf. 


Vanmiddag is er een Odido Business monteur bij mij thuis geweest voor dit probleem. Vanwege de omvang en aard van het probleem hebben ze ook monteurs van die afdeling erbij betrokken om het probleem uit te zoeken. Er zijn een aantal uren metingen uitgevoerd om data te verzamelen om het probleem te achterhalen. Ook is als proef mijn genexis ONT vervangen voor een Nokia ONT. De Genexis is meegenomen voor onderzoek.

Bij een aantal metingen die ik vanavond via wifi heb uitgevoerd, is tot op heden de jitter niet boven 1ms gekomen. Als dit zo blijft dan geeft de Nokia een hele verbetering te geven ten opzichte van de Genexis. Deze heeft nooit zo lage jitter gehad. Ook is de verbinding tot op heden wel stabiel. Maar het is misschien nog wat te kort geleden veranderd voor een goed oordeel.

@Cheyenne van Odido en @Teresa van Odido Hoe kan het nu dat de ONT bij sommige mensen wel omgewisseld wordt terwijl jullie aangaven dat dit niet ging gebeuren? Ook in dit voorbeeld lijkt het zeker de problemen op te lossen, net als bij de Topicstarter. 

Ik denk dat ik voor meerder mensen hier in het topic spreek dat zij een omwisseling op prijs zouden stellen, net als ikzelf. 

Ik wist niet dat dit bij mij ging gebeuren. Er zou eigenlijk een datalogger bij mij geplaatst worden die regelmatig speedtesten uit zou voeren. De nokia is bij mij voor eerst als proef geplaatst. Normaal word deze niet bij consumenten geplaatst als vervanging voor de genexis.

De eerste resultaten lijken goed, maar ik wil nog wel voorzichtig zijn met een conclusie.


In het vervolg op mijn (eerste) reactie van een uur geleden, hierbij de gevraagde gegevens:

Speedtest

Het laden duurt zéér lang…

Met uiteindelijk een foutmelding tot gevolg...

Nog geprobeerd om de desktop app te downloaden, maar die download bleef hangen…

IP Config

Taakbeheer

Pingtest

Leg uit wat je exact ervaart

Extreem (!!!) traag/geen internet. Foutmeldingen bij laden pagina's. Niet kunnen streamen. Niet online kunnen gamen. Simpele WhatsApp-berichten die pas na 30 seconden een vinkje krijgen. Het is om horendol van te worden. 

Wanneer ervaar je het? 

Het wordt echt serieus vervelend tussen 17:00 en 22:00 (daarna lig ik doorgaans op bed, dus het zou ook nóg langer kunnen duren). Overdag zijn er overigens ook momenten geweest waarop ik overschakel naar 5G om bijv. (sneller) het nieuws te kunnen lezen. 


 

Als het aan de ONT ligt, waarom hebben dan niet alle klanten van Odido last van trage wifi en bekabeld internet vanaf de namiddag? 

Omdat het specifiek om Genexis ONT’s van KPN WBA gaat. Aansluitingen met een OpenDutchFiber glasvezel gebruiken een ander type ONT van Huawei.

Beste Zultan, dank voor je reactie. het probleem is dus de Genexis ONT van KPN WBA als ik het goed begrijp. Tijd voor een andere ONT bij KPN WBA? Of is dat  te simpel? Zijn er verschillende soorten aansluitingen? Heb je enig idee waarom dit probleem al een jaar speelt?  Groeten.

Dat zijn ze allemaal aan het uitzoeken, veel is op te lossen met firmware, of dat in dit specifieke geval ook geldt weet ik niet.


Vanmiddag is er een Odido Business monteur bij mij thuis geweest voor dit probleem. Vanwege de omvang en aard van het probleem hebben ze ook monteurs van die afdeling erbij betrokken om het probleem uit te zoeken. Er zijn een aantal uren metingen uitgevoerd om data te verzamelen om het probleem te achterhalen. Ook is als proef mijn genexis ONT vervangen voor een Nokia ONT. De Genexis is meegenomen voor onderzoek.

Bij een aantal metingen die ik vanavond via wifi heb uitgevoerd, is tot op heden de jitter niet boven 1ms gekomen. Als dit zo blijft dan geeft de Nokia een hele verbetering te geven ten opzichte van de Genexis. Deze heeft nooit zo lage jitter gehad. Ook is de verbinding tot op heden wel stabiel. Maar het is misschien nog wat te kort geleden veranderd voor een goed oordeel.

@Cheyenne van Odido en @Teresa van Odido Hoe kan het nu dat de ONT bij sommige mensen wel omgewisseld wordt terwijl jullie aangaven dat dit niet ging gebeuren? Ook in dit voorbeeld lijkt het zeker de problemen op te lossen, net als bij de Topicstarter. 

Ik denk dat ik voor meerder mensen hier in het topic spreek dat zij een omwisseling op prijs zouden stellen, net als ikzelf. 

Ik wist niet dat dit bij mij ging gebeuren. Er zou eigenlijk een datalogger bij mij geplaatst worden die regelmatig speedtesten uit zou voeren. De nokia is bij mij voor eerst als proef geplaatst. Normaal word deze niet bij consumenten geplaatst als vervanging voor de genexis.

De eerste resultaten lijken goed, maar ik wil nog wel voorzichtig zijn met een conclusie.

Vooropgesteld, ik ben blij voor je! De TS had een welwillende monteur die zijn ONT ook heeft vervangen en voor zover ik weet geniet hij daar nog iedere dag van. Jou gun ik dat ook zeker!

Maar het wordt allemaal een beetje frustrerend en het voelt alsof we aan het lijntje gehouden worden omdat een manager de ONT’s niet wil laten vervangen maar dat er een firmware patch moet en zal komen. Wat vervolgens ondanks “dat het de hoogste prioriteit heeft” niet opschiet. 

Dit topic loopt nu 17 dagen, maar het probleem speelt al veel langer bij o.a. mijzelf en vele anderen. En ook mensen die nu een abonnement afsluiten vallen met hun neus in de spreekwoordelijke boter, die krijgen ook gewoon nog een Genexis ONT. Die nieuwe klanten mogen dus ook fijn op die nieuwe firmware.

Verder blijft er gevraagd worden om pings, die gewoon goed lijken, taakmanager screenshots en andere informatie die niet iets aangeven over de issues. Want, de time-outs zijn daarop niet zichtbaar. 

Ik ben geen netwerk engineer, maar wel een techneut en met de aanknopingspunten dat het met een Nokia ONT goed werkt en dat een VPN het probleem ook oplost, lijkt het me dat er een oplossing gevonden had moeten zijn. Dit voelt alsof bij de daily standup niemand het kaartje met dit issue wil pakken. 


Wat ik niet begrijp is waarom dit aleen bij odido een issue is. Waarom hebben kpn, solcon of freedom wba klanten geen last?

Op zo'n pon segment kunnen toch klanten zitten die allemaal verschillende providers hebben?  Dat is toch de lol van dat hele optische splittergedoe?

 


@Grad12 

Volgens mij is het een capaciteitsprobleem.


Bij mij ook uitval vanaf de namiddag

 


@Grad12

Volgens mij is het een capaciteitsprobleem.

Maar dat los je toch niet met een ont wissel op? Kennelijk is het probleem niet tot aan de city pop. Temeer omdat het kennelijk met vpn wel goed gaat en andere providers met dezelfde ont"s geen problemen ondervinden.

Begrijp die ont wissel nog niet helemaal 

 


@Grad12

Volgens mij is het een capaciteitsprobleem.

Maar dat los je toch niet met een ont wissel op? Kennelijk is het probleem niet tot aan de city pop. Temeer omdat het kennelijk met vpn wel goed gaat en andere providers met dezelfde ont"s geen problemen ondervinden.

Begrijp die ont wissel nog niet helemaal 

 

Blijkbaar doet de Genexis iets met de data waardoor het verderop in het netwerk mis gaat. De Nokia doet dat schijnbaar niet. En een VPN maakt een tunnel om de data heen waardoor de ONT’s er niet aan kunnen komen. 


En dat dan alleen bij odido klanten. Ik vind dat moeilijk te geloven. Of krijgen alleen odido klanten brakke ont's?

 

Of zegt dit iets over penetratiegraad van gpon? Zit het merendeel nog op aon en heeft odido door alle recente migraties een veel groter gpon klantenbestand?

 

Er is iets wat odido onderscheidt tov andere wba providers.

 

Wat betreft die ont's dat zijn layer 1 devices vergelijkbaar met arp-ethernet maar ipv mac adressen worden serienummers gebruikt. Hoe zouden die onderscheid kunnen maken in type verkeer? 


Hi @Harry du Bois, dat kan zeker! Check mijn bericht helemaal boven in het topic hierover. Je mag mij hiervoor een privébericht sturen!

@Poppema niet fijn dat dit je start bij ons is. Mijn excuses! Ik heb je toegevoegd aan onderzoek gezien de informatie heb aangeleverd. Je mag mij een privébericht sturen, dan stuur ik jou een Unlimited Data voucher toe!

@m2xdam Sorry voor dit ongemak! In het topic kun je enkele tips vinden om het te omzeilen. Vooral VPN inschakelen lijkt te helpen. Als je wilt, voeg ik je toe aan het onderzoek. Ik heb dan wel de gevraagde informatie nodig. Ik zie dat er bij jou echter al een opzegging gepland staat voor 2 augustus. Natuurlijk mag je je altijd aansluiten, als je wilt! moderator edit: een betaalde VPN is vanuit Odido geen tip. Andere klanten geven dit wel als tip. Als tussenoplossing bieden wij Unlimited Data aan.

@Kevin2024 Voorzie je mij van de gevraagde gegevens? Zie bovenin het topic wat ik hiervoor nodig heb, in het blauwe vlak. Alvast bedankt!

@kprook Het vervangen van de Genexis naar de Nokia ONT is inderdaad onderdeel van een test en is niet perse de oplossing. Dit moeten we nog aankijken. Vanavond zal de nieuwe update door KPN worden getest, we houden jullie na het weekend sowieso op de hoogte.

 


@Cheyenne van Odido, dankjewel. Je hoeft mij inderdaad niet meer mee te nemen in het onderzoek, maar weet wel dat dit probleem doorslaggevend was om over te stappen naar een andere internet provider. Ik vind het ongelofelijk dat mensen met een Gbit/s glasvezel abonnement zo lang met deze problemen blijven zitten, en er ook geen pro-actieve monitoring of communicatie hierover is vanuit Odido. Men koopt een Ferrari, maar hun auto rijdt vervolgens als een Trabant van 30 jaar oud.

Wat betreft de VPN, aan de gratis versie zit een keerzijde (zie jullie eigen blog https://www.odido.nl/blog/gratis-vpn/). Stellen jullie een veilige/betaalde VPN ter beschikking aan de gedupeerde klanten? En om dit succesvol te laten zijn voor alle aparaten thuis zal het in de router ingesteld moeten worden. Kan je daarvoor instructies delen?


Reageer