Skip to main content
  • 1,861 Topics
  • 18,189 Reacties
1861 Topics
Wanneer gaat Odido IPv6 ondersteunen?
Gezien het vorige topic een slotje heeft gekregen en ik wel benieuwd ben naar de stand van zaken w.b. IPv6 bij Odido anno maart 2024, hierbij nog eens de vraag. Wanneer gaat Odido (dan eindelijk) IPv6 ondersteunen? Kijk, dat het er nog niet is, is 1 ding. Maar dat er zo slecht over wordt gecommuniceerd vind ik eigenlijk nog erger. Volgens mij verdienen we een concreet, helder antwoord. Het liefst direct van de techneuten. Als je je afvraagt “Waarom is IPv6 zo belangrijk” of “Waarom stap je dan niet over” dan hier wat redenen waarom IPv6 voor iedereen (en ja, dus ook voor jou!) belangrijk is. Schaarste van IPv4-adressen: Het huidige IPv4-protocol heeft een beperkt aantal beschikbare adressen, wat leidt tot een dreigend tekort. IPv6 lost dit probleem op door een veel groter adresbereik te bieden, waardoor er voldoende unieke adressen beschikbaar zijn voor alle apparaten wereldwijd. Echter, deze oplossing werkt alleen als ALLE providers ondersteuning bieden voor IPv6. Er zijn nu al tal van websites en services die alleen via IPv6 werken en dat worden er alleen maar meer. Vaak kiest men er voor extra kosten te maken en oude IPv4 adresruimte in te kopen. Bevordering van innovatie: Door de beschikbaarheid van een overvloed aan IP-adressen kunnen bedrijven en ontwikkelaars nieuwe innovatieve toepassingen en diensten ontwikkelen, waardoor de technologische vooruitgang wordt gestimuleerd. Soms zijn die toepassingen niet mogelijk met IPv4. Soms wordt de innovatie tegengehouden door de hoge kosten van schaarse IPv4 adressen. Die (dankzij providers als Odido, die nog geen IPv6 hebben geïmplementeerd) nog steeds nodig zijn. Geen NAT (Network Address Translation) meer nodig: Met IPv6 wordt NAT overbodig. NAT introduceert vaak complexiteit en problemen in netwerken. Vooral bij communicatie / VoIP toepassingen heb je hier last van. Het vermijden van het gebruik van NAT kan leiden tot eenvoudiger netwerkbeheer en betere end-to-end connectiviteit. En nee, dit is geen beveiligingsrisico zoals sommige mensen denken. Een firewall beschermt je tegen aanvallen van buitenaf, NAT op zichzelf niet. En de noodzaak van een firewall verdwijnt niet bij IPv6. Er zijn legio overgangsstrategieën beschikbaar voor Odido. De coolste vind ik eigenlijk de aanpak zoals (provider met een blauw logo, want stel je voor dat ik de naam van een concurrent noem): Implementeer native IPv6 en CGNAT voor IPv4. Biedt daarnaast (voor klanten die dat willen, klein percentage volgens de blauwe provider, kosteloos een dedicated IPv4-adres aan. Laten we er met z’n allen voor zorgen dat Odido weer een coole provider wordt, maar daarvoor is nu toch echt wel een handreiking vanuit Odido vereist.
JBL box koppelen via google Home aan Zyxel T56
Beste allen, sinds enige tijd heb ik de Zyxel T56 in gebruik en loop her en der tegen problemen aan: Android apparaten connecten eenmalig, en daarna blijven ze vragen om handmatige connectie vanwege ‘WPA3 connection required’ meldingen elke 7.5 minuut een DHCP renew Haperende/bevroren TV beelden Ik krijg mijn JBL speaker via Google Home niet geconnect Het WPA issues heb ik kunnen omzeilen door WiFi op de router uit te zetten en via bekabelde Ubiquiti AP te laten lopen. De frequente DHCP renewals lijkt geen grote problemen op te leveren. TV hapert af en toe, en is ‘te verdragen’. Is wel bekabeld direct met de router verbonden, dus zou niet aan WiFi mogen liggen Het grootste probleem is dat ik mijn JBL Link Portable niet meer verbonden krijg. Ik heb deze in een ander netwerk gebruikt, en wil deze nu weer opnieuw aanmelden. De Home app vindt de speaker, connect maar het gaat mis als de verbinding met de router gemaakt moet worden. Ik heb inmiddels alles al geprobeerd: de speaker naar fabrieksinstellingen gezet, de Zyxel naar fabrieksinstellingen gezet, de Zyxel WifI op 2.4GHz en WPA2 gezet (en de Ubiquiti APs uitgezet), de firewall uitgezet (zonder WAN connectie) maar ik kom niet verder. Als ik de speaker in een ander netwerk (Ziggo) probeer te connecten is dit in 1 minuut geregeld, maar op de Zyxel loopt het steeds vast. Andere apparaten kan ik wel via de Home App toevoegen (chromecast etc.) In de logging zie ik enkel DHCP requests die onbeantwoord blijven (terwijl een aanmelding van een smartphone die binnenkomt wel wordt gehonoreerd): Wie weet raad?
Klacht nieuw abonnement
Geachte heer/mevrouw, Op 2 februari 2024 zou mijn overstap naar Odido voor thuisinternet plaatsvinden, zoals afgesproken in onze overeenkomst. Echter, tot mijn grote teleurstelling en frustratie, is deze overgang niet correct uitgevoerd. Bij mijn eerste contact met uw medewerker, Arnoud, op die dag, werd mij ten onrechte verteld dat mijn overgang pas op 15 februari zou plaatsvinden, ondanks de overeenkomst die ik met uw bedrijf had gesloten voor de datum van 2 februari. Ik verzocht om een schriftelijke bevestiging van deze wijziging, maar heb hier nooit meer iets over vernomen. Op 15 februari, de vermeende nieuwe overgangsdatum, bleef mijn internetverbinding echter onbestaande. Pas op 17 februari ontving ik een sms-bericht van jullie waarin stond dat mijn overstap had plaatsgevonden, maar wederom zonder daadwerkelijke internetverbinding. Na herhaalde telefoontjes met uw klantenservice, waarin ik herhaaldelijk mijn situatie uitlegde, stuurde u een monteur van Guidion om het probleem op 17 februari op te lossen. Deze monteur bevestigde dat er een probleem was en stuurde de melding door naar uw bedrijf. Ondanks deze melding, heb ik tot op heden geen enkele vorm van communicatie of actie van uw kant ontvangen om het probleem op te lossen. Bovendien, ondanks het aanbieden van een internetvoucher als tegemoetkoming, heb ik nauwelijks gebruik kunnen maken van internet thuis. Slechts één avond kon ik met mijn laptop en televisie verbinden via de hotspot van mijn mobiele telefoon. Dit is onacceptabel voor een nieuwe klant zoals ik. Uw collega Beatries die ik op 18 februari heb gesproken, verzekerde mij dat er een melding zou worden gemaakt bij KPN en dat er binnen twee werkdagen geholpen zou worden. Helaas heb ik noch van u, noch van KPN iets vernomen!!! Ik ben uiterst teleurgesteld in de gebrekkige service die ik tot nu toe heb ervaren. Ik eis dan ook dat dit probleem onmiddellijk wordt opgelost en dat ik binnen 24 uur een bevestiging ontvang van de acties die u onderneemt om mijn internetverbinding te herstellen. Bovendien verwacht ik een passende compensatie voor het ongemak en de tijd die ik heb moeten besteden aan het oplossen van dit probleem. Ik vertrouw erop dat u deze kwestie serieus zult nemen en dat u snel actie onderneemt om mijn probleem op te lossen. Mocht ik binnen de gestelde termijn geen bevredigende reactie ontvangen, dan behoud ik mij het recht voor verdere stappen te ondernemen. In afwachting van uw spoedige reactie. Met vriendelijke groet, Klantnummer *mod edit: vermeld graag geen persoonlijke gegevens in een openbaar topic.*

Laatst verdiende badges

• TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen