Skip to main content

Hi Odido community

Veel uitgebreider is mijn vraag eigenlijk niet. Ik heb altijd gebruik kunnen maken van Port Triggering en Port Mapping van mijn T-75. Dit werkt prima en eigenlijk werkt het nog steeds goed.

Een probleem is echter, deze opties zijn sinds enkele weken verdwenen uit de webinterface:

(Ter illustratie een afbeelding van een ander type, maar wel zoals hoe ik het mij kan herinneren)

Address Mapping gebruik ik onder andere veel voor het blokkeren van ongewilde advertenties, software updates en hostname mapping voor interne adressen.

Ik snap dat ik een eigen modem/router kan kopen, Pi-hole kan gebruiken of host files kan aanpassen om hetzelfde doel te bereiken. Dat is mijn vraag niet, meer in de richting van, why tho, gaat er nog meer verdwijnen? Blijft Port Forwarding wel?

Zoals gezegd werken mijn address mapping instellingen in de T-75 nog wel, nslookups laat dit zien. Om dit ongedaan te maken zal ik een fabrieksreset moeten uitvoeren en kan ik alles weer opnieuw instellen. Mogelijk werkt een backup maken en terug zetten van de instellingen, al zou het mij niet verbazen als dan de address mapping instellingen ook terug gezet worden.

TL;DR, komen de Port Triggering + Address Mapping instellingen terug in de T-75?

PS. Vreemd dat ik voor deze vraag wordt doorverwezen naar de community, dit is geen vraag waar een andere klant het antwoord op kan weten? Tenzij iemand toevallig bij Zyxel werkt? 😁

Welkom op onze community! ​@TimMods 

Het klopt inderdaad. Deze functies zijn sinds eind deze zomer uit de interface gehaald. 

Port forwarding blijft wel gewoon mogelijk. 

Laat je het mij weten als je nog vragen hebt? Ik sta voor je klaar! 

Hi Teresa,

Bedankt voor je reactie, dit kan ik inderdaad zelf ook zien.

Begrijp ik goed dat het echte antwoord op mijn vraag is dat de opties niet terug komen? Dat de huidige instellingen op de achtergrond nog actief zijn, ik zelf lekker mag uitzoeken?

De interface is blijkbaar gelijk gemaakt met de andere types nadat de t75 was gereleased. Dat zal dus niet terug worden gezet.

Een eigen router geeft je inderdaad veel meer mogelijkheden.  De provider router is er "just for the basics".

Dit soort functionaliteit zijn basic standaard in welke router je dan vaak ook hebt, dus is dit een beslissing vanuit Zyxel of van de firmware afdeling … daar zitten natuurlijk ‘de wijze mannen op netwerkgebied’?

Is daar binnen de community over gecommuniceerd, de aangewezen plek voor zoiets?

Het gaat heel vervelend worden voor ​@TimMods , zodra hij om wat voor redenen een factory reset moet uitvoeren.

Dus wil je goed blijven netwerken thuis, zul je net als ​@eric ook al aangeeft, een eigen router moeten kopen/bouwen.

Note: Zelfs Cisco heeft dit niet uit hun routers gehaald … dus ja, een security layer minder in de Zyxel dus.

Reageer