Skip to main content

Goedenmiddag,

Ik ben al een paar dagen bezig om er achter te komen waarom mijn router er meerdere keren per dag helemaal vastloopt. en aan de internet snelheid of verbinding naar buiten ligt het niet.

Wat blijkt, de router is de hele dag bezig om de leases te vernieuwen van nas10_3, nas10_4, nas10_5 deze krijgen ook maar een lease van 1800 seconden mee, dus elk half uur krijgt hij weer de opdracht om de lease te vernieuwen en loopt hier ook op vast. 

Zelf heb ik al de lease vernieuw op 99 dagen gezet, dus waarom krijgen nas10_3, nas10_4, nas10_5 maar een lease van 1800 seconden?

Ook merk ik dus vaak dat als ik via de 4K tv kastje netflex ofzo kijk dat je vaak in een split second een andere frame zit, dus ergens loopt de router vast in het verwerken van de requests.

Ik hoor graag wat hier aan gedaan kan worden.

De basis van DHCP is, dat een renewal al lang gebeurt, voordat je lease verloopt.

In het voorbeeld hieronder is de totale lease time 8 dagen, maar de renewal verwerking begint al op 50% van die lease.

In basis zou je dus nooit je connectie op een IP moeten verliezen, want dan zit er toch iets behoorlijk mis in de DHCP server settings.

Veel mensen denken dat je WAN IP ‘uitgaat’ en dat er dan een seconde later een nieuwe komt, maar dat werkt dus niet zo extreem.

Het zou alleen voor kunnen komen, dat een DHCP server het ‘te druk’ heeft met het verwerken van requests / offers / selection / acknowledgment.

In het geval van Odido is de leas time 1800 sec / 30 min, dus bij 900 sec / 15 min begint de request al.

Als er binnen de gesteld tijd, dus na de rebind mislukt, dan zal er een onderbreking kunnen plaatsvinden.

Ik denk dat jouw probleem eerder een probleem is van buffering van de data, aan jouw kant .. of aan de afzenders kant.

Je speedtest en ping tijden zien er goed uit, maar dat is een moment opname en wil niet stellen dat er geen probleem zou kunnen zijn.

@Pieter_B Dank je wel voor je antwoord, nu snap ik het meer, maar toch klopt er iets niet.

Net 5 minuten geleden even geen internet verbinding en kreeg een DNS server time out.

Meteen in de logfile gekeken en dit zag ik in de log file..

Ik snap wel dat de CPU van de router te veel te verwerken krijgt op het zelfde moment, als hij naast de lease vernieuwen ook nog het traffic moet verwerken.

Maar wat hier nou de oorzaak van is…. denk dat ik toch intern even moet uitpluizen wat er op dat IP zit.

Reageer