Skip to main content
  • 1,858 Topics
  • 18,167 Reacties
1858 Topics
Ontzettend instabiel internet
Goedendag, sinds 26 februari zijn we overgestapt van koper naar glasvezel, beide bij Odido. En sinds de eerste dag hadden we al netwerk problemen. Het begon eerst vooral in de avond rond 19:00-20:00 en tot 23:00-00:00 dat het internet traag en instabiel was met ontzettend hoge latency / ping spikes. Ik heb zelf snel een programmatje geschreven dat om de 1-2 minuten een snelheids test met de Ookla CLI tool doet en dan plot ik de snelheden en latencies (met jitter en min-max bounds) in real-time., zie plot hieronder van metingen genomen op 16/03/2024. De metingen zijn genomen met de best beschikbare server, dus niet een en dezelfde, dus dit zijn de best mogelijke servers die beschikbaar zijn. Wij betalen voor 400 up en down dus de snelheid is acceptabel, maar zoals te zien is, is praktisch klokslag 8 uur het internet niet te gebruiken. Webpaginas laden traag, YouTube laadt traag, emails en whatsapp berichten doen er minuten over om verzonden te worden als ze uberhaupt verzonden worden voordat ik het wachten zat ben en switch naar mobiel internet, via internet bellen is alleen te doen als je het niet erg vind om de paar seconden verbinding te verliezen, en vergeet online gamen maar, oftewel internet is compleet nutteloos. Dit duurt dan een paar uur en dan is het weer hartstikke prima. Tenminste, zo begon het. Na het een week aangekeken te hebben belde ik met Odido, en er werd totaal niet naar me geluisterd. Ik kreeg alleen de standaard vragen van “Zorg dat je router niet op de grond staat” etc etc. Duh. Ik zit aan de ethernet kabel, en ik had meerdere keren ook laten weten dat zowel bekabeld als wifi het niet doen. Werd er mij een monteur beloofd die maar niet kwam, na een paar dagen wachten belde ik maar weer terug en kreeg ik tehoren dat er eerst nog meer vragen gesteld moesten worden voordat ze de aanvraag vorr een monteur uberhaupt konden indienen. Oke, alle vragen weer opnieuw beantwoord plus nog wat extra opdrachten zoals de router nog een keer resetten. Komt de monteur uiteindelijk, bleek dat hem verteld werd dat de snelheid het probleem is. Ik zeg nee, snelheid is niet het probleem. Kan mij een worst zijn of we 350 of 400 krijgen, zolang die latency niet zo schandalig hoog is is het bruikbaar. Oftewel, er wordt niet geluisterd naar de klacht of we worden niet serieus genomen. In ieder geval, monteur dacht te weten wat er aan de hand is en zijn conclusie: KPN moet ons op een andere node aansluiten omdat deze waarschijnlijk te vol zit. Hoe dat uberhaupt mag weet ik niet maar oke, wij wachten en wachten en wachten. Ik heb onderhand bijna elke week wel gebeld om te vragen voor een update en steeds maar “Oh er wordt aan gewerkt” of “Oh toevallig een uur geleden was er een update over je case” maar dan kunnen ze niet vertellen wat die update inhoudt en ook niet wanneer ik werkend internet kan verwachten. En nu, de laatste paar weken gebeuren deze latency spikes ook door de dag heen. Niemand bij mij thuis kan fatsoenlijk werken vanwege het internet, en in de avond werkt het dan alsnog niet tot praktisch middernacht. En wat het nog mooier maakt is dat het internet zo slecht is dat zelfs de speedtests vaak niet werken omdat ze geen verbinding kunnen maken, zie console-output. Ik overweeg om over te stappen want we zijn nu een maand verder en betalen gewoon de volle mep voor internet dat de helft van de tijd niet werkt en waar er niks naar mij wordt gecommuniceerd. De enige info die ik krijg is als ik Odido zelf bel, en zelfs dan krijg ik niets te weten behalve “Er wordt aan gewerkt”. Na een maand met deze onzin opgescheept te zitten zijn ik en mijn huisgenoten het behoorlijk zat en willen we gewoon krijgen waarvoor we betalen. Ik zit nu vaak op mijn hotspot omdat ik dan sneller en stabieler internet heb. Ongelofelijk dit. Dus mijn vraag is Odido: kan dit binnen nu en een week opgelost worden? Anders zet ik graag dit abonnement stop want hier heb ik geen zin meer in. PS. Ik ben al jaren trouwe klant van eerst T-Mobile en nu Odido; thuis internet sinds 2018 en mobiel sinds 2020, altijd super goeie service gehad, maar dit vind ik absoluut niet kunnen. lrdewaal@WIN11-lrdewaal:~$ speedtest[2024-04-07 20:16:58.909] [error] Trying to get interface information on non-initialized socket. Speedtest by Ookla [error] Error: [0] Cannot open socket[error] Error: [0] Cannot read from socket:[error] Error: [0] Cannot read from socket: Server: Host Sailor Ltd - Naaldwijk (id: 13291) ISP: Odido Netherlands B.V.[error] Error: [0] Cannot open socket[error] Latency test failed Alvast antwoorden op vragen die ik sowieso ga krijgen anders: Nee de router staat op 1 meter hoogte Ja het probleem is op zowel kabel als wifi Nee we hebben geen mesh network of extenders en die gaan het probleem ook niet helpen Nee we hebben geen groot aantal apparaten aangesloten. 3 computers 3 telefoons. Ja ik heb de router (Zyxel van Odido, geen eigen router) meerde keren ge-reset en het helpt niet
[Glasvezel] Draytek vervangen met je eigen router (met VLAN)
Draytek vervangen met je eigen Router Wat heb je nodig? Draytek 2132Fvn TP-Link MC2200L TP-Link Acher C7 (1750Mbit) T-Mobile Thuis Glasvezel Waarschuwing: Kijk nooit direct in de connecor. Dit kan permanente oogschade veroorzaken! Maak nooit zelf de glasvezel aansluiting open. Mocht hier schade aan ontstaan, zal dit door Reggefiber moeten worden hersteld. De kosten hiervan zijn minimaal 300 euro, maar kan nog hoger uitpakken! Installatie: Haal de blauwe connector uit de Draytek SFP, vervolgens kan je de SFP er uit halen door het blauwe hendeltje naar achter te trekken. Installeer vervolgens de SFP in de TP-Link MC220L en stop de blauwe connector er weer in. Plug nu de UTP kabel in de TP-Link MC220L en de andere kant in de WAN van de TP-Link Acher C7. Configuratie: Sluit je Laptop aan op poort 1 van de TP-Link Acher C7 ga naar http://192.168.1.1 en login Ga naar Advanced Ga naar Network Ga naar IPTV/VLAN Settings code: IGMP Snooping: uitschakelenIGMP Proxy: uitschakelenIGMP Version: V2 IPTV/VLAN inschakelenMode CustomInternet Vlan ID: 300 Priority 0802.1Q tag inschakelen.IP-Phone vlan: 35IPTV Vlan ID: 640 Je kan nu zelf kiezen op welk poort je internet of tv wil hebben. IP-Phone vlan word niet gebruikt en is op vlan 35 gezet omdat deze anders moet zijn. Het is niet mogelijk T-Mobile thuis Telefoon te gebruiken met een ander modem dan de Draytek. Klaar! Je krijgt vanuit T-Mobile GEEN ondersteuning op deze setup, maar gelukkig zijn er genoeg mensen op het forum te vinden die je willen helpen. Mocht je problemen hebben dan moet je eerst het oude modem weer gebruiken voordat T-Mobile je ondersteuning kan geven. De handleiding is gemaakt met een TP-Link C7 maar dit werkt het zelfde op de volgende TP-Link Routers: (met dank aan Jibbewillem) TL-WR1043N (2,4Ghz 450Mbit) Archer C1200 V2, V3 (2,4Ghz + 5Ghz 1200Mbit) Archer C7 V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1750Mbit) Archer C9 V3, V4, V5 (2,4Ghz + 5Ghz 1900Mbit) Archer C2300 V1 (2,4Ghz + 5Ghz 2300Mbit) Archer C3150 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3150Mbit) Archer C3200 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 3200Mbit) Archer C5400 V2 (2,4Ghz + 5Ghz 5400Mbit) Vond je dit topic nuttig en wil je meer van dit soort topics geef dan een Like!

Laatst verdiende badges

  • TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen