Skip to main content

Port forwarding in Zyxel T56 instellen voor Synology NAS

• August 18, 2025
  • 11 reacties
  • 117 Bekeken

Fam_A
  • is een nieuwe Poster

Hallo,
‘Overgestapt’ naar ODIDO met een nieuwe ZYXEL T-56 modem.
Nu wil ik alleen een ‘Port forwarding’ in de Zyxel T56 modem instellen voor Synology NAS.
In de Synology Assistant app zie ik het IP-adres [192.XXX.XXX.XX] van de NAS.
In de browser [tabblad URL short link] staat daarachter het IP-adres een port nummer (denk ik) [192.XXX.XXX.XX:XXXX/]

Vele ‘draadjes’ in community gelezen, maar zonder succes.

Mijn vraag, welke instellingen moet ik in Netwerkinstelling > NAT invullen

Actief: Naar recht schuiven

Servicenaam: NAS

WAN-interface: ? WWAN of ETH_MGNT of ETH_Internet of ETH_IPTV  [In een ‘draadje’

staat ‘niet op default (standaard) laten staan!!!’]

Startpoort: ?

Eindpoort: ?

Vertaling startpoort: ?

Vertaling eindpoort: ?

Server IP-adres: ?

Oorspronkelijke IP configureren:  Inschakelen ?

Protocol: ? TCP of UDP of TCP/UDP

August 18, 2025

Hangt er vanaf wat je wilt doen buiten je netwerk. 

Je kunt ook Synology QuickConnect instellen. Dan heb je geen port forwarding nodig. 

11 reacties

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • August 18, 2025

Hangt er vanaf wat je wilt doen buiten je netwerk. 

Je kunt ook Synology QuickConnect instellen. Dan heb je geen port forwarding nodig. 

Fam_A
  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • August 18, 2025

Op de KPN FRITZ!Box stond een poort open voor externe toegang tot de NAS met intern IP-adres.

Met Synology Assistant app zie ik het NAS IP-adres, maar kan geen verbinding maken via de browser.

De NAS is aangesloten op bekabeld netwerk maar niet zichtbaar in [verkenner] ‘Netwerk’ en dus ook niet verbonden met internet en dus ook niet bereikbaar via Synology QuickConnect.

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • August 18, 2025

Is de NAS rechtstreeks verbonden met de Zyxel? Als je QuickConnect gebruikt hier je niets open te zetten. De NAS maakt verbinding naar buiten waarna een tussen-dienst van Synology de verbinding tussen de cliënt en je Synology NAS in orde maakt (lees: een gat 'prikt' door de router).

Maar dan moet je Synology wel direct aan de router hangen en er niet bv nog een router tussen zitten.

Als je NAS al niet eens zichtbaar is op je interne netwerk dan heb je al een ander probleem. 

Fam_A
  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • August 18, 2025

De NAS ‘zit’ in een bedraad met netwerk switch boxen verbonden met de PC en Zyxel.

De PC is via dit netwerk verbonden met het internet.

Zoals eerder aangegeven, via de Synology Assistant app is de NAS IP-adres zichtbaar, maar met de vermelding: Status: De verbinding is mislukt.

Met dit IP-adres krijg je via de browser geen verbinding.

PS. Aangesloten met adere netwerkkabel, maar zonder succes.

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • August 18, 2025

Je kunt ook niet \\192.168.x.x als adres in de verkenner intikken?

Raar dat je sowieso niet via de browser op dat ip kunt komen. Ik zie wel dat het ip op manueel staat. Interne 192.x.x.x adressen hoef je niet zwart te maken want daar heb je buiten je netwerk toch niets aan. 

Als je hem manueel op een ip gezet hebt moet je er wel voor zorgen dat het buiten de dhcp range van de router is (192.168.1.2 geloof ik tot 192.168.1.x waar x volgena mij hoog is, kun je zien in de router onder netwerkinstellingen). Tevens moet dat ip wel in hetzelfde subnet kunnen 255.255.255.0 (dus tussen 1 en 254 als laatste getal, maar de rest hetzelfde).

Maar omdat je ze zwart gemaakt hebt kan ik hier verder niets aan zien. 

Bottlefriend
  • is een King Poster
  • August 18, 2025

Kun je bevestigen dat het IP adres van de NAS binnen de zyxel DHCP reeks zit, (mogelijk heb je last van een vast IP adres van de Synology).

Evt kun je de NAS even 3 seconden resetten (netwerk reset, doet niets met de data), dan oppikken met Synology assistant en daarna wachtwoord opnieuw instellen.

Fam_A
  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • August 18, 2025

Beste rvk01 & Bottlefriend,

Dank voor jullie reactie[s] maar dit is voor mij een stapje ‘te hoog', ik ga hulp inroepen :|

Jammer dat ODIDO zoals KPN hierin geen ‘remote’ ondersteuning geeft.

Bij het afsluiten van het internet + TV abonnement zou een monteur in de modem ‘alles’ instellen, dus niet.

Een reden om misschien weer snel terug te gaan naar KPN en later ook de mobile abonnementen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • August 18, 2025

Als je ons het interne ip geeft van de NAS (wat geen kwaad kan) en de dhcp range (wat in de router staat onder 192.168.1.1, gebruiker en ww staat achterop router, en dan op het hoofdscherm onderaan de waardes bij LAN > IP-adresbereik) doorgeeft, dan kunnen we al wat meer zeggen. Maar als je huidige statische ip van de NAS dus in de dhcp range ligt, dan moet die dus gewijzigd worden.

Maar ik begrijp het als het teveel is (en als je externe hulp hebt kan die het misschien zo vinden). Normaal zou een KPN helpdesk je ook niet verder helpen (het hangt er dan maar vanaf of je een deskundige goede helpende medewerker treft). Alleen daar werkte de NAS gelukkig wel. Overigens deel ik wel de mening dat de helpdesk van Odido (over het algemeen) geen kennis heeft en alleen met scripts werkt. Maar daarvoor is dan deze community (hoewel je je wel af kunt vragen of dat een goede vervanging is voor een deskundige 'welwillende' helpdesk...).

Fam_A
  • Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • August 18, 2025

Vanavond ben ik een half uur op afstand geholpen via RustDesk.
Het was meer dan routerinstellingen: ook Synology en een nieuwe verificatiecode op de iPhone moesten worden ingesteld.
ODIDO had dit [
geen instellingen voor randapparatuur] vooraf moeten melden; dat was klantvriendelijker geweest en had veel ergernis voorkomen.

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • August 18, 2025

Guidion kan wel extra werkzaamheden doen maar dat zijn wel kosten aan verbonden. 

https://www.odido.nl/service/bestelling/internet-tv/installeren/installatie-door-monteur

(De vraag is dan natuurlijk ook of de monteur alle dingen weet om dit te installeren) 

Fijn dat het opgelost is. 

Bottlefriend
  • is een King Poster
  • August 19, 2025

Ik kom ook bij KPN vandaan, de helpdesk was daar echt geen cent beter, en voor NAS zaken wordt je naar KPN community verwezen. 
Maar blij dat het weer werkt. 👍