Skip to main content
  • 1,792 Topics
  • 17,639 Reacties
1792 Topics
Info m.b.t. externe toegang lokaal netwerk
Ik zit nog te wachten op mijn Odido aansluiting. Na het lezen van berichten in deze community zie ik veel vragen en problemen langskomen m.b.t. externe toegang en betrouwbaarheid van de verbinding. Mensen die hun NAS, camera, enz, enz. niet kunnen bereiken. Voor mij is het cruciaal dat ik van ‘buiten’ mijn netwerk kan bereiken. Zo maakt mijn externe webserver dagelijks een back-up naar mijn Synology NAS, Spreekt een externe partij via een API één van mijn lokale servers aan. Verder werk ik, dagelijks, remote via ‘Tailscale’ waardoor mijn gehele interne net, extern, beschikbaar is. Daar buiten heb ik een Alarmsysteem dat vanuit de centrale op IP basis wordt gemonitord, Ring apparatuur en Reolink Camera's. Nu verloopt al mijn verkeer via mijn Fritzbox waarin een aantal poorten zijn doorgezet om alles goed en veilig te laten verlopen. Ik heb nu geen vast extern IP adres, maar dit is in de laatste 2 jaar niet gewijzigd. En mijn DDNS pakt dit indien nodig op en past mijn externe DNS keurig aan. Ook wordt CGNAT regelmatig genoemd, wat voor mij een onoverkomelijk probleem zou zijn. In mijn straat ligt KPN glas en mijn aansluiting wordt Odido glas 1 Gb. Hier mijn vraag. Krijg ik een dynamisch IP adres (IP4 of IP6) dat ik in mijn setup kan gebruiken en mijn netwerk zoals nu extern bereikbaar blijft of kan ik op dit gebied een uitdaging verwachten :-) Mijn huidige Ziggo aansluiting laat ik nog minimaal 6 maanden parallel draaien om zo min mogelijk verstoring te hebben. Voor uitgaand verkeer maak ik mijn niet zo veel zorgen. Ik lever data aan Flightradar, Sky-aware, KNMI, Weeronline, Het Weer Actueel, Weather Channel etc.
Problemen met Asus Zenwifi XT8 ixm Glasvezel
Ik heb mijn 3x Asus XT8 al een tijdje ingebruik. Eerst icm Ziggo waarbij ik de ziggomodem op bridge had gezet en sinds ruim een jaar geleden ben ik overgestapt naar odido glas. De Zyxel modem van odido heb Ik uitgehaald en middels vlan 300 heb Ik de XT8 naar tevredenheid een hele tijd gebruikt, tot een paar weken geleden heb ik regelmatig korte disconnects. Dit zowel bedraad als via wifi. De XT8 zijn allemaal middels ethernetkabels verbonden. Na wat gegoogle kwam ik erachter dat dit een bekend probleem is. Ik heb de nieuwste fw erop, loste het probleem niet op. Oude fw teruggezet, softreset, hardreset, factorysetting middels interface en reset(wps)knop methode aan uit. Alles opnieuw instellen, zowel handmatig als settingsbackup niets helpt. Nu heb ik de Zyxel teruggeplaats en de XT8 als ap ingesteld en alles loopt zoals voorheen. Ik heb nu dus 4 apparaten aan ipv 3, wat ik eigenlijk niet wil. Weet iemand toevallig een oplossing hiervoor?Ik heb niets speciaal ingesteld in de settings, alles is gelijk gebleven toch in router modus krijg ik de disconnects en in ap modus niet. Alles liep goed totdat ik op wat ging downloaden komt de disconnects weer, alles wordt eruitgegooid door de Asus of door de Zyxel? Opstelling is Zyxel wifi uitgezet, via Lan naar 1e XT8 lan. Vanuit XT8 Lan naar switch die gaat naar overige 2 XT8 naar WAN. Kan de switch stuk zijn? Of ligt het echt aan de Asus? Ik heb de neiging een een andere set te halen en deze in de verkoop zetten, maar wil wel weten wat er aan de hand is. Ter info, de downloads gaat naar de Externe hd behuizing die op de hoofd AP middels usb3 aangesloten is, dit was in het verleden ook zo en nooit problemen meegehad als ik fullspeed ging downloaden.
Traag internet Delta ONT op KPN Netwerk
Op aanraden van @Waqqas dan maar een eigen thread. [link] In het kort, niet anders dan waar de meeste mensen al over klagen. Een verschrikkelijk traag netwerk in de avonduren en onbetrouwbare laadsnelheden van pagina’s. Ik werk geregeld van thuis; ik moet soms ‘s ochtends vroeg beschikbaar zijn, andere keren ‘s avonds laat. Het is dus noodzakelijk dat mijn internet altijd stabiel en betrouwbaar is. Dat is het nu niet. Dit was het zojuist. In de link thread meer informatie. Het glasvezelnetwerk op mijn lokatie is van KPN. De ONT in mijn meterkast een Delta. Ergens gaat het fout. De enkele meting die Guideon gedaan heeft van 900+Mbit download/upload weer, maar daarna nooit meer. Ik mag in mijn handjes klappen als ik meer dan 300Mbit haal, zelfs als ik op de kabel zit. Ik heb niet de vrijheid om een paar weken slecht internet te hebben dus ik moet korte metten maken met iets dat niet werkt. Ik kan zo niet werken en dus niet mijn geld verdienen. Ik zie maar twee wegen. Ofwel, en dat wil ik graag, z.s.m. een afspraak met een monteur van Guideon die langs komt met een zinvolle oplossing e.g een andere ONT, of niet doorlussen, en die loopt door mijn hele huis de internet snelheid te peilen. Ofwel, wanneer dat niet mogelijk is, dan wil ik kostenloze annulering van mijn afgesloten abonnement en druip ik terug af naar KPN. Daar had ik nooit deze problemen. Voor dat tientje extra in de maand koop ik deze onzin graag af. Een foto van de ONT na NT situatie in mijn meterkast (het downloaden van het 1386kb plaatje van jullie eigen site duurde een halve minuut) :
Problemen met glasvezelverbinding
Beste Odido, Wij hebben al aardige tijd problemen met onze glasvezelverbinding en ondanks meerdere monteursbezoeken, is de situatie nog steeds niet opgelost. Hieronder een overzicht van wat er tot nu toe is gebeurd: Er zijn inmiddels vier monteurs langsgekomen om het probleem te onderzoeken, maar er is nog steeds geen oplossing. Telkens als ik bel naar de klantenservice, wordt er aangegeven dat de verbinding onstabiel is en dat er opnieuw een monteur moet komen. Hoewel er een onderzoek naar de technische afdeling is gestuurd, blijven we tegen hetzelfde probleem aanlopen. Tijdens één van de bezoeken is de NT vervangen, maar deze is daarna weer vervangen door de oude. Waarom is de nieuwe NT niet gewoon behouden en de oude meegenomen? Dit lijkt onnodig dubbel werk. We hebben een nieuwe modem ontvangen, een Zyxel T-54, maar dit heeft helaas niets aan de stabiliteit van de verbinding veranderd. Op zaterdag 19 oktober 2024 komt er opnieuw een monteur langs om wederom de NT te vervangen en hopelijk dit keer ook grondig naar de stabiliteit en connectie van het internet te kijken. We zitten nu al 2 tot 3 weken zonder stabiel internet. Met drie studenten in huis die afhankelijk zijn van een betrouwbare verbinding voor hun studie, en wij als ouders die ook internet nodig hebben, is dit echt onhoudbaar. We zijn genoodzaakt om veel mobiele data te gebruiken, wat natuurlijk niet de bedoeling is. Vragen: Kunnen we compensatie krijgen voor de periode waarin we geen stabiel internet hebben gehad? Is er meer duidelijkheid over wat er precies misgaat en waarom het zo lang duurt om op te lossen? Er lijkt namelijk geen concrete voortgang geboekt te worden. Ik hoop dat dit snel wordt opgelost en dat we ook een compensatie kunnen ontvangen voor de weken dat we zonder goed werkende internetverbinding zitten. Met vriendelijke groet,K.Atici
[AWARENESS] Hackers nemen apparaten in onze huizen over [Telegraaf 250924]
Een aantal dagen terug kreeg ik al een URGENT ALERT bericht hierover, dat iedereen op scherp zette .. als je als netwerk specialist hier niet dagelijks scherp op stond of staat voor dit soort zaken. Ik kan en wil niet al te vaak waarschuwen voor alle IoT devices welke toegang nodig hebben tot het internet, maar vraag jezelf vooral af … waarom? People’s Republic of China-Linked Actors Compromise Routers and IoT Devices for Botnet Operations The Federal Bureau of Investigation (FBI), Cyber National Mission Force (CNMF), and National Security Agency (NSA) assess that People’s Republic of China (PRC)-linked cyber actors have compromised thousands of Internet-connected devices, including small office/home office (SOHO) routers, firewalls, network-attached storage (NAS) and Internet of Things (IoT) devices with the goal of creating a network of compromised nodes (a “botnet”) positioned for malicious activity. Dus de eenvoud van het idee “ ik moet even een poort open zetten, want anders kan ik mijn IoT device niet vanuit ergens in de wereld bedienen ” , krijgt hierdoor wederom een heel andere lading. Keer op keer probeer ik aan te geven dat niet alles het internet op moet, ook al lijkt het verleidelijk om het wel te doen. Dat is nu net de truc, ze laten je geloven dat het moet. En als je dat dan toch wilt, segmenteer je netwerk. Maak firewall regels aan, voor wie en wat kan communiceren met dat IoT segment. Belangrijkste is wat ik hiermee nogmaals wil benadrukken, de ‘hacker’ heeft toegang tot je prive LAN met je foto’s met al je gegevens op je NAS … kan ook dier dweilrobot besturen of .. je sprinkler installatie overnemen. Meest belangrijke om erger te voorkomen, update je software i.i.g. wekelijks en monitor je netwerk constant voor zaken die ‘verdacht’ lijken. Voorkomen is beter dan genezen, want 25 jaar foto’s met zorg veilig gezet op je NAS in 1 klap verwijderd … dat gaat impact hebben. Tot zover mijn 2 cent om iedereen bewuster te maken van het WWW en de donkere kant van dit alles. Voorkomen is beter dan genezen.
Niet tevreden over mijn glasvezel!
Sinds dat ik glasvezel bij jullie heb is het een en al gezeur. Ik heb hiervoor bij KPN gezeten en daar nooit problemen gehad. Ivm prijsstijgingen en een goed aanbod van Odido overgestapt maar daar heb ik inmiddels echt spijt van. Het eerste weekend begonnen de problemen al. s’Avonds weinig tot geen internet. Speedtesten faalden continue waardoor het niet te meten was. Of ze deden het wel met een ping van 300-400+ en snelheden van nog geen 10 mbit’s. Dit terwijl ik een gigabit abonnement heb. Sindsdien minstens 3 - 4 keer per week dezelfde problemen. Vooral s’avonds. Dit probleem heb ik zowel met jullie T-56 router als mijn eigen router (UDM pro). Ik krijg van Unifi ook dagelijks minimaal 1x de melding dat het internet weer hersteld is omdat die eruit lag. Nadat ik de eerste keer contact heb opgenomen hierover kreeg ik een handleiding om een aantal speedtests te doen. Die heb ik netjes gedaan en opgestuurd. Daarnaast werd me gelijk 2 wifi punten in de maag gesplitst met daarbij de opmerking dat ik die gratis kon proberen terwijl ik al aangegeven had dat ik dat niet nodig had omdat ik mijn eigen access points heb! Als reactie op die speedtests wou Guidion langskomen. De dag voordat ze langskomen belden ze dat ze toch niet komen omdat het probleem niet bij mij zou liggen maar bij de wijkcentrale van KPN. Bij de technische dienst een verzoek aangemaakt om hiernaar te kijken. Ik zou binnen 3 werkdagen reactie krijgen maar die zijn inmiddels al verlopen maar nog geen reactie. Referentienummer 73749193 Nu zit ik in mijn facturen te kijken en tot overmaat van ramp lijkt het alsof ik toch moet betalen voor de wifi punten terwijl ik deze en niet wil en gratis zouden zijn. Ik wil weten of dit klopt! Of dit wordt opgelost of ik ga jullie in gebreken stellen en wil mijn contract opzeggen. Op deze manier kan ik niet eens normaal een film of serie kijken s’avonds.

Laatst verdiende badges

  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Bestelling en levering expert.
    soepkip67heeft de Bestelling en levering expert. badge verdiend
  • Jij hebt het beste met Odido voor!
    Sam van Odidoheeft de Jij hebt het beste met Odido voor! badge verdiend
  • Diensten en service expert
    Sam van Odidoheeft de Diensten en service expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen