Skip to main content

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)
Toon eerste reactie

1104 reacties

• is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 16 juli 2024
Renso schreef:
Renso schreef:

UPDATE

Vanmorgen weer contact gehad met de KPN monteur met de vraag of hij nog iets had gevonden/aangepast. WANT ik had ineens mijn volle 1 Gb snelheid weer terug.

Dit was niet het geval en hij was ook verbaasd.

Niet te vroeg juichen zei ik al, Maar de monteur gaat een 24 uurs meting op de glasvezel verbinding uitvoeren om te kijken of er gekke dingen gebeuren.De Glasvezel snelheid is in de centrale nog steeds gelocked op 1 Gb.

Er komt morgen meer…. ik verwacht zo maar dat we er nog niet zijn…..

Ik begreep trouwens van de monteur dat niet ALLE genexis een probleem geven maar een bepaald serie nummer die op de data port problemen geeft.

Volgens Tweakers is er wel een actie bezig bij KPN klanten met de vervanging van de Genexis kastjes door de Nokia.

Bericht op Tweakers :

https://tweakers.net/nieuws/221302/kpn-gaat-bestaande-genexis-glasvezelkastjes-vervangen-door-nieuwe-modellen.html

Heb je toevallig mee gekregen welke reeks genexis kastjes het issue zouden hebben?

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 16 juli 2024
mr-Explore schreef:
Renso schreef:
Renso schreef:

UPDATE

Vanmorgen weer contact gehad met de KPN monteur met de vraag of hij nog iets had gevonden/aangepast. WANT ik had ineens mijn volle 1 Gb snelheid weer terug.

Dit was niet het geval en hij was ook verbaasd.

Niet te vroeg juichen zei ik al, Maar de monteur gaat een 24 uurs meting op de glasvezel verbinding uitvoeren om te kijken of er gekke dingen gebeuren.De Glasvezel snelheid is in de centrale nog steeds gelocked op 1 Gb.

Er komt morgen meer…. ik verwacht zo maar dat we er nog niet zijn…..

Ik begreep trouwens van de monteur dat niet ALLE genexis een probleem geven maar een bepaald serie nummer die op de data port problemen geeft.

Volgens Tweakers is er wel een actie bezig bij KPN klanten met de vervanging van de Genexis kastjes door de Nokia.

Bericht op Tweakers :

https://tweakers.net/nieuws/221302/kpn-gaat-bestaande-genexis-glasvezelkastjes-vervangen-door-nieuwe-modellen.html

Heb je toevallig mee gekregen welke reeks genexis kastjes het issue zouden hebben?

Ik zal het straks vragen als k contact met hem heb.

Over het algemeen zijn ze daar niet zo open mee hoor…
Over een uurtje ongeveer heb ik weer een update…

Tot nu toe is mijn verbinding stabiel en volle snelheid 1 Gb.

PS

Volgens de informatie uit dezelfde bron (tweakers) zijn de slechte Genexis ONT met de serienummer 023xxx, 0501xxx, 0502xxx en 0503xxx met productie datum voor augustus 2023

Renso

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 16 juli 2024

UPDATE

Contact gehad met de KPN monteur die gaat de glasvezel weer vrijgeven die hij eerst gelocked had.

Dan past hij ook een aanpassing toe waarbij de port de pakketjes data netter afhandelt.

Na het weekend koppelen we weer het eea terug.

Komt een vervolg…..

Renso

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 16 juli 2024
Renso schreef:

UPDATE

Contact gehad met de KPN monteur die gaat de glasvezel weer vrijgeven die hij eerst gelocked had.

Dan past hij ook een aanpassing toe waarbij de port de pakketjes data netter afhandelt.

Na het weekend koppelen we weer het eea terug.

Komt een vervolg…..

Renso

De monteur heeft een zogenaamde Port Shaping toegepast.

What is port shaping?

SUMMARY Port shaping enables you to control the amount of traffic passing through an interface. Port shaping enables you to shape the aggregate traffic through an interface to a rate that is less than the line rate for that interface. This can be useful to reduce downstream congestion.

GOOGLE vertaling:

Wat is poortvorming?Alles samenvouwen Samenvatting Met poortvormgeving kunt u de hoeveelheid verkeer die door een interface gaat, controleren. Met poortvorming kunt u het totale verkeer via een interface vormgeven met een snelheid die lager is dan de lijnsnelheid voor die interface. Dit kan nuttig zijn om stroomafwaartse congestie te verminderen.

Morgen weer terug koppeling.

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 16 juli 2024

Die van ons begint met GNXS05D4xxxx

ik haal niet de volledige bandbreedte en pagina’s laden ook slecht.

• is een Top Poster
  • 25 reacties
  • 17 juli 2024

@Cheyenne van Odido of andere Odido medewerker, ik heb gisterochtend vroeg een nieuwe unlimited code aangevraagd via een pm, maar nog niets ontvangen. Erg vervelend want gisteravond zaten we dus zonder... Zijn we afhankelijk van 1 persoon die er soms even niet is? 

• is een Top Poster
  • 19 reacties
  • 17 juli 2024

@chefneliz  je mag mij er ook bij zetten, had heel lang zelfde probleem, afgelopen paar weken niet meer though.

Ik ben het ook volledig met je eens dat die ping test compleet waardeloos is voor het probleem. waar de latency test veel beter aan gaf dat er een issue is, en en duidelijk verschil was tussen die high-latency periodes en periodes waar het “normaal” was. Echter zeiden ze dat ze hier niets mee aan konden..

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 28 reacties
  • 17 juli 2024
Karrot schreef:

@chefneliz  je mag mij er ook bij zetten, had heel lang zelfde probleem, afgelopen paar weken niet meer though.

Ik ben het ook volledig met je eens dat die ping test compleet waardeloos is voor het probleem. waar de latency test veel beter aan gaf dat er een issue is, en en duidelijk verschil was tussen die high-latency periodes en periodes waar het “normaal” was. Echter zeiden ze dat ze hier niets mee aan konden..

Ik ben geen medewerker van Odido en ik kan je dan ook nergens bijzetten..

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 17 juli 2024

UPDATE

Vandaag weer contact gehad met de KPN monteur en die heeft nog wat zaken van afstand ingesteld aan de ONT en het modem gereset..

De snelheid is tot nu toe stabiel gebleven en bijna de 1 Gb weer terug.

Het probleem is dat ze zaken tegenkomen die ze oplossen maar er weer een volgende optreed.

We gaan nu dit aanzien tot na het weekend en mocht ik echt weer problemen krijgen kan ik ze direct bellen…. dat is wel service van de KPN…!!!

Tot Later…

Renso

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 17 juli 2024
Renso schreef:

UPDATE

Vandaag weer contact gehad met de KPN monteur en die heeft nog wat zaken van afstand ingesteld aan de ONT en het modem gereset..

Het probleem is dat ze zaken tegenkomen die ze oplossen maar er weer een volgende optreed.

We gaan nu dit aanzien tot na het weekend en mocht ik echt weer problemen krijgen kan ik ze direct bellen…. dat is wel service van de KPN…!!!

Tot Later…

Renso

ff Een tegenvaller Om 18:30 viel het hele internet weer weg voor ongeveer 6 minuten.

En dat tijdens het televisie kijken 😡

• is een Top Poster
  • 19 reacties
  • 17 juli 2024
chefneliz schreef:
Karrot schreef:

@chefneliz  je mag mij er ook bij zetten, had heel lang zelfde probleem<snip>

In je eigen topic had je een lijstje met vergelijkbare topics/issues (?)

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 28 reacties
  • 17 juli 2024
Renso schreef:
Renso schreef:

UPDATE

Tot Later…

Renso

ff Een tegenvaller Om 18:30 viel het hele internet weer weg voor ongeveer 6 minuten.

En dat tijdens het televisie kijken 😡

Hier helaas hetzelfde probleem… Nokia ONT lijkt een hoop te hebben opgelost so far, helaas vandaag (kom net terug van vakantie) continu disconnects en packet loss :( 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • 28 reacties
  • 17 juli 2024
Karrot schreef:
chefneliz schreef:
Karrot schreef:

@chefneliz  je mag mij er ook bij zetten, had heel lang zelfde probleem<snip>

In je eigen topic had je een lijstje met vergelijkbare topics/issues (?)

Ahh, check @Karrot ! Sorry, ik had hem niet begrepen. Helaas is dit topic niet meer van mij, althans ik mag mijn originele post niet meer aanpassen. Volgens mij komt dat omdat Odido mijn originele bericht heeft aangepast. Ik kan je er dan ook niet meer bij zetten..

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 18 juli 2024

Is het misschien handig om bij verbindings problemen het tijdstip te vermelden??

Odido / KPN kan dan misschien wat gerichter zoeken, bij mij was het vaak tussen 18:00 - 20:00

Misschien is er dan een belasting van een server oid ????

Renso

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 18 juli 2024

Hier hetzelfde verhaal. is bij mij vaak doordeweek en zelde in het weekend. hoor graag als er een oplossing is. 

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 18 juli 2024
Slankie schreef:

Hier hetzelfde verhaal. is bij mij vaak doordeweek en zelde in het weekend. hoor graag als er een oplossing is. 

Ik ben samen met de KPN bezig om wat zaken uit te testen. In eerste instantie leek het gelukt te zijn maar gisteravond om 18:30 was er weer een onderbreking...precies bij het TV kijken.

Ik heb straks weer contact met de KPN monteur ff kijken of hij er een idee bij heeft.

Tot nu toe Glasvezel gelocked op 1 Gb

Instellen van Shaper op de lijn (beter pakket afhandeling)

De ONT Genexis is van het goede type.

De monteur heeft een logger meedraaien om te kijken wat de lijn doet.

Renso

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 18 juli 2024
Mark-Jan schreef:

@Cheyenne van Odido of andere Odido medewerker, ik heb gisterochtend vroeg een nieuwe unlimited code aangevraagd via een pm, maar nog niets ontvangen. Erg vervelend want gisteravond zaten we dus zonder... Zijn we afhankelijk van 1 persoon die er soms even niet is? 

Hier hetzelfde probleem. @Cheyenne van Odido  lijkt op vakantie, want ik krijg helaas geen response op de vraag of ik een nieuwe code kan ontvangen. Kan iemand anders van Odido kan helpen? @Teresa van Odido @Jason van Odido 

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 12864 reacties
  • 18 juli 2024

Hi @Nino_1, Cheyenne is ziek op dit moment. Gaat het om een unlimited vouchercode?

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 18 juli 2024
Renso schreef:
Slankie schreef:

Ik ben samen met de KPN bezig om wat zaken uit te testen. In eerste instantie leek het gelukt te zijn maar gisteravond om 18:30 was er weer een onderbreking...precies bij het TV kijken.

Ik heb straks weer contact met de KPN monteur ff kijken of hij er een idee bij heeft.

Tot nu toe Glasvezel gelocked op 1 Gb

Instellen van Shaper op de lijn (beter pakket afhandeling)

De ONT Genexis is van het goede type.

De monteur heeft een logger meedraaien om te kijken wat de lijn doet.

Renso

Weer contact gehad met de monteur en we zien dat dipje ff als een modem probleem en laten de instellingen zoals ze zijn.

Hoeveel mensen met een Zyxel 54 hebben deze problemen ook ????

De Zyxel 54 heeft een 1 gb port en de Zyxel 56 heeft een 2,5 Gb port.

Renso

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 19581 reacties
  • 18 juli 2024

Ik heb het hier getest met een T54, T56 en T75. Allemaal geven dezelfde problemen maar hier is het probleem net wat anders dan dat de meerderheid hier ervaart:

In de avonduren zo nu en dan traag internet, dit houdt dan voor enkele seconden aan en daarna werkt het internet weer goed.

Tijdelijke oplossing is hier downgraden naar 100 Mbps. Met 400 Mbps komt het regelmatig voor in de avonduren en 1000 Mbps durf ik niet 😅

Heb nu de T54 aangesloten btw.

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi iedereen, mijn excuses! Ik ben inderdaad een paar dagen ziek geweest. Weet dat ik al gelijk een verzoek tot een update open heb staan. Als ik meer weet, plaats ik dat hier. @Renso bedankt voor je updates rondom de KPN monteur. Als er (nieuwe) codes nodig zijn zie ik jullie graag in mijn privégesprekken. Ik heb zojuist op iedereen die daar aan het wachten was gereageerd. Ik plaats hier een nieuwe update zodra het zover is.

@Renso We vragen inderdaad om deze reden om een tijdsindicatie + de gevraagde screenshots.

• is een Master Poster
  • 38 reacties
  • 19 juli 2024
Cheyenne van Odido schreef:

Hi iedereen, mijn excuses! Ik ben inderdaad een paar dagen ziek geweest. Weet dat ik al gelijk een verzoek tot een update open heb staan. Als ik meer weet, plaats ik dat hier. @Renso bedankt voor je updates rondom de KPN monteur. Als er (nieuwe) codes nodig zijn zie ik jullie graag in mijn privégesprekken. Ik heb zojuist op iedereen die daar aan het wachten was gereageerd. Ik plaats hier een nieuwe update zodra het zover is.

@Renso We vragen inderdaad om deze reden om een tijdsindicatie + de gevraagde screenshots.

Fijn dat je weer beter bent @Cheyenne van Odido !

• is een Master Poster
  • 14 reacties
  • 19 juli 2024

Ik zou jullie op de hoogte houden van mijn avonturen met de Zaram SFP+ module in combinatie met KPN WBA en Odido.

Nou, helaas zijn we nog niet veel verder want KPN wijst (om wat voor reden dan ook) het PON-ID van de module af. Althans, ze voeren de wijziging niet door. Afwachten dus nog. Kan allerlei stampij maken over vrije ONT-keuze maar eerst maar even kijken of er geen bureaucratische reden is. Top joh, die glasvezel.

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi all, een inhoudelijke update kan ik nog niet geven. KPN is druk bezig met testen en tracers zowel op hun kantoor met onze modems + Genexis, als bij klanten thuis. Buiten verzoeken voor Unlimited Data en nieuwe voorbeelden laat ik het topic even. Ik hou het natuurlijk dagelijks in de gaten en lees mee maar kan niet meer om de paar dagen met een update komen. 

KPN is druk bezig en het spijt me echt hoelang dit inmiddels duurt. Ik blijf strijden voor meer informatie en zodra er echt concrete info is, deel ik deze. Delen jullie ook vooral jullie ervaringen!

• is een Master Poster
  • 22 reacties
  • 19 juli 2024
Renso schreef:
Renso schreef:
Slankie schreef:

Weer contact gehad met de monteur en we zien dat dipje ff als een modem probleem en laten de instellingen zoals ze zijn.

Hoeveel mensen met een Zyxel 54 hebben deze problemen ook ????

De Zyxel 54 heeft een 1 gb port en de Zyxel 56 heeft een 2,5 Gb port.

Renso

Ik heb mijn eigen router weer aangesloten, via de vlan 300 methode. 1gb poort, maar geen verschil 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen