Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

UPDATE

 

Net nog contact gehad met de KPN monteur en die stelde voor om Maandag de originele instellingen weer terug te zetten om te kijken wat de verbinding DAN doet.

Een nieuwe 24 uurs meting heeft helemaal niets geks laten zien.

Dus dan toch de verbinding tussen ONT en modem ???

Maandag meer nieuws…!!!

Goed weekend allemaal

 

Renso

 


UPDATE

 

Net nog contact gehad met de KPN monteur en die stelde voor om Maandag de originele instellingen weer terug te zetten om te kijken wat de verbinding DAN doet.

Een nieuwe 24 uurs meting heeft helemaal niets geks laten zien.

Dus dan toch de verbinding tussen ONT en modem ???

Maandag meer nieuws…!!!

Goed weekend allemaal

 

Renso

 

Ik ben nu een weekje over naar KPN, sinds ik over ben een zeer stabiele internet verbinding, zowel overdag als na 18:00.

Ik heb nog dezelfde ONT van Genexis. Alleen een ander modem (geleverd door KPN).

Ik heb de kabel die vanaf de ONT kwam in KPN modem gestoken en mijn achterliggende netwerk in de lan poort van het KPN modem en dat was alles.

 

Mijn inzien ligt het niet aan het modem/ONT maar ligt het probleem in het netwerk van Odido zelf.


UPDATE

 

Net nog contact gehad met de KPN monteur en die stelde voor om Maandag de originele instellingen weer terug te zetten om te kijken wat de verbinding DAN doet.

Een nieuwe 24 uurs meting heeft helemaal niets geks laten zien.

Dus dan toch de verbinding tussen ONT en modem ???

Maandag meer nieuws…!!!

Goed weekend allemaal

 

Renso

 

Ik ben nu een weekje over naar KPN, sinds ik over ben een zeer stabiele internet verbinding, zowel overdag als na 18:00.

Ik heb nog dezelfde ONT van Genexis. Alleen een ander modem (geleverd door KPN).

Ik heb de kabel die vanaf de ONT kwam in KPN modem gestoken en mijn achterliggende netwerk in de lan poort van het KPN modem en dat was alles.

 

Mijn inzien ligt het niet aan het modem/ONT maar ligt het probleem in het netwerk van Odido zelf.

Snap ook niet waarom KPN dit nog steeds als hun probleem zou moeten zien.


Vandaag heeft zelfs mijn hotspot het moeilijk. Hierdoor heb ik eigenlijk gewoon geen internet thuis. Is er enig idee wanneer er iets aan gedaan gaat worden?


Vandaag heeft zelfs mijn hotspot het moeilijk. Hierdoor heb ik eigenlijk gewoon geen internet thuis. Is er enig idee wanneer er iets aan gedaan gaat worden?

Nou ik heb bijna dagelijks rond de avond als ik programma wil kijken heb ik ongeveer beeld als het programma al afgelopen is .. 


UPDATE

 

Net nog contact gehad met de KPN monteur en die stelde voor om Maandag de originele instellingen weer terug te zetten om te kijken wat de verbinding DAN doet.

Een nieuwe 24 uurs meting heeft helemaal niets geks laten zien.

Dus dan toch de verbinding tussen ONT en modem ???

Maandag meer nieuws…!!!

Goed weekend allemaal

 

Renso

 

Ik ben nu een weekje over naar KPN, sinds ik over ben een zeer stabiele internet verbinding, zowel overdag als na 18:00.

Ik heb nog dezelfde ONT van Genexis. Alleen een ander modem (geleverd door KPN).

Ik heb de kabel die vanaf de ONT kwam in KPN modem gestoken en mijn achterliggende netwerk in de lan poort van het KPN modem en dat was alles.

 

Mijn inzien ligt het niet aan het modem/ONT maar ligt het probleem in het netwerk van Odido zelf.

Snap ook niet waarom KPN dit nog steeds als hun probleem zou moeten zien.

 

Beste Jhazenberg,

Welk modem heb je gekregen van KPN?  Als dat de oplossing is zou dat geweldig zijn.


UPDATE

 

Net nog contact gehad met de KPN monteur en die stelde voor om Maandag de originele instellingen weer terug te zetten om te kijken wat de verbinding DAN doet.

Een nieuwe 24 uurs meting heeft helemaal niets geks laten zien.

Dus dan toch de verbinding tussen ONT en modem ???

Maandag meer nieuws…!!!

Goed weekend allemaal

 

Renso

 

Ik ben nu een weekje over naar KPN, sinds ik over ben een zeer stabiele internet verbinding, zowel overdag als na 18:00.

Ik heb nog dezelfde ONT van Genexis. Alleen een ander modem (geleverd door KPN).

Ik heb de kabel die vanaf de ONT kwam in KPN modem gestoken en mijn achterliggende netwerk in de lan poort van het KPN modem en dat was alles.

 

Mijn inzien ligt het niet aan het modem/ONT maar ligt het probleem in het netwerk van Odido zelf.

Snap ook niet waarom KPN dit nog steeds als hun probleem zou moeten zien.

 

Beste Jhazenberg,

Welk modem heb je gekregen van KPN?  Als dat de oplossing is zou dat geweldig zijn.

Dat zal het V12 modem zijn...?

Ik lees net dat ze een FRITZbox leveren?? 

 


Dit probleem speelt enkel op KPN WBA op XGS-PON? Ik vraag het omdat volgende week bij mij de monteur langskomt. Ik zit op KPN WBA AON netwerk, afgaande van de bijgeleverde Media converter van Zyxel (FMG3005-R20A). 


Hallo @huub123 

Klopt, voor de problemen die je ervaart zou je een eigen topic kunnen aanmaken.


Dit probleem speelt enkel op KPN WBA op XGS-PON? Ik vraag het omdat volgende week bij mij de monteur langskomt. Ik zit op KPN WBA AON netwerk, afgaande van de bijgeleverde Media converter van Zyxel (FMG3005-R20A). 

Waarschijnlijk ondervindt U geen hinder.

U heeft een FMG3005-R20A en dat is een media converter AON.

U heeft geen last van een XGS-PON ONT die dit probleem geeft. (Bepaalde type)

Je komt dus bij Odido op AON met de FMG3005-R20A.

 


@Kanbeter 

Ik heb een kpn box 12 gekregen


@Waqqas @peter-keetfm Bedankt voor jullie reactie. De monteur komt langs om alles aan te sluiten, dus nieuw abonnement. Ik wilde toch even zeker weten dat het niet AON betreft, aangezien ik nu nog de kans heb de afspraak zo laat mogelijk te zetten. 


@Kanbeter

Ik heb een kpn box 12 gekregen

 

Dank, Jhazenberg.


Het begint nu wel vervelend te worden. Bijna op dagelijkse basis in de avond klapt de verbinding eruit. Wanneer verwacht odido dit opgelost te hebben. 

Hierdoor neig ik na mijn contract weer over te stappen naar KPN. 


Hoi allemaal, we zijn ons ervan bewust dat het testen nu al enige tijd duurt. Het is lastig om de exacte oorzaak te achterhalen. Om toch iedereen zo snel mogelijk op weg te helpen, proberen wij als Odido een oplossing te vinden binnen de mogelijkheden die wij zelf hebben. Nog even volhouden, dank jullie wel!


Hoi allemaal, we zijn ons ervan bewust dat het testen nu al enige tijd duurt. Het is lastig om de exacte oorzaak te achterhalen. Om toch iedereen zo snel mogelijk op weg te helpen, proberen wij als Odido een oplossing te vinden binnen de mogelijkheden die wij zelf hebben. Nog even volhouden, dank jullie wel!

Beste Cheyenne,

Een Box 12 van KPN schijnt wonderen te doen. Ik zou graag een Box 12 van KPN in bruikleen willen krijgen om te kijken of het bij mij werkt.  Geef het een kans. Dit duurt allemaal veel te lang.

Jhazenberg is terug naar KPN, heeft alleen een Box 12 gekregen, zelfde ONT gehouden, nu probleemloos internet. 

 

Je zegt; als Odido proberen wij een oplossing te vinden binnen de mogelijkheden die wij zelf hebben. Mocht dat niet lukken, wat gaat Odido dan doen? 

 

 


Hoi allemaal, we zijn ons ervan bewust dat het testen nu al enige tijd duurt. Het is lastig om de exacte oorzaak te achterhalen. Om toch iedereen zo snel mogelijk op weg te helpen, proberen wij als Odido een oplossing te vinden binnen de mogelijkheden die wij zelf hebben. Nog even volhouden, dank jullie wel!

Beste Cheyenne,

Een Box 12 van KPN schijnt wonderen te doen. Ik zou graag een Box 12 van KPN in bruikleen willen krijgen om te kijken of het bij mij werkt.  Geef het een kans. Dit duurt allemaal veel te lang.

Jhazenberg is terug naar KPN, heeft alleen een Box 12 gekregen, zelfde ONT gehouden, nu probleemloos internet. 

 

Je zegt; als Odido proberen wij een oplossing te vinden binnen de mogelijkheden die wij zelf hebben. Mocht dat niet lukken, wat gaat Odido dan doen? 

 

 

Ik denk niet dat je daarmee iets oplost. KPN gebruikt PPPoE en termineert op een andere core router. Teveel variabelen die ook mee wijzigen om te kunnen zeggen “de oplossing zit in de box 12”

 

Volgens zijn er maar twee opties als je haast hebt. Zorgen dat je 30 dagen een case open hebt zodat je kosteloos kunt opzeggen en naar KPN kunt overstappen. Of een constructie met een zelfbouw router/unifi router waar je al het verkeer achter een betaald VPN zet. 


Het begint nu wel vervelend te worden. Bijna op dagelijkse basis in de avond klapt de verbinding eruit. Wanneer verwacht odido dit opgelost te hebben. 

Hierdoor neig ik na mijn contract weer over te stappen naar KPN. 

 

Ik ben sinds 7 februari jl. klant bij Odido, heb dit probleem vanaf dag 1. Odido is dus al een tijdje niet bij machte dit op te lossen.


Hoi allemaal, we zijn ons ervan bewust dat het testen nu al enige tijd duurt. Het is lastig om de exacte oorzaak te achterhalen. Om toch iedereen zo snel mogelijk op weg te helpen, proberen wij als Odido een oplossing te vinden binnen de mogelijkheden die wij zelf hebben. Nog even volhouden, dank jullie wel!

Beste Cheyenne,

Een Box 12 van KPN schijnt wonderen te doen. Ik zou graag een Box 12 van KPN in bruikleen willen krijgen om te kijken of het bij mij werkt.  Geef het een kans. Dit duurt allemaal veel te lang.

Jhazenberg is terug naar KPN, heeft alleen een Box 12 gekregen, zelfde ONT gehouden, nu probleemloos internet. 

 

Je zegt; als Odido proberen wij een oplossing te vinden binnen de mogelijkheden die wij zelf hebben. Mocht dat niet lukken, wat gaat Odido dan doen? 

 

 

Ik denk niet dat je daarmee iets oplost. KPN gebruikt PPPoE en termineert op een andere core router. Teveel variabelen die ook mee wijzigen om te kunnen zeggen “de oplossing zit in de box 12”

 

Volgens zijn er maar twee opties als je haast hebt. Zorgen dat je 30 dagen een case open hebt zodat je kosteloos kunt opzeggen en naar KPN kunt overstappen. Of een constructie met een zelfbouw router/unifi router waar je al het verkeer achter een betaald VPN zet. 

Dank voor je reactie Zultan.

Heb jij een goede internetverbinding bij Odido, en zo ja, enig idee hoe dat dan kan? Ik heb zelf geen verstand van deze materie. Wellicht kun jij het een en ander uitleggen. Groeten.  


Het begint nu wel vervelend te worden. Bijna op dagelijkse basis in de avond klapt de verbinding eruit. Wanneer verwacht odido dit opgelost te hebben. 

Hierdoor neig ik na mijn contract weer over te stappen naar KPN. 

 

Ik ben sinds 7 februari jl. klant bij Odido, heb dit probleem vanaf dag 1. Odido is dus al een tijdje niet bij machte dit op te lossen.

Daar ben ik het 100% mee eens door de gelaagde aanpak van Odido gaan details verloren (screenshots, feitjes etc worden allemaal doorgezet.).
 

Je komt nooit 1op1 in contact met échte techneuten waardoor de kans op spraakverwarring groot blijft.

 

En belangrijker met deze aanpak heeft Odido gefaald om het probleem breder te zien en eerder conclusies te trekken op landelijk niveau. Dat is echt heel spijtig want op Tweakers.net lopen deze klachten al een jaar.


Ik denk niet dat je daarmee iets oplost. KPN gebruikt PPPoE en termineert op een andere core router. Teveel variabelen die ook mee wijzigen om te kunnen zeggen “de oplossing zit in de box 12”

 

Volgens zijn er maar twee opties als je haast hebt. Zorgen dat je 30 dagen een case open hebt zodat je kosteloos kunt opzeggen en naar KPN kunt overstappen. Of een constructie met een zelfbouw router/unifi router waar je al het verkeer achter een betaald VPN zet. 

Dank voor je reactie Zultan.

Heb jij een goede internetverbinding bij Odido, en zo ja, enig idee hoe dat dan kan? Ik heb zelf geen verstand van deze materie. Wellicht kun jij het een en ander uitleggen. Groeten.  


Nee ik heb vaak getwijfeld om bij Odido een abonnement te nemen. Maar vanwege de kwaliteit niet gedaan, wat ik schreef dit loopt al een jaar. Ik heb een KPN WBA XGS-PON aansluiting, degene die in dit topic veelvuldig wordt benoemd als oorzaak. De fout lijkt te verdwijnen zodra de aansluiting voorzien wordt van VPN of PPPoE van KPN is ook een soort VPN (encapsulatie). Echt een andere manier van netwerken bouwen. 
 

Zelf ben ik klant bij Ziggo ook een mooie aanbieding waardoor het op prijs gelijkwaardig is. De upload van 100Mbps gebruik ik bijna nooit voor mij is packetloss vrij veel belangrijker. Ziggo en KPN laten techneuten wel direct met klanten praten. Voor mij is dat een reden om partijen zoals Budgetthuis Youfone etc ook te vermijden. Alhoewel deze 1:1 KPN apparatuur uitleveren op het KPN ISP netwerk en het risico klein is. 


Wat je ook kan overwegen is Freedom. Als je even door de kortingsperiode heen kijkt dan is het 45 (odido) om 52 (freedom met fritz) of 49 (freedom met eigen modem)

 

Dat is danwel met:

- Vast ip (v4 en v6)

- email met eigen nl domein

- geen gezeik met internet

 

Showstopper is wanneer ze alleen via kpn kunnen leveren want dan is het onbetaalbaar. 


UPDATE

Alle instellingen heeft d KPN weer terug gezet om te kijken of de problemen weer de kop opsteken.

Ikzelf heb de Kabel van de ONT NIET op de 2,5 Gb poort gezet maar op LAN 2 1 Gb

De afspraak met de KPN is als het probleem zich weer voordoet dat zij samen met GENEXIS ter plekke metingen gaan doen en data loggen.

 

Renso

 


UPDATE

Alle instellingen heeft d KPN weer terug gezet om te kijken of de problemen weer de kop opsteken.

Ikzelf heb de Kabel van de ONT NIET op de 2,5 Gb poort gezet maar op LAN 2 1 Gb

De afspraak met de KPN is als het probleem zich weer voordoet dat zij samen met GENEXIS ter plekke metingen gaan doen en data loggen.

 

Renso

 

 

Fijn dat je updates plaatst 👍 Je plaats veel losse updates waardoor het overzicht niet makkelijk te maken is. Misschien kan je 1 post maken en die steeds updaten?

Heb jij langere tijd stabiel gedraaid op een Genexis na aanpassingen van KPN? Wat hebben ze allemaal gedaan om het stabiel te maken? Nu verwachten ze dat het probleem terug komt omdat alle oude instellingen zijn hersteld?

 

Heb je smokeping mee kunnen laten lopen?


UPDATE

Alle instellingen heeft d KPN weer terug gezet om te kijken of de problemen weer de kop opsteken.

Ikzelf heb de Kabel van de ONT NIET op de 2,5 Gb poort gezet maar op LAN 2 1 Gb

De afspraak met de KPN is als het probleem zich weer voordoet dat zij samen met GENEXIS ter plekke metingen gaan doen en data loggen.

 

Renso

 

 

Fijn dat je updates plaatst 👍 Je plaats veel losse updates waardoor het overzicht niet makkelijk te maken is. Misschien kan je 1 post maken en die steeds updaten?

Heb jij langere tijd stabiel gedraaid op een Genexis na aanpassingen van KPN? Wat hebben ze allemaal gedaan om het stabiel te maken? Nu verwachten ze dat het probleem terug komt omdat alle oude instellingen zijn hersteld?

 

Heb je smokeping mee kunnen laten lopen?

In mijn oudere reactie kan je lezen wat er gedaan is

de lijn gelocked op 1 Gb omdat de Zyxel 56 ook een 2,5 Gb port heeft

Een shaper ingesteld zodat de pakketjes netter over de lijn gaan.

Nu dus alles weer terug naar begin instellingen om te kijken of we nog daadwerkelijk problemen hebben.

 

Renso

 

PS als iemand een reactie plaatst op een reactie dan is het inderdaad onoverzichtelijk.

 

 


Reageer