Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

• Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

Uitgevoerde troubleshooting

• Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

Met vriendelijke groet,
Nils

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

• Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

everyone who experience issues with high jitter, packet loss etc, please, can you do some traceroute/mtr tests?

Maybe, for some of you, this issue is related to this one:

Hier nog een aanmelding.. elke avond is het een ramp qua laadtijd.
Ik hoef volgens mij geen ping/speedtest dingen te plaatsen want het is wel duidelijk bij Odido volgens mij.

Is er al een optie om een Nokia ONT toegestuurd te krijgen?

Hier nog 1 , al tijden waardeloos internet in de avond ,overdag weinig problemen .Met Speedtest een ping tussen 150 en 200 .

Maybe @antst , maybe not. Just waiting for Odido to fix it. Would be nice if we would be compensated as well. I'm paying through the nose for unusable service. I mean I'm constantly using my hotspot because my glasvezel is unusable.

hier even een update Ik ben sinds afgelopen woensdag over op KPN 

sinds de overstap nog geen problemen gehad, de verbinding is stabiel over de hele dag en avond

jitter komt niet boven de 5 uit.

mijn genexis ont is bij de overstap niet vervangen.

Kabels overgestoken in het nieuwe modem van KPN en thuisnetwerk omgeprikt naar het nieuwe modem en alles werkt als een zonnetje.

Als het aan de Ont of de firmware van de Ont ligt > hoe kan het dan dat het nu als een zonnetje bij mij werkt ?

Hoe kan het dat het overdag bij Odido wel werkte maar in de avond niet te doen was ?

ik wens jullie allen s6 met dit lastige probleem met deze netwerk congestion.

Ik hoef volgens mij geen ping/speedtest dingen te plaatsen want het is wel duidelijk bij Odido volgens mij.

Ik zou dat wel doen. Het leek mij ook nutteloos, maar zo kom je in het 'onderzoek'. Meer kans om geholpen te worden, en zo staat ook geregistreerd sinds wanneer jij last hebt. Misschien handig voor eventuele compensatie.

sinds de overstap nog geen problemen gehad, de verbinding is stabiel over de hele dag en avond

Kabels overgestoken in het nieuwe modem van KPN en thuisnetwerk omgeprikt naar het nieuwe modem en alles werkt als een zonnetje.

Als het aan de Ont of de firmware van de Ont ligt > hoe kan het dan dat het nu als een zonnetje bij mij werkt ?

Hoe kan het dat het overdag bij Odido wel werkte maar in de avond niet te doen was ?

Hoe snel kon jij overstappen? Ik had overdag ook problemen. Ik moet vaak thuiswerken en met zo een bagger verbinding kan ik niet veel doen. Straks word ik op werk nog hierop afgerekend. 

@r-dal 

Ik had 1 maand opzeg termijn 

Oh wauw, bij mij heeft dit probleem zo lang gespeeld dat @Cheyenne van Odido  een bekende naam is.

Precies deze probleem speelde bij mij vanaf de overstap naar glas in februari 2022 en het heeft uiteindelijk 14 maanden geduurd voor het probleem opgelost werd. 

Eindeloos mailtjes en belletjes naar de klantenservice, waarbij continu weer gevraagd werd om speedtests, terwijl ze wisten dat dat niks aantoont. Er zijn hier zelf Guidion-monteurs in huis geweest alleen om een speedtest uit te voeren. 

Ook de Klantenservice gebruikte dit regelmatig om naar duurdere diensten aan te smeren in plaats van het probleem op te lossen. 

Uiteindelijk hebben we er geen last meer van sinds de plaatsing van een Nokia ONT, maar dat heeft wel een jaar lang de sfeer flink vergald in huis. Uiteindelijk wel een ruime compensatie gekregen.

Sterkte aan iedereen hier, houd vol. En hopelijk pakt de TD het nu wel een keer goed op. 

Ik zou dat wel doen. Het leek mij ook nutteloos, maar zo kom je in het 'onderzoek'. Meer kans om geholpen te worden, en zo staat ook geregistreerd sinds wanneer jij last hebt. Misschien handig voor eventuele compensatie.

Ik heb deze screenshots ook via de klantenservice aangeboden @Cheyenne van Odido .
Speedtest.net deed het vaker niet dan wel gisteravond.
Ik heb gevraagd of de klantenservice een Nokia ONT willen opsturen want aansluiten lukt mijzelf wel (Software Engineer).
Als het lang duurt voordat die ONT komt dan is compensatie wel op zijn plek.

Gisteren kreeg ik een mail dat mijn internet gratis (en zonder het te vragen) was omgezet van 50 Mbit naar 100 Mbit. Sindsdien is mijn internet zwaar instabiel, met dezelfde klachten als dat de anderen hier ondervinden:

• Zeer traag internet
  • Connecties die zeer langzaam gestart worden
  • Wegvallende verbindingen
  • Als de connectie langer duurt dan gaat de snelheid soms omhoog
  • In tegenstelling tot sommige anderen had ik er gisteren heel de dag, 's nacht en nu de ochtend last van. De drukte op het Odido netwerk is bij mij dus geen factor.

Momenteel is mijn internet onbruikbaar.

@chefneliz, twee vragen:

• Ik zit bij Odido als mobiele klant en zou graag gebruik maken van je aanbod tot gratis onbeperkt mobiel internet, zou dat kunnen?
  • Is het mogelijk om deze upgrade ongedaan te maken? Mijn 50 Mbit verbinding was stabiel en een stabiele verbinding is me uiteraard veel meer waard dan deze instabiele verbinding. (Niet dat ik het aanbod niet waardeer hoor, maar je snapt vast wat ik bedoel)

Speedtest

IP Config

Taakbeheer

Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)

Na mijn contact met de KPN monteur en zijn ingreep is tot nu toe mijn internet stabiel.

Het streamen van Prime en Discovery gaat perfect als ook het TV kijken via NLZiet

Alleen mijn download snelheid (1Gb) blijft ver achter en haalt nog maar een derde van mijn normale snelheid.

Vreemd volgens de monteur maar die gaat dat uitzoeken , Maandag heb ik weer contact met hem.

Tot meer informatie…

Renso

UPDATE

Vandaag weer contact gehad met de KPN monteur over de gedane aanpassing.

Streamen en tv kijken (NLziet) gaat momenteel perfect.

Het gebruik van internet op zich ook perfect en zonder lange wachttijden.

Alleen is het probleem opgedoken dat met die aanpassing de download via usenet trager is.

Het is ongeveer 1/3 van de normale snelheid.

Voor de KPN monteur is dat ook vreemd maar gaat het onderzoeken.
De aanpassing wil hij bij meerdere mensen uitvoeren om te kijken of de problemen van lange wachttijden en streamen ook beter gaat.

Ze zijn in overleg met Odido en intern ook druk.

Heeft Odido misschien een ander merk modem tot hun beschikking die geschikt is voor 1 Gb

Dit om alles uit te kunnen sluiten.??

Tot later en een prettige weekend alvast.

Renso

Odido zou een fritzbox moeten aanbieden ipv die zyxel. Zowel bij xs4all als bij mijn huidige provider nooit storing. Fritzbox 5530 AON hier.

@Renso

Odido heeft alleen de Zyxel routers, T54, T56 en T75. Of je test het met een eigen router die VLAN ondersteuning heeft.

@Renso

Odido heeft alleen de Zyxel routers, T54, T56 en T75. Of je test het met een eigen router die VLAN ondersteuning heeft.

Op zich is de Zyxel die ik heb T56 best wel een goede router en alvast geschikt tot 2,5 Gb

Ik ervaarde voorheen ook geen problemen met deze router en haalde vaak de volle snelheid met downloaden. Er is alleen iets gebeurt binnen Odido waardoor er problemen zijn ontstaan.

De KPN monteur fixeerde de glasvezel nu op 1 Gb en daarbij ondervind ik met TV en streamen totaal geen problemen meer alleen de download is 1/3 van wat ik had.

Maar daar komen we met proberen best wel weer uit.

Succes

UPDATE

Vandaag weer contact gehad met de KPN monteur over de gedane aanpassing.

Streamen en tv kijken (NLziet) gaat momenteel perfect.

Het gebruik van internet op zich ook perfect en zonder lange wachttijden.

Alleen is het probleem opgedoken dat met die aanpassing de download via usenet trager is.

Het is ongeveer 1/3 van de normale snelheid.

Voor de KPN monteur is dat ook vreemd maar gaat het onderzoeken.
De aanpassing wil hij bij meerdere mensen uitvoeren om te kijken of de problemen van lange wachttijden en streamen ook beter gaat.

Ze zijn in overleg met Odido en intern ook druk.

Heeft Odido misschien een ander merk modem tot hun beschikking die geschikt is voor 1 Gb

Dit om alles uit te kunnen sluiten.??

Tot later en een prettige weekend alvast.

Renso

Odido zou een fritzbox moeten aanbieden ipv die zyxel. Zowel bij xs4all als bij mijn huidige provider nooit storing. Fritzbox 5530 AON hier.

Ik heb echter nooit problemen ondervonden met dit modem...er is iets gebeurt in de apparatuur  of firmware aan de Odido kant wat deze problemen veroorzaakt.

Fritzbox gebruikte ik vroeger ook in een bridge situatie. Perfecte modems/routers.

Succes

Aangezien ik waarschijnlijk tot Sint Juttemis kan wachten op een oplossing (mijn eerste melding is al van ruim een jaar terug), ga ik zelf deze oplossing proberen. Het is een SFP+ module die geschikt is voor KPN WBA. Het andere wat je ziet is een patch cover voor het glasvezel-aansluitpunt TK01. De SFP+ module is zelf dus een ONT. Die gaat rechtstreeks in mijn Unifi router, die dan dus zelf aan het glas hangt. Kijken of dat beter werkt. Inmiddels heb ik 0800-0092 gebeld en de vriendelijke dame aan de lijn wist precies wat ik bedoelde en heeft het PON-ID van de module doorgezet naar de technische dienst. Nu wachten tot 'het licht uitgaat' voor de Genexis.

In de post van @Inosit lees ik dat er dus ook een schadevergoeding kan worden toegekend. Ik zit met 4 Unlimited mobiele abo's en met mijn glasvezelinternet al vele jaren bij T-Mobile/Odido, dus ik verwacht dat hier ook iets in gedaan kan worden. De prestaties van de toch best prijzige 1 Gbit glasvezelverbinding zijn de afgelopen 12 maanden elke avond ver onder de maat.

Volgens mij weet KPN echt wel dat het vervangen van alle ONT's de enige oplossing is, maar die oplossing is uitgesloten wegens kosten. Leuk, maar dat betekent vele maanden aanmodderen ten koste van de klanten van hun klant Odido. Lijkt me dat hier wat vinnige gesprekjes op hoog niveau over moeten komen tussen KPN WBA en Odido.

Aangezien ik waarschijnlijk tot Sint Juttemis kan wachten op een oplossing (mijn eerste melding is al van ruim een jaar terug), ga ik zelf deze oplossing proberen. Het is een SFP+ module die geschikt is voor KPN WBA. Het andere wat je ziet is een patch cover voor het glasvezel-aansluitpunt TK01. De SFP+ module is zelf dus een ONT. Die gaat rechtstreeks in mijn Unifi router, die dan dus zelf aan het glas hangt. Kijken of dat beter werkt. Inmiddels heb ik 0800-0092 gebeld en de vriendelijke dame aan de lijn wist precies wat ik bedoelde en heeft het PON-ID van de module doorgezet naar de technische dienst. Nu wachten tot 'het licht uitgaat' voor de Genexis.

In de post van @Inosit lees ik dat er dus ook een schadevergoeding kan worden toegekend. Ik zit met 4 Unlimited mobiele abo's en met mijn glasvezelinternet al vele jaren bij T-Mobile/Odido, dus ik verwacht dat hier ook iets in gedaan kan worden. De prestaties van de toch best prijzige 1 Gbit glasvezelverbinding zijn de afgelopen 12 maanden elke avond ver onder de maat.

Volgens mij weet KPN echt wel dat het vervangen van alle ONT's de enige oplossing is, maar die oplossing is uitgesloten wegens kosten. Leuk, maar dat betekent vele maanden aanmodderen ten koste van de klanten van hun klant Odido. Lijkt me dat hier wat vinnige gesprekjes op hoog niveau over moeten komen tussen KPN WBA en Odido.

Ik hoop dat je ons op de hoogte brengt van het resultaat…. het zal mij benieuwen.

Zou wat zijn dat door de ingreep van notabene een klant dit een oplossing zou zijn.
Wil jij ook een foto sturen hoe deze aanpassing er dan nu uitziet.??

Bedankt en succes.

Renso

In de post van @Inosit lees ik dat er dus ook een schadevergoeding kan worden toegekend. Ik zit met 4 Unlimited mobiele abo's en met mijn glasvezelinternet al vele jaren bij T-Mobile/Odido, dus ik verwacht dat hier ook iets in gedaan kan worden. De prestaties van de toch best prijzige 1 Gbit glasvezelverbinding zijn de afgelopen 12 maanden elke avond ver onder de maat.

Ik ben ook erg benieuwd naar het resultaat!

Als dit een oplossing is is het misschien een optie voor sommige klanten om dit zelf te regelen om vervolgens de kosten terug te vragen bij Odido.

Ik ben ook erg benieuwd naar het resultaat!

Als dit een oplossing is is het misschien een optie voor sommige klanten om dit zelf te regelen om vervolgens de kosten terug te vragen bij Odido.

Is dit voor een leek ook te doen…. ik ben niet dom maar toch….

Vandaar de vraag om eventuele foto’s

https://tweakers.net/nieuws/221302/kpn-gaat-bestaande-genexis-glasvezelkastjes-vervangen-door-nieuwe-modellen.html

Da's een oud bericht, als dit de oplossing zou zijn, hadden we hier natuurlijk geen enkele (technische) discussie meer. Ook gaat het daar expliciet over KPN klanten

Ook vanavond heb ik weer problemen met mijn verbinding. Dit keer niet eens traag, maar gewoon geen internet. Af en toe (lees: 1x in de 15 minuten) lukt een request, maar zelfs de VPN krijgt zijn verbinding niet op gang. Dit probleem lijkt steeds erger te worden. Ik hoop dat we snel een oplossing gaan zien, in de vorm van firmware-updates of nieuwe hardware.

Ik hoop dat je ons op de hoogte brengt van het resultaat…. het zal mij benieuwen.

Zou wat zijn dat door de ingreep van notabene een klant dit een oplossing zou zijn.
Wil jij ook een foto sturen hoe deze aanpassing er dan nu uitziet.??

Bedankt en succes.

Renso

Tuurlijk, ik zal mijn best doen om het zoveel mogelijk te documenteren.

Om alvast wat te vertellen… dat witte ding op mijn foto is een 'patch cover'. Op dit moment zit er over je witte TK01 glasvezel aansluitpunt een zwarte Genexis ONT geschoven. Die Genexis ONT schuif je eraf. Maar je kunt in dat glasvezel aansluitpunt niet zomaar een optische stekker steken omdat de echte aansluiting achter een klepje zit. Die patch cover lost dat op. Je schuift hem over het aansluitpunt; in de cover zit een koppelblokje en daar kun je dus wel een stekker met glasvezelkabel insteken; vandaar de naam. Daarmee heb je dus een puur optische verbinding.

Het andere ding is een SFP+ module. Er zijn routers waar je die in kunt steken. Zelf heb ik een Unifi Dream Machine Pro met twee van die aansluitingen. Zo'n SFP+ poort is een vrij universele aansluiting, waar meerdere soorten modules in kunnen (zoals 10Gb Ethernet, glasvezel, directe koperverbindingen). Elke module heeft wat intelligentie aan boord – die ONT module zelfs behoorlijk wat. Je plugt de glasvezelkabel in de module. Het ding zet het optische signaal om in elektrische signalen en verzorgt ook de totstandkoming van de verbinding (het 'praat' met de backend van KPN). Daarmee zit je router dus rechtstreeks op het glas.

Tot zover, later meer.

De hamvraag: waarom alleen bij Odido en waarom alleen op bepaalde tijdstippen? (tv ge/verbruik in netwerk???)

En waarom krijgt iemand met alleen een snelheidsupgrade zonder ont wissel ook last van dit probleem. 

Reageer