Skip to main content

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)
Toon eerste reactie

1201 reacties

Forum|alt.badge.img
  • is een King Poster
  • 68 reacties
  • 12 juli 2024

everyone who experience issues with high jitter, packet loss etc, please, can you do some traceroute/mtr tests?

Maybe, for some of you, this issue is related to this one:

• is een Top Poster
  • 14 reacties
  • 12 juli 2024

Hier nog een aanmelding.. elke avond is het een ramp qua laadtijd.
Ik hoef volgens mij geen ping/speedtest dingen te plaatsen want het is wel duidelijk bij Odido volgens mij.

Is er al een optie om een Nokia ONT toegestuurd te krijgen?

• Doet lekker mee
  • 12 reacties
  • 12 juli 2024

Hier nog 1 , al tijden waardeloos internet in de avond ,overdag weinig problemen .Met Speedtest een ping tussen 150 en 200 .

• is een Master Poster
  • 39 reacties
  • 12 juli 2024

Maybe @antst , maybe not. Just waiting for Odido to fix it. Would be nice if we would be compensated as well. I'm paying through the nose for unusable service. I mean I'm constantly using my hotspot because my glasvezel is unusable.

• is een Top Poster
  • 44 reacties
  • 12 juli 2024

hier even een update Ik ben sinds afgelopen woensdag over op KPN 

sinds de overstap nog geen problemen gehad, de verbinding is stabiel over de hele dag en avond

jitter komt niet boven de 5 uit.

mijn genexis ont is bij de overstap niet vervangen.

Kabels overgestoken in het nieuwe modem van KPN en thuisnetwerk omgeprikt naar het nieuwe modem en alles werkt als een zonnetje.

Als het aan de Ont of de firmware van de Ont ligt > hoe kan het dan dat het nu als een zonnetje bij mij werkt ?

Hoe kan het dat het overdag bij Odido wel werkte maar in de avond niet te doen was ?

ik wens jullie allen s6 met dit lastige probleem met deze netwerk congestion.

• is een Master Poster
  • 39 reacties
  • 12 juli 2024
Simple schreef:

Ik hoef volgens mij geen ping/speedtest dingen te plaatsen want het is wel duidelijk bij Odido volgens mij.

Ik zou dat wel doen. Het leek mij ook nutteloos, maar zo kom je in het 'onderzoek'. Meer kans om geholpen te worden, en zo staat ook geregistreerd sinds wanneer jij last hebt. Misschien handig voor eventuele compensatie.

• is een Top Poster
  • 18 reacties
  • 12 juli 2024
Jhazenberg schreef:

sinds de overstap nog geen problemen gehad, de verbinding is stabiel over de hele dag en avond

Kabels overgestoken in het nieuwe modem van KPN en thuisnetwerk omgeprikt naar het nieuwe modem en alles werkt als een zonnetje.

Als het aan de Ont of de firmware van de Ont ligt > hoe kan het dan dat het nu als een zonnetje bij mij werkt ?

Hoe kan het dat het overdag bij Odido wel werkte maar in de avond niet te doen was ?

Hoe snel kon jij overstappen? Ik had overdag ook problemen. Ik moet vaak thuiswerken en met zo een bagger verbinding kan ik niet veel doen. Straks word ik op werk nog hierop afgerekend. 

• is een Top Poster
  • 44 reacties
  • 12 juli 2024

@r-dal 

Ik had 1 maand opzeg termijn 

• heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 13 juli 2024

Oh wauw, bij mij heeft dit probleem zo lang gespeeld dat @Cheyenne van Odido  een bekende naam is.

Precies deze probleem speelde bij mij vanaf de overstap naar glas in februari 2022 en het heeft uiteindelijk 14 maanden geduurd voor het probleem opgelost werd. 

Eindeloos mailtjes en belletjes naar de klantenservice, waarbij continu weer gevraagd werd om speedtests, terwijl ze wisten dat dat niks aantoont. Er zijn hier zelf Guidion-monteurs in huis geweest alleen om een speedtest uit te voeren. 

Ook de Klantenservice gebruikte dit regelmatig om naar duurdere diensten aan te smeren in plaats van het probleem op te lossen. 

Uiteindelijk hebben we er geen last meer van sinds de plaatsing van een Nokia ONT, maar dat heeft wel een jaar lang de sfeer flink vergald in huis. Uiteindelijk wel een ruime compensatie gekregen.

Sterkte aan iedereen hier, houd vol. En hopelijk pakt de TD het nu wel een keer goed op. 

• is een Top Poster
  • 14 reacties
  • 13 juli 2024
Harry du Bois schreef:
Simple schreef:

Ik zou dat wel doen. Het leek mij ook nutteloos, maar zo kom je in het 'onderzoek'. Meer kans om geholpen te worden, en zo staat ook geregistreerd sinds wanneer jij last hebt. Misschien handig voor eventuele compensatie.

Ik heb deze screenshots ook via de klantenservice aangeboden @Cheyenne van Odido .
Speedtest.net deed het vaker niet dan wel gisteravond.
Ik heb gevraagd of de klantenservice een Nokia ONT willen opsturen want aansluiten lukt mijzelf wel (Software Engineer).
Als het lang duurt voordat die ONT komt dan is compensatie wel op zijn plek.

• is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 13 juli 2024

Gisteren kreeg ik een mail dat mijn internet gratis (en zonder het te vragen) was omgezet van 50 Mbit naar 100 Mbit. Sindsdien is mijn internet zwaar instabiel, met dezelfde klachten als dat de anderen hier ondervinden:

• Zeer traag internet
  • Connecties die zeer langzaam gestart worden
  • Wegvallende verbindingen
  • Als de connectie langer duurt dan gaat de snelheid soms omhoog
  • In tegenstelling tot sommige anderen had ik er gisteren heel de dag, 's nacht en nu de ochtend last van. De drukte op het Odido netwerk is bij mij dus geen factor.

Momenteel is mijn internet onbruikbaar.

@chefneliz, twee vragen:

• Ik zit bij Odido als mobiele klant en zou graag gebruik maken van je aanbod tot gratis onbeperkt mobiel internet, zou dat kunnen?
  • Is het mogelijk om deze upgrade ongedaan te maken? Mijn 50 Mbit verbinding was stabiel en een stabiele verbinding is me uiteraard veel meer waard dan deze instabiele verbinding. (Niet dat ik het aanbod niet waardeer hoor, maar je snapt vast wat ik bedoel)

Speedtest

IP Config

Taakbeheer

Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 13 juli 2024

Na mijn contact met de KPN monteur en zijn ingreep is tot nu toe mijn internet stabiel.

Het streamen van Prime en Discovery gaat perfect als ook het TV kijken via NLZiet

Alleen mijn download snelheid (1Gb) blijft ver achter en haalt nog maar een derde van mijn normale snelheid.

Vreemd volgens de monteur maar die gaat dat uitzoeken , Maandag heb ik weer contact met hem.

Tot meer informatie…

Renso

Darkman
  • is Prince of Content
  • 137 reacties
  • 13 juli 2024
Renso schreef:

UPDATE

Vandaag weer contact gehad met de KPN monteur over de gedane aanpassing.

Streamen en tv kijken (NLziet) gaat momenteel perfect.

Het gebruik van internet op zich ook perfect en zonder lange wachttijden.

Alleen is het probleem opgedoken dat met die aanpassing de download via usenet trager is.

Het is ongeveer 1/3 van de normale snelheid.

Voor de KPN monteur is dat ook vreemd maar gaat het onderzoeken.
De aanpassing wil hij bij meerdere mensen uitvoeren om te kijken of de problemen van lange wachttijden en streamen ook beter gaat.

Ze zijn in overleg met Odido en intern ook druk.

Heeft Odido misschien een ander merk modem tot hun beschikking die geschikt is voor 1 Gb

Dit om alles uit te kunnen sluiten.??

Tot later en een prettige weekend alvast.

Renso

Odido zou een fritzbox moeten aanbieden ipv die zyxel. Zowel bij xs4all als bij mijn huidige provider nooit storing. Fritzbox 5530 AON hier.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21719 reacties
  • 13 juli 2024

@Renso

Odido heeft alleen de Zyxel routers, T54, T56 en T75. Of je test het met een eigen router die VLAN ondersteuning heeft.

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 13 juli 2024
Waqqas schreef:

@Renso

Odido heeft alleen de Zyxel routers, T54, T56 en T75. Of je test het met een eigen router die VLAN ondersteuning heeft.

Op zich is de Zyxel die ik heb T56 best wel een goede router en alvast geschikt tot 2,5 Gb

Ik ervaarde voorheen ook geen problemen met deze router en haalde vaak de volle snelheid met downloaden. Er is alleen iets gebeurt binnen Odido waardoor er problemen zijn ontstaan.

De KPN monteur fixeerde de glasvezel nu op 1 Gb en daarbij ondervind ik met TV en streamen totaal geen problemen meer alleen de download is 1/3 van wat ik had.

Maar daar komen we met proberen best wel weer uit.

Succes

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 13 juli 2024
Darkman schreef:
Renso schreef:

UPDATE

Vandaag weer contact gehad met de KPN monteur over de gedane aanpassing.

Streamen en tv kijken (NLziet) gaat momenteel perfect.

Het gebruik van internet op zich ook perfect en zonder lange wachttijden.

Alleen is het probleem opgedoken dat met die aanpassing de download via usenet trager is.

Het is ongeveer 1/3 van de normale snelheid.

Voor de KPN monteur is dat ook vreemd maar gaat het onderzoeken.
De aanpassing wil hij bij meerdere mensen uitvoeren om te kijken of de problemen van lange wachttijden en streamen ook beter gaat.

Ze zijn in overleg met Odido en intern ook druk.

Heeft Odido misschien een ander merk modem tot hun beschikking die geschikt is voor 1 Gb

Dit om alles uit te kunnen sluiten.??

Tot later en een prettige weekend alvast.

Renso

Odido zou een fritzbox moeten aanbieden ipv die zyxel. Zowel bij xs4all als bij mijn huidige provider nooit storing. Fritzbox 5530 AON hier.

Ik heb echter nooit problemen ondervonden met dit modem...er is iets gebeurt in de apparatuur  of firmware aan de Odido kant wat deze problemen veroorzaakt.

Fritzbox gebruikte ik vroeger ook in een bridge situatie. Perfecte modems/routers.

Succes

• is een Master Poster
  • 16 reacties
  • 13 juli 2024

Aangezien ik waarschijnlijk tot Sint Juttemis kan wachten op een oplossing (mijn eerste melding is al van ruim een jaar terug), ga ik zelf deze oplossing proberen. Het is een SFP+ module die geschikt is voor KPN WBA. Het andere wat je ziet is een patch cover voor het glasvezel-aansluitpunt TK01. De SFP+ module is zelf dus een ONT. Die gaat rechtstreeks in mijn Unifi router, die dan dus zelf aan het glas hangt. Kijken of dat beter werkt. Inmiddels heb ik 0800-0092 gebeld en de vriendelijke dame aan de lijn wist precies wat ik bedoelde en heeft het PON-ID van de module doorgezet naar de technische dienst. Nu wachten tot 'het licht uitgaat' voor de Genexis.

In de post van @Inosit lees ik dat er dus ook een schadevergoeding kan worden toegekend. Ik zit met 4 Unlimited mobiele abo's en met mijn glasvezelinternet al vele jaren bij T-Mobile/Odido, dus ik verwacht dat hier ook iets in gedaan kan worden. De prestaties van de toch best prijzige 1 Gbit glasvezelverbinding zijn de afgelopen 12 maanden elke avond ver onder de maat.

Volgens mij weet KPN echt wel dat het vervangen van alle ONT's de enige oplossing is, maar die oplossing is uitgesloten wegens kosten. Leuk, maar dat betekent vele maanden aanmodderen ten koste van de klanten van hun klant Odido. Lijkt me dat hier wat vinnige gesprekjes op hoog niveau over moeten komen tussen KPN WBA en Odido.

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 13 juli 2024
Frisootje schreef:

Aangezien ik waarschijnlijk tot Sint Juttemis kan wachten op een oplossing (mijn eerste melding is al van ruim een jaar terug), ga ik zelf deze oplossing proberen. Het is een SFP+ module die geschikt is voor KPN WBA. Het andere wat je ziet is een patch cover voor het glasvezel-aansluitpunt TK01. De SFP+ module is zelf dus een ONT. Die gaat rechtstreeks in mijn Unifi router, die dan dus zelf aan het glas hangt. Kijken of dat beter werkt. Inmiddels heb ik 0800-0092 gebeld en de vriendelijke dame aan de lijn wist precies wat ik bedoelde en heeft het PON-ID van de module doorgezet naar de technische dienst. Nu wachten tot 'het licht uitgaat' voor de Genexis.

In de post van @Inosit lees ik dat er dus ook een schadevergoeding kan worden toegekend. Ik zit met 4 Unlimited mobiele abo's en met mijn glasvezelinternet al vele jaren bij T-Mobile/Odido, dus ik verwacht dat hier ook iets in gedaan kan worden. De prestaties van de toch best prijzige 1 Gbit glasvezelverbinding zijn de afgelopen 12 maanden elke avond ver onder de maat.

Volgens mij weet KPN echt wel dat het vervangen van alle ONT's de enige oplossing is, maar die oplossing is uitgesloten wegens kosten. Leuk, maar dat betekent vele maanden aanmodderen ten koste van de klanten van hun klant Odido. Lijkt me dat hier wat vinnige gesprekjes op hoog niveau over moeten komen tussen KPN WBA en Odido.

Ik hoop dat je ons op de hoogte brengt van het resultaat…. het zal mij benieuwen.

Zou wat zijn dat door de ingreep van notabene een klant dit een oplossing zou zijn.
Wil jij ook een foto sturen hoe deze aanpassing er dan nu uitziet.??

Bedankt en succes.

Renso

• is een Top Poster
  • 14 reacties
  • 13 juli 2024
Frisootje schreef:

In de post van @Inosit lees ik dat er dus ook een schadevergoeding kan worden toegekend. Ik zit met 4 Unlimited mobiele abo's en met mijn glasvezelinternet al vele jaren bij T-Mobile/Odido, dus ik verwacht dat hier ook iets in gedaan kan worden. De prestaties van de toch best prijzige 1 Gbit glasvezelverbinding zijn de afgelopen 12 maanden elke avond ver onder de maat.

Ik ben ook erg benieuwd naar het resultaat!

Als dit een oplossing is is het misschien een optie voor sommige klanten om dit zelf te regelen om vervolgens de kosten terug te vragen bij Odido.

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 13 juli 2024
Simple schreef:
Frisootje schreef:

Ik ben ook erg benieuwd naar het resultaat!

Als dit een oplossing is is het misschien een optie voor sommige klanten om dit zelf te regelen om vervolgens de kosten terug te vragen bij Odido.

Is dit voor een leek ook te doen…. ik ben niet dom maar toch….

Vandaar de vraag om eventuele foto’s

• Doet lekker mee
  • 12 reacties
  • 13 juli 2024

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 438 reacties
  • 13 juli 2024

Da's een oud bericht, als dit de oplossing zou zijn, hadden we hier natuurlijk geen enkele (technische) discussie meer. Ook gaat het daar expliciet over KPN klanten

ClikeX
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 13 juli 2024

Ook vanavond heb ik weer problemen met mijn verbinding. Dit keer niet eens traag, maar gewoon geen internet. Af en toe (lees: 1x in de 15 minuten) lukt een request, maar zelfs de VPN krijgt zijn verbinding niet op gang. Dit probleem lijkt steeds erger te worden. Ik hoop dat we snel een oplossing gaan zien, in de vorm van firmware-updates of nieuwe hardware.

• is een Master Poster
  • 16 reacties
  • 14 juli 2024
Renso schreef:
Frisootje schreef:

Ik hoop dat je ons op de hoogte brengt van het resultaat…. het zal mij benieuwen.

Zou wat zijn dat door de ingreep van notabene een klant dit een oplossing zou zijn.
Wil jij ook een foto sturen hoe deze aanpassing er dan nu uitziet.??

Bedankt en succes.

Renso

Tuurlijk, ik zal mijn best doen om het zoveel mogelijk te documenteren.

Om alvast wat te vertellen… dat witte ding op mijn foto is een 'patch cover'. Op dit moment zit er over je witte TK01 glasvezel aansluitpunt een zwarte Genexis ONT geschoven. Die Genexis ONT schuif je eraf. Maar je kunt in dat glasvezel aansluitpunt niet zomaar een optische stekker steken omdat de echte aansluiting achter een klepje zit. Die patch cover lost dat op. Je schuift hem over het aansluitpunt; in de cover zit een koppelblokje en daar kun je dus wel een stekker met glasvezelkabel insteken; vandaar de naam. Daarmee heb je dus een puur optische verbinding.

Het andere ding is een SFP+ module. Er zijn routers waar je die in kunt steken. Zelf heb ik een Unifi Dream Machine Pro met twee van die aansluitingen. Zo'n SFP+ poort is een vrij universele aansluiting, waar meerdere soorten modules in kunnen (zoals 10Gb Ethernet, glasvezel, directe koperverbindingen). Elke module heeft wat intelligentie aan boord – die ONT module zelfs behoorlijk wat. Je plugt de glasvezelkabel in de module. Het ding zet het optische signaal om in elektrische signalen en verzorgt ook de totstandkoming van de verbinding (het 'praat' met de backend van KPN). Daarmee zit je router dus rechtstreeks op het glas.

Tot zover, later meer.

• is een Top Poster
  • 36 reacties
  • 14 juli 2024
Jhazenberg schreef:

De hamvraag: waarom alleen bij Odido en waarom alleen op bepaalde tijdstippen? (tv ge/verbruik in netwerk???)

En waarom krijgt iemand met alleen een snelheidsupgrade zonder ont wissel ook last van dit probleem. 

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen