Skip to main content

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)
Toon eerste reactie

  • is een Top Poster
  • 14 juli 2024

  • is een Top Poster
  • 14 juli 2024

Beste Brian van Odido,

Vrijdag jl. kreeg ik een mailtje van je dat mijn internetsnelheid van 50 naar 100 MB gaat, waarmee ik thuis nog sneller kan downloaden. Of moeiteloos op meerdere apparaten tegelijk kan internetten. De praktijk is dat ik sinds de verhoging naar 100 mb ALTIJD traag internet heb. Met 50 MB had ik vanaf de namiddag tot middernacht trage wifi en bekabeld internet. Graag een reactie Brian.

 

Las net een reactie dat iemand is overgestapt van Odido naar KPN, het (probleem) modem van Odido gebruikt en nu geen problemen meer heeft.  Kan Odido mij dat uitleggen?  

 

 


  • is een Top Poster
  • 14 juli 2024
Frisootje schreef:
Renso schreef:
Frisootje schreef:

 

Ik hoop dat je ons op de hoogte brengt van het resultaat…. het zal mij benieuwen.

Zou wat zijn dat door de ingreep van notabene een klant dit een oplossing zou zijn.
Wil jij ook een foto sturen hoe deze aanpassing er dan nu uitziet.??

Bedankt en succes.

Renso

 

Tuurlijk, ik zal mijn best doen om het zoveel mogelijk te documenteren.

Om alvast wat te vertellen… dat witte ding op mijn foto is een 'patch cover'. Op dit moment zit er over je witte TK01 glasvezel aansluitpunt een zwarte Genexis ONT geschoven. Die Genexis ONT schuif je eraf. Maar je kunt in dat glasvezel aansluitpunt niet zomaar een optische stekker steken omdat de echte aansluiting achter een klepje zit. Die patch cover lost dat op. Je schuift hem over het aansluitpunt; in de cover zit een koppelblokje en daar kun je dus wel een stekker met glasvezelkabel insteken; vandaar de naam. Daarmee heb je dus een puur optische verbinding.

Het andere ding is een SFP+ module. Er zijn routers waar je die in kunt steken. Zelf heb ik een Unifi Dream Machine Pro met twee van die aansluitingen. Zo'n SFP+ poort is een vrij universele aansluiting, waar meerdere soorten modules in kunnen (zoals 10Gb Ethernet, glasvezel, directe koperverbindingen). Elke module heeft wat intelligentie aan boord – die ONT module zelfs behoorlijk wat. Je plugt de glasvezelkabel in de module. Het ding zet het optische signaal om in elektrische signalen en verzorgt ook de totstandkoming van de verbinding (het 'praat' met de backend van KPN). Daarmee zit je router dus rechtstreeks op het glas.

Tot zover, later meer.

Bedankt voor je terug koppeling..

Succes


  • is een Top Poster
  • 14 juli 2024
Grad12 schreef:
Jhazenberg schreef:

hier even een update Ik ben sinds afgelopen woensdag over op KPN 

sinds de overstap nog geen problemen gehad, de verbinding is stabiel over de hele dag en avond

jitter komt niet boven de 5 uit.

mijn genexis ont is bij de overstap niet vervangen.

Kabels overgestoken in het nieuwe modem van KPN en thuisnetwerk omgeprikt naar het nieuwe modem en alles werkt als een zonnetje.

Als het aan de Ont of de firmware van de Ont ligt > hoe kan het dan dat het nu als een zonnetje bij mij werkt ?

Hoe kan het dat het overdag bij Odido wel werkte maar in de avond niet te doen was ?

ik wens jullie allen s6 met dit lastige probleem met deze netwerk congestion.

De hamvraag: waarom alleen bij Odido en waarom alleen op bepaalde tijdstippen? (tv ge/verbruik in netwerk???)

En waarom krijgt iemand met alleen een snelheidsupgrade zonder ont wissel ook last van dit probleem. 

Odido maakt natuurlijk gebruik van de bestaande KPN glasvezel maar op een gegeven moment zit er ook eigen apparatuur tussen. Als KPN gebruikers geen last hebben verwacht ik eigenlijk dat het probleem in de apparatuur van Odidi ligt .


  • is een Top Poster
  • 14 juli 2024
Kanbeter schreef:

Beste Brian van Odido,

Vrijdag jl. kreeg ik een mailtje van je dat mijn internetsnelheid van 50 naar 100 MB gaat, waarmee ik thuis nog sneller kan downloaden. Of moeiteloos op meerdere apparaten tegelijk kan internetten. De praktijk is dat ik sinds de verhoging naar 100 mb ALTIJD traag internet heb. Met 50 MB had ik vanaf de namiddag tot middernacht trage wifi en bekabeld internet. Graag een reactie Brian.

 

Las net een reactie dat iemand is overgestapt van Odido naar KPN, het (probleem) modem van Odido gebruikt en nu geen problemen meer heeft.  Kan Odido mij dat uitleggen?  

 

 

Moden moet ONT zijn in tweede stukje.


  • is een Top Poster
  • 14 juli 2024

Ik lees dat bij @Renso als test het modem op max 1GB is gezet en dat dit helpt met streamen e.d. Zelf heb ik een 50MB wat nu is omgezet naar 100MB, dat is ruimschoots lager dan 1GB maar toch heb ik al sinds de gedwongen overstap naar glasvezel problemen. Heeft iemand een idee hoe het dan toch kan dat de max 1GB setting de streaming problemen oplost?

 

emilimeters
  • is een Top Poster
  • 14 juli 2024

volgens mij hoeven we hier op de community dit probleem niet op te lossen, daar zijn netwerkspecialisten mee bezig, zie eerdere berichten van de mods. Ons doel is om zoveel als mogelijk aan te geven wat we zien. 


  • is een Top Poster
  • 14 juli 2024

Beste Odido,

Door Odido van 50 mb naar 100 mb gezet. Prima, maar ik heb nu ook overdag problemen met traag internet bekabeld en trage wifi. Met 50 mb begint dat in de namiddag. Graag het probleem oplossen met 100 mb, en mij niet terug zetten naar 50 mb.  


  • is een Top Poster
  • 14 juli 2024
Mark-Jan schreef:

Ik lees dat bij @Renso als test het modem op max 1GB is gezet en dat dit helpt met streamen e.d. Zelf heb ik een 50MB wat nu is omgezet naar 100MB, dat is ruimschoots lager dan 1GB maar toch heb ik al sinds de gedwongen overstap naar glasvezel problemen. Heeft iemand een idee hoe het dan toch kan dat de max 1GB setting de streaming problemen oplost?

 

Ik blijf erbij dat de problemen in het eigen netwerk gedeelte van Odido zit.

VOOR de overstap naar Odido zat ikzelf bij de KPN en had geen noemenswaardige problemen.
Waarom dan de overstap, dat was de aanbieding van Odido die de moeite waard was  maar zeker GEEN excuus voor deze wanprestatie is.

Als ik dit van te voren geweten had…...Ik verwacht dan ook van Odido compensatie en eventuele coulance bij het voortijdig beeindigen van het contract.

Ben ook benieuwd naar wat het programma Radar te vertellen heeft na hun zomerreces.

Nogmaals alle respect voor de helpdesk en klantenservice maar Odido moet stoppen met nieuwe klanten te werven en eerst de problemen op lossen.in hun netwerk.


  • is een Top Poster
  • 14 juli 2024
emilimeters schreef:

volgens mij hoeven we hier op de community dit probleem niet op te lossen, daar zijn netwerkspecialisten mee bezig, zie eerdere berichten van de mods. Ons doel is om zoveel als mogelijk aan te geven wat we zien. 

Maar we kunnen wel medewerking geven aan een eventueel onderzoek ism KPN

Dat is ook in ons belang.


emilimeters
  • is een Top Poster
  • 14 juli 2024

en dat is precies wat ik bedoel met het aangeven van wij zien gebeuren. laat de specialisten de puzzel maken, zij hebben immers alle stukjes. 


  • is een Top Poster
  • 14 juli 2024
emilimeters schreef:

en dat is precies wat ik bedoel met het aangeven van wij zien gebeuren. laat de specialisten de puzzel maken, zij hebben immers alle stukjes. 

Volgens mij zitten ze veel te veel buiten hun eigen netwerk te zoeken.

Ik heb Maandag weer contact met de KPN monteur kijken of hij nog wat te melden heeft en eventuele opties.Ik zal jullie in ieder geval op de hoogte houden.

 

En...respect voor de jongens en meisjes van Odido op dit forum.


  • is een Master Poster
  • 14 juli 2024
emilimeters schreef:

en dat is precies wat ik bedoel met het aangeven van wij zien gebeuren. laat de specialisten de puzzel maken, zij hebben immers alle stukjes. 

Ben ik niet helemaal met je eens. In veel organisaties zijn de stukjes er wel, maar ze komen nergens bij elkaar.

Heb het ook bij Ziggo al meegemaakt: via onze straat app was duidelijk dat vrijwel iedereen last had van uitvallende verbindingen. Er werden vervolgens 20 individuele monteurs afspraken gemaakt (die natuurlijk niks konden doen) en nergens bij Ziggo gaat dan een lampje branden zo van “hee, 20 meldingen uit dezelfde straat”. Men luistert niet echt naar de klanten maar volgt een simpel protocol: ‘Verbindingsprobleem? Dan eerst aan/uit zetten. Niet opgelost? Dan monteur.’

Verklaringen: gescheiden afdelingen, klantenservice die niet met monteurs terugkoppeltt, niemand die de moeite neemt om tickets ook echt te lezen en alleen maar kijkt naar ‘opgelost’ of ‘niet opgelost’, onwil om dingen te escaleren etc.

Pas toen we via de zakelijke ingang iemand aan de lijn kregen die echt luisterde (want SLA, dus financieel risico) kwam er een ploeg in de straat die direct vaststelde dat de glasvezel backbone verderop beschadigd was. Binnen 3 dagen opgelost.

Nu bij Odido zie ik hetzelfde; het wordt nog steeds op individuele basis aangevlogen, we moeten nog steeds testjes doen die niks met het probleem te maken hebben, er komen nog steeds monteurs langs die niks kunnen doen.

Dit mede als gevolg van de pogingen om het zo gestandaardiseerd en efficiënt mogelijk in te richten. Als er dan een keer iets gebeurt dat niet in de standaard protocollen past, gaat het mis. De verspilling van tijd en geld is dan echt enorm.

Sorry voor de lange post maar dit is mijn werk en ik baal enorm dat dit anno 2024 niet beter kan.


emilimeters
  • is een Top Poster
  • 14 juli 2024

natuurlijk zijn er zat voorbeelden van hoe het mis gaat, maar er zijn er ook tal die gewoon goed gaan, waar de juiste mensen met de juiste instelling aan tafel zitten. 

Dus we kunnen wel aannemen dat het allemaal niks wordt, maar jij weet ook dat ‘assumptions the biggest f*ck *ps’ kunnen zijn ;-)

En het zou goed zijn als hier de voortgang gemeld werd, dat zal een hoop van die aannames weg kunnen nemen. Maar dat is aan Odido.


  • is een Master Poster
  • 14 juli 2024
emilimeters schreef:

natuurlijk zijn er zat voorbeelden van hoe het mis gaat, maar er zijn er ook tal die gewoon goed gaan, waar de juiste mensen met de juiste instelling aan tafel zitten. 

Dus we kunnen wel aannemen dat het allemaal niks wordt, maar jij weet ook dat ‘assumptions the biggest f*ck *ps’ kunnen zijn ;-)

En het zou goed zijn als hier de voortgang gemeld werd, dat zal een hoop van die aannames weg kunnen nemen. Maar dat is aan Odido.

Met de instelling van de mensen is niks mis denk ik, het is eerder het systeem waarbinnen ze werken. Mijn observaties zijn grotendeels gebaseerd op wat ik hier in de terugkoppelingen van Odido lees, neem de hele thread maar eens door. Ben ook geen pessimist: ik heb al bijna een jaar last, ben allang uit contract dus ik mag zo overstappen maar ik heb juist nog hoop dat het goed komt.


  • is een Top Poster
  • 14 juli 2024

Odido in het programma Radar met de belofte dat ze er alles aan doen om de problemen op te lossen.

Hier een bestuurslid van Odido in het programma.

 

12 Januari 2024 behandelde Radar ook al een item over de slechte kwaliteit.

https://radar.avrotros.nl/artikel/honderden-klachten-over-telecomprovider-odido-alleen-bereik-in-de-vensterbank-60111

Renso


  • is een Top Poster
  • 14 juli 2024

 

Was het een vervelende at random bug dan kan zo iets erg moeilijk zijn om te vinden maar voor een reproduceerbare bug zoals deze met zoveel exposure is het onvoorstelbaar waarom dit na een jaar nog niet is opgelost. Daar zou je al bijna wat van kunnen gaan denken. 

 


kprook
  • Debutant
  • 14 juli 2024
emilimeters schreef:

natuurlijk zijn er zat voorbeelden van hoe het mis gaat, maar er zijn er ook tal die gewoon goed gaan, waar de juiste mensen met de juiste instelling aan tafel zitten. 

Dus we kunnen wel aannemen dat het allemaal niks wordt, maar jij weet ook dat ‘assumptions the biggest f*ck *ps’ kunnen zijn ;-)

En het zou goed zijn als hier de voortgang gemeld werd, dat zal een hoop van die aannames weg kunnen nemen. Maar dat is aan Odido.

Mooie woorden en een prachtige filosofische insteek, maar vooralsnog is het al maanden bal bij veel mensen. En oplossingen die bij een toch wel substantieel aantal mensen werkt, een Nokia ONT, wordt niet breder getest. En dat riekt naar wat al eerder werd genoemd, niet of slecht werkende en.of afstemmende afdeling en kosten gestuurde keuzes.

Ik vind het lovenswaardig dat je de positieve insteek kiest en het opneemt voor Odido, maar dat station is wel een beetje gepasseerd.  


Zou het niet een optie zijn om bij iedereen waar dit probleem speelt gewoon een 4G/5G router met Odido (of zelfs KPN?) simkaart neer te zetten tot het probleem is opgelost? Nu wordt de klant opgezadeld met het koppelen van hotspots aan hun netwerk, terwijl dit het probleem van de leverancier is.

 


  • is een Top Poster
  • 15 juli 2024

UPDATE

 

Vanmorgen weer contact gehad met de KPN monteur met de vraag of hij nog iets had gevonden/aangepast. WANT ik had ineens mijn volle 1 Gb snelheid weer terug.

Dit was niet het geval en hij was ook verbaasd.

Niet te vroeg juichen zei ik al, Maar de monteur gaat een 24 uurs meting op de glasvezel verbinding uitvoeren om te kijken of er gekke dingen gebeuren.De Glasvezel snelheid is in de centrale nog steeds gelocked op 1 Gb.

 

Er komt morgen meer…. ik verwacht zo maar dat we er nog niet zijn…..

 

 


  • is een Top Poster
  • 15 juli 2024

Met VPN werkt het inderdaad veel beter. Ik heb voor nu een betaalde vpn dienst afgenomen. @Cheyenne van Odido kunnen jullie deze kosten tegemoetkomen? 


  • is een Top Poster
  • 15 juli 2024
kprook schreef:
emilimeters schreef:

natuurlijk zijn er zat voorbeelden van hoe het mis gaat, maar er zijn er ook tal die gewoon goed gaan, waar de juiste mensen met de juiste instelling aan tafel zitten. 

Dus we kunnen wel aannemen dat het allemaal niks wordt, maar jij weet ook dat ‘assumptions the biggest f*ck *ps’ kunnen zijn ;-)

En het zou goed zijn als hier de voortgang gemeld werd, dat zal een hoop van die aannames weg kunnen nemen. Maar dat is aan Odido.

Mooie woorden en een prachtige filosofische insteek, maar vooralsnog is het al maanden bal bij veel mensen. En oplossingen die bij een toch wel substantieel aantal mensen werkt, een Nokia ONT, wordt niet breder getest. En dat riekt naar wat al eerder werd genoemd, niet of slecht werkende en.of afstemmende afdeling en kosten gestuurde keuzes.

Ik vind het lovenswaardig dat je de positieve insteek kiest en het opneemt voor Odido, maar dat station is wel een beetje gepasseerd.  

 

Beste kprook,

heeft u enig idee bij hoeveel klanten van Odido het probleem van traag bekabeld internet en wifi beginnende in de namiddag tot middernacht speelt? Veel mensen schijnen overdag ook problemen te hebben. Vriendelijke groet.


  • is een Top Poster
  • 16 juli 2024

Hi,


Ik kom dankzij een vriend van mij op deze topic en heb exact het zelfde probleem zoals je beschrijft.

Ik heb thuis ook een KPN verbinding en het issue speelt al sinds oplevering na veel bellen met servicedesk is het een tijdje goed gegaan maar is helaas weer terug.  (referentienummer: 70796959)

Ik heb een zwarte Tk01 van Genexis. 

Ping test is stabiel naar 8.8.8.8 en naar 1.1.1.1

Pagina's laden dan even niet na half uur ofzo gaat het weer zonder problemen. Als je bijvoorbeeld met sonos naar spotify aan het luisteren bent skipt die hele tijd de liedjes. Pagina's laden dan niet meer.

Issue is meerdere keren op een avond. 


 

 


  • is een Top Poster
  • 16 juli 2024
mr-Explore schreef:

Hi,


Ik kom dankzij een vriend van mij op deze topic en heb exact het zelfde probleem zoals je beschrijft.

Ik heb thuis ook een KPN verbinding en het issue speelt al sinds oplevering na veel bellen met servicedesk is het een tijdje goed gegaan maar is helaas weer terug.  (referentienummer: 70796959)

Ik heb een zwarte Tk01 van Genexis. 

Ping test is stabiel naar 8.8.8.8 en naar 1.1.1.1

Pagina's laden dan even niet na half uur ofzo gaat het weer zonder problemen. Als je bijvoorbeeld met sonos naar spotify aan het luisteren bent skipt die hele tijd de liedjes. Pagina's laden dan niet meer.

Issue is meerdere keren op een avond. 


 

 

Oeps dit vergeten bij te melden: Speelt bij mij met met namen in de avond uren (want dan ben ik ook thuis). Overdag durf ik het niet te zeggen of ik dan er ook last van heb. 


  • is een Top Poster
  • 16 juli 2024
Renso schreef:

UPDATE

 

Vanmorgen weer contact gehad met de KPN monteur met de vraag of hij nog iets had gevonden/aangepast. WANT ik had ineens mijn volle 1 Gb snelheid weer terug.

Dit was niet het geval en hij was ook verbaasd.

Niet te vroeg juichen zei ik al, Maar de monteur gaat een 24 uurs meting op de glasvezel verbinding uitvoeren om te kijken of er gekke dingen gebeuren.De Glasvezel snelheid is in de centrale nog steeds gelocked op 1 Gb.

 

Er komt morgen meer…. ik verwacht zo maar dat we er nog niet zijn…..

 

 

Ik begreep trouwens van de monteur dat niet ALLE genexis een probleem geven maar een bepaald serie nummer die op de data port problemen geeft.

Volgens Tweakers is er wel een actie bezig bij KPN klanten met de vervanging van de Genexis kastjes door de Nokia.

 

Bericht op Tweakers :

https://tweakers.net/nieuws/221302/kpn-gaat-bestaande-genexis-glasvezelkastjes-vervangen-door-nieuwe-modellen.html


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen