Skip to main content

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)
Toon eerste reactie

1101 reacties

  • is een Top Poster
  • 18 reacties
  • 26 juli 2024
Harry du Bois schreef:

Rare vraag. Hoe kan ik een notificatie krijgen voor alle reacties in dit topic? Ik krijg er steeds 1, en daarna geen meer, tot ik weer een keer ga kijken.

topic ook aangesloten op Genexis ONT🤣 soms werkt het goed, vaak niet.


  • is een Top Poster
  • 72 reacties
  • 26 juli 2024
Tommie van Odido schreef:

Volgens KPN NetwerkNL en de technische dienst lijkt het probleem in de Genexis te zitten @Kanbeter. Het lijkt erop dat de ONT's de downstream niet goed verwerken en daardoor een knelpunt veroorzaken. Dit is de laatste update vanuit het incident van KPN NetwerkNL en onze technische dienst. 

Dank voor de update Tommie, 

Volgens KPN en Odido LIJKT het probleem in de Genexis te zitten. Dat is dus nog niet zeker.

Is dit het resultaat na vier weken Grootschalig Onderzoek? 

Dit gaat echt nog heel lang duren.

 

 

 

 

 

 


  • is een Top Poster
  • 72 reacties
  • 26 juli 2024

Beste Tommie, 

Ik las net dat Chefneliz een Nokia ONT heeft gekregen en sindsdien geen problemen meer heeft.

Blijf dan in vredesnaam niet doormodderen met de Genexis ONT. 

Voorzie elke klant met dit probleem van een Nokia ONT als dat de oplossing is.

Daar hebben deze klanten recht op.

Omdat Odido heeft meer dan een jaar klanten met traag en uitvallend internet links heeft laten liggen.

Omdat het Grootschalig Onderzoek veel te lang gaat duren.

 

Odido moet dit gaan regelen met KPN.

 

 

 

 


  • is een Top Poster
  • 72 reacties
  • 27 juli 2024

Hoi Tommie,

Mag ik je er aan herinneren dat een moderator een maand geleden al aan Chefneliz schreef dat het zeer waarschijnlijk aan de Genexis ONT ligt en dat Odido in samenwerking met KPN aan een oplossing werkt. 

Beste Tommie, jij schrijft nu, een maand later, precies hetzelfde. 

 

 

 


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 19563 reacties
  • 27 juli 2024

Wat ik heb gelezen is dat er een nieuwe firmware is ontwikkeld voor de Genexis ONT en dat die wordt getest bij een groep klanten.


  • is een Top Poster
  • 146 reacties
  • 27 juli 2024
Waqqas schreef:

Wat ik heb gelezen is dat er een nieuwe firmware is ontwikkeld voor de Genexis ONT en dat die wordt getest bij een groep klanten.

Klopt bij mijn ont is er nieuwe software geïnstalleerd, nu ff kijken hoe stabiel het blijft. 

Is wel bèta versie. 

Maandag terugkoppeling naar kpn specialist. 

 

Renso


  • is een Master Poster
  • 38 reacties
  • 28 juli 2024

Kan iemand mij voorzien van een unlimited data voucher? Is sinds vrijdag weer op. Week 3 alweer :(


Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+9
  • Moderator | Internet + TV
  • 12849 reacties
  • 28 juli 2024

Zeker @Harry du Bois, ik heb ze via privéberichten verstuurd! 


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 28 reacties
  • 28 juli 2024
Renso schreef:
Waqqas schreef:

...

Klopt bij mijn ont is er nieuwe software geïnstalleerd, nu ff kijken hoe stabiel het blijft. 

Is wel bèta versie. 

...

 

Renso

Wel bijzonder, ik ben dus (als test) terug gegaan van het Nokia ONT naar het Genexis ONT. Bij mij hebben we echter niet de beta-fw ingeladen omdat de problemen zich momenteel al een aantal dagen niet (meer) voordoen. 

Waarom niet? Dat is momenteel nog onduidelijk helaas. Mogelijk omdat we in een vakantieperiode zitten en de belasting op het netwerk kleiner is dan voorheen? Dit is een assumptie van mij en niet bevestigd door KPN maar misschien wel goed om in overweging te nemen.

@Renso heb jij ook ervaren dat de problemen zich niet meer voordeden alvorens de beta-fw werd ingeladen?


  • is een Top Poster
  • 146 reacties
  • 28 juli 2024
chefneliz schreef:
Renso schreef:

 

 

chefneliz schreef:
Renso schreef:
Waqqas schreef:

...

Klopt bij mijn ont is er nieuwe software geïnstalleerd, nu ff kijken hoe stabiel het blijft. 

Is wel bèta versie. 

...

 

Renso

Wel bijzonder, ik ben dus (als test) terug gegaan van het Nokia ONT naar het Genexis ONT. Bij mij hebben we echter niet de beta-fw ingeladen omdat de problemen zich momenteel al een aantal dagen niet (meer) voordoen. 

Waarom niet? Dat is momenteel nog onduidelijk helaas. Mogelijk omdat we in een vakantieperiode zitten en de belasting op het netwerk kleiner is dan voorheen? Dit is een assumptie van mij en niet bevestigd door KPN maar misschien wel goed om in overweging te nemen.

@Renso heb jij ook ervaren dat de problemen zich niet meer voordeden alvorens de beta-fw werd ingeladen?

Ik heb de ervaring dat nu MET die software van de ONT (genexis) het slechter is.

Download normaal 850-950 is nu vaak 300 Mb en zelfs soms 100 Mb.

Gelukkig genoeg om tv te kijken of te streamen.

Het vreemde is als je op die momenten een speedtest draai dat de snelheden normaal zijn 947 om 947

Ik heb morgen weer contact met de KPN onderzoeker om te kijken wat we gaan doen.

Eerlijk gezegd ben ik het wel een beetje zat aan het worden,niet de samenwerking met de KPN want daar ben ik blij mee, maar al maanden niet zorgeloos kunnen internetten.

Ik heb Chayenne al bericht wat we met mijn abonnement gaan doen.

 

Renso


  • Auteur
  • is een Top Poster
  • 28 reacties
  • 28 juli 2024
Renso schreef:

...

Ik heb Chayenne al bericht wat we met mijn abonnement gaan doen.

 

Renso


Erg vervelend @Renso , ik deel je bevindingen. De verbinding werkt significant beter dan weken terug, maar de snelheid is ontzettend variabel. Ik vermoed dat de beta-fw van Genexis geen zin heeft, omdat ik daar dus niet op zit maar wij wel dezelfde bevindingen delen.

Ik zal morgen ook inchecken met KPN om mijn bevindingen van de afgelopen dagen te delen. Ik vermoed echt dat het probleem nu in mindere mate voorkomt door vakanties en minder belasting op het netwerk, maar goed dat zijn echt assumpties. Ik merk namelijk ook dat het probleem in mijn partner haar woning (andere regio) zich nog steeds veel frequenter voordoet dat in mijn woning. 

@Cheyenne van Odido kun je er misschien voor zorgen dat ik morgen even gebeld word door je collega's die inhoudelijk van het probleem op de hoogte zijn? Ik heb je vorige reactie op mijn vraag over compensatie gelezen en begrijp dat jullie hard aan het werk zijn. Ik heb ook alle begrip voor je persoonlijke reactie, want ik begrijp goed dat jij ook niet veel meer kunt doen. Feit is wel dat ik sinds de overstap niet vanuit huis kan werken en dat maakt het onwijs lastig omdat ik de afgelopen periode een hoop nachtdiensten heb gedraaid. Kan je zeggen, het leven op kantoor tussen 22:00 en 06:00 is niet echt leuk 😓.

Ik ben wel van mening dat ik sinds de start van dit topic en alles wat ik eraan heb gedaan om mee te werken met diverse onderzoeken echt lang genoeg gewacht heb om in ieder geval een gesprek te starten over mogelijke compensaties. Dat hoeft niet via dit forum, maar ik zou het chique vinden als jullie even contact met me opnemen. 🙏

Thanks so far en ik zal de bevindingen met KPN ook even delen!


ClikeX
  • is een Top Poster
  • 11 reacties
  • 28 juli 2024
chefneliz schreef:
Renso schreef:

...

Ik heb Chayenne al bericht wat we met mijn abonnement gaan doen.

 

Renso


Erg vervelend @Renso , ik deel je bevindingen. De verbinding werkt significant beter dan weken terug, maar de snelheid is ontzettend variabel. Ik vermoed dat de beta-fw van Genexis geen zin heeft, omdat ik daar dus niet op zit maar wij wel dezelfde bevindingen delen.

Ik zal morgen ook inchecken met KPN om mijn bevindingen van de afgelopen dagen te delen. Ik vermoed echt dat het probleem nu in mindere mate voorkomt door vakanties en minder belasting op het netwerk, maar goed dat zijn echt assumpties. Ik merk namelijk ook dat het probleem in mijn partner haar woning (andere regio) zich nog steeds veel frequenter voordoet dat in mijn woning. 

@Cheyenne van Odido kun je er misschien voor zorgen dat ik morgen even gebeld word door je collega's die inhoudelijk van het probleem op de hoogte zijn? Ik heb je vorige reactie op mijn vraag over compensatie gelezen en begrijp dat jullie hard aan het werk zijn. Ik heb ook alle begrip voor je persoonlijke reactie, want ik begrijp goed dat jij ook niet veel meer kunt doen. Feit is wel dat ik sinds de overstap niet vanuit huis kan werken en dat maakt het onwijs lastig omdat ik de afgelopen periode een hoop nachtdiensten heb gedraaid. Kan je zeggen, het leven op kantoor tussen 22:00 en 06:00 is niet echt leuk 😓.

Ik ben wel van mening dat ik sinds de start van dit topic en alles wat ik eraan heb gedaan om mee te werken met diverse onderzoeken echt lang genoeg gewacht heb om in ieder geval een gesprek te starten over mogelijke compensaties. Dat hoeft niet via dit forum, maar ik zou het chique vinden als jullie even contact met me opnemen. 🙏

Thanks so far en ik zal de bevindingen met KPN ook even delen!

Bij mij leek het probleem deze week ook minder erg te zijn, maar kwam sinds dit weekend ook weer volledig terug. Gezien dat er wat mensen terug van vakantie zijn vermoed ik inderdaad ook dat het daar aan ligt.

Helaas alsnog een erg slechte verbinding.


  • is een Top Poster
  • 12 reacties
  • 29 juli 2024

Het is ook goed te zien op de curl plot:

Hoge pieken = gedoe, wat voorheen vrijwel dagelijks was, vorige week al een aantal dagen uitbleef, en deze week dus nog minder was…
Dit weekend was het vervovlgens toch weer raak, dus het lijkt idd meer op vakantieperiode dan op een structurele fix helaas.


  • is een King Poster
  • 38 reacties
  • 29 juli 2024

durf het bijna niet te zeggen, maar er is bij mij volgens mij niets veranderd, maar de problemen lijken verdwenen sinds een paar dagen?


  • is een Top Poster
  • 44 reacties
  • 29 juli 2024
Treurwilg schreef:

durf het bijna niet te zeggen, maar er is bij mij volgens mij niets veranderd, maar de problemen lijken verdwenen sinds een paar dagen?

Het probleem ontstaat tijdens piekuren en een groot deel van Nederland zit nu mogelijk in het buitenland ivm zomervakantie. Hierdoor is de piek belasting op het netwerk lager omdat er minder gebruikers zijn. 
 

@Ruud_M fijn dat je metingen mee laat lopen dan halen we de emotie en het gevoel eruit. Heb je ook een smokeping screenshot van vóór alle onderzoeken?


  • is een Top Poster
  • 12 reacties
  • 29 juli 2024
Zultan schreef:

 

@Ruud_M fijn dat je metingen mee laat lopen dan halen we de emotie en het gevoel eruit. Heb je ook een smokeping screenshot van vóór alle onderzoeken?

Ik ben vorige maand pas bij Odido terecht gekomen, en heb initieel alleen ping plots gedraaid (waarop het probleem niet echt zichtbaar is).
Curl plots heb ik helaas pas vanaf 1 juli:

De pieken geven vrij duidelijk de periodes aan waarop het hier niet vooruit te branden is.


  • is een Top Poster
  • 146 reacties
  • 29 juli 2024

UPDATE

 

Het weekend last gehad van het jojo effect...het ene moment volle snelheid het andere moment 300Mb

Tijdens die dips een speedtest gedraaid en die gaf een normale snelheid aan..??!!

Mijn Lan divers zijn up to date ,zoals alle drivers trouwens, ik heb ook de switch er tussenuit genomen en ook direct aangesloten op de desktop maar dat mocht allemaal niet baten.

Het voorstel van de monteur is om een Nokia ONT te plaatsen maar moest dat ff overleggen met Odido.

Gelukkig heb ik wel genoeg snelheid om tv te kijken en te streamen.

 

Tot de volgende update.

 

Renso


  • is een King Poster
  • 38 reacties
  • 30 juli 2024
Zultan schreef:
Treurwilg schreef:

durf het bijna niet te zeggen, maar er is bij mij volgens mij niets veranderd, maar de problemen lijken verdwenen sinds een paar dagen?

Het probleem ontstaat tijdens piekuren en een groot deel van Nederland zit nu mogelijk in het buitenland ivm zomervakantie. Hierdoor is de piek belasting op het netwerk lager omdat er minder gebruikers zijn. 
 

@Ruud_M fijn dat je metingen mee laat lopen dan halen we de emotie en het gevoel eruit. Heb je ook een smokeping screenshot van vóór alle onderzoeken?

 

vraag we in dat geval wel af wat de ONT daarop voor invloed heeft, als het piekbelasting is zou ik zeggen dat het een capaciteits probleem is 


  • is een Top Poster
  • 44 reacties
  • 30 juli 2024
Treurwilg schreef:
Zultan schreef:
Treurwilg schreef:

durf het bijna niet te zeggen, maar er is bij mij volgens mij niets veranderd, maar de problemen lijken verdwenen sinds een paar dagen?

Het probleem ontstaat tijdens piekuren en een groot deel van Nederland zit nu mogelijk in het buitenland ivm zomervakantie. Hierdoor is de piek belasting op het netwerk lager omdat er minder gebruikers zijn. 
 

@Ruud_M fijn dat je metingen mee laat lopen dan halen we de emotie en het gevoel eruit. Heb je ook een smokeping screenshot van vóór alle onderzoeken?

 

vraag we in dat geval wel af wat de ONT daarop voor invloed heeft, als het piekbelasting is zou ik zeggen dat het een capaciteits probleem is 

De klanten geven aan dat het probleem met een VPN ingeschakeld verdwijnt. Misschien zit het in een bepaalde stroom verkeer waar hij bij een drukker segment zich in “verslikt”. Waardoor er vertraging en loss voorkomt. XGSPON is een gedeeld segment de ONT ziet al het verkeer van de buren ook, natuurlijk encrypted. Daarin lijkt mijn inziens iets fout te gaan, hij kijkt mogelijk naar teveel verkeer wat bij een hogere load funest is voor de ONT. En daarom

duurt het onderzoek ook zo lang. Je moet eerst achterhalen in welk verkeer de ONT zich verslikt.

 


  • is een Top Poster
  • 34 reacties
  • 30 juli 2024
Zultan schreef:
Treurwilg schreef:
Zultan schreef:
Treurwilg schreef:

durf het bijna niet te zeggen, maar er is bij mij volgens mij niets veranderd, maar de problemen lijken verdwenen sinds een paar dagen?

Het probleem ontstaat tijdens piekuren en een groot deel van Nederland zit nu mogelijk in het buitenland ivm zomervakantie. Hierdoor is de piek belasting op het netwerk lager omdat er minder gebruikers zijn. 
 

@Ruud_M fijn dat je metingen mee laat lopen dan halen we de emotie en het gevoel eruit. Heb je ook een smokeping screenshot van vóór alle onderzoeken?

 

vraag we in dat geval wel af wat de ONT daarop voor invloed heeft, als het piekbelasting is zou ik zeggen dat het een capaciteits probleem is 

De klanten geven aan dat het probleem met een VPN ingeschakeld verdwijnt. Misschien zit het in een bepaalde stroom verkeer waar hij bij een drukker segment zich in “verslikt”. Waardoor er vertraging en loss voorkomt. XGSPON is een gedeeld segment de ONT ziet al het verkeer van de buren ook, natuurlijk encrypted. Daarin lijkt mijn inziens iets fout te gaan, hij kijkt mogelijk naar teveel verkeer wat bij een hogere load funest is voor de ONT. En daarom

duurt het onderzoek ook zo lang. Je moet eerst achterhalen in welk verkeer de ONT zich verslikt.

 

De ont is een layer 2 device en kijkt niet naar de data die encapsulated is. Dat ding is transparant voor de data die het modem in- en uitgaat.

 

https://www.genuinemodules.com/is-gpon-a-layer-2-or-3_a6242


  • is een Top Poster
  • 44 reacties
  • 30 juli 2024
Grad12 schreef:
Zultan schreef:
Treurwilg schreef:
Zultan schreef:
Treurwilg schreef:

durf het bijna niet te zeggen, maar er is bij mij volgens mij niets veranderd, maar de problemen lijken verdwenen sinds een paar dagen?

Het probleem ontstaat tijdens piekuren en een groot deel van Nederland zit nu mogelijk in het buitenland ivm zomervakantie. Hierdoor is de piek belasting op het netwerk lager omdat er minder gebruikers zijn. 
 

@Ruud_M fijn dat je metingen mee laat lopen dan halen we de emotie en het gevoel eruit. Heb je ook een smokeping screenshot van vóór alle onderzoeken?

 

vraag we in dat geval wel af wat de ONT daarop voor invloed heeft, als het piekbelasting is zou ik zeggen dat het een capaciteits probleem is 

De klanten geven aan dat het probleem met een VPN ingeschakeld verdwijnt. Misschien zit het in een bepaalde stroom verkeer waar hij bij een drukker segment zich in “verslikt”. Waardoor er vertraging en loss voorkomt. XGSPON is een gedeeld segment de ONT ziet al het verkeer van de buren ook, natuurlijk encrypted. Daarin lijkt mijn inziens iets fout te gaan, hij kijkt mogelijk naar teveel verkeer wat bij een hogere load funest is voor de ONT. En daarom

duurt het onderzoek ook zo lang. Je moet eerst achterhalen in welk verkeer de ONT zich verslikt.

 

De ont is een layer 2 device en kijkt niet naar de data die encapsulated is. Dat ding is transparant voor de data die het modem in- en uitgaat.

 

https://www.genuinemodules.com/is-gpon-a-layer-2-or-3_a6242

Klopt het is laag2 maar alsnog is het een intelligent device. Het is voor mij uitgesloten als dit zo hoog bij KPN is opgespeeld dat het capaciteit gerelateerd is. Dat onderzoek je als eerste namelijk.  


At the data link layer, GPON uses a protocol called GEM (GPON Encapsulation Method) to encapsulate Ethernet frames into GPON frames for transmission over the optical network. GEM allows for the multiplexing of multiple streams of data from different users onto a single GPON link.

 


  • is een Top Poster
  • 34 reacties
  • 30 juli 2024

Maar hoe zou dat ding onderscheid kunnen maken tussen vpn verkeer en "normaal" verkeer? Dat doet je switch toch ook niet.


  • is een Top Poster
  • 44 reacties
  • 30 juli 2024
Grad12 schreef:

Maar hoe zou dat ding onderscheid kunnen maken tussen vpn verkeer en "normaal" verkeer? Dat doet je switch toch ook niet.

Pakket grootte of bepaald type headers of iets anders wat mijn kennis overstijgt. Ik kan het zelf niet testen helaas maar had graag mee gedaan in het onderzoek.
 

Het is ook een complexe uitdaging om de oorzaak te vinden daarom duurt het zo lang. Het is een kleine kans dat het capaciteit gerelateerd is omdat met een Nokia ONT het opgelost lijkt, daarmee blijft de wijk load op hetzelfde niveau. 


  • is een Top Poster
  • 34 reacties
  • 30 juli 2024
Zultan schreef:
Grad12 schreef:

Maar hoe zou dat ding onderscheid kunnen maken tussen vpn verkeer en "normaal" verkeer? Dat doet je switch toch ook niet.

Pakket grootte of bepaald type headers of iets anders wat mijn kennis overstijgt. Ik kan het zelf niet testen helaas maar had graag mee gedaan in het onderzoek.
 

Het is ook een complexe uitdaging om de oorzaak te vinden daarom duurt het zo lang. Het is een kleine kans dat het capaciteit gerelateerd is omdat met een Nokia ONT het opgelost lijkt, daarmee blijft de wijk load op hetzelfde niveau. 

En dat alles provider geralateerd, moeilijk te geloven. Die zelfde ont werkt bij kpn en andere providers wel normaal. Er zijn overigens ook dsl klanten van odido te vinden met deze klachten.

Ben zeer benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen.


  • is een Top Poster
  • 44 reacties
  • 30 juli 2024
Grad12 schreef:
Zultan schreef:
Grad12 schreef:

Maar hoe zou dat ding onderscheid kunnen maken tussen vpn verkeer en "normaal" verkeer? Dat doet je switch toch ook niet.

Pakket grootte of bepaald type headers of iets anders wat mijn kennis overstijgt. Ik kan het zelf niet testen helaas maar had graag mee gedaan in het onderzoek.
 

Het is ook een complexe uitdaging om de oorzaak te vinden daarom duurt het zo lang. Het is een kleine kans dat het capaciteit gerelateerd is omdat met een Nokia ONT het opgelost lijkt, daarmee blijft de wijk load op hetzelfde niveau. 

En dat alles provider geralateerd, moeilijk te geloven. Die zelfde ont werkt bij kpn en andere providers wel normaal. Er zijn overigens ook dsl klanten van odido te vinden met deze klachten.

Ben zeer benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen.

Die DSL klanten moeten hun eigen topic openen, andere scope van het onderzoek :)


KPN gebruikt PPPoE toch? Dat is ook encapsulated verkeer net als VPN. Misschien zit daar een verband  dat het ook werkt. 

 

Denk niet dat ze de technische uitkomst gaan delen aan klanten  zal iets globaals worden als: versie 2,3,4  hardware of nieuwe firmware.


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen