Skip to main content

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)
Toon eerste reactie

  • is een Master Poster
  • 20 juni 2024

@Cheyenne van Odido  @Jason van Odido Zelfde problemen als iedereen hier, zie ook mijn topic.

Tijdsindicatie: verschillend, maar het is op z'n ergst meestal rond 19:00-23:00. In het weekend kan dit ook in de middag zijn, ik had bijv afgelopen zondag 16 Juni bijna geen connectie van 14:00-22:00 ish?

Later op de avond is het connecten met de speedtest bijna onmogelijk, dan krijg je gewoon ‘could not connect to the internet. Als het dan uiteindelijk werkt krijg je gewoon een normale snelheid te zien.

En nogmaals; als ik een VPN aanzet werkt het allemaal prima, deze moest ik nu ook aanzetten om deze post te maken, anders kan ik de website niet eens laden.

Ik lees dat een Nokia ONT de problemen zou oplossen, graag zou ik er dan ook een ontvangen indien mogelijk. Ik heb ook de GNXS.

screens:

 


kprook
  • Debutant
  • 20 juni 2024

@Jason van Odido en @Cheyenne van Odido De laatste 2 dagen is het om te huilen in de avond. Overdag best OK, maar ‘s avonds tergend. De router registreert ook veel te veel disconnects vanuit Odido. 

 

Speedtest (Ookla):

22:08 (download deed wel wat)

 

22:18: (wtf)

 

IP Config:


Taakbeheer:


Pingtest naar google.nl (8.8.8.8):


Leg uit wat je exact ervaart:

Alles dat in de openingspost (Chefneliz) wordt beschreven. Het bizarre is dat sommige streamingservices het wel goed lijken te doen, bij tijd en wijle in ieder geval. Maar alles waarvoor ingelogd moet worden is drama, van apps zoals Steam en Battle.net tot sites als Odido.nl

Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie):

Tussen 17:00 / 00:00 en soms ook overdag

Wat voor ONT heb je:

XGS-PON (Genexis)

 

Wat al eerder gezegd werd, met Ziggo en de volledig gelijke backend in huis geen problemen, bij Odido in de avonduren heel veel ellende. Ik vind de bevindingen van @chefneliz met de andere ONT wel verdacht. Ik merk wel dat heel soms na de ONT 10 sec uitgehad te hebben dat het even beter lijkt, maar dat is dan na 5 minuten ook voorbij.

Het klantnummer staat in het profiel, nadat ik het contract uit de mail moest opzoeken hiervoor,  via 5G op de telefoon omdat ik niet bij Odido ingelogd raakte.


  • is een Top Poster
  • 20 juni 2024
antst schreef:

First post clearly describes DNS problem, experience and some tests I did over last year confirms that. . At the times it is difficult to get response from Odido DNS servers. Replacing them in settings with google/cloudfare DNS servers ( 1.1.1.1 or 8.8.8.8) solves the issue.

and yes, it is bloody annoying :) at times I even wonder, how is it possible to have so unreliable DNS server in 2024 :) 

Honestly I beg to differ. In my OP I clearly show that the problem occurs by communicating directly to a host by IP (ruling out DNS resolving). That being said, I’ve no experience with Odidos resolvers as I’m using Cloudflare.

My problem was fixed by using a Nokia ONT, possible also fixed by using the Genexis hardware version 2 ONT. I guess the most important thing to do now is for Odido to confirm the root cause lies within those ONT’s and fixing the problem.

As far as I know the engineer that helped me out offered Odido his help in this matter to investigate if a software patch could be written for the Genexis ONT’s. Based on the replies in my thread by other clients I see that they are being offered now to swap out the ONT. 
 

Day 3 of using the Nokia ONT and I still haven’t experienced any problems 😊! Hope everyone has a stable connection soon enough.

 

 


  • is een Top Poster
  • 21 juni 2024

@Cheyenne van Odido graag kom ik ook op de lijst.

Zie mijn eerdere topic (veel te lang geleden) voor de screenshots: 

https://community.odido.nl/bekabeld-internet-492/glasvezel-internet-op-momenten-traag-hoge-latency-356780

Geen verbetering sindsdien. Eigenlijk al besloten contract uit te zitten (september) en dan over te stappen. Overdag werkt het prima, maar vanaf uur of 18 - 19 tot laat in de avond alle problemen zoals beschreven in startpost. Ik heb ook de GNXS. Klantnummer staat in mijn profiel. Mocht je meer info nodig hebben, dan hoor ik dat graag.


  • is een Top Poster
  • 21 juni 2024

@Cheyenne van Odido / @Jason van Odido

Kunnen we een update krijgen? Naast Formule 1 is er ook voetbal en ik kijk graag naar beiden en ben bezorgt dat ik die gedeeltelijk) moet missen omdat ik geen verbinding kan krijgen. 

Is er al een oplossing nabij? Of is er een tijdelijke work around? 

Want ik ben wel erg snel door mijn Ben databundel heen als ik dingen op mijn telefoon moet gaan kijken. 

 

PS mijn buurman heeft ook Odido, hij heeft een Nokia kastje en geen problemen en ik met mijn Genexis kastje dus wel. 


  • is een nieuwe Poster
  • 21 juni 2024

dit topic lezende maak ik me nu toch wel zorgen over de aanstaande overstap van KPN naar odido. Hoe groot is de kans dat ik deze ellende ook ga ervaren? 


DennisAmeling

Geen idee of dit helpt, maar KPN zelf heeft in april al aangekondigd proactief Genexis ONT’s te vervangen door Nokia varianten vanwege storingen met eerstgenoemde: https://tweakers.net/nieuws/221302/kpn-gaat-bestaande-genexis-glasvezelkastjes-vervangen-door-nieuwe-modellen.html. Het gaat dan om model GMC-TK01-XGS2110 van Genexis welke vervangen wordt.


  • is een Top Poster
  • 21 juni 2024
DennisAmeling schreef:

Geen idee of dit helpt, maar KPN zelf heeft in april al aangekondigd proactief Genexis ONT’s te vervangen door Nokia varianten vanwege storingen met eerstgenoemde: https://tweakers.net/nieuws/221302/kpn-gaat-bestaande-genexis-glasvezelkastjes-vervangen-door-nieuwe-modellen.html. Het gaat dan om model GMC-TK01-XGS2110 van Genexis welke vervangen wordt.

Voor zover ik heb begrepen wisselt KPN de ONT’s bij klanten die nog een oudere versie van de Genexis ONT gebruiken die vatbaar is voor problemen met de Rj45 poort na een stroomstoring. Volgens mij is die swap niet gerelateerd aan dit topic. 

Ik meen zelfs dat men op het KPN netwerk geen last heeft van het probleem wat hier wordt ervaren (met de Genexis ONT’s die op het Odido netwerk het probleem veroorzaken).


Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi @Xiahouden, super bedankt! Er loopt bij jou al een onderzoek, ik heb daar zojuist de afbeeldingen aan toegevoegd. 

@svaiy @Avalarion @JornS @kprook Voor jullie is het ticket doorgezet, dank voor de moeite!

@bockelaar Die is niet groot. Ik snap je, maar met een Nokia ONT, die nu in gebruik is lijkt dit niet voor te komen. Het gaat om de Genexis ONT's!

Hoe we dit op grotere schaal zo snel mogelijk oplossen is nog in overleg samen met KPN NetwerkNL. Dank voor al jullie moeite en betrokkenheid. Ik begrijp hoe lastig dit is!


  • is een nieuwe Poster
  • 21 juni 2024

@Cheyenne van Odido dank je wel. Op mijn KPN ONT zit een genexis, vandaar mijn twijfel :)

vervangt de monteur deze door een nokia?


@Cheyenne van Odido / @Jason van Odido 

Zouden jullie een update kunnen geven of iets van een tijdlijn waarin we en oplossing kunnen verwachten? En is het mogelijk om te kijken naar een tijdelijke oplossing, denk aan een tijdelijk sim met data of vergoeding voor een VPN verbinding. Hoor graag van jullie. 

Groet,

Maarten

 


Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Snap ik @bockelaar! Deze zal inderdaad worden vervangen. @maartenneijmeijer Helemaal begrijpelijk. Een tijdlijn kan ik niet delen, ik heb wel uitvraag gedaan om jullie van meer informatie te voorzien. Voor nu is '’we zijn er druk mee bezig en de prioriteit ligt hoog'’ een dooddoener, maar wel wat ik nu kan delen. Een code met Unlimited Data wil ik je absoluut geven. Als je geen abonnement van ons of Ben hebt, mag je van mij een simkaart aanschaffen. Dat kan in een Odido Shop of een supermarkt. Als je de bon van het aankoopbewijs laat zien, kan ik deze kosten vergoeden. Ik geef je vervolgens een code waarmee je vooruit kunt, zodat je dit bijvoorbeeld s'avonds kunt gebruiken.

Ik heb uitvraag gedaan, weet dat ik jullie zo goed mogelijk op de hoogte zal houden!


  • is een Top Poster
  • 21 juni 2024

@Cheyenne van Odido ik wil dan ook graag gebruik maken van unlimited data, ik heb naast internet ook een mobiel abonnement bij jullie. Kun je me laten weten of dat kan en wat ik hiervoor moet doen? Thanks!


Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi @svaiy, wil je mij een privébericht sturen met jou 06-nummer van ons of Ben? Dan ga ik het na!


  • is een Top Poster
  • 21 juni 2024
Cheyenne van Odido schreef:

Hi @svaiy, wil je mij een privébericht sturen met jou 06-nummer van ons of Ben? Dan ga ik het na!

done!


  • is een nieuwe Poster
  • 21 juni 2024

Ik zat zelf te denken om van KPN over te stappen naar Odido, maar ik denk dat ik toch even wacht 😁. Kan iemand me updaten wanneer alles is opgelost en er daadwerkelijk een oorzaak bekend is? Toch wel jammer want 2Gbit/s voor €410 in 1 jaar (10 maanden €30/maand en laatste 2 maanden switchen naar 1Gbit/s) zou toch een mooie deal geweest zijn. 

Overigens nog een ongerelateerd vraagje, op de website staat dat er op mijn adres tot 1Gbit/s mogelijk is, terwijl KPN tot 4Gbit/s aanbiedt en Odido op hetzelfde netwerk zit. Had dus gisteren de klantenservice gebeld, die zei dat we ook tot 4Gbit/s kunnen en dat ik als ik hoger dan 1Gbit/s wil (bijvoorbeeld de bovengenoemde deal) moet bestellen via de telefoon, vandaag dus weer bellen en zegt een ander persoon dat we maar tot 1Gbit/s kunnen. Dacht dus even later nog een keer te bellen, maar kwam dit toevallig tegen.


  • is een Top Poster
  • 21 juni 2024
Cheyenne van Odido schreef:

Hi @Xiahouden, super bedankt! Er loopt bij jou al een onderzoek, ik heb daar zojuist de afbeeldingen aan toegevoegd. 

@svaiy @Avalarion @JornS @kprook Voor jullie is het ticket doorgezet, dank voor de moeite!

@bockelaar Die is niet groot. Ik snap je, maar met een Nokia ONT, die nu in gebruik is lijkt dit niet voor te komen. Het gaat om de Genexis ONT's!

Hoe we dit op grotere schaal zo snel mogelijk oplossen is nog in overleg samen met KPN NetwerkNL. Dank voor al jullie moeite en betrokkenheid. Ik begrijp hoe lastig dit is!

@Cheyenne van Odido snap dat het hard gaat in dit topic, maar heb je mij ook toegevoegd? Of heb je meer info van me nodig?


  • heeft eerste post geplaatst
  • 21 juni 2024

@Cheyenne van Odido

Eindelijk een iets duidelijker verhaal over de problemen die wij hier ook al sinds de verplichte overstap naar glasvezel een paar maanden geleden ervaren. 

Precies dezelfde ergenissen dat het internet in de avonduren niet werkt of traag is. Ook al meerdere keren gebeld met klantenservice en steeds verschillende verhalen gehoord over het probleem en de mogelijke oplossingen. Fijn dat er nu toch wat duidelijkheid is dat het probleem niet alleen bij ons thuis ligt. 

 

Ook wij hebben een Genexis ONT, nu hier het probleem lijkt te liggen maak ik toch ook graag weer gebruik van de unlimited data om weer te kunnen genieten van goed internet tot het is opgelost. 

 


  • is een nieuwe Poster
  • 21 juni 2024
Max3 schreef:

Ik zat zelf te denken om van KPN over te stappen naar Odido, maar ik denk dat ik toch even wacht 😁. Kan iemand me updaten wanneer alles is opgelost en er daadwerkelijk een oorzaak bekend is? Toch wel jammer want 2Gbit/s voor €410 in 1 jaar (10 maanden €30/maand en laatste 2 maanden switchen naar 1Gbit/s) zou toch een mooie deal geweest zijn. 

Overigens nog een ongerelateerd vraagje, op de website staat dat er op mijn adres tot 1Gbit/s mogelijk is, terwijl KPN tot 4Gbit/s aanbiedt en Odido op hetzelfde netwerk zit. Had dus gisteren de klantenservice gebeld, die zei dat we ook tot 4Gbit/s kunnen en dat ik als ik hoger dan 1Gbit/s wil (bijvoorbeeld de bovengenoemde deal) moet bestellen via de telefoon, vandaag dus weer bellen en zegt een ander persoon dat we maar tot 1Gbit/s kunnen. Dacht dus even later nog een keer te bellen, maar kwam dit toevallig tegen.

Las net pas dat het blijkbaar veroorzaakt wordt door de genexis kastjes. Is het mogelijk om bij bestelling van een odido abonnement gelijk een wel werkend kastje meegeleverd te krijgen?


  • is een Top Poster
  • 21 juni 2024
chefneliz schreef:

Hi Allen ( @Cheyenne van Odido , @Economics ),

Vanavond het genoegen gehad om @Economics van KPN te spreken. Hij had het vermoeden dat mijn ONT het probleem veroorzaakte. Ik maakte gebruik van een Genexis GMC-TK01-XGS2110 (HV:1.1, 2024-02).

Mooi ritje gemaakt richting @Economics om een Nokia ONT op te halen (thanks nogmaals gozer!). Thuis erop geklikt, door @Economics laten configureren en je raad het… Voor het eerst in dagen werkt alles zoals het hoort. Ik heb het getest met een aantal protocollen, en alles gaat echt super smooth.

Ik zal het de komende dagen in de gaten houden, maar ik denk dat het handig is dat @Economics met @Cheyenne van Odido in contact komt om te bespreken hoe dit in de breedte opgelost kan worden voor anderen.

Thanks <3

Wat en tof gebaar van KPN dat iemand in zijn avonduren bereid is om te helpen bij problemen van Odido klanten over gehuurde KPN WBA diensten. 

Jouw proactieve houding viel mij op Tweakers ook al op, dit probleem speelt al vele vele maanden en was voor mij de enige reden om geen Odido abonnement te kiezen. Internet met packetloss is verschrikkelijk.

Daar heb jij een oplossingsrichting neergezet op landelijk niveau. De medewerker van de maand trofee mag naar @Economics van KPN 🤗


  • is een Top Poster
  • 21 juni 2024

Ik heb het zelfde probleem. traag internet. websites duurt heel lang om te openen. ping ms test boven 100


  • is een Top Poster
  • 21 juni 2024

Ik wil even aangeven dat ik sinds vandaag ben overgezet van de Genexis naar de ONT van de Fritz.box. Ik zit op KPN WBA. Alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Geen vertragingen meer, heerlijk! Hoe het overzetten is verlopen is een drama maar nu ben tevreden!


  • is een nieuwe Poster
  • 21 juni 2024

Mijn topic was gesloten onder verwijzing naar deze verzameltopic.

Ik heb een paar weken geleden de Zyxel router vervangen door een FritzBox met daarop encrypted DNS ingesteld. De ONT is wel nog die van KPN, maar sindsdien lijkt het probleem echt veel minder vaak op te treden. Het komt wel nog af en toe voor, dus een echte oplossing is het niet.

Om tot een oplossing te komen zal ik de Zyxel wel weer terug aansluiten komende week, en de gevraagde testjes uitvoeren…


kprook
  • Debutant
  • 22 juni 2024

@Cheyenne van Odido Nou, hier is vandaag een monteur langsgekomen (mega snel, kudos!), super relaxede vent. Hij herkende het probleem, in ieder geval in de regio Nieuwegein, en gaf aan dat het vaak het ONT is. 

Bij wijze van test heeft hij het ONT vervangen, helaas niet voor een Nokia. Dit omdat het inderdaad een configuratie wijziging vereist die hij niet kon doen. Ook had hij geen sleutel meer van de wijkcentrale, wat spijtig was.

Lang verhaal kort, het is niet opgelost maar de nieuwe ONT lijkt het probleem wel enigszins te hèbben verminderd. Voor nu in ieder geval, de afgelopen uren lijkt het minimaal beter te zijn.

Hopelijk komt er na de verplichte lijntest en port wissel in de centrale een Nokia ONT die het probleem hopelijk oplost.


kprook
  • Debutant
  • 22 juni 2024
kprook schreef:

@Cheyenne van Odido Nou, hier is vandaag een monteur langsgekomen (mega snel, kudos!), super relaxede vent. Hij herkende het probleem, in ieder geval in de regio Nieuwegein, en gaf aan dat het vaak het ONT is. 

Bij wijze van test heeft hij het ONT vervangen, helaas niet voor een Nokia. Dit omdat het inderdaad een configuratie wijziging vereist die hij niet kon doen. Ook had hij geen sleutel meer van de wijkcentrale, wat spijtig was.

Lang verhaal kort, het is niet opgelost maar de nieuwe ONT lijkt het probleem wel enigszins te hèbben verminderd. Voor nu in ieder geval, de afgelopen uren lijkt het minimaal beter te zijn.

Hopelijk komt er na de verplichte lijntest en port wissel in de centrale een Nokia ONT die het probleem hopelijk oplost.

Te vroeg gejuicht, het is weer slecht. :-(


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen