Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

@Cheyenne van Odido  @Jason van Odido Zelfde problemen als iedereen hier, zie ook mijn topic.

Tijdsindicatie: verschillend, maar het is op z'n ergst meestal rond 19:00-23:00. In het weekend kan dit ook in de middag zijn, ik had bijv afgelopen zondag 16 Juni bijna geen connectie van 14:00-22:00 ish?

Later op de avond is het connecten met de speedtest bijna onmogelijk, dan krijg je gewoon ‘could not connect to the internet. Als het dan uiteindelijk werkt krijg je gewoon een normale snelheid te zien.

En nogmaals; als ik een VPN aanzet werkt het allemaal prima, deze moest ik nu ook aanzetten om deze post te maken, anders kan ik de website niet eens laden.

Ik lees dat een Nokia ONT de problemen zou oplossen, graag zou ik er dan ook een ontvangen indien mogelijk. Ik heb ook de GNXS.

screens:

 


@Jason van Odido en @Cheyenne van Odido De laatste 2 dagen is het om te huilen in de avond. Overdag best OK, maar ‘s avonds tergend. De router registreert ook veel te veel disconnects vanuit Odido. 

 

Speedtest (Ookla):

22:08 (download deed wel wat)

 

22:18: (wtf)

 

IP Config:


Taakbeheer:


Pingtest naar google.nl (8.8.8.8):


Leg uit wat je exact ervaart:

Alles dat in de openingspost (Chefneliz) wordt beschreven. Het bizarre is dat sommige streamingservices het wel goed lijken te doen, bij tijd en wijle in ieder geval. Maar alles waarvoor ingelogd moet worden is drama, van apps zoals Steam en Battle.net tot sites als Odido.nl

Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie):

Tussen 17:00 / 00:00 en soms ook overdag

Wat voor ONT heb je:

XGS-PON (Genexis)

 

Wat al eerder gezegd werd, met Ziggo en de volledig gelijke backend in huis geen problemen, bij Odido in de avonduren heel veel ellende. Ik vind de bevindingen van @chefneliz met de andere ONT wel verdacht. Ik merk wel dat heel soms na de ONT 10 sec uitgehad te hebben dat het even beter lijkt, maar dat is dan na 5 minuten ook voorbij.

Het klantnummer staat in het profiel, nadat ik het contract uit de mail moest opzoeken hiervoor,  via 5G op de telefoon omdat ik niet bij Odido ingelogd raakte.


First post clearly describes DNS problem, experience and some tests I did over last year confirms that. . At the times it is difficult to get response from Odido DNS servers. Replacing them in settings with google/cloudfare DNS servers ( 1.1.1.1 or 8.8.8.8) solves the issue.

and yes, it is bloody annoying 🙂 at times I even wonder, how is it possible to have so unreliable DNS server in 2024 :) 

Honestly I beg to differ. In my OP I clearly show that the problem occurs by communicating directly to a host by IP (ruling out DNS resolving). That being said, I’ve no experience with Odidos resolvers as I’m using Cloudflare.

My problem was fixed by using a Nokia ONT, possible also fixed by using the Genexis hardware version 2 ONT. I guess the most important thing to do now is for Odido to confirm the root cause lies within those ONT’s and fixing the problem.

As far as I know the engineer that helped me out offered Odido his help in this matter to investigate if a software patch could be written for the Genexis ONT’s. Based on the replies in my thread by other clients I see that they are being offered now to swap out the ONT. 
 

Day 3 of using the Nokia ONT and I still haven’t experienced any problems 😊! Hope everyone has a stable connection soon enough.

 

 


@Cheyenne van Odido graag kom ik ook op de lijst.

Zie mijn eerdere topic (veel te lang geleden) voor de screenshots: 

Geen verbetering sindsdien. Eigenlijk al besloten contract uit te zitten (september) en dan over te stappen. Overdag werkt het prima, maar vanaf uur of 18 - 19 tot laat in de avond alle problemen zoals beschreven in startpost. Ik heb ook de GNXS. Klantnummer staat in mijn profiel. Mocht je meer info nodig hebben, dan hoor ik dat graag.


@Cheyenne van Odido / @Jason van Odido

Kunnen we een update krijgen? Naast Formule 1 is er ook voetbal en ik kijk graag naar beiden en ben bezorgt dat ik die gedeeltelijk) moet missen omdat ik geen verbinding kan krijgen. 

Is er al een oplossing nabij? Of is er een tijdelijke work around? 

Want ik ben wel erg snel door mijn Ben databundel heen als ik dingen op mijn telefoon moet gaan kijken. 

 

PS mijn buurman heeft ook Odido, hij heeft een Nokia kastje en geen problemen en ik met mijn Genexis kastje dus wel. 


dit topic lezende maak ik me nu toch wel zorgen over de aanstaande overstap van KPN naar odido. Hoe groot is de kans dat ik deze ellende ook ga ervaren? 


Geen idee of dit helpt, maar KPN zelf heeft in april al aangekondigd proactief Genexis ONT’s te vervangen door Nokia varianten vanwege storingen met eerstgenoemde: https://tweakers.net/nieuws/221302/kpn-gaat-bestaande-genexis-glasvezelkastjes-vervangen-door-nieuwe-modellen.html. Het gaat dan om model GMC-TK01-XGS2110 van Genexis welke vervangen wordt.


Geen idee of dit helpt, maar KPN zelf heeft in april al aangekondigd proactief Genexis ONT’s te vervangen door Nokia varianten vanwege storingen met eerstgenoemde: https://tweakers.net/nieuws/221302/kpn-gaat-bestaande-genexis-glasvezelkastjes-vervangen-door-nieuwe-modellen.html. Het gaat dan om model GMC-TK01-XGS2110 van Genexis welke vervangen wordt.

Voor zover ik heb begrepen wisselt KPN de ONT’s bij klanten die nog een oudere versie van de Genexis ONT gebruiken die vatbaar is voor problemen met de Rj45 poort na een stroomstoring. Volgens mij is die swap niet gerelateerd aan dit topic. 

Ik meen zelfs dat men op het KPN netwerk geen last heeft van het probleem wat hier wordt ervaren (met de Genexis ONT’s die op het Odido netwerk het probleem veroorzaken).


Hi @Xiahouden, super bedankt! Er loopt bij jou al een onderzoek, ik heb daar zojuist de afbeeldingen aan toegevoegd. 

@svaiy @Avalarion @JornS @kprook Voor jullie is het ticket doorgezet, dank voor de moeite!

@bockelaar Die is niet groot. Ik snap je, maar met een Nokia ONT, die nu in gebruik is lijkt dit niet voor te komen. Het gaat om de Genexis ONT's!

Hoe we dit op grotere schaal zo snel mogelijk oplossen is nog in overleg samen met KPN NetwerkNL. Dank voor al jullie moeite en betrokkenheid. Ik begrijp hoe lastig dit is!


@Cheyenne van Odido dank je wel. Op mijn KPN ONT zit een genexis, vandaar mijn twijfel :)

vervangt de monteur deze door een nokia?


@Cheyenne van Odido / @Jason van Odido 

Zouden jullie een update kunnen geven of iets van een tijdlijn waarin we en oplossing kunnen verwachten? En is het mogelijk om te kijken naar een tijdelijke oplossing, denk aan een tijdelijk sim met data of vergoeding voor een VPN verbinding. Hoor graag van jullie. 

Groet,

Maarten

 


Snap ik @bockelaar! Deze zal inderdaad worden vervangen. @maartenneijmeijer Helemaal begrijpelijk. Een tijdlijn kan ik niet delen, ik heb wel uitvraag gedaan om jullie van meer informatie te voorzien. Voor nu is '’we zijn er druk mee bezig en de prioriteit ligt hoog'’ een dooddoener, maar wel wat ik nu kan delen. Een code met Unlimited Data wil ik je absoluut geven. Als je geen abonnement van ons of Ben hebt, mag je van mij een simkaart aanschaffen. Dat kan in een Odido Shop of een supermarkt. Als je de bon van het aankoopbewijs laat zien, kan ik deze kosten vergoeden. Ik geef je vervolgens een code waarmee je vooruit kunt, zodat je dit bijvoorbeeld s'avonds kunt gebruiken.

Ik heb uitvraag gedaan, weet dat ik jullie zo goed mogelijk op de hoogte zal houden!


@Cheyenne van Odido ik wil dan ook graag gebruik maken van unlimited data, ik heb naast internet ook een mobiel abonnement bij jullie. Kun je me laten weten of dat kan en wat ik hiervoor moet doen? Thanks!


Hi @svaiy, wil je mij een privébericht sturen met jou 06-nummer van ons of Ben? Dan ga ik het na!


Hi @svaiy, wil je mij een privébericht sturen met jou 06-nummer van ons of Ben? Dan ga ik het na!

done!


Ik zat zelf te denken om van KPN over te stappen naar Odido, maar ik denk dat ik toch even wacht 😁. Kan iemand me updaten wanneer alles is opgelost en er daadwerkelijk een oorzaak bekend is? Toch wel jammer want 2Gbit/s voor €410 in 1 jaar (10 maanden €30/maand en laatste 2 maanden switchen naar 1Gbit/s) zou toch een mooie deal geweest zijn. 

Overigens nog een ongerelateerd vraagje, op de website staat dat er op mijn adres tot 1Gbit/s mogelijk is, terwijl KPN tot 4Gbit/s aanbiedt en Odido op hetzelfde netwerk zit. Had dus gisteren de klantenservice gebeld, die zei dat we ook tot 4Gbit/s kunnen en dat ik als ik hoger dan 1Gbit/s wil (bijvoorbeeld de bovengenoemde deal) moet bestellen via de telefoon, vandaag dus weer bellen en zegt een ander persoon dat we maar tot 1Gbit/s kunnen. Dacht dus even later nog een keer te bellen, maar kwam dit toevallig tegen.


Hi @Xiahouden, super bedankt! Er loopt bij jou al een onderzoek, ik heb daar zojuist de afbeeldingen aan toegevoegd. 

@svaiy @Avalarion @JornS @kprook Voor jullie is het ticket doorgezet, dank voor de moeite!

@bockelaar Die is niet groot. Ik snap je, maar met een Nokia ONT, die nu in gebruik is lijkt dit niet voor te komen. Het gaat om de Genexis ONT's!

Hoe we dit op grotere schaal zo snel mogelijk oplossen is nog in overleg samen met KPN NetwerkNL. Dank voor al jullie moeite en betrokkenheid. Ik begrijp hoe lastig dit is!

@Cheyenne van Odido snap dat het hard gaat in dit topic, maar heb je mij ook toegevoegd? Of heb je meer info van me nodig?


@Cheyenne van Odido

Eindelijk een iets duidelijker verhaal over de problemen die wij hier ook al sinds de verplichte overstap naar glasvezel een paar maanden geleden ervaren. 

Precies dezelfde ergenissen dat het internet in de avonduren niet werkt of traag is. Ook al meerdere keren gebeld met klantenservice en steeds verschillende verhalen gehoord over het probleem en de mogelijke oplossingen. Fijn dat er nu toch wat duidelijkheid is dat het probleem niet alleen bij ons thuis ligt. 

 

Ook wij hebben een Genexis ONT, nu hier het probleem lijkt te liggen maak ik toch ook graag weer gebruik van de unlimited data om weer te kunnen genieten van goed internet tot het is opgelost. 

 


Ik zat zelf te denken om van KPN over te stappen naar Odido, maar ik denk dat ik toch even wacht 😁. Kan iemand me updaten wanneer alles is opgelost en er daadwerkelijk een oorzaak bekend is? Toch wel jammer want 2Gbit/s voor €410 in 1 jaar (10 maanden €30/maand en laatste 2 maanden switchen naar 1Gbit/s) zou toch een mooie deal geweest zijn. 

Overigens nog een ongerelateerd vraagje, op de website staat dat er op mijn adres tot 1Gbit/s mogelijk is, terwijl KPN tot 4Gbit/s aanbiedt en Odido op hetzelfde netwerk zit. Had dus gisteren de klantenservice gebeld, die zei dat we ook tot 4Gbit/s kunnen en dat ik als ik hoger dan 1Gbit/s wil (bijvoorbeeld de bovengenoemde deal) moet bestellen via de telefoon, vandaag dus weer bellen en zegt een ander persoon dat we maar tot 1Gbit/s kunnen. Dacht dus even later nog een keer te bellen, maar kwam dit toevallig tegen.

Las net pas dat het blijkbaar veroorzaakt wordt door de genexis kastjes. Is het mogelijk om bij bestelling van een odido abonnement gelijk een wel werkend kastje meegeleverd te krijgen?


Hi Allen ( @Cheyenne van Odido , @Economics ),

Vanavond het genoegen gehad om @Economics van KPN te spreken. Hij had het vermoeden dat mijn ONT het probleem veroorzaakte. Ik maakte gebruik van een Genexis GMC-TK01-XGS2110 (HV:1.1, 2024-02).

Mooi ritje gemaakt richting @Economics om een Nokia ONT op te halen (thanks nogmaals gozer!). Thuis erop geklikt, door @Economics laten configureren en je raad het… Voor het eerst in dagen werkt alles zoals het hoort. Ik heb het getest met een aantal protocollen, en alles gaat echt super smooth.

Ik zal het de komende dagen in de gaten houden, maar ik denk dat het handig is dat @Economics met @Cheyenne van Odido in contact komt om te bespreken hoe dit in de breedte opgelost kan worden voor anderen.

Thanks <3

Wat en tof gebaar van KPN dat iemand in zijn avonduren bereid is om te helpen bij problemen van Odido klanten over gehuurde KPN WBA diensten. 

Jouw proactieve houding viel mij op Tweakers ook al op, dit probleem speelt al vele vele maanden en was voor mij de enige reden om geen Odido abonnement te kiezen. Internet met packetloss is verschrikkelijk.

Daar heb jij een oplossingsrichting neergezet op landelijk niveau. De medewerker van de maand trofee mag naar @Economics van KPN 🤗


Ik heb het zelfde probleem. traag internet. websites duurt heel lang om te openen. ping ms test boven 100


Ik wil even aangeven dat ik sinds vandaag ben overgezet van de Genexis naar de ONT van de Fritz.box. Ik zit op KPN WBA. Alle problemen zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Geen vertragingen meer, heerlijk! Hoe het overzetten is verlopen is een drama maar nu ben tevreden!


Mijn topic was gesloten onder verwijzing naar deze verzameltopic.

Ik heb een paar weken geleden de Zyxel router vervangen door een FritzBox met daarop encrypted DNS ingesteld. De ONT is wel nog die van KPN, maar sindsdien lijkt het probleem echt veel minder vaak op te treden. Het komt wel nog af en toe voor, dus een echte oplossing is het niet.

Om tot een oplossing te komen zal ik de Zyxel wel weer terug aansluiten komende week, en de gevraagde testjes uitvoeren…


@Cheyenne van Odido Nou, hier is vandaag een monteur langsgekomen (mega snel, kudos!), super relaxede vent. Hij herkende het probleem, in ieder geval in de regio Nieuwegein, en gaf aan dat het vaak het ONT is. 

Bij wijze van test heeft hij het ONT vervangen, helaas niet voor een Nokia. Dit omdat het inderdaad een configuratie wijziging vereist die hij niet kon doen. Ook had hij geen sleutel meer van de wijkcentrale, wat spijtig was.

Lang verhaal kort, het is niet opgelost maar de nieuwe ONT lijkt het probleem wel enigszins te hèbben verminderd. Voor nu in ieder geval, de afgelopen uren lijkt het minimaal beter te zijn.

Hopelijk komt er na de verplichte lijntest en port wissel in de centrale een Nokia ONT die het probleem hopelijk oplost.


@Cheyenne van Odido Nou, hier is vandaag een monteur langsgekomen (mega snel, kudos!), super relaxede vent. Hij herkende het probleem, in ieder geval in de regio Nieuwegein, en gaf aan dat het vaak het ONT is. 

Bij wijze van test heeft hij het ONT vervangen, helaas niet voor een Nokia. Dit omdat het inderdaad een configuratie wijziging vereist die hij niet kon doen. Ook had hij geen sleutel meer van de wijkcentrale, wat spijtig was.

Lang verhaal kort, het is niet opgelost maar de nieuwe ONT lijkt het probleem wel enigszins te hèbben verminderd. Voor nu in ieder geval, de afgelopen uren lijkt het minimaal beter te zijn.

Hopelijk komt er na de verplichte lijntest en port wissel in de centrale een Nokia ONT die het probleem hopelijk oplost.

Te vroeg gejuicht, het is weer slecht. :-(


Reageer