Skip to main content

Sinds korte tijd hebben we glasvezel internet bij Odido (via de glasvezelkabel van KPN). Overdag is de verbinding uitstekend, maar 's avonds zijn er vaak problemen. Het duurt tientallen seconden, tot zelfs meerdere minuten, om een website te openen, maakt niet uit welke. Streaming (Netflix) werkt wel, maar valt soms terug op een lage, blokkerige resolutie.

Wat er WEL werkt:

  • speedtest (nadat de site eindelijk is geladen) geeft nog steeds een SUPER goed resultaat. Verbinding is meestal 500mbps of meer.
  • ping is goed. ping geeft altijd resultaat, nooit packet loss.
  • VPN verbinding: via een VPN werkt alles WEL goed.

Een aantal dingen die ik heb geprobeerd:

  • Router en mediaconverter herstart
  • DNS server instellingen aangepast naar die van google of cloudflare
  • Encrypted DNS (DoT) ingesteld
  • Mesh netwerk verwijderd (Sowieso zit ik vlak naast de router en is het wifi signaal prima.)
  • Kabel tussen de router en de KPN unit (XGS-PON) vervangen door een nieuwe CAT6 kabel
  • In plaats van via de wifi, via een UTP kabel met de router verbinden
  • De router van Odido (Zyxel T-56) vervangen door een nieuwe router (een Fritzbox 4060)

Al deze maatregelen hebben geen verschil gemaakt.

Opvallend is dat bij de Cloudflare speedtest de “Packet Loss Test” heel vaak faalt met de melding: "Unable to perform measurement: ICE connection timeout!”

Ik heb al enkele keren met Odido gebeld, maar zij zien geen verbindingsproblemen, en de speedtest is uitstekend. Een medewerker heeft een wijziging aangebracht in de Zyxel wifi configuratie (scheiden van 2G en 5G in twee separate netwerken) maar dat loste het probleem niet op.

Ik sta voor een raadsel. DNS lijkt het probleem niet te zijn, de fysieke verbinding en de wifi verbinding zijn ook prima (aangezien het overdag wel werkt, en via VPN ook, en ping ook werkt). Alles duidt erop dat de verbinding uitstekend functioneert. En toch is het internet totaal onbruikbaar. Hoe kan dit?

Hoi @harmannij, heel erg fijn dat je zo gestructureerd je stappen hebt opgeschreven en super dat je al zoveel hebt geprobeerd! Ik begrijp helemaal dat je de oplossing niet ziet, ikzelf zou ook niet durven zeggen waar het probleem nu ligt. Je geeft aan dat de ping goed is. Heb je dit getest ook getest met een pingplotter? Graag raad ik je aan om een pingplotter te installeren zodat je de ping over langere periodes bij kan houden. Wellicht dat hiermee alsnog het probleem boven komt duiken.

Het lijkt mij verstandig om vervolgens een onderzoek bij de technische dienst voor je te openen. Ik hoop dat we hiermee sneller voor je de speld uit de hooiberg weten te vissen!


@Cal van Odido Vanavond treedt het probleem weer op, dus ik heb pingplotter een tijdje laten lopen (naar www.cloudflare.com):

Target Name: www.cloudflare.com
IP: 104.16.123.96
Date/Time: 5/27/2024 7:50:07 PM - 5/27/2024 8:00:07 PM

Hop Sent PL% Min Max Avg Host Name / IP]
1 224 0 2.09 6.91 3.71 fritz.box 192.168.178.1]
2 224 0 9.87 20.31 12.74 1-184-250-62.ftth.glasoperator.nl 62.250.184.1]
3 224 17 12.92 26.36 15.84 10.10.12.37 10.10.12.37]
4 224 72 13.81 19.26 15.87 10.226.4.3 10.226.4.3]
5 224 49 14.07 207.44 36.68 141.101.65.14 141.101.65.14]
6 224 0 13.65 82.78 26.04 80.249.210.118 80.249.210.118]
7 218 0 13.11 48.43 18.39 141.101.65.14 141.101.65.14]
8 224 0 13.12 31.74 16.06 www.cloudflare.com 104.16.123.96]

Volledige overzicht staat hier: https://share.pingplotter.com/WiwMLrsG1GY

Toen ik pingplotter eerder liet draaien voor dezelfde host, was er veel minder packet loss.

Is dit voldoende info voor de technische dienst?


Hey @harmannij, zou je de Zyxel weer kunnen aansluiten en met de fabrieksinstellingen zonder apparaten gekoppeld (behalve een laptop/pc bedraad) een speed en pingtest willen uitvoeren volgens onze norm? Dan krijg ik een beter beeld van de situatie!

 

Speedtest - De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Pingtest

De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.

Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.

  • Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
  • Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
  • Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

 

  • Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg, zorg wel dat je hele scherm op de screenshot staat zodat we de datum, tijd en bekabeld verbonden kunnen zien.
    • Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
      • Start een traceroute naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden IP-adres
      • Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres

Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres


Hi @harmannij ,

 

Heb je de problemen inmiddels weten op te lossen? Ik ervaar exact dezelfde problemen, snelheid is prima maar timeouts bij opzetten van verbindingen (zowel bekabeld als draadloos). Helaas hoor ik van vrijwel alle bewoners in dit appartementencomplex dat degene die zijn overgestapt naar glasvezel dezelfde problemen ervaren. Ik kom er met de klantenservice niet echt uit, die sturen opnieuw een monteur langs. Helaas hoor ik van buren dat er al veel monteurs zijn langs geweest en het niets heeft geholpen.

Als ik het forum zo'n beetje lees dan zie ik dat er veel klanten zijn overgestapt omdat ze niet tot een oplossing kwamen. Ik ben dan ook benieuwd of jij wel tot een oplossing bent gekomen.

Thanks!


Er zijn meerdere mensen hier met dezelfde snelheids problemen in de avond. Eerst moet je wat screenshots maken met wat ping resultaten, misschien wordt je modem/Ont omgeruild. Monteur aangestuurd. Maar problemen blijven. Er is een onderzoek gaande wordt gezegd maar daarna hoor je niks meer.

 

Sorry leuker kunnen we het niet maken.

Communicatie kan wel wat beter


Er zijn meerdere mensen hier met dezelfde snelheids problemen in de avond. Eerst moet je wat screenshots maken met wat ping resultaten, misschien wordt je modem/Ont omgeruild. Monteur aangestuurd. Maar problemen blijven. Er is een onderzoek gaande wordt gezegd maar daarna hoor je niks meer.

 

Sorry leuker kunnen we het niet maken.

Communicatie kan wel wat beter

Ik vreesde er al voor afgaande op de vele forumposts. Ik heb dit toch duidelijk geprobeerd te maken in dit bericht. Wie weet.


Om het overzicht te bewaren en jullie zo goed mogelijk vanuit 1 perspectief te kunnen helpen, hebben we vanaf nu 1 centraal verzameltopic waarin we alles oppakken. Graag vanaf heden in dit topic reageren: Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk) | Odido community