Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Ook ik heb last van bovenstaande problemen. Vandaag 20 minuten met de klantenservice gebeld. Ze zetten technische dienst er op... Mocht daar niks uitkomen ben ik genoodzaakt het contract te laten ontbinden


Ook ik heb last van bovenstaande problemen. Vandaag 20 minuten met de klantenservice gebeld. Ze zetten technische dienst er op... Mocht daar niks uitkomen ben ik genoodzaakt het contract te laten ontbinden

 

Welk type (O)NT kastje heb je thuis aan de muur hangen? Zie hierboven?


Ook ik heb last van bovenstaande problemen. Vandaag 20 minuten met de klantenservice gebeld. Ze zetten technische dienst er op... Mocht daar niks uitkomen ben ik genoodzaakt het contract te laten ontbinden

 

Welk type (O)NT kastje heb je thuis aan de muur hangen? Zie hierboven?

Geen idee of dit het is: PON-SN: GNXS0503EBB2


Dit probleem los je op met een nokia ont, genexis geeft problemen in de avond uren. Simpelweg vragen of ze je ont willen vervangen voor ander type. En ja, dit heeft het probleem al bij diverse opgelost. Als het goed is zijn de mensen die er last van hebben uitgerust met een genexis ont

KPN heeft bij mij onlangs het ONT vervangen(genexis). Dan zou je denken dat de mensen die naar KPN overstappen met deze problemen ook de problemen behouden? Aan diverse reacties van overstappers te zien lijkt dit niet zo te zijn.


Overstappen met dezelfde ont, als de ont wordt vervangen wordt hij gewoon weer voor een genexis gewisseld. Goed, ik heb geopperd waar het probleem zit (de genexis) zal even contact opnemen met de TS. Als hij wil mee werken hebben we wel een succes verhaal te pakken om de WA te proberen welke hier goed heeft uitgepakt met dezelfde issues


Overstappen met dezelfde ont, als de ont wordt vervangen wordt hij gewoon weer voor een genexis gewisseld. Goed, ik heb geopperd waar het probleem zit, zal even contact opnemen met de TS. Als hij wil mee werken hebben we wel een succes verhaal te pakken om de WA te proberen welke hier goed heeft uitgepakt met dezelfde issues

Ik werk graag mee om je optie te proberen, heb je een DM gestuurd :)


Dit probleem los je op met een nokia ont, genexis geeft problemen in de avond uren. Simpelweg vragen of ze je ont willen vervangen voor ander type. En ja, dit heeft het probleem al bij diverse opgelost. Als het goed is zijn de mensen die er last van hebben uitgerust met een genexis ont

KPN heeft bij mij onlangs het ONT vervangen(genexis). Dan zou je denken dat de mensen die naar KPN overstappen met deze problemen ook de problemen behouden? Aan diverse reacties van overstappers te zien lijkt dit niet zo te zijn.

De configuratie van de Genexis kan anders zijn per ISP.

Je hebt nu dus (weer) een Genexis gekregen, of is je oude Genexis vervangen?


Overstappen met dezelfde ont, als de ont wordt vervangen wordt hij gewoon weer voor een genexis gewisseld. Goed, ik heb geopperd waar het probleem zit (de genexis) zal even contact opnemen met de TS. Als hij wil mee werken hebben we wel een succes verhaal te pakken om de WA te proberen welke hier goed heeft uitgepakt met dezelfde issues

Sorry to ask, wat is een WA?


Dit probleem los je op met een nokia ont, genexis geeft problemen in de avond uren. Simpelweg vragen of ze je ont willen vervangen voor ander type. En ja, dit heeft het probleem al bij diverse opgelost. Als het goed is zijn de mensen die er last van hebben uitgerust met een genexis ont

KPN heeft bij mij onlangs het ONT vervangen(genexis). Dan zou je denken dat de mensen die naar KPN overstappen met deze problemen ook de problemen behouden? Aan diverse reacties van overstappers te zien lijkt dit niet zo te zijn.

De configuratie van de Genexis kan anders zijn per ISP.

Je hebt nu dus (weer) een Genexis gekregen, of is je oude Genexis vervangen?

Weer gekregen. Ze hebben in een poging het probleem op te lossen deze vervangen voor een andere. Oude was 2 maanden oud ongeveer.


Hi @Cheyenne van Odido,

Heb telefonisch al een melding gemaakt van de bovenstaande problemen maar zou dat graag alvast aanvullen met de door jou gevraagde screenshots(ref. 71432692). Zou jij kunnen zorgen dat dit bij het juiste dossier komt te staan? 

  • Speedtest
Meting gedaan op een moment dat het internet nog redelijk werk. betaal voor 1Gbit/s
  •  IP config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8) Geen idee of ik dit juist doe? zo niet dan graag wat extra uitleg.

     

  • Leg uit wat je exact ervaart

    • Chefneliz legt het heel duidelijk uit verder niet veel aan toe te voegen. 
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)
    • Grootste problemen zijn ‘s avonds 7dagen per week tussen 17:00-23:00
    • Weekenden overdag en ‘s avonds
    • ‘S ochtends 7:30-9:30
    • Sporadisch ook overdag 

kan het me haast niet voorstellen maar mocht er nog meer nodig zijn vanaf mijn kant dan hoor ik dat graag. Dit gehele verhaal word verzonden vanaf een hotspot aangezien ik momenteel weer geen werkend internet heb.

Met vriendelijke groet,

Maarten

 


Hier ook last van trage internet in de avonden. Bij Ziggo nooit problemen gehad. Guidion komt overdag kijken natuurlijk werkt dan alles perfect. Ik heb een beetje spijt dat ik ben overgestapt. Gaan jullie hier iets aan doen? Ik krijg zelfs op mijn telefoon een bericht of ik over wil op 5g omdat wifi niet reageert.

 

 


Hier ook last van trage internet in de avonden. Bij Ziggo nooit problemen gehad. Guidion komt overdag kijken natuurlijk werkt dan alles perfect. Ik heb een beetje spijt dat ik ben overgestapt. Gaan jullie hier iets aan doen? Ik krijg zelfs op mijn telefoon een bericht of ik over wil op 5g omdat wifi niet reageert.

 

 

Welk kastje heb jij thuis waar de glasvezel op binnenkomt?

Huawei: Odido ODF
Nokia/Genexis/: KPN WBA


Zelfde problemen. Zie mijn topic, ik lees graag mee.


Hallo @maartenneijmeijer 

Op het moment dat je problemen ervaart laat dan even een wat langere pingtest lopen met de command ping -n 1000 8.8.8.8


Hier ook last van trage internet in de avonden. Bij Ziggo nooit problemen gehad. Guidion komt overdag kijken natuurlijk werkt dan alles perfect. Ik heb een beetje spijt dat ik ben overgestapt. Gaan jullie hier iets aan doen? Ik krijg zelfs op mijn telefoon een bericht of ik over wil op 5g omdat wifi niet reageert.

 

 

Welk kastje heb jij thuis waar de glasvezel op binnenkomt?

Huawei: Odido ODF
Nokia/Genexis/: KPN WBA

Xgs pon staat op dat zwarte kastje. 


Bedankt voor deze topic en de VPN “oplossing”. Eindelijk weer een avondje kunnen gamen zonder constante dc's, begon mij al zorgen voor de Dawntrail release van volgende week 😁.  Jammer dat het nodig is, maar ook blij dat ik niet nog meer gametime verlies.


Zit ik met zak chips voor de tv “the boys” aan t kijken. Zak chips is al op maar ik ben nog niet eens een minuut verder. Omg hahahhaa


Hier ook last van trage internet in de avonden. Bij Ziggo nooit problemen gehad. Guidion komt overdag kijken natuurlijk werkt dan alles perfect. Ik heb een beetje spijt dat ik ben overgestapt. Gaan jullie hier iets aan doen? Ik krijg zelfs op mijn telefoon een bericht of ik over wil op 5g omdat wifi niet reageert.

 

 

Welk kastje heb jij thuis waar de glasvezel op binnenkomt?

Huawei: Odido ODF
Nokia/Genexis/: KPN WBA

Xgs pon staat op dat zwarte kastje. 

Dat is niet een van de bovenstaande woorden 😉 Kan je eens zoeken naar de woorden hieronder?

Huawei: Odido ODF
Nokia/Genexis/: KPN WBA


Hier ook last van trage internet in de avonden. Bij Ziggo nooit problemen gehad. Guidion komt overdag kijken natuurlijk werkt dan alles perfect. Ik heb een beetje spijt dat ik ben overgestapt. Gaan jullie hier iets aan doen? Ik krijg zelfs op mijn telefoon een bericht of ik over wil op 5g omdat wifi niet reageert.

 

 

Welk kastje heb jij thuis waar de glasvezel op binnenkomt?

Huawei: Odido ODF
Nokia/Genexis/: KPN WBA

Xgs pon staat op dat zwarte kastje. 

Dat is niet een van de bovenstaande woorden 😉 Kan je eens zoeken naar de woorden hieronder?

Huawei: Odido ODF
Nokia/Genexis/: KPN WBA

Type XGS PON dus een Genexis mediaconverter. Zou het hieraan kunnen liggen? 


Dat is niet een van de bovenstaande woorden 😉 Kan je eens zoeken naar de woorden hieronder?

Huawei: Odido ODF
Nokia/Genexis/: KPN WBA

Type XGS PON dus een Genexis mediaconverter. Zou het hieraan kunnen liggen? 

Jeps dat is wel wat hier geschreven wordt, dat alleen klanten met de Genexis last hebben van dit probleem. Odido moet dan KPN aansturen om deze ONT te laten vervangen @Economics ?


Ik ben net overgestapt van KPN naar Odido.

ik zit op het WBA  netwerk met een Genesis media converter. Ook ik ervaar slecht internet in de  avond uren.

ik heb nog geen melding gedaan bij Odido maar ga dat zeker doen en blijf dit topic volge volgen.


Ik ben net overgestapt van KPN naar Odido.

ik zit op het WBA  netwerk met een Genesis media converter. Ook ik ervaar slecht internet in de  avond uren.

ik heb nog geen melding gedaan bij Odido maar ga dat zeker doen en blijf dit topic volge volgen.

Dank voor je uitgebreide aanvulling, ook een Genexis.


Hallo @maartenneijmeijer 

Op het moment dat je problemen ervaart laat dan even een wat langere pingtest lopen met de command ping -n 1000 8.8.8.8

Zo iets dus?


Dat is niet een van de bovenstaande woorden 😉 Kan je eens zoeken naar de woorden hieronder?

Huawei: Odido ODF
Nokia/Genexis/: KPN WBA

Type XGS PON dus een Genexis mediaconverter. Zou het hieraan kunnen liggen? 

Jeps dat is wel wat hier geschreven wordt, dat alleen klanten met de Genexis last hebben van dit probleem. Odido moet dan KPN aansturen om deze ONT te laten vervangen @Economics ?

Als dat het probleem is, dan wil ik zsm een afspraak om dat ding te vervangen. Bedankt voor je tip! 


Dat is niet een van de bovenstaande woorden 😉 Kan je eens zoeken naar de woorden hieronder?

Huawei: Odido ODF
Nokia/Genexis/: KPN WBA

Type XGS PON dus een Genexis mediaconverter. Zou het hieraan kunnen liggen? 

Jeps dat is wel wat hier geschreven wordt, dat alleen klanten met de Genexis last hebben van dit probleem. Odido moet dan KPN aansturen om deze ONT te laten vervangen @Economics ?

Er is geen proces om te laten vervangen van een genexis naar een nokia. Dat komt omdat monteurs sowieso niet kunnen kiezen wat ze op de auto krijgen. Ik heb zonet de TS een Nokia ONT afgeleverd, hij gaat deze vanavond plaatsen en zal jullie op de hoogte houden van de problemen of ze inderdaad opgelost zijn.

 

Mocht dat zo zijn wil ik graag met een medewerker van Odido in contact komen om te kijken hoe we dit breed kunnen oplossen.


Reageer