Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Hallo @maartenneijmeijer 

Op het moment dat je problemen ervaart laat dan even een wat langere pingtest lopen met de command ping -n 1000 8.8.8.8

Zo iets dus?

Mmmhwa ik ben daar niet zo'n voorstander van een handmatige ping. Dan geeft een smokeping servertje veel meer inzicht. Die geeft de latency aan (RTT) en kleurt packetloss anders dan groen.

Dit is een stabiele (Ziggo) verbinding.

Gaat het mis dan ziet het eruit als onderstaand, blauwe blokjes, en rood en paars zijn helemaal impactvol.

 


Dat is niet een van de bovenstaande woorden 😉 Kan je eens zoeken naar de woorden hieronder?

Huawei: Odido ODF
Nokia/Genexis/: KPN WBA

Type XGS PON dus een Genexis mediaconverter. Zou het hieraan kunnen liggen? 

Jeps dat is wel wat hier geschreven wordt, dat alleen klanten met de Genexis last hebben van dit probleem. Odido moet dan KPN aansturen om deze ONT te laten vervangen @Economics ?

Er is geen proces om te laten vervangen van een genexis naar een nokia. Dat komt omdat monteurs sowieso niet kunnen kiezen wat ze op de auto krijgen. Ik heb zonet de TS een Nokia ONT afgeleverd, hij gaat deze vanavond plaatsen en zal jullie op de hoogte houden van de problemen of ze inderdaad opgelost zijn.

 

Mocht dat zo zijn wil ik graag met een medewerker van Odido in contact komen om te kijken hoe we dit breed kunnen oplossen.

We horen het dan graag. Hopelijk lost dat het probleem op. Dit is echt niet te doen. Thanks alvast.


Hi @Cheyenne van Odido,

Ook ik ervaar al een ruime tijd de problemen die chefneliz heeft beschreven. Niet tot nauwelijks bruikbaar internet zowel bekabeld als via wifi in de avonduren. Ik zit op het KPN WBA netwerk en de ONT is een genexis kastje. Maarten heeft jullie een bericht gedaan op het forum en ik ervaar ook exact hetzelfde als beide.

 

Als de speedtest eenmaal verbinding heeft (duurt ontzettend lang) dan heeft hij wel een goede snelheid. Echter is Netflix/YouTube/NPO etc niet bruikbaar en doe ik tegenwoordig alles op mijn hotspot in de avond. Eigen apparatuur afkoppelen en enkel jullie modem gebruiken heeft niet geholpen evenals resets, power loops, andere kabels etc etc. Alles inmiddels geprobeerd. 

  • Speedtest 

     

  •  IP config
  •  

  • Taakbeheer

     

  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8) 

     

  • Leg uit wat je exact ervaart

    • Chefneliz en Maarten leggen het heel duidelijk uit verder niet veel aan toe te voegen. 
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie). Het wordt inmiddels een beetje een herhaling maar net zoals Maarten ervaar ik rond de zelfde tijdstippen klachten. 
    • Grootste problemen zijn ‘s avonds 7 dagen per week tussen 17:00-23:00
    • Weekenden overdag en ‘s avonds
    • ‘S ochtends 7:30-9:30
    • Soms ook overdag 

Inmiddels heb ik hier al enkele weken last van. Ik zou graag een oplossing zien. Ook ik zit op het KPN WBA netwerk met een genexis kastje. 

Met vriendelijke groet,

Joran


Hi Allen ( @Cheyenne van Odido , @Economics ),

Vanavond het genoegen gehad om @Economics van KPN te spreken. Hij had het vermoeden dat mijn ONT het probleem veroorzaakte. Ik maakte gebruik van een Genexis GMC-TK01-XGS2110 (HV:1.1, 2024-02).

Mooi ritje gemaakt richting @Economics om een Nokia ONT op te halen (thanks nogmaals gozer!). Thuis erop geklikt, door @Economics laten configureren en je raad het… Voor het eerst in dagen werkt alles zoals het hoort. Ik heb het getest met een aantal protocollen, en alles gaat echt super smooth.

Ik zal het de komende dagen in de gaten houden, maar ik denk dat het handig is dat @Economics met @Cheyenne van Odido in contact komt om te bespreken hoe dit in de breedte opgelost kan worden voor anderen.

Thanks <3


Hi Allen ( @Cheyenne van Odido , @Economics ),

Vanavond het genoegen gehad om @Economics van KPN te spreken. Hij had het vermoeden dat mijn ONT het probleem veroorzaakte. Ik maakte gebruik van een Genexis GMC-TK01-XGS2110 (HV:1.1, 2024-02).

Mooi ritje gemaakt richting @Economics om een Nokia ONT op te halen (thanks nogmaals gozer!). Thuis erop geklikt, door @Economics laten configureren en je raad het… Voor het eerst in dagen werkt alles zoals het hoort. Ik heb het getest met een aantal protocollen, en alles gaat echt super smooth.

Ik zal het de komende dagen in de gaten houden, maar ik denk dat het handig is dat @Economics met @Cheyenne van Odido in contact komt om te bespreken hoe dit in de breedte opgelost kan worden voor anderen.

Thanks <3

Nu nog de rest 🥹


Goedemorgen all, van de ongeveer 40 verzoeken hebben we slechts tweemaal een volledige antwoordenlijst ontvangen. Kunnen jullie alsjeblieft de onderstaande info exact aanleveren zoals gevraagd? Als er data ontbreekt, kunnen we het niet aanleveren aan de specialisten.

We zijn meerdere situaties tegen het lijf gelopen waarin ook apparatuur/netwerk anders is. Er staat bij verschillende klanten nu andere apparatuur te draaien als monitoring. Zo brengen we het issue beter in kaart. We dienen dit door te zetten naar de technische dienst in een speciale bak met onderstaande informatie:

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)
  • Deze informatie kan in dit topic door degene worden aangeleverd die voor het eerst melding doen van deze situatie. Ik zie dat sommige van jullie al actief zijn in andere topics. Wij zetten dit dan door naar een speciale bak, alleen als alle informatie compleet is. Deze worden ook gelijk toegevoegd aan het lopende onderzoek.

Zorg er ook voor dat jouw klantnummer (bijvoorbeeld ABC12345) in je communityprofiel geplaatst is zodat we meteen kunnen schakelen. Bedankt! 


Goedemorgen all, van de ongeveer 40 verzoeken hebben we slechts tweemaal een volledige antwoordenlijst ontvangen. Kunnen jullie alsjeblieft de onderstaande info exact aanleveren zoals gevraagd? Als er data ontbreekt, kunnen we het niet aanleveren aan de specialisten.

We zijn meerdere situaties tegen het lijf gelopen waarin ook apparatuur/netwerk anders is. Er staat bij verschillende klanten nu andere apparatuur te draaien als monitoring. Zo brengen we het issue beter in kaart. We dienen dit door te zetten naar de technische dienst in een speciale bak met onderstaande informatie:

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)
  • Deze informatie kan in dit topic door degene worden aangeleverd die voor het eerst melding doen van deze situatie. Ik zie dat sommige van jullie al actief zijn in andere topics. Wij zetten dit dan door naar een speciale bak, alleen als alle informatie compleet is. Deze worden ook gelijk toegevoegd aan het lopende onderzoek.

Zorg er ook voor dat jouw klantnummer (bijvoorbeeld ABC12345) in je communityprofiel geplaatst is zodat we meteen kunnen schakelen. Bedankt! 

Hi @Jason van Odido ,

Heb je ook mijn laatste reactie gezien? KPN heeft het probleem bij mij kunnen oplossen en ik denk dat het handig is dat jullie contact opnemen met de engineer die ik gementioned heb. 


@chefneliz Bedankt voor jouw update en oplossing vanuit KPN! Ik deel het meteen met onze specialisten.


Goedemorgen all, van de ongeveer 40 verzoeken hebben we slechts tweemaal een volledige antwoordenlijst ontvangen. Kunnen jullie alsjeblieft de onderstaande info exact aanleveren zoals gevraagd? Als er data ontbreekt, kunnen we het niet aanleveren aan de specialisten.

We zijn meerdere situaties tegen het lijf gelopen waarin ook apparatuur/netwerk anders is. Er staat bij verschillende klanten nu andere apparatuur te draaien als monitoring. Zo brengen we het issue beter in kaart. We dienen dit door te zetten naar de technische dienst in een speciale bak met onderstaande informatie:

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)
  • Deze informatie kan in dit topic door degene worden aangeleverd die voor het eerst melding doen van deze situatie. Ik zie dat sommige van jullie al actief zijn in andere topics. Wij zetten dit dan door naar een speciale bak, alleen als alle informatie compleet is. Deze worden ook gelijk toegevoegd aan het lopende onderzoek.

Zorg er ook voor dat jouw klantnummer (bijvoorbeeld ABC12345) in je communityprofiel geplaatst is zodat we meteen kunnen schakelen. Bedankt! 

Hoi @Jason van Odido ,

ik snap dat je een volledig antwoordenlijst terug wilt ontvangen, maar als 40 mensen roepen dat ze allemaal alleen in de avonden issues hebben met hun verbinding dan moet dit eigenlijk anders aangepakt worden. Ik heb nu weer gebeld met de support ( voor de vierde keer) en ze hebben mij verteld dat ik terug wordt gebeld om een nieuwe afspraak te maken. Veel mensen roepen dat hun probleem wordt opgelost nadat het ont kastje is vervangen. Waarom beginnen we niet daarmee? Puur uit nieuwsgierigheid: is het veel werk om dat te vervangen? 


Nu ook overdag 10:45 hoog jitter

 


Hier exact hetzelfde probleem, vanaf de dag dat we moesten overstappen.
Odido op KPN netwerk met een ONT kastje dat begint met GNXS05.
En altijd een hoge jitter als je tijdens probleem-uren (bijna dagelijks in de avond, maar ook in het weekend en soms overdag) een speedtest doet.


@maartenneijmeijer en @Joran.98 dank voor het delen van alle nodige informatie. Ik heb jullie zojuist toegevoegd aan het onderzoek. Er zal snel actie ondernomen worden. Bedankt voor het geduld en de moeite zover!

Voor de rest, graag de nodige informatie delen. Wij zetten het dan door!


Ik heb dezelfde problemen en heb een Zyxel EX5601-T1.

 

Inmiddels weet ik dat mijn kastje waar de glasvezel op binnenkomt een XGS-PON is en de PON-SN begint met GNX.

 

Goedemorgen all, van de ongeveer 40 verzoeken hebben we slechts tweemaal een volledige antwoordenlijst ontvangen. Kunnen jullie alsjeblieft de onderstaande info exact aanleveren zoals gevraagd? Als er data ontbreekt, kunnen we het niet aanleveren aan de specialisten.

We zijn meerdere situaties tegen het lijf gelopen waarin ook apparatuur/netwerk anders is. Er staat bij verschillende klanten nu andere apparatuur te draaien als monitoring. Zo brengen we het issue beter in kaart. We dienen dit door te zetten naar de technische dienst in een speciale bak met onderstaande informatie:

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)
  • Deze informatie kan in dit topic door degene worden aangeleverd die voor het eerst melding doen van deze situatie. Ik zie dat sommige van jullie al actief zijn in andere topics. Wij zetten dit dan door naar een speciale bak, alleen als alle informatie compleet is. Deze worden ook gelijk toegevoegd aan het lopende onderzoek.

Zorg er ook voor dat jouw klantnummer (bijvoorbeeld ABC12345) in je communityprofiel geplaatst is zodat we meteen kunnen schakelen. Bedankt! 

  • Speedtest (Ookla) => onderstaand wat het meeste voorkomt. Als de verbinding eenmaal is opgezet is het een goede speedtest met goede waarden. Maar het opzetten van de verbinding duurt minuten of mislukt.
  • Leg uit wat je exact ervaart

    Zowel bekabeld als via WiFi heb ik tijdens prime-time momenten zeer veel problemen om een verbinding te krijgen met internet. Met prime-time bedoel ik elke avond tussen ongeveer 18.00 en 23.00 en in de weekends ook overdag. Gewoon een website openen is dan onmogelijk, hetzelfde geldt voor dingen als Youtube, Spotify en Netflix enz. 

    Ik heb dit zowel via bekabeld als via WiFi. Als ik eenmaal muziek of video heb gestart gaat alles goed.

    Zoals ik het zie lijkt het erop dat de eerste verbinding naar een site of dienst het probleem is, maar dat als die verbinding er eenmaal is het goed gaat. Elke nieuwe website die ik wil openen geeft weer hetzelfde probleem, ook al heb ik net op een andere website gekeken.

    Betreft Windows 10 en Android.

    Buiten de prime-time momenten gaat alles uitstekend!

  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie) 2024-06-18 19:17:06

Inmiddels weet ik dat mijn kastje waar de glasvezel op binnenkomt een XGS-PON is en de PON-SN begint met GNX.

 

Laat me alsjeblieft weten als er meer info nodig is.

 
 
 

@Mark-Jan Super bedankt! Ik mis alleen je taakbeheer, kun je deze delen? En misschien kun je toch nog eens een speedtest draaien? Dankjewel!


@Mark-Jan Super bedankt! Ik mis alleen je taakbeheer, kun je deze delen? En misschien kun je toch nog eens een speedtest draaien? Dankjewel!

@Cheyenne van Odido hierbij taakbeheer en speedtest, maar die speedtest is van nu en ik ervaar nu geen problemen. Ik kan me niet voorstellen dat die huidige speedtest nu relevant is, die van gisteravond wel. 

 

@Mark-Jan Super! Ik heb een onderzoek gestart met alle afbeeldingen, dus ook alle speedtesten. Dank voor alles, het is doorgezet!


Hoi mensen.

Bij mij hetzelfde probleem van traag internet in de avonduren en sporadisch overdag etc. Had al een eigen draadje lopen maar op verzoek post ik hier nog mijn screens. Is wel van paar dagen terug en alles lijkt verder daarop goed. Nu ook want het is na elven ;)

 

De screenshots:

Speedtest. Dit in de afgelopen weken meerdere malen gedaan en gestuurd naar de helpdesk. Zodra mijn internet goed werkt is de speedtest goed. Hierop is niks te zien. Zodra het internet traag is laad de speedtest niet door of geeft een connection timed out etc

 

Taakbeheer

 

Ipconfig /all

 

Ping

 

tracert

 

 

Over het algemeen niks vreemd te zien. Tussendoor even op het internet gezeten en de pagina's waren met ups en downs behoorlijk traag te noemen met laden. Ook odido posten en screens uploaden had even wat laadtijd wat ik niet gewend ben.

 

Hopelijk ben ik geen screens vergeten. Vertel het me. Heb inmiddels al best veel screenshots en video's gemaakt en echt overzichtelijk vind ik het niet meer. Ook veel via de mail naar de helpdesk gestuurd.

 

Bedankt!

 


Mijn klantnummer is YDM47862.


Hoi @Cheyenne van Odido@Jason van Odido en de rest.

Aub voor mij ook een ticket aanmaken en toevoegen aan het onderzoek (klantnr staat in communityprofiel). 

Onderstaand de gevraagde gegevens. Deze zijn van een moment dat alles wél goed werkt. Op de momenten dat het niet werkt ervaar ik dezelfde problemen als de rest. Verbindingen duren dan (te) lang om tot stand te komen en leiden óf tot een time-out óf de verbinding komt wel tot stand en dan is de download snelheid gewoon goed.

Speedtest:

 

iponfig /all

 

Taakbeheer

 

Pingtest naar 8.8.8.8

 

•    Leg uit wat je exact ervaart
Alles dat in de openingspost (Chefneliz) wordt beschreven.


•    Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)
In de avonduren, grofweg 1700-2300.

 

Vast bedankt!


Hoi @Cheyenne van Odido@Jason van Odido en de rest.

Aub voor mij ook een ticket aanmaken en toevoegen aan het onderzoek (klantnr staat in communityprofiel). 

Onderstaand de gevraagde gegevens. Deze zijn van een moment dat alles wél goed werkt. Op de momenten dat het niet werkt ervaar ik dezelfde problemen als de rest. Verbindingen duren dan (te) lang om tot stand te komen en leiden óf tot een time-out óf de verbinding komt wel tot stand en dan is de download snelheid gewoon goed.

Speedtest:

 

iponfig /all

 

Taakbeheer

 

Pingtest naar 8.8.8.8

 

•    Leg uit wat je exact ervaart
Alles dat in de openingspost (Chefneliz) wordt beschreven.


•    Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)
In de avonduren, grofweg 1700-2300.

 

Vast bedankt!

Aanvullend →  Ik zit op het KPN netwerk en de ONT is een genexis kastje.


First post clearly describes DNS problem, experience and some tests I did over last year confirms that. . At the times it is difficult to get response from Odido DNS servers. Replacing them in settings with google/cloudfare DNS servers ( 1.1.1.1 or 8.8.8.8) solves the issue.

and yes, it is bloody annoying 🙂 at times I even wonder, how is it possible to have so unreliable DNS server in 2024 :) 


I’m unsure about Odido Zyxel routers, but with things like pfSense, OPNSense, vyos, openwrt - you can just add additional name servers (additional to one which will be obtained by DHCP) and get behavior when it send request to all of them and uses first response it gets. Or tracking response times and know which one is fastest right now (although this is less favorable in this case. As every time when Odido DNS flips onto non-responding state, you will have timeout for at least one dns request, before router will start to use different ones)


Zojuist wederom contact gehad met de klantenservice omdat de Technische Service mij vandaag niet heeft gebeld. Medewerker van de klantenservice heeft mij toegezegd dat ik morgen gebeld wordt. Daarnaast kreeg ik de belofte dat mijn ONT vervangen zou worden voor een Nokia. Ik ben benieuwd... 


Speed test:  

doet het vaak niet vaak, of begint met enorme vertraging zoals bij eerste voorbeeld. Als er direct connectie is dan is speedtest normaal. Beide speedtesten achterelkaar uitgevoerd, 20:17 en 20:19.

 

Ping:

 

Ipconfig:

 

taakbeheer:

 

•    Leg uit wat je exact ervaart
Alles dat in de openingspost (Chefneliz) wordt beschreven.


•    Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)
In de avonduren, grofweg 1700-2300. weekend ook overdag


Reageer