Skip to main content
10000 Topics
[AWARENESS] Hackers nemen apparaten in onze huizen over [Telegraaf 250924]
Een aantal dagen terug kreeg ik al een URGENT ALERT bericht hierover, dat iedereen op scherp zette .. als je als netwerk specialist hier niet dagelijks scherp op stond of staat voor dit soort zaken. Ik kan en wil niet al te vaak waarschuwen voor alle IoT devices welke toegang nodig hebben tot het internet, maar vraag jezelf vooral af … waarom? People’s Republic of China-Linked Actors Compromise Routers and IoT Devices for Botnet Operations The Federal Bureau of Investigation (FBI), Cyber National Mission Force (CNMF), and National Security Agency (NSA) assess that People’s Republic of China (PRC)-linked cyber actors have compromised thousands of Internet-connected devices, including small office/home office (SOHO) routers, firewalls, network-attached storage (NAS) and Internet of Things (IoT) devices with the goal of creating a network of compromised nodes (a “botnet”) positioned for malicious activity. Dus de eenvoud van het idee “ ik moet even een poort open zetten, want anders kan ik mijn IoT device niet vanuit ergens in de wereld bedienen ” , krijgt hierdoor wederom een heel andere lading. Keer op keer probeer ik aan te geven dat niet alles het internet op moet, ook al lijkt het verleidelijk om het wel te doen. Dat is nu net de truc, ze laten je geloven dat het moet. En als je dat dan toch wilt, segmenteer je netwerk. Maak firewall regels aan, voor wie en wat kan communiceren met dat IoT segment. Belangrijkste is wat ik hiermee nogmaals wil benadrukken, de ‘hacker’ heeft toegang tot je prive LAN met je foto’s met al je gegevens op je NAS … kan ook dier dweilrobot besturen of .. je sprinkler installatie overnemen. Meest belangrijke om erger te voorkomen, update je software i.i.g. wekelijks en monitor je netwerk constant voor zaken die ‘verdacht’ lijken. Voorkomen is beter dan genezen, want 25 jaar foto’s met zorg veilig gezet op je NAS in 1 klap verwijderd … dat gaat impact hebben. Tot zover mijn 2 cent om iedereen bewuster te maken van het WWW en de donkere kant van dit alles. Voorkomen is beter dan genezen.
Niet tevreden over mijn glasvezel!
Sinds dat ik glasvezel bij jullie heb is het een en al gezeur. Ik heb hiervoor bij KPN gezeten en daar nooit problemen gehad. Ivm prijsstijgingen en een goed aanbod van Odido overgestapt maar daar heb ik inmiddels echt spijt van. Het eerste weekend begonnen de problemen al. s’Avonds weinig tot geen internet. Speedtesten faalden continue waardoor het niet te meten was. Of ze deden het wel met een ping van 300-400+ en snelheden van nog geen 10 mbit’s. Dit terwijl ik een gigabit abonnement heb. Sindsdien minstens 3 - 4 keer per week dezelfde problemen. Vooral s’avonds. Dit probleem heb ik zowel met jullie T-56 router als mijn eigen router (UDM pro). Ik krijg van Unifi ook dagelijks minimaal 1x de melding dat het internet weer hersteld is omdat die eruit lag. Nadat ik de eerste keer contact heb opgenomen hierover kreeg ik een handleiding om een aantal speedtests te doen. Die heb ik netjes gedaan en opgestuurd. Daarnaast werd me gelijk 2 wifi punten in de maag gesplitst met daarbij de opmerking dat ik die gratis kon proberen terwijl ik al aangegeven had dat ik dat niet nodig had omdat ik mijn eigen access points heb! Als reactie op die speedtests wou Guidion langskomen. De dag voordat ze langskomen belden ze dat ze toch niet komen omdat het probleem niet bij mij zou liggen maar bij de wijkcentrale van KPN. Bij de technische dienst een verzoek aangemaakt om hiernaar te kijken. Ik zou binnen 3 werkdagen reactie krijgen maar die zijn inmiddels al verlopen maar nog geen reactie. Referentienummer 73749193 Nu zit ik in mijn facturen te kijken en tot overmaat van ramp lijkt het alsof ik toch moet betalen voor de wifi punten terwijl ik deze en niet wil en gratis zouden zijn. Ik wil weten of dit klopt! Of dit wordt opgelost of ik ga jullie in gebreken stellen en wil mijn contract opzeggen. Op deze manier kan ik niet eens normaal een film of serie kijken s’avonds.
Odido (5G,K&K) lijkt moeite te hebben met aziatische streaming websites?
Wij zijn net over in buitengebied van KPN ADSL naar Odido K&K. Dat lijkt allemaal prima te werken mat 1 gekke uitzondering. Hier in huis kijkt iemand graag ‘chinese soaps’, voorbeeld → https://www.iyf.tv/play/igEmfbglOS6?id=J6MKdmR7oK9 Bij KPN ging dat soepel maar nu met 5G K&K loopt steeds vast. Inmiddels denk ik een workaround gevonden te hebben door via een VPN eerst verbinding te maken met Taiwan en dan naar die site te gaan (lijkt tot nu toe te werken). Heeft een provider überhaupt iets te maken met zo een probleem, is het toeval, tips (en ook gewoon interessant; hypothese KPN gaat via A-B-C-naar de streaming site en Odido via A-D-G of zo? Andere route ?) Grtz, Marc Update : Maakt veel verschil, eerste traceroute via normale verbinding. Tweede na eerste VPN naar Taiwan te verbinden: traceroute to iyf.tv (172.64.154.69), 64 hops max, 40 byte packets 1 home (192.168.1.1) 7.469 ms 9.914 ms 5.688 ms 2 * * * 3 * * * 4 * * * 5 84.241.225.42 (84.241.225.42) 31.022 ms * 27.645 ms 6 215-86-143-37.ftth.glasoperator.nl (37.143.86.215) 27.841 ms 84.241.225.42 (84.241.225.42) 27.135 ms 215-86-143-37.ftth.glasoperator.nl (37.143.86.215) 26.369 ms 7 * * 215-86-143-37.ftth.glasoperator.nl (37.143.86.215) 46.269 ms 8 * * 215-86-143-37.ftth.glasoperator.nl (37.143.86.215) 53.993 ms 9 * 141.101.65.115 (141.101.65.115) 39.032 ms * 10 * * * 11 * * * 12-62 er uit geknipt 63 * * * 64 * * * MacBook-M1 ~ % traceroute iyf.tv traceroute: Warning: iyf.tv has multiple addresses; using 172.64.154.69 traceroute to iyf.tv (172.64.154.69), 64 hops max, 40 byte packets 1 10.2.18.1 (10.2.18.1) 253.166 ms 254.066 ms 243.782 ms 2 173.244.49.1 (173.244.49.1) 245.008 ms 300.634 ms 305.046 ms 3 206.148.24.176 (206.148.24.176) 234.200 ms 231.338 ms 237.267 ms 4 210.171.224.134 (210.171.224.134) 243.005 ms 259.777 ms 238.565 ms 5 103.22.201.21 (103.22.201.21) 235.972 ms 103.22.201.87 (103.22.201.87) 242.752 ms 273.796 ms 6 172.64.154.69 (172.64.154.69) 234.609 ms 275.151 ms 252.985 ms MacBook-M1 ~ %

Laatst verdiende badges

  • TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen