Skip to main content
  • 8,637 Topics
  • 70,181 Reacties
8637 Topics
Bedraad internet naar de woonkamer
Goedenmiddag, Recent ben ik nieuwe klant geworden bij Odido voor internet thuis. Ik heb deze bewuste keuze gemaakt vanwege de snelle glasvezel verbinding en de gunstige kosten welke daaraan verbonden zijn. Helaas loop ik tegen een probleem op, dat is namelijk bedraad internet. Logischerwijs dient de glasvezel aansluiting in de meterkast te worden geplaats (dit moet nog worden uitgevoerd), maar de router dus ook. Ik heb een oude woning dus er is geen telefoonaansluiting in de meterkast om een utp kabel te trekken naar de woonkamer. Odido zegt dat het gaat om een ‘cosmetische’ ingreep en de kosten van 800 euro zijn voor de klant. Kort samengevat ben ik overgestapt voor sneller internet, wat ik niet kan halen omdat alleen een draadloze verbinding mogelijk is, tenzij ik uit eigen zak 800 euro moet betalen. Ik geef aan dat er alleen een gat geboord hoeft te worden in mijn trapkast naar de grond, zodat via de kruipruimte een kabel getrokken kan worden naar de meterkast. Dit moet ik overleggen met de netwerkbeheerder of die mij een gunst wil/kan verlenen (die geeft aan dit niet te willen/kunnen doen). Ik moet dus extra kosten maken om de snelheid voor internet te kunnen behalen, waar ik maandelijks voor ga betalen? Is dit normaal? is er een alternatief? is er überhaupt een oplossing? Telefonisch valt de medewerker stil om en treedt vervolgens in herhaling. Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn. Groet, Patrick
Lag spikes, upload wordt niet gehaald glasvezel
Goedemiddag, Sinds gisteren heb ik een 1gb/s glasvezelverbinding. Deze lijkt nog niet volledig naar behoren te werken. Uploadsnelheid wordt niet gehaald. (Maximaal 500mb/s op een enkele verbinding, 750mb/s op twee verbindingen) De router zit vanuit de 2,5gb/s poort met een CAT7 kabel aan mijn snelle computer (2,5gb/s netwerk, AMD 7950X, 32GB). De download snelheid wordt keurig gehaald, maar de upload snelheid blijft steken op 500mb/s. Met een andere computer met een andere kabel wordt ook maximaal 500mb/s gehaald. Dit ook bij een laptop met WIFI welke snel genoeg zou moeten zijn. Bij een test met 2 verbindingen tegelijk wordt maximaal 750mb/s gehaald terwijl de twee verbindingen los van elkaar constant de 500mb/s halen. De tests zijn gedaan via de speedtest app, ziggo website, fast.com. Wat kan er aan de hand zijn? Latency/ping spikes (belangrijkste probleem) Ik kom van een andere provider welke een beruchte chipset (puma) gebruikte welke voor grote latency/ping spikes kan zorgen. Hierdoor heb ik meteen een aantal tests gedaan om te kijken of dit nu minder/weg is. Helaas zijn er hier ook weer ping spikes. Dit is ook weer op 2 computers getest die met de kabel verbonden waren. Op de snelste PC zijn de tests gedaan in Safe modus met netwerkmogelijkheden en op de andere pc zijn de tests in de normale stand uitgevoerd ter verificatie. De resultaten op beide PC's waren vergelijkbaar. Verder waren er verder geen apparaten aan de router aangesloten op de WIFI na. http://www.dslreports.com/tools/puma6 Deze test is gedaan op een website welke opgezet is om je ping te testen. Deze test is gedaan om 07:45 vanmorgen toen niemand van het internet gebruik maakte. Pingtest 1.1.1.1 Safe modus Pingtest 8.8.8.8 Safe modus Pingtest 192.168.1.1 Safe modus Als ik het goed begrijp, dan is de 192.168.1.1 mijn router/modem(de ZYXEL T-56). Een ping van 288ms is dan wel erg extreem. Met de andere PC zag ik een uitschieter van 386ms. Lijkt me dat mijn modem kapot is. Ik ben totaal geen netwerkexpert, dus ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben! Daarnaast zit het gele/groene glasvezelkabeltje wat van het glasvezelaansluitpunt naar de Huawei mediaconverter loopt erg los in de Huawei mediaconverter. Deze is zéér gemakkelijk heen en weer te wiebelen terwijl deze aan het glasvezelaansluitpunt vele malen beter vast zit. is dit een probleem? (dit staat natuurlijk los van de pingtest naar de modem/router omdat dit kabeltje niet hiertussen zit) Nog even kort mijn vragen: Mijn uploadsnelheid wordt niet gehaald. (maximaal 500mb/s per computer) Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit wel gebeurt? Pingen naar mijn router geeft elke minuut wel een ping van >300ms. Is dit normaal? Voor games ed is dit uiteraard funest, dus hier wil ik vanaf. Glasvezel is full duplex toch? Dus ik zou tegelijkertijd 1gb/s kunnen downloaden EN 1gb/s kunnen uploaden? Wat is de chipset die in de ZYXEL T-56 zit? Is het loszitten gele/groene glasvezelkabeltje een probleem? Alvast bedankt!
Netwerloop, hoe los ik het op?
Ik heb sinds het installeren van drie Odido Wifi Plus AP last van een hardnekkige netwerkloop / IP-loop. Ik gebruikte eerst de TP-Link Deco’s maar die haalde de snelheid niet. Echter, hadden de deco’s geen last van de loop. Ik heb van alles geprobeerd er is zelfs een monteur langs geweest om te kijken, dat is ook letterlijk wat hij gedaan heeft, kijken. Wat is het probleem? Apparaten blijven verbonden met het netwerk maar vooral wifi apparaten, zoals iPads verliezen na verloop van tijd de verbinding met het internet, de wifi-verbinding blijft echter in stand. Websites/apps blijven oneindig laden, er worden geen foutmeldingen getoond. Als ik het betreffende apparaat kort van de Wifi haal en opnieuw verbind is het probleem tijdelijk opgelost, echter komt het probleem op een random tijdstip weer op. Op internet worden deze problemen gekoppeld aan een networkloop, IP-loop of netwerklus. Ik gebruik ook switches van TP-Link, die gaven eerder geen probleem, ,aar nu misschien wel Ik weet nu wel wat het probleem is maar hoe los ik het op? Situatie met Deco’s (Nooit problemen gehad) Zyxel Router T-56 / Deco X20 / TP-link Switch 1Gigabits, 8 poort / Deco M4 / TP-link Switch 1Gigabits, 5 poort / 2x Deco M4. *Aan de Switches waren o.a. 2x de Odido mediaboxen en wat apparaten zoals XBOX en PC gekoppeld. 1e Situatie met Wifi Plus Zyxel WX5600 (Hier ging het mis) Zyxel Router T-56 / WX5600 / TP-link Switch 1Gigabits, 8 poort / WX5600 / TP-link Switch 1Gigabits, 5 poort / WX5600. *Aan de Switches waren o.a. 2x de Odido mediaboxen en wat apparaten zoals XBOX en PC gekoppeld. 2e Situatie met Wifi Plus Zyxel WX5600 (toen was ik het zat alles eraf gegooid) Zyxel Router T-56 / WX5600 / WX5600 / / WX5600. *Aan de Switches waren o.a. 2x de Odido mediaboxen en wat apparaten zoals XBOX en PC gekoppeld. Na het opzetten van de hierboven beschreven laatste situatie doet het probleem zich nog steeds voor. Wat kan ik doen, als niks werkt ga ik toch gewoon weer de deco’s installeren. Ookal haal ik dan nog geen 600mbits. Iets wat de Zyxels WX5600 ver overtreffen. Iemand tips en Hulp?

Laatst verdiende badges

• Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Bestelling en levering expert.
    soepkip67heeft de Bestelling en levering expert. badge verdiend
  • Jij hebt het beste met Odido voor!
    Sam van Odidoheeft de Jij hebt het beste met Odido voor! badge verdiend
  • Diensten en service expert
    Sam van Odidoheeft de Diensten en service expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen