Skip to main content
Beantwoord

Upload snelheid 50%

Beste Odido,

Op dit moment ervaar ik (eigenlijk al sinds start van het abonnement) een upload snelheid welke constant op 50% van de beloofde snelheid zit. Ik lees veel berichten van mensen met hetzelfde probleem waarbij het her-registreren en/of provisioneren van het glasvezelansluitpunt of ont heeft geholpen. Kunnen jullie kijken of dit voor mij ook de oplossing is en zo niet, wat dan wel? Bedankt alvast! 

Grt, W

Beste antwoord door Wib@h

Hoi ​@Tommie van Odido ,

Sorry voor de trage reactie maar ik was even van huis. Ik heb de 'powerflip’ uitgevoerd en opnieuw getest. Vooralsnog lijkt het eea gewerkt te hebben:

Test met Unify router

Dit was overigens wel het meest gunstigste resultaat, het varieert nogal. In ieder geval beter dan het was. Ik ga het in de gaten houden en bij eventuele veranderingen laat ik het weten. Bedankt allemaal!

Grt, W

Bekijk origineel

18 reacties

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • Moderator | Internet + TV
  • 14021 reacties
  • 27 januari 2025

Hi ​@Wib@h, welkom op onze Community!

Ik wil natuurlijk dat je volop kunt genieten van je maximale snelheid. Nu ben ik voor je gaan kijken en zie ik dat je een Ubiquiti hebt aangesloten. Zou je de Zyxel eens willen aansluiten om te kijken of de snelheid daar wel in orde is? Zo niet, kan je voorzichtig de bekabeling aandrukken bij het ONT? Als dit niet werkt kunnen we proberen om het ONT opnieuw te registreren, dit heeft in het verleden wel eens gewerkt. Graag ontvang ik ook een bekabelde speedtest via speedtest.net. Zou je het ONT ook willen voorzien van een reboot? Ik zie dat hij al een lange tijd aanstaat namelijk.

• Auteur
  • Debutant
  • 5 reacties
  • 27 januari 2025

Hoi Tommie,

Bedankt voor je reactie. Dat klopt, ik heb een Unifi UCG Ultra. 

Ik heb gedaan wat je vroeg met de volgende resultaten, met enkel mijn laptop bekabeld aangesloten:

Zyxel speedtest

Hierna:

Unifi speedtest

Hierbij moet ik opmerken dat bij de test met de Unifi de upload snelheid wel ietje lager ligt dan gemiddeld. Deze ligt normaal gelijk met die van de Zyxel.

Bekabeling en ONT aangedrukt en ONT een reboot gegeven. Helaas nog hetzelfde.

Grt, W

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5
  • 2799 reacties
  • 28 januari 2025

Hi ​@Wib@h, dankjewel! Ik wilde graag met de ONT registratie aan de slag maar kan momenteel helemaal geen verbinding maken met het modem. Ben je offline? En zo nee, welk modem staat er nu aangesloten? Kan je ook in je Community profiel het serienummer van je ONT plaatsen? Doe dit in het vak '’Info voor moderator'’. Laat het weten!

• Auteur
  • Debutant
  • 5 reacties
  • 28 januari 2025

Hoi ​@Cheyenne van Odido,

Ik ben gewoon online met de Unifi, niet de Zyxel. Ik heb mijn profiel geüpdatet met het serienummer! 

Grt, W

• is een King Poster
  • 46 reacties
  • 28 januari 2025

@Wib@h Het probleem ligt niet aan Odido maar de UCG Ultra firmware, als je het UBNT forum had gelezen kan je lezen dat dat er door Netflow en Hardware acceleratie module iets niet goed is.

Ik heb het probleem ook met de UCG Ultra, bij mij was het download ipv de upload.

Ik heb mijn nic op 1gb FDX gezet in de UCG Ultra

https://community.ui.com/releases/UniFi-OS-Cloud-Gateways-4-1-13/556e845d-c6fb-45c6-984a-f13fbcc3fa69#comment/e155b13e-7fae-4357-9add-0d17da604761

• Auteur
  • Debutant
  • 5 reacties
  • 28 januari 2025

Hoi ​@b0rg 

Thnx voor je bericht. Dit heb ik ook gelezen maar maakt het helaas alleen maar erger. Upload komt dan niet hoger dan 50mbit. Dit zou ook de 50% uploadsnelheid op de Zyxel niet verklaren.

GebruikersnaamRandomTekst

Trouwens, dat screenshot ziet er niet als de website, gebruik je een soort app op de PC om dit te testen?

• Auteur
  • Debutant
  • 5 reacties
  • 28 januari 2025

Hoi ​@GebruikersnaamRandomTekst 

Als je naar resultatenhistorie gaat op speedtest.net dan kan je resultaten delen als afbeelding. Dat is wat je ziet in mijn post.

Tommie van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+11
  • 14021 reacties
  • 29 januari 2025

Ik heb het ONT opnieuw geregistreerd ​@Wib@h, kan je een powerflip uitvoeren en de snelheid testen?

Powerflip

1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

• is een King Poster
  • 80 reacties
  • 29 januari 2025
Wib@h schreef:

Ik heb gedaan wat je vroeg met de volgende resultaten,
met enkel mijn laptop bekabeld aangesloten:

Indien de laptop een accu heeft die door de tijd heen niet meer optimaal is.
Kunnen CPU bronnen worden verlaagd, waardoor je niet meer aan de maximale prestaties komt.

Probeer zo'n test dan ook met een andere computer / PC uit voeren als alternatief.

Wib@h schreef:

Als je naar resultatenhistorie gaat op speedtest.net dan kan je resultaten delen als afbeelding.
Dat is wat je ziet in mijn post.

Gebruik uitsluitend de download app die je eveneens kunt downloaden bij speedtest.net
https://www.speedtest.net/nl/apps

Testen via de website, kan verschillen opleveren welke web-browser je gebruikt.
Niet elke web-browser is optimaal geoptimaliseerd voor dit soort testen.
(Verschilllen tussen Google Chrome  -  Microsoft Edge  -  Firefox…..)

Bekabeld testen met een laptop.  Zet de WiFi uit van de laptop.
(Dus dat bronnen van WiFi helemaal niet worden gebruikt. Niet aanstaan).

Zeker bij gebruik van een ethernet naar USB adapter,
(bij ontbreken bij veel tegenwoordige compacte laptops van een “echte” ethernet adapter).
Is uitschakeling van WiFi nodig, omdat USB (3.0) en WiFi door interferentie op elkaar storen.
Een bekend natuurkundig fenomeen. En krijg je onbetrouwbare data-overdracht.

Afscherming van pluggen / aansluitingen kan daarbij uitmaken, als je WiFi toch hebt ingeschakeld.
Hier het effect op de WiFi zelf, door de invloed van USB, en gebruik van afscherming.
https://www.youtube.com/watch?v=07UrAra-Wyk
Maar andersom storing van WiFi op USB gebeurt ook (zonder goede afscherming).
-

@Babylonia Houd alsjeblieft op met die elitaire bangmakerij.

Een moderne laptop zal 1gbit/s speedtest prima kunnen doen ook op batterij. In zijn algemeenheid is het wel een goed idee om een andere PC te proberen, indien mogelijk, om door proces-van-eliminatie factoren uit te sluiten.

Gebruik uitsluitend de download app die je eveneens kunt downloaden bij speedtest.net
https://www.speedtest.net/nl/apps

Testen via de website, kan verschillen opleveren welke web-browser je gebruikt.
Niet elke web-browser is optimaal geoptimaliseerd voor dit soort testen.
(Verschilllen tussen Google Chrome  -  Microsoft Edge  -  Firefox…..)

Kom op, zeg. Onzin in de context van een gebruiker die test of zijn internet goed werkt.

Er zijn misschien kleine nuances m.b.t. optimalisaties, maar die vallen in het niet bij “het kan zijn dat een browser niet goed werkt", dus ook weer: probeer naast browser 1 ook browser 2, voor de zekerheid. Het idee dat browsers in het algemeen niet betrouwbaar zijn is onzin.

Het is niet nodig dit te doen. Het kan geen kwaad, natuurlijk, maar het icoontje rechtsonder checken is voldoende.

Zeker bij gebruik van een ethernet naar USB adapter,
(bij ontbreken bij veel tegenwoordige compacte laptops van een “echte” ethernet adapter).
Is uitschakeling van WiFi nodig, omdat USB (3.0) en WiFi door interferentie op elkaar storen.

Nee.

Afscherming van pluggen / aansluitingen kan daarbij uitmaken, als je WiFi toch hebt ingeschakeld.
Hier het effect op de WiFi zelf, door de invloed van USB, en gebruik van afscherming.

Die man heeft een dongle die kapot is, en weggegooid dient te worden.

Nee.

Er zijn genoeg interferentiebronnen in je huis zonder de wifi, en daar kan USB prima mee overweg, tenzij het ding kapot is.

Denk je dat USB apparaten ook stoppen met werken als je een (licht verouderde) magnetron aanzet?

Met alle respect, dit soort comments is het netwerk-equivalent van een audiophile, die een gebruiker die een stereokabel met één kapotte draad probeert uit te leggen hoe essentieel het is dat de koper wel oxygen-free copper moet zijn, voor betrouwbare kwaliteit.

Stop alsjeblieft met deze FUD, je hebt de gebruiker hier niet mee.

• is een King Poster
  • 80 reacties
  • 29 januari 2025
GebruikersnaamRandomTekst schreef:

Met alle respect, dit soort comments is het netwerk-equivalent van een audiophile, die een gebruiker die een stereokabel met één kapotte draad probeert uit te leggen hoe essentieel het is dat de koper wel oxygen-free copper moet zijn, voor betrouwbare kwaliteit.

Stop alsjeblieft met deze FUD, je hebt de gebruiker hier niet mee.

Respect toon je helemaal niet. Je wuift alles maar weg of het onzin is.
“Elitaire bangmakerij” is het ook geenszins. Mensen worden toch niet bedreigd of zo?

Het zijn gewoon de feiten van alle dag waar men mee te maken “kan” hebben.
Het wil niet zeggen dat alle opties ook meteen "tegelijkertijd” aan de hand zouden kunnen zijn?

Maar, bij dit soort verschillen waar het onderwerp op is gestart.
Probeer een aantal opties uit voor een beter inzicht, en je komt er vanzelf achter.
Wat op de bewuste situatie, wel- of geen merkbare invloed heeft.

Kun je voor aardige verrassingen komen te staan.
Niet alleen wat ik door de jaren heen zelf heb ervaren, zijn dit soort verschillen aan het licht gekomen.
Maar ICT-ers, en wetenschappers op allerlei niveau, hebben dat al lang en breed in onderzoeken onderkend. O.a. info uit  2012  in een door Intel uitgegeven white paper PDF document.
https://www.youtube.com/watch?v=MA979zIpTWg  (ook al info van jaren terug).

Met de hogere snelheden van tegenwoordig zal men ook sneller tegen dit soort zaken aanlopen.
Wat is er op tegen om daar gewoon “wel” rekening mee te houden?
-

Met alle due respect, ik werk zelf al heel lang in IT, en je moet pragmatisch zijn.

Bij een probleem zijn sommige oorzaken mogelijk, maar extreem onwaarschijnlijk. Andere zijn heel vaak aan de orde. Het is belangrijk om het onderscheid te maken. Zoals ze in de medische wereld zeggen: “When you hear the sound of hooves, think horses, not zebras.”

Maar, als het probleem nu is dat je simpelweg scenarios aandraagt die onwaarschijnlijk zijn, maar wel mogelijk, en die nuance er bij geeft, dan is dat begrijpelijk. Maar dat doe je niet.

kunnen CPU bronnen worden verlaagd, waardoor je niet meer aan de maximale prestaties komt.

Nee. Een cheape laptop die nog 20% accu heeft, kan prima gigabit speedtest over een draad trekken. Het is in theorie een mogelijk factor, maar dat zeg je niet. Je zegt het alsof die stap nodig is om realistisch te kunnen testen, en dat is niet juist.

Je zou dit genuanceerd neer kunnen zetten, namelijk dat het niet uit zou moeten maken, maar in theorie er een mogelijkheid is die je uit kan sluiten. In de praktijk is dit onzin namelijk.

omdat USB (3.0) en WiFi door interferentie op elkaar storen.

Ook onzin. Het is in theorie mogelijk, als je een slecht gemaakte/kapotte unit hebt. (Dus niet “een goedkope", maar letterlijk eentje die niet werkt op de manier zoals het hoort.)

USB stekkers zijn van metaal, met ground er omheen, de kabels zijn met metaal geshield, de data aders zijn getwist om te helpen tegen interferentie, en de lengtes zijn kort. In de praktijk. Ja, een kabel kan dusdanig kapot zijn dat ze uberhaupt iets van elkaar merken, maar dat is niet waarschijnlijk en de oplossing is niet dat iedereen zich moet gaan inpakken met tin foil hats, maar dat je een ding dat kapot is moet weggooien.

Maar ook hier weer, jij schrijft niet “als je gekke resultaten ziet, dan zou je voor de zekerheid...” maar je zegt dat het bekend is dat de interferentie er is (niet eens “kan zijn”), en dat dat “bekend” is en dat het “nodig” is wifi uit te zetten. Onzin.

Bovendien zegt die Intel whitepaper dat USB naast wifi de wifi ontvangst kan verminderen. Daar staat niks over dat de USB data overdracht er last van heeft, wat je wel tegen de gebruiker claimt.

Zegt wie? Want dat is onzin namelijk. Je zet er doodleuk “zonder goede afscherming” bij, maar afscherming is dus onderdeel van de USB spec.

En als laatste, maar dan ben ik er klaar mee: die Tweakers post over de SSD op de router aangesloten: als je Chinese USB hub je wifi stoort, breng dan dat rotding terug naar de winkel en vraag je geld terug, want het ding doet niet wat het moet doen.

En als de oorspronkelijke user maar 50% upload heeft met zowel de Unifi router als de Zyxel, dan durf ik er geld op te zetten dat óf de ONT een probleem heeft, óf buitenshuis de Odido infrastructuur een probleem heeft.

Deze verhalen over inpakken van je USB stekkers zijn tijdrovende afleiding die het probleem niet oplossen, maar de lezers wel onnodig verwarren.

• is een King Poster
  • 80 reacties
  • 29 januari 2025

Met alle due respect, ik werk zelf al heel lang in IT, en je moet pragmatisch zijn.

Al werk je tientallen jaren in de IT,  het kan juist ook voor een tunnelvisie zorgen.

kunnen CPU bronnen worden verlaagd, waardoor je niet meer aan de maximale prestaties komt.

Nee. Een cheape laptop die nog 20% accu heeft, kan prima gigabit speedtest over een draad trekken. Het is in theorie een mogelijk factor, maar dat zeg je niet.

Ik heb het over het niet meer “optimaal zijn” van een accu. Niet over een accu die 20% is opgeladen..
Een accu die zijn langste tijd heeft gehad / “versleten” en volgens indicatie zelfs nog 98% opgeladen, maar het desondanks niet meer kan trekken. (Heb ik zelf hier aan de hand bij één oude laptop.
Precies met dat soort verschillen:   Wel goede download, geen goede upload.
Met nieuwe laptop géén probleem. (Beide met gebruik van dezelfde ethernetkabel en adapter).

Weet niet hoe oud of jong een laptop van een gebruiker is.
Of er verkeerde drivers of instellingen worden gebruikt. Er is van alles mogelijk.
Vandaar mijn advies om simpelweg ook een test met een andere PC of laptop te doen.
Dan heb je vergelijk, en kun je dat wegstrepen.  Niet meer, niet minder.

Je zegt het alsof die stap nodig is om realistisch te kunnen testen, en dat is niet juist.

Je zou dit genuanceerd neer kunnen zetten, namelijk dat het niet uit zou moeten maken, maar in theorie er een mogelijkheid is die je uit kan sluiten. In de praktijk is dit onzin namelijk.

Ook hier, test het allebei. In de praktijk is de kans op negatieve effecten door interferentie, met allerlei goedkope niet goed afgeschermde Amazon / AliExpress producten juist erg groot.

In het algemeen wordt door gebruikers juist ontstellend veel meer van dat soort cheapo producten aangeschaft, dan bijv. hoogwaardige afgeschermde (en wellicht erg kostbare) “Gore" USB kabels.

Dat is de realiteit van alle dag. Niet de ICT-er die dat thuis misschien wel goed heeft geregeld?
En denkt dat het overal op dezelfde wijze ook zo is afgestemd.  Verder is het een kleine moeite om even met een paar muisklikken de WiFi uit te zetten, en een vergelijk te maken.
Kun je dat wegstrepen (of juist niet).  Niets meer, niets minder.

Bovendien zegt die Intel whitepaper dat USB naast wifi de wifi ontvangst kan verminderen. Daar staat niks over dat de USB data overdracht er last van heeft, wat je wel tegen de gebruiker claimt.

Die white paper is al van 2012. Ken genoeg voorbeelden in de praktijk, waar het “andersom” ook al lang is aangetoond. (Voorbeeld via tweakers.net betreft alleen mijn eigen ervaring).
Slechte overdracht van data, of corrupte data, waardoor in achterliggende systemen vreemde storingen ontstaan. En pas bij afdoende afscherming, eerdere problemen worden opgelost.

Zegt wie? Want dat is onzin namelijk. Je zet er doodleuk “zonder goede afscherming” bij, maar afscherming is dus onderdeel van de USB spec.

Het kan wel zijn dat het officieel onder de USB specs zou vallen.
Het merendeel van producten in de markt, sterke aanwijzingen dat het er niet aan voldoet.

Bij voorbeelden in datzelfde Intel whitepaper, wordt nog een extra afscherming van een harddisk  gedaan, wat er normaal dus niet omheen zit:

Completely shielding the hard drive, as in Case 4, can reduce the
amount of noise radiated by about 12 dB when compared to a device without shielding.

Evenals het merendeel van ethernetkabels die door kabelboeren worden verkocht.
Daarin zit een groot “grijs” gebied van niet toereikende samenstelling en onjuist opgedrukte specs. waar het “officieel” aan “zou” voldoen. (Ethernet kabels snijdt ikzelf wel eens open, er is veel rotzooi).
-

Babylonia schreef:

In het algemeen wordt door gebruikers juist ontstellend veel meer van dat soort cheapo producten aangeschaft, dan bijv. hoogwaardige afgeschermde (en wellicht erg kostbare) “Gore" USB kabels.

Ik bedoelde de vergelijking half als grapje, maar dat is inderdaad een audiophile-level opmerking.

Babylonia schreef:

Evenals het merendeel van ethernetkabels die door kabelboeren worden verkocht.
Daarin zit een groot “grijs” gebied van niet toereikende samenstelling en onjuist opgedrukte specs. waar het “officieel” aan “zou” voldoen. (Ethernet kabels snijdt ikzelf wel eens open, er is veel rotzooi).

Is er een reden dat we dit niet gewoon “winkels” of “verkopers” noemen?

Ook dit is weer elitair geneuzel. Ja, het is een goeie zaak als er meer controle komt op aliexpress/amazon, want teveel spul daarvan is gedropshipt uit China zonder enige quality control. Maar dat is een filosoferen-onder-het-genot-van-een-biertje onderwerp, met collega nerds. Daar heeft een klant die last heeft van een storing aan zijn Odido verbinding, helemaal niks aan.

Het feit dat als je hard genoeg zoekt, je hier en daar meldingen van exotische IT problemen kan vinden, betekent niet dat het terecht is om een normale user te vertellen dat hij X en Y moet doen, omdat anders zijn overduidelijke, niks ambigue, speedtest niks waard is.

• is een King Poster
  • 80 reacties
  • 29 januari 2025

Is er een reden dat we dit niet gewoon “winkels” of “verkopers” noemen?

Ook dit is weer elitair geneuzel.

Het is maar net hoe je het beestje noemt.
Een winkel die kaas verkoopt wordt ook wel “kaasboer” genoemd”.
Kaasboer, groenteboer, melkboer. Het “ijsboerke”:  https://ijsboerkenederland.nl/

Met elitair geneuzel heeft dat allemaal niks te maken.
Of het moet zijn dat je jezelf graag afschildert als elitair en filosofisch.
Wat een gezeur toch allemaal, voor een paar goed bedoelde adviezen.
Op zaken die gewoon (veelvuldig) voorkomen in de praktijk, zonder exotische toestanden.

• Auteur
  • Debutant
  • 5 reacties
  • Antwoord
  • 1 februari 2025

Hoi ​@Tommie van Odido ,

Sorry voor de trage reactie maar ik was even van huis. Ik heb de 'powerflip’ uitgevoerd en opnieuw getest. Vooralsnog lijkt het eea gewerkt te hebben:

Test met Unify router

Dit was overigens wel het meest gunstigste resultaat, het varieert nogal. In ieder geval beter dan het was. Ik ga het in de gaten houden en bij eventuele veranderingen laat ik het weten. Bedankt allemaal!

Grt, W

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen