Hallo,
Het is een tijd geleden dat ik hier was, vanwege capaciteitsproblemen bij T-Mobile/Odido, die zorgden voor snelheidsproblemen in de middag- en avonduren (dit is terug te lezen in mijn andere topic).
Laten we het nu over het huidige probleem hebben. Sinds een paar weken merk ik een soortgelijk probleem als hierboven genoemd, maar dit keer heeft het geen invloed op mijn downloadsnelheid, alleen op mijn uploadsnelheid. De uploadsnelheid zakt elke dag tussen 14:00 en 22:00/23:00 naar ongeveer 300-500 Mbps. Dit is niet extreem laag, maar ik merk toch een vertraging binnen het netwerk. Buiten deze tijden haal ik zonder problemen gelijkwaardige snelheden als mijn download (945 Mbps).
Ik vermoed dat er opnieuw capaciteitsproblemen zijn, dit keer specifiek gericht op het uploadgedeelte. Hopelijk is er van de vorige keer aantekeningen gemaakt over waar het probleem precies lag, zodat er meteen op de juiste plek kan worden gekeken of het inderdaad een capaciteitsprobleem is en er kan worden opgeschaald. Ik herinner me namelijk nog goed dat het probleem zich toen ALLEEN extern afspeelde, wat het troubleshooten vertraagde doordat er alleen INTERN bekeken werd.
Hieronder geef ik vanuit mijn kant zo duidelijk mogelijk de benodigde informatie, zodat dit proces versneld kan worden. Ik plaats ook alvast een aantal speedtesten, aangezien dat een standaardprocedure is vanuit jullie zijde (zie onderaan deze pagina).
Mijn PC-specificaties:
- CPU: 13700K
- RAM: 2x16GB 6400 MHz
- Moederbord: Z790 Aorus Elite AX
- Netwerkkaart: Realtek 2.5 GBE
Mijn netwerkconfiguratie (alles CAT 7 bekabeling thuis):
Glasvezel FTU (zwarte box, AON-verbinding) > TP-Link TL-SG105E-Gigabit > Netgear Nighthawk AX6000 WiFi 6, 12-streams (RAX120) > mijn PC
Wat ik al geprobeerd heb om het probleem zelf op te lossen:
- Glasvezel FTU (zwarte box, AON-verbinding) opnieuw opgestart
- Eigen router opnieuw opgestart/fabrieksinstellingen hersteld
- Zyxel T50/eigen router direct aangesloten op het FTU zonder tussenkomst van andere apparaten
- Getest op meerdere apparaten, zowel bekabeld als draadloos, op dezelfde tijdstippen
- Snelheidstesten uitgevoerd op meerdere websites en verschillende servers (voornamelijk op speedtest.net van Ookla)