Skip to main content
Beantwoord

Wireguard, Zyxel modem probleem ? Alternatief: Fritz! glasvezel modem?

• 30 januari 2025
  • 5 reacties
  • 136 Bekeken

Hallo,

Sinds we bij ODIDO zitten (overgestapt van KPN glasvezel) heb ik een probleem: krijg Wireguard (VPN) niet meer aan de praat. Lijkt er op dat het Zyxel modem van Odido dat verkeer blokkeert of zo.

Ook geen IPV6 meer, wist tijdens het bestellen niet dat Odido dat niet gebruikt. Best bizar…

Iemand hier die wel Wireguard aan de praat heeft icm het Odido Zyxel modem?

En zo ja: hoe dan precies?

Of moet je het modem vervangen voor bijvoorbeeld een Fritz! glasvezel modem? Heb begrepen dat er verschillende glasvezel technieken zijn, hoe kom ik erachter wat voor aansluiting ik heb?

Misschien dat een moderator daar inzicht in heeft?

Beste antwoord door 3d-electronics

Werkt weer hoor, had iets vergeten aan te passen. Oeps ;-)

Na bijna een jaar bij Odido glasvezel toch maar besloten om terug te gaan naar KPN.

De belangrijkste reden: Odido biedt geen IPv6 aan (al jaren niet) en is dat ook niet van plan, KPN biedt nu al sneller internet aan (hebben we zelf niet nodig) maar ze laten wel zien dat ze op technisch vlak goed bij blijven. Dat kun je van Odido (nog) niet zeggen. En wat kosten aangaat, vergelijkbaar..

Bekijk origineel

5 reacties

eric
Super User
Forum|alt.badge.img+14
  • Odido Superuser
  • 9010 reacties
  • 30 januari 2025

Hoi ​@3d-electronics ,

Dat klinkt toch een beetje als overkill. De Odido router blokkeerd echt geen uitgaande VPN tunnels. 

Zelf gebruik ik verschillende VPN toepassing,  zowel uitgaand als ook inkomend op mijn Synology NAS.

Je gebruikt toch alleen een uitgaande VPN? Anders moeten er poorten geforward worden.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 21076 reacties
  • 30 januari 2025

Hallo ​@3d-electronics 

Mocht je voor een Fritzbox gaan dan kan je deze ook gewoon via de WAN poort aansluiten op de ONT en in de interface het Odido profiel kiezen of andere ISP en VLAN 300 DHCP instellen.

Indien je het glasvezel rechtstreeks op de Fritzbox wilt aansluiten plaats dan even een foto van welke ONT je hebt, daaraan is ook te zien om welke techniek het gaat.

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 30 januari 2025

Leek mij ook al sterk.  Gaat om ingaande VPN.

Voor wireguard had ik de standaard UDP 51820 poort ingesteld en doorgestuurd naar mijn Fritz!4060 die wireguard ingebakken heeft. Heeft altijd gewerkt (KPN) maar nu niet meer.

Toevallig heeft de Fritzbox!4060 er sinds gisteren helemaal geen zin meer in, resetten wil ook niet.

Nu even aan het stoeien met OPNsense (Proxmox containter), betere router/firewall.  Later maar even kijken of ik wireguard nu wel aan de praat krijg.   Misschien lag het aan de fritzbox...

• is een King Poster
  • 80 reacties
  • 30 januari 2025
3d-electronics schreef:

Gaat om ingaande VPN.

Voor wireguard had ik de standaard UDP 51820 poort ingesteld en doorgestuurd naar mijn Fritz!4060 die wireguard ingebakken heeft. Heeft altijd gewerkt (KPN) maar nu niet meer.

Als je een Fritzbox router als alternatief aansluit voor de door Odido geleverde router. Ofwel de Fritzbox “rechtstreeks” aangesloten achter internet. Heb je helemaal geen port forwarders nodig voor functies die op de Fritbox zelf draaien. Die Fritzbox is het eerste apparaat in die connectie.

Uiteraard wel de betreffende poort “open stellen” voor functies die op de router zelf worden uitgevoerd. Port Forwarders hebben betrekking op apparaten “verder weg” in het thuisnetwerk.
“Achter” de router”. (Vandaar doorsturen van functies naar IP-adres van achterliggend apparaat).

• Auteur
  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • Antwoord
  • 2 februari 2025

Werkt weer hoor, had iets vergeten aan te passen. Oeps ;-)

Na bijna een jaar bij Odido glasvezel toch maar besloten om terug te gaan naar KPN.

De belangrijkste reden: Odido biedt geen IPv6 aan (al jaren niet) en is dat ook niet van plan, KPN biedt nu al sneller internet aan (hebben we zelf niet nodig) maar ze laten wel zien dat ze op technisch vlak goed bij blijven. Dat kun je van Odido (nog) niet zeggen. En wat kosten aangaat, vergelijkbaar..

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen