Skip to main content

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)
Toon eerste reactie

1103 reacties

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi @m2xdam, ik snap je gevoel! Weet dat VPN vanuit ons nooit aangeraden is in dit topic. Dit is een klant-helpt-klant Community, andere klanten met dit issue, die mogelijk al VPN hadden, raden dit aan. Omdat jij mijn reactie anders hebt lezen, zal ik deze wat tweaken. Mijn tussenoplossing staat hierboven en is in de vorm van Unlimited Data. Dit is absoluut niet ideaal, dat begrijp ik. Belangrijk is nu dat we het zo snel mogelijk oplossen. 

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 5 juli 2024

@Cheyenne van Odido, duidelijk, dankjewel. Zou je dan in ieder geval Unlimited Data aan kunnen zetten op mijn mobiele abonnement? Deze valt volgens mij onder hetzelfde klantnummer.

• is een Top Poster
  • 5 reacties
  • 5 juli 2024

Hier in regio Utrecht dezelfde problemen; sterker nog, er lijken vele dagen (zeker nu met het EK op tv) niet genoeg Ip-adressen (aldus odido klantenservice, omdat eea hier via kpn netwerk verloopt) beschikbaar te zijn waardoor ik helemaal geen internetverbinding kan krijgen. 

Zwaar irritant natuurlijk, maar odido vertoont hierin m.i. een nogal lakse houding om tot een vaste oplossing te komen. Hierdoor toch ook erg veel tijd kwijt aan in de wacht staan/zaken resetten/geouwehoer met hotspots. 

• is een Master Poster
  • 14 reacties
  • 5 juli 2024

Het is vrijdagavond en mijn 1 Gbit glasvezel internet in Breda via een Genexys XGSPON ONT is weer niet vooruit te branden. NLZiet lukt heel af en toe, websites op mijn Macbook niet of nauwelijks. Echt, in al die tijd dat ik bij Ziggo zat heb ik niet zulke klapperende verbindingen gehad. Ik overweeg om weer terug te gaan want dit is echt niet te doen; verder verwacht ik een financiële tegemoetkoming omdat jullie beloofde dienst gewoon niet werkt.

Meerdere apparaten in huis hebben dit probleem (3 Apple TV's, 2 PC's).

Volgens mij is dit probleem al lang bekend. Ik heb in februari dit mailtje van Odido ontvangen:

Dit is op 9 februari geweest. Er is alleen nooit een monteur verschenen; beetje raar ook 'op een werkdag'. Alsof ik een hele week thuis kan blijven.

Maar goed, het is nu juli, we zijn 5 maanden verder en KPN wist dus toen al dat er een probleem was, en blijkbaar ook dat dit specifiek bij mijn ONT speelde. Daarom wil ik graag toegevoegd worden aan het onderzoek. Ik hoef geen SIM, ik heb al Unlimited van Odido maar daar heb ik op mijn bekabelde apparatuur niks aan.

Dit zijn de foto's van vrijdagavond van mijn via Gigabit Ethernet aangesloten Apple TV 4, die een native Speedtest app heeft. En dit is op een Gigabit glasvezelaansluiting. De eerste 2 pogingen mislukten sowieso.

Weet niet of dit genoeg is of dat jullie ook de volstrekt overbodige ping-test beslist nodig hebben.

Groet, Friso

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 19574 reacties
  • 6 juli 2024

@Grad12 er zijn een aantal klanten die zijn overgestapt vanwege dit probleem en daar was het probleem helemaal verdwenen..

• is een Top Poster
  • 34 reacties
  • 6 juli 2024
Waqqas schreef:

@Grad12 er zijn een aantal klanten die zijn overgestapt vanwege dit probleem en daar was het probleem helemaal verdwenen..

Overgestapt zonder ont wissel?

Bug zoeken begint met unieke gemene delers te vinden van de probleem gevallen maar dat is voor ons aan de zijlijn lastig zonder alle statistieken te kennen.

Volg ik dit draadje al een tijdje omdat ik beroepsmatig geïnteresseerd ben. Ben zeer benieuwd wat eruit komt.

Hoop voor jullie dat het snel verholpen wordt.

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 19574 reacties
  • 6 juli 2024

@Grad12 

Zonder wissel van ONT..

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 6 juli 2024
Renso schreef:

Mijn speedtest van 4 Juli 2024 12:55

Normaal zoals het dus zou moeten zijn. Dit even ter info

Even kijken hoe het rond 18:00 uur is.

Het is nu Zaterdag 06-07-2024
Tot nu toe geen problemen ondervonden, vanavond eens kijken of voetballen kijken gaat lukken.
ff in de gaten houden.

• is een Top Poster
  • 44 reacties
  • 6 juli 2024
Grad12 schreef:
Waqqas schreef:

Bug zoeken begint met unieke gemene delers te vinden van de probleem gevallen maar dat is voor ons aan de zijlijn lastig zonder alle statistieken te kennen.

Volg ik dit draadje al een tijdje omdat ik beroepsmatig geïnteresseerd ben. Ben zeer benieuwd wat eruit komt.

aankomende woensdag word ik omgezet naar KPN

Ik heb het Modem al ontvangen ONT blijft hetzelfde > ik zal dan ook hier laten weten of de vertraging die ik nu, van ma - vrij ervaar in de avond en in het weekend de gehele dag, ervaar dan zomaar verdwenen is. Ook als het er nog steeds is zal ik dit melden.

kprook
  • Debutant
  • 44 reacties
  • 6 juli 2024
Grad12 schreef:
Waqqas schreef:

Volgens mij moet de ONT terug en krijg je een nieuwe van de nieuwe provider. 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 19574 reacties
  • 6 juli 2024

De Genexis/Nokia blijft altijd zitten wanneer je gaat overstappen, je hoeft dan alleen de router aan te sluiten. Makkelijk toch?

• is een Top Poster
  • 34 reacties
  • 6 juli 2024
Waqqas schreef:

De Genexis/Nokia blijft altijd zitten wanneer je gaat overstappen, je hoeft dan alleen de router aan te sluiten. Makkelijk toch?

Ja, zo hoort het te gaan. 

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 6 juli 2024

ben wel benieuwd naar de update van gisterenavond en de restresultaten.

• heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 6 juli 2024

Sinds een kleine week overgestapt van KPN glas naar Odido, exact hetzelfde probleem als hier wordt beschreven. Is er al zicht op een oplossing? Momenteel is mijn verbinding volledig onbruikbaar in de avonden. Ik hoor graag naar de mogelijkheden om dit al dan niet tijdelijk te verhelpen…

Edit: zojuist bevestigd dat de verbinding met een VPN ertussen inderdaad prima is.

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 7 juli 2024

Ik moet eerlijk vermelden dat ik het hele weekend hier (015) geen lastmeer heb gehad.

Is er iets gedaan wat hier de reden van kan zijn , ik hoor het graag of het probleem gevonden is en wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Renso

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 19574 reacties
  • 7 juli 2024

@Renso 

Soms kan het zo zijn dat het probleem even weg is, bij mij is het de ene week erger dan de andere week en soms gaat het x weken goed. Erg verschillend.

• is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 7 juli 2024

Nu weer heel lange laadtijden bij het bezoeken van websites (via WiFi op telefoon). Daarom maar even een speedtest gedaan. Het internet zelf is nog niet eens dramatisch, maar vooral het opstarten van de verbinding…

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 7 juli 2024

@Cheyenne van Odido

Hierbij mijn screenshots. Ik heb hetzelfde probleem als boven beschreven en op dit moment is het wederom hevig aanwezig, nadat het minder was deze week in de avonden. Ik hoop dat hier snel een oplossing voor is, want ik heb Odido nu een maand en ben zeer ontevreden, dit is niet te doen.

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 7 juli 2024
Waqqas schreef:

@Renso

Soms kan het zo zijn dat het probleem even weg is, bij mij is het de ene week erger dan de andere week en soms gaat het x weken goed. Erg verschillend.

Er zou volgens mij  een KPN netwerk update plaatsvinden had ik begrepen ??

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 7 juli 2024
Hansdegans schreef:

@Cheyenne van Odido

Hierbij mijn screenshots. Ik heb hetzelfde probleem als boven beschreven en op dit moment is het wederom hevig aanwezig, nadat het minder was deze week in de avonden. Ik hoop dat hier snel een oplossing voor is, want ik heb Odido nu een maand en ben zeer ontevreden, dit is niet te doen.

In welk gebied is dat ??

• is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 7 juli 2024
Renso schreef:
Hansdegans schreef:

@Cheyenne van Odido

In welk gebied is dat ??

Barendrecht (net onder Rotterdam).

• is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 7 juli 2024
Hansdegans schreef:
Renso schreef:
Hansdegans schreef:

@Cheyenne van Odido

In welk gebied is dat ??

Barendrecht (net onder Rotterdam).

Hier 015 Delft nu wel oké

• is een Top Poster
  • 13 reacties
  • 7 juli 2024

Nu in de avond weer om heel verdrietig van te worden; vrijwel niets werkt…

• is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 7 juli 2024

Sinds begin Juni zijn wij over op Odido glasvezel.

Verder dan 250mpbs direct aangesloten op de modem zijn wij niet gekomen.

• is een Master Poster
  • 14 reacties
  • 7 juli 2024

Oké, @Cheyenne van Odido, hier zijn mijn screenshots. Gemaakt op een individuele Mac, maar aangezien er meerdere apparaten op mijn netwerk zitten die allemaal last hebben is dit eigenlijk zinloos.

Zoals je eerder in deze draad kan lezen zijn mijn met Gigabit Ethernet bekabeld aangesloten AppleTV4's in de avonduren vaak niet in staat om TV te streamen vanaf NLZiet. Zie ook de screenshots eerder in de draad, gemaakt op een moment dat er werkelijk niks werkte - vrijdagavond.

De bijgevoegde screenshots zijn van nu, zondagavond 7 juli, een rustig moment waarop de verbinding naar behoren werkt. Eerst maar het bewijs dat ik Ethernet gebruik, via ipconfig op een Mac:

Vervolgens een overzicht van de ping naar 8.8.8.8, een traceroute en een ping naar de eerste hop:

Allemaal niks aan de hand. De Speedtest resultaten op deze zondagavond laten een prima werkende verbinding zien:

En mijn CPU belasting (ik ga geen overzicht van alle actieve processen geven; jullie willen vooral zien dat de computer niet overdreven is belast – maar met de huidige (goede) resultaten slaat dat sowieso nergens op en de storingen treffen alle apparaten, dus deze info is sowieso van nul waarde):

De conclusies op deze kalme zondagavond lijken me helder: met mijn apparatuur en interne netwerk is niks mis; met de glasvezelkabel zelf is niks mis; met de verbinding naar de buitenwereld is helemaal niks mis – ik haal prima snelheden met lage ping en vrijwel geen jitter. Op de rustige momenten werkt alles top en daarom hoef ik dus ook géén Guidion-monteur aan huis die niks komt doen.

Maar… tijdens het journaal van 20:00 uur, op drukke TV-avonden zoals vrijdag en zaterdag, op andere momenten in de avond waarop er blijkbaar veel gestreamd en gegamed wordt – op die momenten klapt de verbinding helemaal in elkaar. Zoals ook door anderen beschreven: het zit hem vooral in het opzetten van nieuwe verbindingen - openen van websites, bufferen van een stream, sturen van een appje, lezen van een Tweet, starten van een Speedtest – constant time-outs, foutmeldingen dat het internet onbereikbaar is, afbrekende streams. Als het dan toch lukt om iets op te zetten (Speedtest bijv.) dan is de snelheid soms nog redelijk maar de jitter is enorm. De laatste tijd is echter ook de snelheid om te janken.

Als ik deze bevindingen eens logisch bij elkaar optel:

• Zodra ik mijn telefoon via 5G laat werken, doet alles het prima.
  • Op rustige momenten doet mijn verbinding het prima, op drukke momenten niet.
  • Als mensen overstappen naar andere provider met dezelfde ONT dan doet hun verbinding het wel goed.
  • Als mensen VPN gebruiken doet de verbinding het wel goed.

Dan denk ik toch dat het probleem volgens mij dieper in jullie netwerk zit. Of het zit wél in de ONT die op drukke momenten er blijkbaar niet meer in slaagt om het downstream verkeer te scheiden of het upstream verkeer ertussen te proppen op de glasvezel? Maar hoe kan het dan dat VPN wel werkt?

Daar komt in mijn geval nog bij dat ik dus op 9 februari al een mail van Odido heb gehad:

Blijkbaar was er toen al duidelijk dat de ONT's een probleem zijn. Monteur is nooit geweest helaas. Ik had vorig jaar al klachten over de verbinding, dit jaar is het echt bar en boos en blijkbaar moet dit nog maanden duren. Begrijp werkelijk niet waarom deze gevallen nog altijd individueel worden aangevlogen. En continu actie vergen van onze kant. Beetje pro-actiever (zoals bovenstaande mail) mag ook wel. Ik betaal de hoofdprijs voor een Gigabit verbinding die knudde werkt op de momenten dat ik hem wil gebruiken.

Verder zou ik graag eens van een techneut willen horen welke opties jullie nu onderzoeken en wat jullie hypothese is over wat er mis gaat. Deze ellende duurt nu al zo vreselijk lang dat er wel eens open kaart mag worden gespeeld en dan iets meer dan 'we werken er heel hard aan'.

Van de oorspronkelijke beloften van glasvezel – supersnel, supercapaciteit, superstabiel – is op deze manier echt helemaal niks meer over. Mooie techniek, maar waardeloos geïmplementeerd blijkbaar.

Reageer

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen