Skip to main content
  • 1,858 Topics
  • 18,165 Reacties
1858 Topics
Waarom de T-Mobile GPON NTU van Huawei niet in huis is gewenst
Architectuurprincipes a) apparaten in mijn huis en netwerk staan onder mijn controleb) apparaten in mijn huis en netwerk worden niet op afstand beheerd door een 3e partijc) apparaten in mijn huis voldoen aan geldende "Best-Practice" adviezend) veiligheidsadviezen, van o.a. MIVD/AIVD/Overheid/CISA, worden meegewogene) software is onderhevig aan update-managent en is van een actuele versie (n-1)f) netwerkcomponenten zijn onderhevig aan wijzigingsbeheerg) apparatuur moet voldoen aan geldende nationale wet- en regelgevingh) apparatuur moet actuele technieken ondersteunen en passen binnen het huidige netwerk ontwerpi) ecologische footprint, apparatuur moet maatregelen voor stroombesparing bevatten Toetsing a) Niet-OK, Huawei GPON, bevat software onder beheer van T-Mobileb) Niet-OK, Huawei GPON configuratie kan door T-Mobile op afstand worden aangepast zonder tussenkomst of informatie aan de klant.c) Niet-OK, best-practice netwerk ontwerp bepaald het Netwerk-Terminatie (NTU) punt in huis, daarop moet beheer en beveiliging van het internetverkeer te kunnen worden toegepast. Bij gebleken misbruik moet de eigenaar van het pand in staat zijn in te grijpen.d) Niet-OK, geldende veiligheid adviezen worden niet afdoende nageleefd op het moment dat er aan de klant actieve Huawei apparatuur als voordeur (NTU) oplossing wordt geleverd.e) Niet-OK, software versie van het Huawei GPON kan niet worden ge-update door de klant.f) Niet-OK, wijzigingen kunnen zonder de klant te informeren worden toegepastg) Niet-OK, wetgeving van de ACM bepaalt dat een passieve verbinding geleverd behoort te worden. Bij het gebruik van een actief component, Huawei GPON met IP adres, wordt niet voldaan aan deze bepaling.h) Niet-OK, de Huawei GPON is ondertussen al in ruime mate verouderd (ontwerp en productie 2019).i) Niet-OK, PoE wordt niet ondersteund, verbruik optimalisatie mogelijkheden zijn verder niet aanwezig, extra stopcontact en adapter is weer eens benodigd terwijl PoE zou kunnen volstaan. Gegeven de bovenstaande argumenten ben ik voornemens het Huawei GPON apparaat te vervangendoor een eigen beheerd apparaat. Huidige situatie : Huawei GPON > OPNSense router/firewall > 10Gbit meerdere VLAN's Beoogde oplossing : Optie1) Een eigen GPON kastje Optie2) Een eigen SPF+ in een USB-C Thunderbolt SPF+ adapter aan de firewall/router (OPNSense) Mijn vragen : Vraag 1) Zullen de onderstaande opties, bij voorkeur bevestigd door T-Mobile, als GPON NTU vervanger naar behoren werken ? Optie 1a) GPON bridge NTU, vergelijkbaar kastje als Huawei GPON NTU KPN GPON van Nokia,G-010G-Q GPON ONT indoor 1GE SC/APChttps://www.kpnwebshop.com/g-010g-q-gpon-ont-indoor-1ge-scapc2/2?origin=913 Optie 1b) GPON bridge NTU, vergelijkbaar kastje als Huawei GPON NTU Ubiquiti GPON met PoEUFiber Locohttps://store.ui.com/collections/operator-ufiber/products/ufiber-loco Optie 2a) SFP+ modules, voor directe netwerkkoppeling : Ubiquiti SFP+ Module GPON.Geschikt voor plaatsing direct in een switch of router/firewall.https://store.ui.com/collections/operator-ufiber/products/uf-instant Optie 2b) SFP+ modules, voor directe netwerkkoppeling : Universele GPON SFP+ modulehttps://www.fs.com/de-en/products/133619.html Vraag 2) Wat is de exacte procedure voor het vervangen van de NTU/GPON.De algemene beschrijving is mij duidelijk, maar niet specifiek genoeg.Waar kan ik mijn schriftelijke verzoek indienen voor het plannen van de gewenste wijziging.Wanneer krijg ik er daarna bericht over, en wanneer voeren jullie de wijziging uit.Welke informatie heeft T-Mobile van de klant nodig voor het vervangen van de GPON NTU.
Draytek 2132F vervangen door Dream Machine Pro
Hoi, ik wil graag de Draytek 2132F router vervangen door de Dream Machine Pro (UDM Pro). Gebruik alleen internet. Voorkeur hierbij is om de bestaande Draytek BiDi SFP module rechtstreeks in de WAN2 SFP poort van de UDM Pro te steken. Zoals anderen lukt het mij maar niet om een IP-adres te krijgen. Het lampje gaat op groen maar er gaat geen verkeer over de lijn. Heb (te)veel gelezen over soortgelijke gevallen maar het lukt me niet om een werkende oplossing te vinden. Voor zover ik weet heb ik PtP AON (destijds aangelegd door ReggeFiber). Naast een bestaande NT kast (uitgeschakeld) is een TY-01 geplaatst. Hierin bevindt zich een glaskabel met blauwe SC UPC connectoren. Het uiteinde van een van deze connectoren gaat met een Draytek BiDi SFP module rechtstreeks de Draytek router in. Het is mij niet duidelijk of ik met de huidige setup simpelweg de bestaande Draytek BiDi SFP module in de WAN2 SFP poort van de Dream Machine Pro kan steken en een werkende verbinding kan maken. Ik heb de WAN2 SFP poort ingesteld op VLAN300, autonegotiate op 1GB gezet, MAC gecloned en overige settings gebruikt zoals in de andere topics beschreven is. Maar helaas zonder resultaat! Moet erbij zeggen dat ik de laatste maanden steeds vaker issues had met wegvallend internet. Op het laatst zelfs consistent na enkele minuten. Had weliswaar de UDM Pro WAN1 rechtstreeks aan de Draytek gekoppeld, ondanks dat deze niet in bridge mode geplaatst kan worden. Zonder de UDM Pro werkt internet feilloos. Er zijn meer mensen met vergelijkbare issues op de WAN1 poort. Kortom, is mijn UDM mogelijk kaput, moet ik een mediaconverter plaatsen of deze wijziging wellicht aanmelden bij T-Mobile om de wijziging door te mogen voeren? Help! ;) Thanks!

Laatst verdiende badges

• TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

Cookie instellingen