Skip to main content
10000 Topics
geen oplossing bij uitval van glasvezelverbinding
Vorig week ineens uitval van internet en tv via glasvezel. PON lampje uit en daarna Guidion monteur die snel bevestigt dat het probleem in de wijkcentrale zit. Inmiddels al een week lang geen oplossing. Vervelend met 7 personen in huis waaronder thuiswerkers, tieners, en pensiongasten. De technische dienst deed er 3 werkdagen over om het probleem bij Deltafiber neer te leggen. Wat doen ze in die dagen??? Aan de aardige helpdesk medewerkers ligt het niet, zij krijgen alleen de statusinformatie “dat ze ermee bezig zijn” en dat het probleem buiten Odido ligt. Ze kunnen niet aangeven wat de afspraken met Deltafiber zijn en alleen een notitie achterlaten…. Een helpdeskmedewerker vertelde eerlijk dat er weinig communicatie is binnen Odido met de technische dienst. En dat er te weinig technische mensen zijn en de samenwerking tussen alle verschillen bedrijven niet goed gaat. Hij zei zich meer te willen richten binnen de helpdesk op de financiële kant want “ de technische kant is niet te doen” . Dit waren letterlijk zijn woorden. Inmiddels zie ik bij andere topics nog veel langere wachttijden en in de media vele andere Odido klanten met soortgelijke problemen. Techniek kan falen, maar een week lang volledige uitval EN geen duidelijke informatie EN geen perspectief is bij elkaar niet acceptabel. Gezien alle andere verhalen maak ik me geen illusies en zie een systeemfout dat structureel en manifest is. Mijn concrete vraag in dit topic: wanneer komt een monteur de aansluiting nu werkelijk repareren? Als dit antwoord nog langer uitblijft overweeg ik overstap naar concurrent met juridische stappen. Niet leuk maar ik kan helaas niet anders met zoveel gebruikers achter de voordeur. Ik was overigens 8 maanden best tevreden, jammer dat het zo kan gaan.
Waarom heeft KPN geen jitter problemen?
Per februari 2024 zou KPN stoppen met de koperkabel. Dus was de keuze: Ziggo kabel, Mobiel netwerk of Glasvezel. Odido liet dit ruim op tijd weten. De keuze werd Glasvezel via Odido. Want jarenlang tevreden klant van T-Mobile, dus dan Odido. Aanbieding van negen maanden, ja maar daarna flink duurder uit. Maar goed zelfs de traagste verbinding is nog veel rapper dan internet via de telefoonlijn. Alles geïnstalleerd, nieuwe switch aangeschaft. Voor WiFi ideale kanaal instellingen gezet. Enzovoorts. Duurt even, maar dan is het ook iets. En dan werkt internet ongelooflijk traag, tot helemaal niet zelfs... Alles geprobeerd, modem gereset, instellingen aangepast. Ethernet / Wifi, geen verschil, het werkt bedroevend slecht. Na lang zoeken kom ik uit bij de Odido community site. En daar lees ik de ene bevestiging na de andere. JITTER, er is geen tag van te vinden, maar dat is de oorzaak van de trage internet verbinding. Daar kwam ik meerdere keren achter met de snelheid test van Odido zelf. Voor het geval jij sinds je glasvezel van Odido hebt ook internet time-out fouten hebt, het wordt veroorzaakt door wat bekend staat als JITTER. Deze dient beneden de 30 milliseconden te blijven. ​​​​Het komt er op neer dat de pakketjes erg slecht met veel vertraging over het netwerk verstuurd worden. Dan gaat het via vele omwegen, lang onderling trage verbindingen of er is te weinig netwerk bandbreedte capaciteit waardoor er opstoppingen ontstaan. ​​​​​​Omdat alle data in pakketjes wordt opgedeeld en die apart verstuurd worden kan het zijn dat er een pakketje nog onderweg is waardoor een webpagina in het geheel niet getoond kan worden. Uiteindelijk kan dit tot een time-out leiden. ​​​​​Bij de oude vertrouwde (KPN) telefoonlijn internet heb ik dit nog nooit meegemaakt. Nu is het voor mij bizar dat dit wel gebeurt op een Glasvezel netwerk. Nota bene ook aangelegd door de KPN en onder hun beheer. En wat ik lees over een KPN abbonement op hetzelfde glasvezel netwerk is dat daar 2ms Jitter is...!? Absurd... De enige verklaring zou zijn dat Odido zelf een internet netwerk heeft die gebruik maakt van de Glasvezel infrastructuur van de KPN. En dan het eigen Odido netwerk te weining bandbreedte capaciteit heeft en krachtige routers mist om hun klanten van snel en stabiel internet te kunnen voorzien. Want als KPN het kan via hun Glasvezel netwerk, waarom kan Odido het dan niet. T-Mobile was nou niet echt een of ander ICT BVtje die ook internet aanbood. En onze vaste telefoonlijn geeft ook 'tuut tuut tuut', we kunnen niet bellen via de VOIP lijn en niet gebeld worden. Dus Odido, als KPN het lukt om gemiddeld op 2ms JITTER uit te komen, hoezo lukt het zo'n groot bedrijf zoals Odido dan niet? Mijn uiteindelijke vraag: Wanneer komt Odido met een Jitter gemiddelde die beneden de 30ms gemiddeld blijft? Want de rekening, aanbieding of niet, mag wel iedere maand op tijd voldaan worden.

Laatst verdiende badges

  • TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen