Skip to main content
  • 8,837 Topics
  • 71,423 Reacties
8837 Topics
Zyxel modem herstart vanzelf meermaals per dag, elke dag
Hoi, Wij hebben bij onze glasvezelverbinding van Odido een Zyxel DX5401-B0 modem. Helaas herstart dit modem zichzelf een paar keer per dag. Eerst was dat eens per week misschien, maar nu eigenlijk minstens 1x per dag. Als het in de nacht gebeurt, merken we het aan het TV-box dat in de ochtend zeurt dat de verbinding weg was. Maar als het overdag gebeurt is het echt vervelend, gezien we veel thuiswerken. Als ik inlog op het modem via de webinterface en ik klik wat rond, dan herstart hij ook 9 van de 10 keer binnen een paar minuten. Ook als het modem pas net weer is opgestart. Als het me lukt om in het log te komen, dan zie ik dat het log van voor de reboot niet bewaard is. Dus de laatste vermelding is van ergens in juni en daarna de eerste vermelding weer van het tijdstip dat het modem op komt. Daarin zie ik geen foutmeldingen, wel veel Voip regels (terwijl we geen Voip gebruiken). Als ik in het forum zoek op “modem herstart”, dan zie ik dat ik helaas niet de enige ben met dit probleem. Voor de duidelijkheid, het is niet dat de internetverbinding wegvalt, maar echt het modem maakt een reboot (en dan valt internet natuurlijk ook weg). Ik zie het aan de lampjes, en als ik daarna inlog op het modem zie ik ook dat hij een uptime heeft van een paar seconden. Extra info, over wat er verder bekabeld is aangesloten zit: Normale hardware, zoals PC, TV-box, NAS en beveiligingscamera’s Kleine Netgear switch unmanaged Dus geen wifi-versterkers of extra routers of zo. Verder is de configuratie helemaal basis, op dit na: Een aantal statische DHCP adressen ingesteld 3 port forwards ingesteld Wat ik zelf al heb geprobeerd: Factory reset (is al langer geleden) Herstart van media converter (volgens stappen in forum) Alle fysiek aangesloten apparaten herstart Ben benieuwd of support mogelijk iets kan zien op het modem? Of dat dit inderdaad een bekend probleem is en het modem omgeruild moet worden?
Ervaringen met Odido - KPN - RoutIT
Hey, Ik dacht ik maak hier een topic aan om te zien of er andere gebruikers zijn die tegen hetzelfde probleem aan lopen en het ook zouden waarderen als deze samenwerking/uitbesteding eens tot resultaten gaat leiden. Bij de overstap naar Odido toe waren er al problemen.Het heeft ongeveer een maand geduurd voordat Guidion het lukt om de juiste fiber-connector te vinden in het wijkstation waarna het weer een poos duurde voordat weer een andere monteur het doorhad dat deze plug ook daadwerkelijk ‘klik’ hoort te zeggen. Toch gaf ik Odido het voordeel van de twijfel. Nu naar 1 dag geleden.Uit het niets werkte de glasvezelverbinding (na 1 jaar zonder issues) ineens niet.Mediaconverter, router en alle in-house apparatuur heeft geen wijzigingen ervaren en de status-LEDs brandde naar behoren, alleen geen internet verbinding. Mijn voorgevoel dat dit het wijkstation bleek te zijn leek bevestigd door de technische dienst aan de telefoon. De volgende dag kon er een Guidion monteur komen die ook al snel deduceerde dat het probleem in het wijkstation zou moeten zitten. Hier in quote en weggelaten locatiegegevens de reparatiebon: LET OP WONING BEVINDT ZICH OP ODFLADE XX POORT XY! DIT IS EEN KRUISING. KPN had de lijn aangesloten op een KPN splitter. Verbinding hersteld naar juiste Odido splitter. ONT blijft groen knipperend pon lampje geven. Via Guidion THD Verbinding van XGSPON naar GPON gemigreerd en weer terug ivm heractiveren. Dit is helaas niet gelukt. Iom EM besloten het ticket door te zetten omdat alles uitgesloten is in het infadomein en op klantlocatie. Serienummer aanwezig ONT: XXXXXXXXX Deze pop (XX-XX) heeft erg veel last van ODFkruisingen en KPN blijft patchen zonder laser aan te sluiten. Oftewel, een duidelijk probleem geconstateerd in de wijkcentrale waar de reparateur momenteel niet de juiste middelen heeft dit tijdig op te kunnen lossen. Hier is dus (vermoedelijk) een KPN-monteur geweest die odido klanten verkeerd heeft omgepatched. Vandaag... dan eindelijk contact gehad met een medewerker van KPN (is dus RouteIT maar wist de persoon in kwestie helaas niet te vermelden) die me aangaf dat er pas over 4 dagen een KPN reparateur langs kan komen om een nieuw onderzoek in te stellen. Ik gaf uiteraard aan wat er al is geconstateerd en wat er nodig gaat zijn maar ze stonden erop dat er een nieuw onderzoek nodig zou zijn gezien de odido/guidion in hun ogen incompetent waren en ik de reparatiebon maar ‘weg moet gooien’. Als informaticus vond ik dit wel stoer praten voor een callcenter medewerker dus liet even mijn eigen bevinden vrij uit. Dit betekent voor mij 7 dagen geen internet, geen functionaliteit van klimaatregeling, geen controle over domotica en significante hinder in mijn werk en dienstverlening als developer en analist. Hier heeft Odido klantenservice EN KPN/RouteIT kennelijk lak aan. Ik ben dus benieuwd of er meer klanten zijn die soortgelijke situaties hebben ervaren waar verschillende bedrijven de vinger naar elkaar wijzen in plaats van een gepaste oplossing voor de klant. Als er geen structurele verbeteringen komen ben ik genoodzaakt om zelf over te stappen maar ook om al mijn klanten odido af te raden.
(oplossing) help, ik krijg niet de volledige snelheid waar ik voor betaal
Als je niet krijgt waarvoor je betaalt, luister dan goed. (Dit is niet de schuld van Odido.) Dit probleem komt van jou, niet van Odido. Er zijn veel dingen die dit kunnen veroorzaken. Oorzaak 1: Probleem met je netwerkkaart (NIC) Een netwerkkaart is het onderdeel dat je internetverbinding maakt. Als je internet traag is, kan het komen omdat je netwerkkaart te langzaam is. Als je snelheid onder 1000 megabit is, of je hebt 1000 megabit: Goedkope optie: TP-Link TG-3468 (1 Gbps PCI-Express netwerkkaart) – verkrijgbaar bij Conrad. Duurdere optie: Intel I210-T1 (Server netwerkkaart) – verkrijgbaar bij Azerty.nl. Als je 2 gigabit hebt: TP-Link TX201 V1 – verkrijgbaar bij Azerty.nl voor €23,00. Als je 8 gigabit hebt: TP-Link TX401 – verkrijgbaar bij Azerty.nl voor €23,00. Geen PCIe-poort op je laptop? Geen zorgen! Je kunt een USB naar Ethernet-adapter gebruiken: Voor snelheden tot 1000 megabit: TP-Link UE300 – verkrijgbaar bij Azerty.nl. Voor 2 gigabit: SITECOM USB-C naar Ethernet 2.5 Gbit adapter – verkrijgbaar bij MediaMarkt. Voor 8 gigabit: Sonnet LAN-Adapter Solo 10G TB3 – verkrijgbaar bij Electronic Grooves. Oorzaak 2: Slechte kabel Je hebt minimaal een Cat 6-kabel nodig hebben Als je een oude kabel hebt, vervang deze dan voor een snellere. Oorzaak 3: Beperkingen van je poort (alleen voor T56 en T75) Als een poort maar 2.5 of 10 gigabit ondersteunt, kan dit de oorzaak zijn. Hier kun je de uitleg en oplossing vinden: (oplossing) waarom krijgen aleen 1 van mijn apparaten 2/8 gigabit? op mijn zyxel 56/75 | Odido community Oorzaak 4: Verkeerde of oude drivers Controleer of de drivers van je netwerkkaart up-to-date zijn. Dit kan je helpen om je verbinding sneller te maken. als je niet weet hoe dan vraag het!
Vreemd probleem met eigen modem sinds 5 februari 2025
Sinds maart 2024 heb ik glasvezel van Odido en vanaf juli 2024 maak ik daarbij gebruik van een eigen router (Ubiquiti UCG Ultra) in plaats van de door Odido geleverde Zyxel T-56. Het instellen ging gemakkelijker dan ik dacht: na instellen VLAN 300 werkte de verbinding meteen en tot voor kort ook zonder enig probleem. Echter, vanaf 5 februari 2025 in de vroege ochtend werkt de UCG Ultra opeens niet meer. Opmerkingen/observaties: De UCG Ultra had zelf nog wel verbinding met het Odido-netwerk, maar mijn netwerk achter de router niet meer. Dit lijkt een DNS-probleem, maar hosts in mijn thuisnetwerk kunnen niets resolven -- ook niet als ik 1.1.1.1 en/of 8.8.8.8 instel als DNS-server De UCG Ultra had op het moment van de storing nog een publiek IP in de reeks 87.212.0.0, maar na het terughangen van de Zyxel kreeg die laatste een IP in een heel ander subnet: 188.91.0.0 Met de Zyxel als actieve router werkt alles gewoon! Nou is het gemakkelijk om te zeggen dat het dan aan (de instellingen van) de UCG Ultra moet liggen, maar voor 5 feb. heb ik zelf geen instellingen op de UCG Ultra gewijzigd (de laatste firmware update was op 22 jan 2025 en daarna is de router werkend geweest tot 5 feb.) De UCG Ultra staat ingesteld op DHCP voor de WAN-interface (met automatische DNS) en IPv6 is disabled Initieel (voor de storing van 5 feb) had ik geen MAC-adres kloon gedaan, maar dit op 5 feb toch maar even geprobeerd, na lezen van enkele posts op dit forum. Na de MAC-kloon kreeg de UCG Ultra wederom een IP in 87.212.0.0. Echter: zonder MAC-adres kloon kreeg deze opeens ook een 188.90.0.0 adres. Maar beide keren had de router alleen zelf een verbinding met het Internet maar mijn netwerk er achter niet UCG Ultra is gereset naar fabrieksinstellingen, maar dat heeft niet geholpen
Onkunde op de Odido Thuis klantenservice
Ik voel me als klant niet serieus genomen door de Odido klantenservice, ik heb al weken geen glasvezel internet en de klantenservice bleef volhouden dat ze gewoon contact hebben met de modem. De mannelijke medewerker van 12 september ben ik zelfs zeer ontevreden over. Hieronder mijn bevindingen met de medewerkers en mijn probleem: 24 augustus om 00:30 is voor het laatst een upload geweest van mijn P1 energiemeter. In de ochtend van 24 aug zie ik dat ik geen berichten op mijn telefoon binnen heb gehad omdat wifi geen internet heeft. Lampje internet modem is rood, FO link op converter uit. 26 augustus maak ik melding omdat ik eerder geen mogelijkheid had om thuis bij de modem te blijven. De medewerker zegt dat ik nogal veel wifi apparaten heb en dat daar het probleem zit. Vreemd wat ik heb maar enkele aparaten er op, de rest zit via Netgear hotspots. Haar netwerk analyse blijft zeggen dat ik verbinding met internet heb en dat er niks is, ze ziet alleen niet dat ik een paar keer de modem van de stoom gehaald heb, dat vond ze wel vreemd. Haar leidinggevende wees haar hierop en uiteindelijk belooft ze een monteur te sturen. 30 augustus nog niks gehoord, de medewerker geeft aan dat ik binnen 5 werkdagen wat moet horen, en dat die nog niet om zijn. 5 september nog eens gebeld, bleek er helemaal geen monteur aangestuurd te zijn, beide medewerker hadden hierop dus verzuimd. Deze medewerker heeft gezorgd dat er de volgende dag een monteur komt. 6 september, Guidion monteur constateert wat ik al zei: rood lampje op de modem, op de converter is de FO link uit, mijn meterkast is oke, de lijn van KPN is iets mis mee. Hij zet het door naar KPN en Odido inclusief foto’s. 11 september krijg ik het "heugelijke" nieuws van Odido dat mijn probleem opgelost is. Ik zie mijn energie meter nog niet online dus heb er al een slecht gevoel bij, eenmaal thuis aangekomen, lampje rood, FO link uit. Ik stroom er af, gewacht, niks, lampje weer rood. 12 september gebeld, deze jongeman nam me niet serieus, hij bleef zeggen dat de modem online was, dat hij die gewoon kon uitlezen. Mijn irritatie liep pas echt op toen ik hem vroeg: "zie jij dat ik afgelopen dagen meermaals de stekker er uit heb gehad?" en hij beweerde dat ik dat niet gedaan had want zijn analyse zei dat de modem al 3 weken gewoon online was. Toen ik vroeg of hij zei dat ik aan het liegen was hierover, bleef hij volhouden dat zijn data zei dat alles werkte. Lang verhaal kort, de irritatie liep zo op omdat deze medewerker niet geloofde dat ik netjes de stekker er uit getrokken had en ik vroeg of hij zei dat ik stond te liegen dat ik dat wel gewoon aan het doen was. Hij gaf aan dat al mijn apparaten internet hadden behalve mijn LG tv (ik had niks op de modem aangesloten, enkel even een laptop om te bewijzen dat zijn analyse niet klopte en ook bijzonder ik heb geen LG tv). Resultaat meneer hangt boos op na 50 minuten mijn tijd te verdoen. Ik heb teruggebeld, kreeg een dame aan de lijn, bovenstaande helemaal uitgelegd inclusief dat ik geirriteerd was en zij er niks aan kan doen, ze luisterde en zei: "als een klant zegt dat het internet het niet doet, dan neem ik dat serieus, het lijkt erop dat je gekruist bent, dat wij denken dat we jouw lijn uitlezen, maar in werkelijkheid van iemand anders". Ze ging op mijn verzoek apparaten opnoemen die online waren die ik vervolgens helemaal niet herkende: een thermostaat, wifi lampen, de offline LG tv. Eindelijk een oplettende dame, die doorpakte en vanavond nog een Guidion monteur stuurt. 12 minuten had deze dame nodig, zij verdient een compliment! Nu hopen dat de monteur van Guidion het vanavond kan oplossen en eventueel ook in de kast van KPN kan.

Laatst verdiende badges

  • TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen