Skip to main content
Beantwoord

Packet loss

• July 31, 2025
  • 59 reacties
  • 331 Bekeken

Sinds een week of twee heb ik last van packet loss.
De packet loss was 1 a 2% maar zit nu op 5 a 6%.

Ik heb 2 jaar lang met dezelfde internet aansluiting en dezelfde apparatuur probleemloos kunnen gamen. ERGO m’n internetplan is niet het probleem.

Helaas is dit dus uit het niets packet loss ontstaan.

Ik game met LAN kabel, verbonden op de Zyxel EX56, voorheen had ik de 54 maar er is me al een nieuwe modem toegestuurd, de 56.
M’n internetsnelheid is verder geheel in orde, en volgens de metingwaardes bij Odido staat alles ‘in het groen’ en kunnen ze zien dat de verbinding goed moet zijn. Ik heb geen last van latency, die zit op gemiddeld op 13 ms

Het vervelende is dus dat er niks meer gedaan kan worden vanuit odido, maar dat ik wel zwaar belemmerd wordt met gamen. 5 a 6% packet loss is gewoon niet te doen met Call of Duty.

Beste antwoord door Waqqas

Hallo ​@Bart_Smouter 

Ervaar je ook packet loss op andere apparaten bekabeld en WiFi?

En er zit verder geen switch oid tussen?

59 reacties

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • Antwoord
  • July 31, 2025

Hallo ​@Bart_Smouter 

Ervaar je ook packet loss op andere apparaten bekabeld en WiFi?

En er zit verder geen switch oid tussen?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 31, 2025

Nee en nee 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 31, 2025

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 31, 2025

Ik ervaar geen ‘last van packet loss’, echter is het wel zichtbaar op andere apparaten. De schermafbeelding met de packet loss meting is namelijk van mijn telefoon verbonden op het Wi-Fi netwerk 

Bottlefriend
  • is een King Poster
  • July 31, 2025

Je zult toch eerst moeten uitzoeken of de packet loss in je eigen netwerk plaatsvindt, of buiten je netwerk (op internet).

Je kunt dat doen met bijvoorbeeld pingplotter. Kies als doel de server  waar je ook heen gaat met de games.

1. Losses binnen je netwerk zijn niet acceptabel (dus in jouw ip range), als die er zijn, dan klopt er iets niet aan je bekabeling, netwerkstekkers, switches etc, of is je netwerk zodanig overbelast (bandbreedte probleem, multicast, familie die ook zwaar download) dat de router de packets dropt. Niet al deze oorzaken kun je dus bij Odido neerleggen. 
  1. Let wel op: op internet zijn veel servers die packets droppen, dat doen ze expres, omdat antwoorden op al die pings netwerkcapaciteit kost. Die drops moet je niet meetellen. Verschillende apps willen geld verdienen door deze packet losses wel te laten zien, om gebruikers dan een betaalde versie van de app te verkopen.

Afhankelijk van de plaats waar de losses plaatsvinden kan je  provider wel of niets doen, meestal alleen als het tussen jouw router en de server van Odido zit.

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • July 31, 2025

Ik ervaar geen ‘last van packet loss’, echter is het wel zichtbaar op andere apparaten. De schermafbeelding met de packet loss meting is namelijk van mijn telefoon verbonden op het Wi-Fi netwerk 

Je bedoeld dat je dus wel "last van packet loss" hebt toch?

Heb je de T-56 al gerestart?

Heb je de T-56 al eens helemaal (factory) gereset?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 31, 2025

Excuses. Ik bedoelde te zeggen dat ik geen last van packet loss ervaar op andere apparaten dan mijn PlayStation. Hiermee bedoel ik: het is wel te meten zoals te zien op mijn telefoon, maar ik ervaar er geen issues mee. Dit komt natuurlijk doordat ik enkel en alleen game op mijn PlayStation 

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 31, 2025

Oké ik zal de pingplotter eens testen. Ik heb hier geen ervaring mee. Tips?

Bottlefriend
  • is een King Poster
  • July 31, 2025

Zet de pingplotter erop en maak als doel de server vanwaaruit de game draait (IP adres).

Dan laat je hem even een tijdje draaien. Maak een screenshot en dan bespreken we die hier.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • July 31, 2025

Oké ik ga dat doen! Ik ben nu weg van huis. Vanavond 22:00 weer thuis, maar misschien dat dat morgen wordt. Ik zal het resultaat hier in ieder geval uploaden en dan zie ik wel wanneer u weer kunt reageren

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 1, 2025

Zet de pingplotter erop en maak als doel de server vanwaaruit de game draait (IP adres).

Dan laat je hem even een tijdje draaien. Maak een screenshot en dan bespreken we die hier.

Ik heb met een pingplotter verbonden met wat ik denk dat het ip adres is van de servers van warzone. Dit heb ik op reddit gevonden. 

• is een King Poster
  • August 1, 2025

ping plotter vanaf een bedrade verbinding, niet via een telefoon over wifi..

Bottlefriend
  • is een King Poster
  • August 1, 2025

Goed dat je het aan de praat hebt. 

Dit zijn de latencies  “ reactietijd”.

Als het goed is kun je ook een kolom met packet loss zichtbaar kunnen maken.  Lukt dat?

Ik snap ook niet goed waarom op jouw eigen LAN al vier tussenstappen zitten, Heb je meerdere routers achterelkaar? Ook de Ip ranges zijn namelijk anders.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 1, 2025

Goed dat je het aan de praat hebt. 

Dit zijn de latencies  “ reactietijd”.

Als het goed is kun je ook een kolom met packet loss zichtbaar kunnen maken.  Lukt dat?

Ik snap ook niet goed waarom op jouw eigen LAN al vier tussenstappen zitten, Heb je meerdere routers achterelkaar? Ook de Ip ranges zijn namelijk anders.

Je geeft aan vier tussenstappen te zien op mijn LAN? Ik weet niet zo goed wat dat betekend, ik heb niks anders dan een modem. Geen extra routers of iets. Dit is een screenshot vanaf mijn telefoon die ik met de wifi heb verbonden. Ik kan dit niet runnen op mijn playstation. Ik zal eens kijken of ik nog een specifieke packet loss kolom naar voren kan krijgen

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 1, 2025

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 1, 2025

Als ik dit kon runnen op mijn playstation zou ik dat natuurlijk graag doen. Die is verbonden met kabel. Ik weet niet of dat dat 

ping plotter vanaf een bedrade verbinding, niet via een telefoon over wifi..

Ik heb geen apparatuur die met lan kabel verbinding kan maken met mijn modem behalve de playstation. Als dit essentieel is kan ik uiteraard een laptop in huis krijgen door wat rond te vragen die wel met lan kabel verbinden kan

Bottlefriend
  • is een King Poster
  • August 1, 2025

Wat ik bedoel is dat, voor zover ik kan beoordelen, de bovenste 4 IP adressen zijn binnen jouw netwerk, maar ik twijfel wel omdat 188.89.176.1 een Odido nummer is (wellicht jouwe)

Echter die 10. nummers beheren bij een private lan. 

Bottlefriend
  • is een King Poster
  • August 1, 2025

Ik bedoel deze tabel PLS is packet loss

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 1, 2025

Oké, zou je mij nog eens kunnen vertellen (het liefst zo gedetailleerd mogelijk) wat het is wat ik kandoen en moet sturen naar je? 

rvk01
Forum|alt.badge.img+4
  • is een legendarische user
  • August 1, 2025

De 10.x.x.x zijn gewoon private routing servers van Odido en netwerkbeheerder zelf.

Ik zie verder niets bijzonder. Packet loss in een traceroute moet je niet naar kijken want niet alle tussenstops reageren op een ping (wat ze ook niet hoeven te doen).

Ik vraag me wel af waarom je 92.204.192.0 gepakt hebt. Is dat een server? Met .0 op het einde?? Die kan ik niet eens pingen.

Heb je de ONT en router nu reeds gerestart?

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 1, 2025

De 10.x.x.x zijn gewoon private routing servers van Odido en netwerkbeheerder zelf.

Ik zie verder niets bijzonder. Packet loss in een traceroute moet je niet naar kijken want niet alle tussenstops reageren op een ping (wat ze ook niet hoeven te doen).

Ik vraag me wel af waarom je 92.204.192.0 gepakt hebt. Is dat een server? Met .0 op het einde?? Die kan ik niet eens pingen.

Heb je de ONT en router nu reeds gerestart?

ONT en modem zijn beiden al meermaals herstart geweest.

Het ip adres heb ik geselecteerd op basis van wat ik op reddit kon vinden wat een ip adres zou zijn voor warzone call of duty

Bottlefriend
  • is een King Poster
  • August 1, 2025

Ik ben het niet helemaal eens met Rvk01. Als de packet loss in je eigen netwerk optreedt is dit echt relevante informatie. Wat er verder op internet verloren gaat (zie mijn eerste post) daar kun je inderdaad niets mee. 

Ik heb vaak genoeg gezien dat LAN router overbelast was door een lokale multicast of gewoon een slechte connectie.. Dus dit moet je weten voordat je een klacht indient bij Odido.

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 1, 2025

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 1, 2025

• Auteur
  • is een Top Poster
  • August 1, 2025