Skip to main content
  • 8,831 Topics
  • 71,394 Reacties
8831 Topics
Na overstap WBA > ODF insabiele download
Scenario Recent (~1.5 maand geleden) ben ik overgestapt van WBA naar ODF binnen T-Mobile. Zo ben ik van 500Mbit naar 1Gbit gegaan voor bijna de helft aan kosten minder. De overstap ging een weekje stroef maar was netjes opgelost. Helaas, toen alles werkte, bleek het zo te zijn dat mijn downloadsnelheid met moeite boven de 200Mbit uitkwam terwijl mijn upload wel de 940Mbit aantikte. Belangrijke context hier is dat ik op WBA voorheen wél stabiel 450Mbit haalde, zowel upload als download. Inmiddels zijn we dus al 1.5 maand verder en heb ik 3 monteurs gezien en is er 2x een KPN NetwerkNL monteur in de wijkcentrale bezig geweest (1x port stuk ivm helemaal geen internet en 1x port swap in de hoop de download te fixen) en vandaag kreeg ik helaas het antwoord van de Twitter webcare dat ze er niks meer aan kunnen doen. Dit vond ik wel zéér jammer, vooral om het feit dat ik voorheen op WBA wél stabiel een download van 450Mbit haalde, wat neerkomt op de beloofde 500Mbit minus de TCP overhead etc. Dus het komt er op neer dat ik nu met een (vaak) tragere download zit dan ik voorheen op WBA had. Ik vind dit eigenlijk niet helemaal netjes, gezien het feit dat ik in feite betaal voor 1Gbit en omdat de technische dienst "alles" heeft bekeken er niet uitkomt, ik maar met het probleem moet dealen. In mijn oren klinkt het meer en meer als een capaciteitsprobleem binnen de wijkcentrale aan het punt waar de wijkcentrale binnenkomt bij T-Mobile zelf gezien de schommelende resultaten. Speedtests & eigen netwerk Mijn eigen netwerk bestaat uit een Unifi Dream Machine Pro. Vanaf UnifiOS voer ik ook de speedtests uit en natuurlijk ook bekabeld vanaf m'n PC naar de UDMP getest via de "normale" speedtest. Zelfs via de Zyxel haal ik niet boven de 100Mbit download. Dit is de speedtest van vandaag op de UDMP: https://cln.sh/EY53JD De eerste en de laatste test zijn naar dezelfde server. Als ik een speedtest.net test uitvoer vanaf m'n PC zie je ook dat hij wel bij 600Mbit komt bijv. maar hierna direct wordt teruggeduwd naar max. 250Mbit op een server van KPN in Rotterdam en naar een server van KPN in Amsterdam zelfs met moeite bij de 150Mbit komt. Samen met de monteur (dit staat in z'n werkbon) hebben we meerdere servers op speedtest.net getest. Nu weet ik dat de resultaten ook afhankelijk zijn van die servers, maar het is op elke server hetzelfde, dus dat is niet het geval. Om de resultaten nog wat aan te sterken:Het is normaal dat naar een server in bijv. New York je geen 1Gbit haalt, de snelheid verwaterd over deze enorme afstand. Echter, het feit dat ik gewoon een ping van 83ms en uploadsnelheid van ruim 935Mbit haal zou je moeten verwachten dat de download ook rond die snelheid zit, antwoord is nee: dit is amper 10-30Mbit. (https://www.speedtest.net/result/11257015862) Dit verlies in snelheid is ook te zien in speedtests binnen Nederland. KPN Rotterdam haalt de snelste resultaten (soms 800Mbit, word vaak teruggedrukt naar 300Mbit (https://www.speedtest.net/result/11257023643)). Zodra je echter KPN Amsterdam pakt is dit amper 150-200Mbit (https://www.speedtest.net/result/11257028662). Op deze relatief korte afstand zou dit verschil écht niet zo groot moeten zijn. Wat nu... Nu heb ik zelf ook geen idee wat ik kan doen. Alle monteurs zeggen dan ook dat het aan mijn kant er netjes uit ziet maar ik ben er, ondanks het abonnement van 1Gbit, nu wel op achteruit gegaan. Enige grote verschil is dat ik nu GPON heb en dus ook de Huawei terminal ipv de media converter. Ik hoop dat iemand hier met meer kennis van netwerken misschien een idee krijgt van wat het kan zijn waar T-Mobile eventueel wat aan heeft of dat T-Mobile met deze enorme uitleg nu wel zelf wat gaat vinden. Want ik wil graag minimaal m'n 500Mbit stabiel terug, maar natuurlijk het liefst de beloofde 1Gbit, want ja, ik merk de enorme toegenomen vertraging in downloaden vanaf mijn servers in San Francisco en Singapore wel vergeleken met toen ik op WBA zat.
BF1 gaming problems
What’s happened?… :-( I have two PCs NAT’d behind the router, and they would happily play Battlefield 1 for AGES. Suddenly, Thursday, this was no longer possible. I didn’t change anything, but connection could not be made. Originally I had nothing “exciting” set up on the router, UPnP seemed to have worked for all my gaming needs, and now nothing. I wonder if a router firmware upgrade happened that’s now broken this behaviour?… (Zyxel VMG8825-T50 - V5.50(ABPY.1)b15_20201207) I’ve tried: Restarting the router. Factory Resetting the router. Resetting the networking configuration on both PCs to “Windows 10 defaults”. Reinstalling battlefield 1. Reinstalling windows 10. Giving static addresses to the PCs (disabling DHCP). Trying various DNS servers for the PCs. Configuring port forwarding for all necessary ports (UPnP On) Configuring port forwarding for all necessary ports (UPnP Off) Forcing clientport for the two BF clients. Nothing works, just occasionally I get a little “further”, i.e. the game might at least consider itself “online”, but then it can’t find servers, or can’t ping servers, or cannot actually join a game. pingtestlive.com is showing a VERY long ping time for the NL server, > 250ms, which would certainly cause this issue. I also have t-mobile cellphones, and switching them into hotspot mode and gaming over WiFi via them *works*! So the fault is with the router, or the router interconnect into the t-mobile network. I’ve spent four days trying to resolve this, but with no success.

Laatst verdiende badges

  • TV expert
    Fred_Mheeft de TV expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    walter.v.lheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
  • Internet + TV expert.
    Seccieheeft de Internet + TV expert. badge verdiend
  • Bestelling tot installatie expert
    Strikerheeft de Bestelling tot installatie expert badge verdiend
  • Klik&Klaar expert
    Tommie van Odidoheeft de Klik&Klaar expert badge verdiend
Toon alle badges

Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen