Skip to main content

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)
Toon eerste reactie

1254 reacties

• Debutant
  • April 11, 2026

​@Dirky77 

Misschien eens vragen aan de telefonische klantenservice of ze eens een Nokia XGSPON ONT kunnen plaatsen?

2de lijn adviseerde dat ook en heeft Guidion ook gevraagd om dit te verzorgen. Tijdens het laatste bezoek van Guidion werd de lijn doorgemeten en daar kwam een hoge demping naar voren. Het wisselen van het ONT zou geen verschil gaan maken volgens hem (ik betwijfel dat).

KPN is vanochtend geweest om het gedeelte WBA door te meten maar trof geen afwijkende demping aan. Gelukkig had hij nog wel een Nokia ONT bij zich en die zit er nu op. Hopelijk gaat dit verder helpen om in de avond een betrouwbare verbinding te krijgen.

• Debutant
  • April 13, 2026

​@Dirky77 

Misschien eens vragen aan de telefonische klantenservice of ze eens een Nokia XGSPON ONT kunnen plaatsen?

2de lijn adviseerde dat ook en heeft Guidion ook gevraagd om dit te verzorgen. Tijdens het laatste bezoek van Guidion werd de lijn doorgemeten en daar kwam een hoge demping naar voren. Het wisselen van het ONT zou geen verschil gaan maken volgens hem (ik betwijfel dat).

KPN is vanochtend geweest om het gedeelte WBA door te meten maar trof geen afwijkende demping aan. Gelukkig had hij nog wel een Nokia ONT bij zich en die zit er nu op. Hopelijk gaat dit verder helpen om in de avond een betrouwbare verbinding te krijgen.

Korte update na het monteursbezoek van KPN van afgelopen zatedag. Nokia ONT blijkt toch de oplossing te zijn. Jitter en packetloss in de avond zijn nu verdwenen.

Wel merk ik nog elke elke 12 uur dat ik de volgende melding krijg in mijn Fritzbox “Internetverbinding werd vernieuwd IP-adres: 178.226.xxx.xxx etc etc. Die vernieuwing van elke 12 uur kan ik niet goed plaatsen.

rvk01
  • April 13, 2026

Wel merk ik nog elke elke 12 uur dat ik de volgende melding krijg in mijn Fritzbox “Internetverbinding werd vernieuwd IP-adres: 178.226.xxx.xxx etc etc. Die vernieuwing van elke 12 uur kan ik niet goed plaatsen.

Bij een Zyxel krijg je zelfs een lease voor maar 30 minuten. Bij een eigen router is dat schijnbaar 24 uur. Een lease is dat je dus een publiek IP toegewezen krijgt van een DHCP server (in dit geval van Odido).

Op de helft van de leasetijd van een cliënt de lease proberen te verlengen. Dat is dus na 12 uur (en 15 minuten bij een Zyxel). Die dat klopt wel en is verder prima. Je krijgt altijd hetzelfde IP adres (tenzij er onderhoud is geweest waarna je een ander IP toegewezen zou kunnen krijgen van de DHCP server).

Fijn dat het probleem is opgelost.

• is een Top Poster
  • April 15, 2026

we hebben sinds 1 april internet van Odido en ervaren ieder avond zeer traag tot geen internet, hiervoor bij kpn nooit problemen gehad. Als ik dit zo lees is het een bekend probleem waar niets of weinig aan gedaan wordt, dus overdags geen probleem in de avond geen internet of heeeeel traag .

Fred

• Debutant
  • April 15, 2026

we hebben sinds 1 april internet van Odido en ervaren ieder avond zeer traag tot geen internet, hiervoor bij kpn nooit problemen gehad. Als ik dit zo lees is het een bekend probleem waar niets of weinig aan gedaan wordt, dus overdags geen probleem in de avond geen internet of heeeeel traag .

Fred

Wat kan helpen is om in de avond (wanneer het probleem zich voordoet) even je “jitter” te meten via bijvoorbeeld de speedtest op odido.nl of bijvoorbeeld https://speed.cloudflare.com/ Dat helpt om het e.e.a. te verklaren. Hoe lager de jitter, des te beter (boven 30ms is niet gebruikelijk).

Ik ondervond dit probleem ook na overgang KPN en de oplossing was het vervangen van het ONT (het zwarte kastje waaruit de kabel naar de router van Odido gaat) naar een variant van Nokia. Na vervanging werd de verbinding stabiel (tot op heden).

• is een Top Poster
  • April 15, 2026

Hier hetzelfde probleem vanaf een uur of 7 s avonds zeer traag internet met lange wachttijden,zelfs speedtesten lukken amper.

Genexis ONT op kpn netwerk

Mark

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • April 15, 2026

Hmm, het leek even opgelost met nieuwe firmware op de Genexis ONT..

• is een Top Poster
  • April 15, 2026

Fred IJmuiden,

internet is momenteel zeer traag opent amper de sites, vanavond wel kunnen streamen maar dat is bekend, via mijn wifi op de telefoon een vpn geopend en geen problemen dus de fout zit gewoon bij odido ga ze morgen bellen (voor de tigste keer)  

• is een Top Poster
  • April 15, 2026

Fred

Wat kan helpen is om in de avond (wanneer het probleem zich voordoet) even je “jitter” te meten via bijvoorbeeld de speedtest op odido.nl of bijvoorbeeld https://speed.cloudflare.com/ Dat helpt om het e.e.a. te verklaren. Hoe lager de jitter, des te beter (boven 30ms is niet gebruikelijk).

Ik ondervond dit probleem ook na overgang KPN en de oplossing was het vervangen van het ONT (het zwarte kastje waaruit de kabel naar de router van Odido gaat) naar een variant van Nokia. Na vervanging werd de verbinding stabiel (tot op heden).

Latency

31.5

ms

92.0

ms

28.8

ms

Jitter

160

ms

1.92

s

7.73

m

rvk01
  • April 15, 2026

Hmm, het leek even opgelost met nieuwe firmware op de Genexis ONT..

Zouden ze inmiddels misschien weer een (foute) firmware gepusht hebben? 

Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • April 15, 2026

Geen idee maar het zijn er nog niet zoveel als voorheen die weer met dit probleem te maken hebben of de gebruiken nog een oude batch met oude firmware.

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@Fred IJmuiden en ​@Mark Tuinenga, ik stuur jullie gelijk een privébericht voor een verificatie. Zo kunnen wij dit verder oppakken. Stuur je de gegevens privé naar me door? Let op dat je dit niet in het topic deelt! Kan je in het topic wél een seintje geven zodra dit is gelukt? Dan kan ik, of één van de andere moderators, je meteen verder helpen. 

​@Dirky77, fijn dat het met de swap naar de Nokia ONT is opgelost!

• is een Top Poster
  • April 16, 2026

Ik heb pb beantwoordt. 

Mvg Mark

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@Mark Tuinenga, geweldig! Dankjewel. Ik ga dit doorzetten en kom bij je terug als ik meer info heb. Grote kans dat je snel een bericht van Guidion krijgt om een afspraak in te plannen. We zullen dan je Genexis ONT omruilen voor een Nokia ONT. Ik laat je weten als we dit hebben geregeld!

• is een Top Poster
  • April 17, 2026

Hi ​@Fred IJmuiden en ​@Mark Tuinenga, ik stuur jullie gelijk een privébericht voor een verificatie. Zo kunnen wij dit verder oppakken. Stuur je de gegevens privé naar me door? Let op dat je dit niet in het topic deelt! Kan je in het topic wél een seintje geven zodra dit is gelukt? Dan kan ik, of één van de andere moderators, je meteen verder helpen. 

​@Dirky77, fijn dat het met de swap naar de Nokia ONT is opgelost!

Cheynne

ik heb de pb beantwoord

Fred

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi ​@Mark Tuinenga en ​@Fred IJmuiden, ik heb voor jullie beide Guidion aangestuurd om de ONT te laten vervangen. Jullie krijgen een e-mail van Guidion om een afspraak te maken. Kunnen jullie de uitkomst van het bezoek laten weten? Een update zal zeer worden gewaardeerd - dankjewel!

• is een Top Poster
  • April 17, 2026

Monteur komt dinsdag :-)

• is een Top Poster
  • April 20, 2026

Hi ​@Mark Tuinenga en ​@Fred IJmuiden, ik heb voor jullie beide Guidion aangestuurd om de ONT te laten vervangen. Jullie krijgen een e-mail van Guidion om een afspraak te maken. Kunnen jullie de uitkomst van het bezoek laten weten? Een update zal zeer worden gewaardeerd - dankjewel!

zaterdag is de Genexis ont vervangen voor een nokia ont, en het internet werkt nu in de avond wel goed, had het zelf niet verwacht omdat ik via een vpn goed internet had op de telefoon. maar goed ben er tevreden over helaas nog wel een hoge (gemiddeld 100 download latency) upload wel goed 4 dat is via de lan via een vpn met de telefoon is die stukken beter 41 dat is nog wel een dingetje maar toch bedankt.

Fred

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Succes ​@Mark Tuinenga! Jij bedankt voor deze update ​@Fred IJmuiden, ik ben heel blij te lezen dat het is opgelost!

• is een Top Poster
  • April 21, 2026

Aansturing naar Guidion is niet geweldig,veel vragen,niet bekend met het probleem en geen Nokia ONT bij zich.

Zondag nieuwe poging 

• is een Top Poster
  • April 27, 2026

Inmiddels gelukt,alles werkt nu prima,voelt vlotter dan voorheen,ook overdag.

Al met al zeer tevreden.

Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Bedankt voor de update ​@Mark Tuinenga, dat lees ik graag!

• is een Top Poster
  • August 27, 2026

Goedenavond,

Ik zie dat er diverse mensen zijn met hetzelfde probleem waar ik tegenaan loop, voor mij begonnen na het onderhoud gedaan op 30 juli. Probleem altijd al gehad met WIFI alleen, maar dat altijd geassocieerd met teveel muren om zelfs met een repeater te doorbreken. Zie dat er oplossingen in de topic geboden worden, hier zou ik ook graag gebruik van maken.

Het probleem:

Savonds vanaf een uur of 19:00 valt steeds het internet (bekabeld en wifi) weg. Wegvallen is vaak kort en herstelt zich dan weer voor een paar minuten, voordat het weer weg valt. Regio 22:00 werkt de verbinding dan weer als overdag: zonder problemen. Echter soms valt het ook weg & herstelt zich pas na een half uur. Zeer frustrerend.

Reeds genomen stappen:

Allereerst de stappen via de website gevolgd, helaas werken die niet. Telefonisch contact gehad en volgens de mensen daar ligt het aan mijn switch. Verbinding naar boven (naar de switch) eruit: nogsteeds hetzelfde probleem. Diverse posts gelezen en de T-56 modem die ik heb zou vaker bij mensen problemen geven, dus een nieuw modem verzocht: nogsteeds hetzelfde probleem.

Misschien wel de oplossing?

Nu zie ik dat het dus aan de 'ONT' kan liggen, zou graag daarom ook over willen gaan tot vervanging van deze.

Hoor graag hoe dit geregeld kan worden en wat van mij nodig is hiervoor.

Mvg, Eric

Nora van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+8
  • Moderator | Internet + TV
  • September 1, 2026

Hi ​@Vibezor, ik wil graag met je meekijken of jij inderdaad van de desbetreffende ONT gebruikmaakt die dit probleem veroorzaakt, zodat we deze voor je om kunnen wisselen. Ik heb je zojuist een privébericht gestuurd via ons Moderator account om je gegevens te verifiëren. Zodra de verificatie gedaan is, praten we verder in dit topic. Dit doen we zodat er altijd een collega voor je klaarstaat. Ik zie je privébericht graag tegemoet!

• is een Top Poster
  • September 1, 2026

Gevraagde gegevens gestuurd, zie graag je antwoord tegemoet.

Alvast bedankt.

Gr. Eric