Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Hallo @Hansie078 

Via dit topic kan je inderdaad vragen om een ONT swap of anders kan je er ook voor kiezen om op een lijst gezet te worden zodat KPN samen met je wat tests kan doen.

Ik heb zelf via dit topic een Nokia XGSPON ONT geregeld.

Of je op het KPN WBA netwerk zit, zie je aan het glasvezelaansluitpunt. Er zit dan een zwarte Nokia of Genexis XGSPON kastje op.


Hallo @Hansie078 

Via dit topic kan je inderdaad vragen om een ONT swap of anders kan je er ook voor kiezen om op een lijst gezet te worden zodat KPN samen met je wat tests kan doen.

Ik heb zelf via dit topic een Nokia XGSPON ONT geregeld.

Of je op het KPN WBA netwerk zit, zie je aan het glasvezelaansluitpunt. Er zit dan een zwarte Nokia of Genexis XGSPON kastje op.

Hoe kan ik mij aanmelden voor alle mogelijke oplossingen/tests?

Sinds ik een week geleden ben overgestapt van KPN naar Odido, ervaar ik precies dezelfde problemen zoals beschreven in de post. Erger nog, ik heb niet alleen 's avonds, maar ook overdag problemen. Het is echt niet te doen, aangezien ik vanuit huis werk. Ik gebruik nu bijvoorbeeld mijn mobiele hotspot om deze reactie te sturen. :(


Hoe kan ik mij aanmelden voor alle mogelijke oplossingen/tests?

Sinds ik een week geleden ben overgestapt van KPN naar Odido, ervaar ik precies dezelfde problemen zoals beschreven in de post. Erger nog, ik heb niet alleen 's avonds, maar ook overdag problemen. Het is echt niet te doen, aangezien ik vanuit huis werk. Ik gebruik nu bijvoorbeeld mijn mobiele hotspot om deze reactie te sturen. :(

een week? zit je nog in de afkoelperiode?


Hallo @jlieuw 

Een vervangende ONT of aanmelden bij KPN kan een moderator hier voor je regelen.


Bedankt voor deze Post. Ik had eindelijk eens de tijd om hier naar te kijken en ervaar ook hier dezelfde problemen. Zijn er mensen die met verwijzing naar deze topic een ONT vervanging hebben geregeld? Of andere ervaringen hebben? 

Hoe bepaal je of je op het WBA netwerk zit? Want volgens mij zou ik op het ODF netwerk moeten zitten zoals hier werd geadverteerd ten tijde dat de glasvezel werd aangelegd. Dit zou impliceren dat deze problemen dus niet beperkt zijn tot het WBA netwerk.

Ik heb geen zin in uren uitzoekwerk met contact naar een service center met de standaard vragen zoals hier boven allemaal al zijn behandeld. En dezelfde stappen allemaal al doorlopen en concludeer dat via VPN de verbinding wel gewoon goed is. Dus kom ik ook tot dezelfde conclusie. Is er gezamelijk hier al iets mee ondernomen?

Bedankt voor deze Post. Ik had eindelijk eens de tijd om hier naar te kijken en ervaar ook hier dezelfde problemen. Zijn er mensen die met verwijzing naar deze topic een ONT vervanging hebben geregeld? Of andere ervaringen hebben? 

Hoe bepaal je of je op het WBA netwerk zit? Want volgens mij zou ik op het ODF netwerk moeten zitten zoals hier werd geadverteerd ten tijde dat de glasvezel werd aangelegd. Dit zou impliceren dat deze problemen dus niet beperkt zijn tot het WBA netwerk.

Ik heb geen zin in uren uitzoekwerk met contact naar een service center met de standaard vragen zoals hier boven allemaal al zijn behandeld. En dezelfde stappen allemaal al doorlopen en concludeer dat via VPN de verbinding wel gewoon goed is. Dus kom ik ook tot dezelfde conclusie. Is er gezamelijk hier al iets mee ondernomen?

VPN verbinding? hoe is dat te regelen?

 

Bijvoorbeeld op je computer of mobiel iets als NordVPN installeren, helaas vaak wel betaald. Die maakt een tunnel waardoor je geen nieuwe connecties hoeft te maken continu die vertraagd worden aangemaakt.

 

Werkt alleen niet voor apparaten die geen vpn ondersteunen. Verder zeggen sommige mensen dat een vpn überhaupt niet werkt voor ze. Voor mij is het de enige manier om werkend internet te hebben.


Hallo @jlieuw 

Een vervangende ONT of aanmelden bij KPN kan een moderator hier voor je regelen.

Geen enkele geluid vanuit de moderators!! 

Dus aan alle moderators, graag dit ingang zetten voor ons. of ons op weg helpen.

@Odido @Cheyenne van Odido en alle andere..


Update van mijn kant: vanochtend is er een monteur van Guidion langsgeweest en heeft mijn ONT vervangen door een Nokia exemplaar. Die schakelde meteen snel in. Hij gaf aan dat beide ONT’s in principe hetzelfde zijn, maar wilde het best vervangen.

Nu dus even afwachten of dit gaat helpen. 


Update van mijn kant: vanochtend is er een monteur van Guidion langsgeweest en heeft mijn ONT vervangen door een Nokia exemplaar. Die schakelde meteen snel in. Hij gaf aan dat beide ONT’s in principe hetzelfde zijn, maar wilde het best vervangen.

Nu dus even afwachten of dit gaat helpen. 

Hier een week geleden vervangen en tot nu toe positief.

Meerdere avonden zonder zorgen kunnen gamen.

ik zie het nog even aan.

Hopelijk is het bij jou ook positief.


Ik zie dat de meeste mensen deze problemen ervaren sinds overstap naar Odido. Wij zitten al bijna een jaar bij Odido en sinds vorige week dinsdag ervaren wij opeens deze problemen. Ik heb Odido gebeld, gaf aan dat ik op verschillende momenten van de dag vertraging ervaar met oa openen van pagina's maar ook lag in games etc. zowel via wifi als bekabeld, alles gereboot heb, speedtests, ping -t, dns omgezet, oftewel van alles heb gedaan.. en kreeg een dame aan de telefoon die zei ‘Ja maar mevrouw als u zoveel zware apparaten aansluit dan kunt u vertraging verwachten’ 🤣 2 game pc's op een 1gbit glasvezel lijn waar ik ondertussen 50 euro per maand voor betaal die al 11 maanden zonder problemen gamen/downloaden/streamen? I'm gonna have to disagree on that. Vervolgens was haar oplossing een wifi-versterker.. 😰 Dus ik gaf aan dat het probleem ook bekabelt optreed en dat ik het niet eens ben met deze oplossing (herhaaldelijk). Maar ik moest dit dan toch eerst maar proberen voor ze iets anders ging inschakelen. Toen heb ik heb opgegeven. 

Maar na het lezen van dit topic bel ik morgen Odido nog een keer om te kijken of de ONT voor een Nokia ONT willen vervangen, zo niet dan stappen we weer over naar KPN gezien het contract over 4 dagen afloopt.


Ik ben nu 1 week klant met glasvezel internet + TV maar ervaar dezelfde problemen als ik lees. Ik zit alleen op het Delta netwerk, met een Zyxel T56 en Nokia ONT.

  • Ping spikes, van 20ms tot 140/150ms en wel 2-4 spikes per seconde.
  • Jitter
  • 2-4% Packet loss
  • 50% late packets

Herstarten van de modem lijkt soms te helpen, maar vaak ook niet. 


Ik ben nu 1 week klant met glasvezel internet + TV maar ervaar dezelfde problemen als ik lees. Ik zit alleen op het Delta netwerk, met een Zyxel T56 en Nokia ONT.

  • Ping spikes, van 20ms tot 140/150ms en wel 2-4 spikes per seconde.
  • Jitter
  • 2-4% Packet loss
  • 50% late packets

Herstarten van de modem lijkt soms te helpen, maar vaak ook niet. 

Ben bang dat dat klinkt als een ander probleem


@Tommie van Odido ik zou mezelf ook graag op de lijst willen laten zetten. Ervaar net zoals velen sinds het begin van mijn contract problemen met de verbinding.

 

Deze reply op dit forum is op verzoek van Odido telefoon support.


Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

 

Ik heb ook contact gehad, maar krijg verder geen response, verzoek wa shet zelfde.

 

@Tommie van Odido ik zou mezelf ook graag op de lijst willen laten zetten. 

 

PS. toevallig kreeg ik een telefoontje van KPN er schijnt een mogelijkheid te zijn om contracten te ontbinden. wordt vervolgd!!!!


En ja hoor. Het is weer zover. Wat een baggerzooi. @Tommie van Odido ik ben het zat en wil een oplossing @tomm


@Tommie van Odido ik zou mezelf ook graag op de lijst willen laten zetten. Ervaar net zoals velen sinds het begin van mijn contract problemen met de verbinding.

 

Deze reply op dit forum is op verzoek van Odido telefoon support.

Heeft iemand uberhaupt een reactie ontvangen van ODIDO??


Nee, tot op heden geen enkele reactie, ook nog op ingestuurde klachten (die volgens ODIDO binnen 6 dagen beantwoord worden, niet dus)


@Tommie van Odido ik zou mezelf ook graag op de lijst willen laten zetten. Ervaar net zoals velen sinds het begin van mijn contract problemen met de verbinding.

 

Deze reply op dit forum is op verzoek van Odido telefoon support.

Heeft iemand uberhaupt een reactie ontvangen van ODIDO??

Nope, geen antwoord en geen oplossing.

 


Hier ook niets gehoord. Echt helemaal prut.


Wij hebben net gebeld. Alles uitgelegd, verwezen naar deze community post maar daar moest ze niets van hebben. Toen ging ze lopen pingen en heeft ze iets vanaf hun kan gereset en ook daarna was het uiteraard prut. En ik snap dat allemaal wel want het is de eerste lijn en ze heeft een lijstje af te werken maar het is wel vermoeiend. Nu gaan ze een monteur sturen en daar moesten we dan maar de informatie in deze post mee delen. We gaan het meemaken.


Het is vanavond weer dikke ellende met mijn internet verbinding, totaal onwerkbaar zit nu noodgedwongen via een 5G hotspot op mijn mobiel verbonden..Ga nu echt maar eens kijken naar alternatieven want begin het nu ook wel een beetje zat te worden.


Bij mij is vorige week vrijdag het ONT vervangen door een Nokia, en sinds dien geen enkele probleem meer gehad.

Nu de modem ertussen uitgehaald en rechtstreeks mijn UDM Pro aangesloten via een SFP+ → Ethernet converter op de ONT. IPS/IDS aan.

 


Bij mij is vorige week vrijdag het ONT vervangen door een Nokia, en sinds dien geen enkele probleem meer gehad.

Nu de modem ertussen uitgehaald en rechtstreeks mijn UDM Pro aangesloten via een SFP+ → Ethernet converter op de ONT. IPS/IDS aan.

 

Nou… ik hoop dat ze snel actie ondernemen en mij ook z’n Nokia ONT opsturen. Dit loopt al maanden te zeuren en zit er aan te denken om ASAP over te stappen als er niks aan gedaan wordt.


@Odido wanneer gaan jullie deze problemen nu eens oplossen?

Het begint bloed irritant te worden als je tv aan het kijken bent en je programma wordt onderbroken door een 'streamingfout'! Op dit forum zeggen jullie er wel mee bezig te zijn, maar er gebeurd helemaal niets!

Hebben jullie de kennis uberhaupt of is die achter gebleven bij T-mobile? 


Vandaag een klantenonderzoek ontvangen vanwege mijn overstap naar KPN.

Ik verwacht dat ze er tranen van in de ogen krijgen zo slecht.

Ik heb ook verwezen naar dit forum waar de mensen dood en dood ziek zijn en diep ongelukkig met hun glasvezel verbinding en niet krijgen waar ze voor betalen..

 

Veel succes

 

Renso


Ooit heeft de Consumentenbond een advies gegeven Odido af te sluiten want het voordeligst t.o.v. andere providers.

Wanneer alle gedupeerden de Consumentenbond een bericht zouden sturen met de strekking van de problemen en wat Odido daar (niet) aan gedaan heeft + het verzoek dit in hun blad te vermelden, zouden we veel potentiele klanten behoeden voor de problemen die wij ervaren en Odido de publiciteit geven die het verdient.


Reageer