Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Hallo @hakangumus 

Zit je ook op het KPN glasvezelnetwerk? Het staat op het zwarte kastje op het glasvezelaansluitpunt.

KPN Glasvezel en op zwart kastje staat niets, geen NOKIA dus.!!

Ik vind wel erg stil vanuit ODIDO.

Stuur eens een foto van je glasvezelaansluiting, maak het wat breed en goed verlicht.

Het ONT kastje van Nokia is ook geleverd in het zwart overigens.


Inmiddels is hier een aantal keer een monteur over de vloer geweest voor een ONT swap, maar telkens is er iemand gestuurd zonder Nokia ONT (dus ze stonden snel weer buiten). Is er een manier om dit wel goed geregeld te krijgen?


Inmiddels is hier een aantal keer een monteur over de vloer geweest voor een ONT swap, maar telkens is er iemand gestuurd zonder Nokia ONT (dus ze stonden snel weer buiten). Is er een manier om dit wel goed geregeld te krijgen?

Odido bellen en expliciet vragen of zij de Nokia ont kunnen bestellen en opsturen


Hallo @hakangumus 

Zit je ook op het KPN glasvezelnetwerk? Het staat op het zwarte kastje op het glasvezelaansluitpunt.

KPN Glasvezel en op zwart kastje staat niets, geen NOKIA dus.!!

Ik vind wel erg stil vanuit ODIDO.

Stuur eens een foto van je glasvezelaansluiting, maak het wat breed en goed verlicht.

Het ONT kastje van Nokia is ook geleverd in het zwart overigens.

 


Inmiddels is hier een aantal keer een monteur over de vloer geweest voor een ONT swap, maar telkens is er iemand gestuurd zonder Nokia ONT (dus ze stonden snel weer buiten). Is er een manier om dit wel goed geregeld te krijgen?

Odido bellen en expliciet vragen of zij de Nokia ont kunnen bestellen en opsturen

 


Hallo @hakangumus 

Zit je ook op het KPN glasvezelnetwerk? Het staat op het zwarte kastje op het glasvezelaansluitpunt.

KPN Glasvezel en op zwart kastje staat niets, geen NOKIA dus.!!

Ik vind wel erg stil vanuit ODIDO.

Stuur eens een foto van je glasvezelaansluiting, maak het wat breed en goed verlicht.

Het ONT kastje van Nokia is ook geleverd in het zwart overigens.

 

 


Inmiddels is hier een aantal keer een monteur over de vloer geweest voor een ONT swap, maar telkens is er iemand gestuurd zonder Nokia ONT (dus ze stonden snel weer buiten). Is er een manier om dit wel goed geregeld te krijgen?

Niet echt, ik en anderen zijn weken bezig geweest zonder resultaat. Totale incompetentie daar. In principe moet je bij odido zijn, die moeten een juiste werkorder naar guidion sturen. Tevens is Odido  ook verantwoordelijk voor het sturen van een ONT naar je, dat beweerde guidion tegenover mij althans. 


Na heel lang aandringen (ook bij de winkel waar ik me heb laten verleiden Odido te nemen) is vorige week eindelijk een monteur van Guideon aan de deur geweest.
Hij wist niet dat een Genexis ONT problemen gaf, hij heeft deze dan ook vervangen door een andere, weer Genexis (grrr) want "het zou best eens aan deze Genexis kunnen liggen".

Hij wist niets van deze stream en alle verdenkingen betreffende die Genexis.

Ik liet blijken er weinig vertrouwen in te hebben, daarom heeft hij ook de Zyxel T56 router vervangen.

Dit lijkt een klein beetje te hebben geholpen want bij streamen van TV (vanaf NPO Plus) heb ik nu zo'n 5 keer per uur een hapering terwijl dat voorheen 20 keer of meer was.
Maar werken met PC's en tablets (bedraad en Wifi) is in de avond nog steeds een drama. Websites geven time-out errors of reageren helemaal niet. Op weekdagen begint dat rond 21 of 22 uur, op vrijdag en weekends is dat al rond 19 uur.

Kortom: het is nog steeds volkomen prut. Hoe krijg ik dat eindelijk goed want dit duurt nu al ruim 2 maanden (vanaf begin abonnement).


 


Na heel lang aandringen (ook bij de winkel waar ik me heb laten verleiden Odido te nemen) is vorige week eindelijk een monteur van Guideon aan de deur geweest.
Hij wist niet dat een Genexis ONT problemen gaf, hij heeft deze dan ook vervangen door een andere, weer Genexis (grrr) want "het zou best eens aan deze Genexis kunnen liggen".

Hij wist niets van deze stream en alle verdenkingen betreffende die Genexis.

Ik liet blijken er weinig vertrouwen in te hebben, daarom heeft hij ook de Zyxel T56 router vervangen.

Dit lijkt een klein beetje te hebben geholpen want bij streamen van TV (vanaf NPO Plus) heb ik nu zo'n 5 keer per uur een hapering terwijl dat voorheen 20 keer of meer was.
Maar werken met PC's en tablets (bedraad en Wifi) is in de avond nog steeds een drama. Websites geven time-out errors of reageren helemaal niet. Op weekdagen begint dat rond 21 of 22 uur, op vrijdag en weekends is dat al rond 19 uur.

Kortom: het is nog steeds volkomen prut. Hoe krijg ik dat goed?


 

Odido een Nokia laten opsturen naar jou of naar de Guidion monteur en die dan laten installeren. Guidion zelf kan de Nokia ONT niet bestellen dus je moet aandringen dat Odido die opstuurt voordat de monteur afspraak wordt gemaakt.

 

Op computers/tablet/mobiel helpt voor sommige mensen in de tussentijd een VPN aan te zetten.


@hakangumus

Dat is een Genexis ONT.


@hakangumus

Dat is een Genexis ONT.

Bedankt. Dus, @Odido graag actie wat ik moet doen. 


@hakangumus

Dat is een Genexis ONT.

Bedankt. Dus, @Odido graag actie wat ik moet doen. 

Tot nu toe wat avonden zonder gelazer kunnen gamen🤡 (alsof dat bijzonder moet zijn)

@Shannique van Odido  heeft direct voor mij een Nokia ONT besteld en monteur ingepland.
Ik moet zeggen dat dit wel sinds juli heeft geduurd voordat er iemand aan de andere kant de juiste actie onderneemt.


Ook hier al maanden problemen in de avonduren, waardoor ik eigenlijk constant op 4G zit thuis. Dus hierbij de officiële melding, daar ik gisteren dit topic pas tegenkwam.

Wat ik ervaar komt overeen met alle beschrijvingen in dit topic: in de avonduren (tussen 18:00 en 23:00 vaak erg slecht internet. Er wordt geen verbinding met websites gemaakt waardoor mijn vriendin en ik onze hotspot maar aanzetten.

@Tommie van Odido @Cheyenne van Odido kan ik ook op de lijst voor een ONT swap en unlimited data-bundel? Of beter nog, een abo-wijziging naar Klik&Klaar ipv Glasvezel

 

 

Hallo @Tommie van Odido @Cheyenne van Odido @Shannique van Odido Zou ik terugkoppeling mogen op dit bericht. Zetten jullie mij op de lijst om z.s.m. een Nokia ont te ontvangen? En een unlimited bundel. Deze week al 2 voetbalwedstrijden op 5g moeten kijken, die bundel is nu op. Bedankt

Het is echt dramatisch met het internet hier in de avonduren. 

 


Graag wil ik terugkoppeling op dit bericht omdat ik te maken heb met precies hetzelfde probleem. Ik heb hierover ook een topic gestart. 

hier de link 

 


@hakangumus

Dat is een Genexis ONT.

Bedankt. Dus, @Odido graag actie wat ik moet doen. 

Tot nu toe wat avonden zonder gelazer kunnen gamen🤡 (alsof dat bijzonder moet zijn)

@Shannique van Odido  heeft direct voor mij een Nokia ONT besteld en monteur ingepland.
Ik moet zeggen dat dit wel sinds juli heeft geduurd voordat er iemand aan de andere kant de juiste actie onderneemt.

@Shannique van Odido enig reactie is wel welkom aub. Wat nu te doen?


Graag wil ik terugkoppeling op dit bericht omdat ik te maken heb met precies hetzelfde probleem. Ik heb hierover ook een topic gestart. 

hier de link 

 

Trage WiFi hoeft niet per definitie aan het glasvezel netwerk te liggen.

Er zijn teveel oorzaken die dat kunnen beinvloeden.

 

Renso


Graag wil ik terugkoppeling op dit bericht omdat ik te maken heb met precies hetzelfde probleem. Ik heb hierover ook een topic gestart. 

hier de link 

 

11-4-2024 16:45

Het probleem is weer begonnen...


Trage WiFi hoeft niet per definitie aan het glasvezel netwerk te liggen.

Er zijn teveel oorzaken die dat kunnen beinvloeden.

Even terzijde: ik zie een beetje de trend dat men ‘wifi’ associeert met ‘internetverbinding’ (hetzelfde verhaal met ‘ik stuur je een app’ = ‘ik stuur je een WhatsApp bericht’).


Trage WiFi hoeft niet per definitie aan het glasvezel netwerk te liggen.

Er zijn teveel oorzaken die dat kunnen beinvloeden.

Even terzijde: ik zie een beetje de trend dat men ‘wifi’ associeert met ‘internetverbinding’ (hetzelfde verhaal met ‘ik stuur je een app’ = ‘ik stuur je een WhatsApp bericht’).

Klopt helemaal. Ik merk het dagelijks. "Ik heb geen wifi" staat synoniem voor "internet werkt niet". Er zijn nog maar weinig, en zeker onder de jong volwassenen, die weten hoe het werkt of daar überhaupt interesse in hebben om het te weten met dood vermoeiende discussies tot gevolg om er achter te komen wat er nu echt speelt.


Trage WiFi hoeft niet per definitie aan het glasvezel netwerk te liggen.

Er zijn teveel oorzaken die dat kunnen beinvloeden.

Even terzijde: ik zie een beetje de trend dat men ‘wifi’ associeert met ‘internetverbinding’ (hetzelfde verhaal met ‘ik stuur je een app’ = ‘ik stuur je een WhatsApp bericht’).

Klopt helemaal. Ik merk het dagelijks. "Ik heb geen wifi" staat synoniem voor "internet werkt niet". Er zijn nog maar weinig, en zeker onder de jong volwassenen, die weten hoe het werkt of daar überhaupt interesse in hebben om het te weten met dood vermoeiende discussies tot gevolg om er achter te komen wat er nu echt speelt.

Wij hebben gewoon verbinding met de wifi. Het probleem is dat we er bijna niks mee kunnen. TV kijken is een drama omdat de kanalen nooit laden. Websites laden erg traag of meestal helemaal niet. Video games kunnen geen verbinding maken met de servers. Bij het uitvoeren van een speedtest moet je erg lang wachten voordat het begint met meten (ookla). enzovoort. Dit allemaal gebeurt elke dag rond 5 uur smiddags en gaat door tot 12 uur snachts. Na 12 uur doet het internet weer goed. 


<snip>

Gaat om ODF netwerk, niet WBA. 


Wij hebben ook problemen met instabiel internet. Problemen zijn de hele dag door maar lijken erger in de avonduren. Lijkt wel alsof we moeten wachten op verbinding voor elke aanvraag die we doen. Als de verbinding er eenmaal is dan is het wel de snelheid die belooft is. Ik heb regelmatig speedtest uitgevoerd. Deze worden of afgebroken omdat er geen verbinding gemaakt kan worden of zijn 400 mbps. Verbinding met wifi was op alle momenten goed (alle streepjes)

 


Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Het was gister wederom een ramzalig avond. 

 

Beste mensen welke actie hebben jullie nu genomen? Moet ik ze gewoon bellen, dat heb in het begin gedaan werd er niet blij van. 

 @Tommie van Odido @Cheyenne van Odido @Shannique van Odido

een structureel oplossing is toch het beste hier.


Bedankt voor deze Post. Ik had eindelijk eens de tijd om hier naar te kijken en ervaar ook hier dezelfde problemen. Zijn er mensen die met verwijzing naar deze topic een ONT vervanging hebben geregeld? Of andere ervaringen hebben? 

Hoe bepaal je of je op het WBA netwerk zit? Want volgens mij zou ik op het ODF netwerk moeten zitten zoals hier werd geadverteerd ten tijde dat de glasvezel werd aangelegd. Dit zou impliceren dat deze problemen dus niet beperkt zijn tot het WBA netwerk.

Ik heb geen zin in uren uitzoekwerk met contact naar een service center met de standaard vragen zoals hier boven allemaal al zijn behandeld. En dezelfde stappen allemaal al doorlopen en concludeer dat via VPN de verbinding wel gewoon goed is. Dus kom ik ook tot dezelfde conclusie. Is er gezamelijk hier al iets mee ondernomen?


Bedankt voor deze Post. Ik had eindelijk eens de tijd om hier naar te kijken en ervaar ook hier dezelfde problemen. Zijn er mensen die met verwijzing naar deze topic een ONT vervanging hebben geregeld? Of andere ervaringen hebben? 

Hoe bepaal je of je op het WBA netwerk zit? Want volgens mij zou ik op het ODF netwerk moeten zitten zoals hier werd geadverteerd ten tijde dat de glasvezel werd aangelegd. Dit zou impliceren dat deze problemen dus niet beperkt zijn tot het WBA netwerk.

Ik heb geen zin in uren uitzoekwerk met contact naar een service center met de standaard vragen zoals hier boven allemaal al zijn behandeld. En dezelfde stappen allemaal al doorlopen en concludeer dat via VPN de verbinding wel gewoon goed is. Dus kom ik ook tot dezelfde conclusie. Is er gezamelijk hier al iets mee ondernomen?

Bedankt voor deze Post. Ik had eindelijk eens de tijd om hier naar te kijken en ervaar ook hier dezelfde problemen. Zijn er mensen die met verwijzing naar deze topic een ONT vervanging hebben geregeld? Of andere ervaringen hebben? 

Hoe bepaal je of je op het WBA netwerk zit? Want volgens mij zou ik op het ODF netwerk moeten zitten zoals hier werd geadverteerd ten tijde dat de glasvezel werd aangelegd. Dit zou impliceren dat deze problemen dus niet beperkt zijn tot het WBA netwerk.

Ik heb geen zin in uren uitzoekwerk met contact naar een service center met de standaard vragen zoals hier boven allemaal al zijn behandeld. En dezelfde stappen allemaal al doorlopen en concludeer dat via VPN de verbinding wel gewoon goed is. Dus kom ik ook tot dezelfde conclusie. Is er gezamelijk hier al iets mee ondernomen?

VPN verbinding? hoe is dat te regelen?

 


Reageer