Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Mensen, ik heb het verlossende telefoontje ontvangen van Odido dat ik mijn lopende contact kosteloos mag opzeggen 🎉 Mijn eerdere 2 verzoeken waren niet geaccepteerd 😬 2 dagen eerder belde ik met het klantenservice, nadat Guidion monteur voor de 3de keer met een verkeerd apparaat kwam aanzetten. Ik heb deze keer het programma Kassa genoemd en vertelde dat die ene manager van Odido toezegt dat de klanten hun contact kosteloos mogen opzeggen. Het is ook belangrijk wie je de lijn hebt. Ene weet meer dan de andere. Deze medewerker zei dat mijn vorige verzoek niet volledig was ingediend/ ingevuld door de medewerker.

Ik heb per email de bevestiging ontvangen en gelijk een abonnement bij KPN aangevraagd🎉 Ik zit helaas nog 2 weken opgeschept met Odido. Hopelijk lukken de anderen ook om op te zeggen. 

Mooi om te lezen,
Ik ben vandaag overgegaan naar KPN en wat een verademing! Het is niet eens met elkaar te vergelijken. 


Vanavond weer helemaal mis. Heb om 2130 van kanaal op de tv gewisseld en zit nu om 2155 nog te wachten tot ik wat te zien krijg 😭


Mensen, ik heb het verlossende telefoontje ontvangen van Odido dat ik mijn lopende contact kosteloos mag opzeggen 🎉 Mijn eerdere 2 verzoeken waren niet geaccepteerd 😬 2 dagen eerder belde ik met het klantenservice, nadat Guidion monteur voor de 3de keer met een verkeerd apparaat kwam aanzetten. Ik heb deze keer het programma Kassa genoemd en vertelde dat die ene manager van Odido toezegt dat de klanten hun contact kosteloos mogen opzeggen. Het is ook belangrijk wie je de lijn hebt. Ene weet meer dan de andere. Deze medewerker zei dat mijn vorige verzoek niet volledig was ingediend/ ingevuld door de medewerker.

Ik heb per email de bevestiging ontvangen en gelijk een abonnement bij KPN aangevraagd🎉 Ik zit helaas nog 2 weken opgeschept met Odido. Hopelijk lukken de anderen ook om op te zeggen. 

Boel is hier ook weer traag. Op mijn “in gebreke stelling”  zou ik binnen 6 dagen reactie ontvangen van Odido maar heb ik niet gekregen kenmerk: 73796578.

 

Het klinkt alsof ik dit ook moet gaan proberen want het is elke avond weer huilen.


Ben na mijn laatste reactie van meer dan een maand geleden ook naar KPN overgestapt en weg zijn de problemen. Had ik echt veel eerder moeten doen. Was het gebruik van een VPN niet een tussen oplossing had ik dit ook wel veel eerder gedaan. Vanwege het bestaan van een work around en hoop op een eerlijke compensatie veels te lang blijven kleven.

 

Meer dan een maand geleden kwam na lang wachten eindelijk de monteur voor de ONT swap (leek toen de oplossing, lees nu dat bij sommige mensen die ONT swap hebben gehad ook weer langzaam is in avond). Echter de monteur had toen geen andere ONT bij zich, maar een modem. Volgens guidion stond stond dat wel zo in de ticket. Ben een maand bezig met guidion/odido bellen om een juiste werkorder in het systeem bellen. Guidion verwees steeds door naar odido, medewerker van Odido zegt dan dat ze nu een juiste werkorder in het systeem hebben gezet, Guidion zegt na een werkdag dat ze geen nieuwe werkorder binnen hebben gekregen. Cheyenne van dit forum heb ik ook via een dm om hulp gevraagd, volgens hem stond in de oorspronkelijke ticket duidelijk dat het om een ONT swap ging en niet om een modemswap, maar hij zou ook een nieuwe werkorder er in schieten. Zonder effect, dit geen bijna een maand zo door toen het wonder eindelijk geschiet was en een medewerker van Guidion eindelijk het een keer serieus oppakte door ook zelf met odido te bellen en er een avond mee bezig was. 

Nadat er een eindelijk een werkorder en een monteur afspraak was geregeld, werd ik helaas niet veel later opgebeld dat het niet doorgaat want de monteur heeft geen andere ONT's op voorraad. Ik moes zelf maar odido bellen om te regelen dat ze een ONT naar mij  opsturen. Ik kon guidion bellen als ik het materiaal binnen zou hebben. Dit met alle goede wil dan toch maar weer gedaan, ging makkelijke en ik zou een mail krijgen wanneer het verzonden wordt. Na enkele werkdagen geen bericht weer naar odido gebeld voor een update, want nog niks gehoord. Kreeg ik te horen daten de Nokia ONT's niet aan te slepen zijn en dat ik maar gewoon geduld moet hebben en wachten totdat ze bericht sturen. Dat was eindelijk de druppel die een hele grote emmer liet overstromen. Direct bij KPN  een abbo afgesloten met ASAP overstap. Waarschijnlijk alle kansen op compensatie vanwege 6-9 maanden kut internet verstreken, maar gemoedsrust en dit hoofdstuk afsluiten is ook wat waard. 

Ik heb nog nooit zulke incompetentie bij zo'n groot bedrijf gezien. In het verhaal van Izmirlifi herken ik dan ook dat er 0.0 communicatie is tussen guidion en odido. Het is odido die zijn onderaannemer goed moet aansturen niet de klant zelf die als doorgeefluik moet fungeren. Dan hebben we het nog niet eens over het feit van hoe lang de problemen er al zijn, hoe recent ze het pas serieus nemen, hoe ze te kort schieten bij het informeren en schadeloos stellen van hun klanten. 

Fun fact; na de bevestiging van mijn opzegging ben ik nog herhaaldelijk door guidion gebeld/gemailed/geSMS’ed dat ze een nieuwe modem willen instaleren, omdat ik als trouwe/goede klant het beste en het nieuwste verdiend. Telefonisch meerdere malen aangegeven dat ik gillend bij hun weg ga, maar de afgelopen twee weken wachtend op het KNP abonnement nog tientallen reminders ontvangen……… wat een vertoning.

Ik heb even therapeutisch mijn gal gespuwd, ben blij dat ik weg ben bij ze en kan iedereen alleen maar hetzelfde aanraden. 

 


Ben na mijn laatste reactie van meer dan een maand geleden ook naar KPN overgestapt en weg zijn de problemen. Had ik echt veel eerder moeten doen. Was het gebruik van een VPN niet een tussen oplossing had ik dit ook wel veel eerder gedaan. Vanwege het bestaan van een work around en hoop op een eerlijke compensatie veels te lang blijven kleven.

 

Meer dan een maand geleden kwam na lang wachten eindelijk de monteur voor de ONT swap (leek toen de oplossing, lees nu dat bij sommige mensen die ONT swap hebben gehad ook weer langzaam is in avond). Echter de monteur had toen geen andere ONT bij zich, maar een modem. Volgens guidion stond stond dat wel zo in de ticket. Ben een maand bezig met guidion/odido bellen om een juiste werkorder in het systeem bellen. Guidion verwees steeds door naar odido, medewerker van Odido zegt dan dat ze nu een juiste werkorder in het systeem hebben gezet, Guidion zegt na een werkdag dat ze geen nieuwe werkorder binnen hebben gekregen. Cheyenne van dit forum heb ik ook via een dm om hulp gevraagd, volgens hem stond in de oorspronkelijke ticket duidelijk dat het om een ONT swap ging en niet om een modemswap, maar hij zou ook een nieuwe werkorder er in schieten. Zonder effect, dit geen bijna een maand zo door toen het wonder eindelijk geschiet was en een medewerker van Guidion eindelijk het een keer serieus oppakte door ook zelf met odido te bellen en er een avond mee bezig was. 

Nadat er een eindelijk een werkorder en een monteur afspraak was geregeld, werd ik helaas niet veel later opgebeld dat het niet doorgaat want de monteur heeft geen andere ONT's op voorraad. Ik moes zelf maar odido bellen om te regelen dat ze een ONT naar mij  opsturen. Ik kon guidion bellen als ik het materiaal binnen zou hebben. Dit met alle goede wil dan toch maar weer gedaan, ging makkelijke en ik zou een mail krijgen wanneer het verzonden wordt. Na enkele werkdagen geen bericht weer naar odido gebeld voor een update, want nog niks gehoord. Kreeg ik te horen daten de Nokia ONT's niet aan te slepen zijn en dat ik maar gewoon geduld moet hebben en wachten totdat ze bericht sturen. Dat was eindelijk de druppel die een hele grote emmer liet overstromen. Direct bij KPN  een abbo afgesloten met ASAP overstap. Waarschijnlijk alle kansen op compensatie vanwege 6-9 maanden kut internet verstreken, maar gemoedsrust en dit hoofdstuk afsluiten is ook wat waard. 

Ik heb nog nooit zulke incompetentie bij zo'n groot bedrijf gezien. In het verhaal van Izmirlifi herken ik dan ook dat er 0.0 communicatie is tussen guidion en odido. Het is odido die zijn onderaannemer goed moet aansturen niet de klant zelf die als doorgeefluik moet fungeren. Dan hebben we het nog niet eens over het feit van hoe lang de problemen er al zijn, hoe recent ze het pas serieus nemen, hoe ze te kort schieten bij het informeren en schadeloos stellen van hun klanten. 

Fun fact; na de bevestiging van mijn opzegging ben ik nog herhaaldelijk door guidion gebeld/gemailed/geSMS’ed dat ze een nieuwe modem willen instaleren, omdat ik als trouwe/goede klant het beste en het nieuwste verdiend. Telefonisch meerdere malen aangegeven dat ik gillend bij hun weg ga, maar de afgelopen twee weken wachtend op het KNP abonnement nog tientallen reminders ontvangen……… wat een vertoning.

Ik heb even therapeutisch mijn gal gespuwd, ben blij dat ik weg ben bij ze en kan iedereen alleen maar hetzelfde aanraden. 

 

Bijma exact hetzelfde meegemaakt. Vooral herkenbaar de totale miscommunicatie tussen odido en guidion. Per 1 november.stap ik ook over naar kpn. En ook na het opzeggen van odido werd er weer een guidion afspraak ingepland... eerlijk gezegd verwacht ik nog steeds een compensatie, puur uit principe. 


Vandaag zelfde probleem voor mij. 2x afspraak met Guidion verplaatst nadat Odido klantenservice afspraak had gemaakt om de ONT te laten vervangen door een Nokia. Guidion monteur vandaag langsgekomen en hij was ook surprised dat er een Nokia wisseling moest komen. Hij zei dat ondanks dit in het ticket staat, de monteurs/Guidion geen Nokia ONT kunnen regelen en dat Odido dit zelf had moeten doen van te voren, zodat hij die vervolgens kan installeren. Vriendelijke monteur niet al te min.

 

Volgende stap is dus nu voor mij om te wachten tot maandag om dan te hopen dat Odido de Nokia ONT kan opsturen naar mij thuis en vervolgens die te installeren en hopen dat het helpt… Anders ga ik ook maar over naar een KPN contract, want 4+ maanden alleen een VPN kunnen gebruiken is wel genoeg geweest.


Mensen, ik heb het verlossende telefoontje ontvangen van Odido dat ik mijn lopende contact kosteloos mag opzeggen 🎉 Mijn eerdere 2 verzoeken waren niet geaccepteerd 😬 2 dagen eerder belde ik met het klantenservice, nadat Guidion monteur voor de 3de keer met een verkeerd apparaat kwam aanzetten. Ik heb deze keer het programma Kassa genoemd en vertelde dat die ene manager van Odido toezegt dat de klanten hun contact kosteloos mogen opzeggen. Het is ook belangrijk wie je de lijn hebt. Ene weet meer dan de andere. Deze medewerker zei dat mijn vorige verzoek niet volledig was ingediend/ ingevuld door de medewerker.

Ik heb per email de bevestiging ontvangen en gelijk een abonnement bij KPN aangevraagd🎉 Ik zit helaas nog 2 weken opgeschept met Odido. Hopelijk lukken de anderen ook om op te zeggen. 

Boel is hier ook weer traag. Op mijn “in gebreke stelling”  zou ik binnen 6 dagen reactie ontvangen van Odido maar heb ik niet gekregen kenmerk: 73796578.

 

Het klinkt alsof ik dit ook moet gaan proberen want het is elke avond weer huilen.

Stel in de brief ook een termijn van bijvoorbeeld 2 weken

Renso


Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Ik zie heleboel technische termen voorbij komen, maar heb geen idee wat nu.

Helaas hier ook eentje met zelfde probleem. ongeveer een maand over naar glasvezel Odido. Telefonisch 1x contact gehad maar, helaas te weinig kennis aan de andere kant. 

Bij mij is de speedtest wel goed, via wifi, maar zelfs odido.nl is dan nog niet te bereiken. 

Ander probleem is wifi versterkers die maar niet willen connecten als er een muur tussen zit.

Graag reactie!!!!


*zucht*

  • 23 oktober: ONT swap door KPN, metingen gedaan, demping goed. Direct na ONT wisse (Genexis) werkte de verbinding goed, maar in de avond weer geen verbinding.
  • 24 oktober in de middag een klachtbrief ingestuurd via de web contact formulier. Tot heden, 6 kalenderdagen later, nog geen reactie.
  • 24 oktober in de namiddag: email ontvangen om afspraak te maken met de Guidion monteur. Als opdracht was geschreven (door Odido?): infrastructuur hersteld door netbeheer, maar wij (Odido) kan niet zien dat klant online is. Metingen uitvoeren evt. modemswap.
  • 25 oktober: Guidion monteurbezoek, meneer vroeg wat de probleem is, ik zei dat ik ‘s avonds belaberde tot geen verbinding heb, maar overdags geen probleem. Onduidelijk opdracht, vondt beste heer, en ik ook. Hij heeft de ONT uitgelezen via monteursapp, alle meetingen zijn prima. Hij schreef verder in de werkbon: “Klant klacht wel dat in de avond internet wegvalt, dat moet op andere manier uitgelezen worden want op dit moment kan ik niks raars ontdekken.” (wat ook klopt).

Ondertussen ervaar ik nogsteeds:

  1. bijna structureel wegvallende verbinding in de avonduren; doordeweeks en weekends.
  2. Oorverdovende stilte vanuit Odido

Beste @Tommie van Odido, vriendelijk verzoek om mijn issue escaleren. Ik had tot op heden 3 verschillende mensen gehad, 2 van Guidion en 1 van KPN, die metingen hebben gedaan. Wat nu? 

Ik weet niet tot hoever je kan zien of doen, maar als het beyond your reach, je mag me ‘de schuld’ geven om de escalatie van mijn issue; zoiets van “op verzoek van de klant”. Ter referentie: Kenmerk: 73901579/2024-10-24 13:54:37.


*zucht*

  • 23 oktober: ONT swap door KPN, metingen gedaan, demping goed. Direct na ONT wisse (Genexis) werkte de verbinding goed, maar in de avond weer geen verbinding.
  • 24 oktober in de middag een klachtbrief ingestuurd via de web contact formulier. Tot heden, 6 kalenderdagen later, nog geen reactie.
  • 24 oktober in de namiddag: email ontvangen om afspraak te maken met de Guidion monteur. Als opdracht was geschreven (door Odido?): infrastructuur hersteld door netbeheer, maar wij (Odido) kan niet zien dat klant online is. Metingen uitvoeren evt. modemswap.
  • 25 oktober: Guidion monteurbezoek, meneer vroeg wat de probleem is, ik zei dat ik ‘s avonds belaberde tot geen verbinding heb, maar overdags geen probleem. Onduidelijk opdracht, vondt beste heer, en ik ook. Hij heeft de ONT uitgelezen via monteursapp, alle meetingen zijn prima. Hij schreef verder in de werkbon: “Klant klacht wel dat in de avond internet wegvalt, dat moet op andere manier uitgelezen worden want op dit moment kan ik niks raars ontdekken.” (wat ook klopt).

Ondertussen ervaar ik nogsteeds:

  1. bijna structureel wegvallende verbinding in de avonduren; doordeweeks en weekends.
  2. Oorverdovende stilte vanuit Odido

Beste @Tommie van Odido, vriendelijk verzoek om mijn issue escaleren. Ik had tot op heden 3 verschillende mensen gehad, 2 van Guidion en 1 van KPN, die metingen hebben gedaan. Wat nu? 

Ik weet niet tot hoever je kan zien of doen, maar als het beyond your reach, je mag me ‘de schuld’ geven om de escalatie van mijn issue; zoiets van “op verzoek van de klant”. Ter referentie: Kenmerk: 73901579/2024-10-24 13:54:37.

 

Je bent dus niet naar een Nokia ONT overgestapt?

 

Het laatste wat ik te horen kreeg was dat je contact moet opnemen met Odido zodat die een Nokia ONT opsturen en vervolgens kan Guidion die installeren als je hem al thuis hebt.


Je bent dus niet naar een Nokia ONT overgestapt?

 

Het laatste wat ik te horen kreeg was dat je contact moet opnemen met Odido zodat die een Nokia ONT opsturen en vervolgens kan Guidion die installeren als je hem al thuis hebt.

Nee, ik heb ook tegen de KPN meneer het verhaal aangekaart, maar hij antwoordde dat het kan zijn dat de destijds-huidige-kastje (dus de oude ONT) de oudere versie was, waar er zou problemen zitten op de RJ-45 plug. Hij heeft ook geen Nokia kastje bij zich, dus ja, ik moet maar blij zijn met de vervangende Genexis. (It’s better than nothing).

@Tommie van Odido, care to comment? Zou je me een Nokia kastje kunnen toesturen voor testen?

Wat ook ik heel vreemd / interessant vind, dat voor de ONT swap, ik heb veel kuiltjes in de verbinding gehad, maar gelijk na de swap zijn de kuiltjes (snelheidsvermindering.. minder dan +/- 1Gbps) weg --oke, voor een dagje, daarna zijn de kuiltjes weer terug. Ja, ik weet dat speedtest is een moment opname en er zijn nog heeeuuuul veeeuull factoren die de meting kan beinvloeden, maar dit is toch iets…

Voor de ONT swap en diensten-uitval
Na ONT swap

 


Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Ik zie heleboel technische termen voorbij komen, maar heb geen idee wat nu.

Helaas hier ook eentje met zelfde probleem. ongeveer een maand over naar glasvezel Odido. Telefonisch 1x contact gehad maar, helaas te weinig kennis aan de andere kant. 

Bij mij is de speedtest wel goed, via wifi, maar zelfs odido.nl is dan nog niet te bereiken. 

Ander probleem is wifi versterkers die maar niet willen connecten als er een muur tussen zit.

Graag reactie!!!!

Het vreemde is dat bij het instorten van de data overdracht de Oakla speedtest normale waardes geeft..???


Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren.

 

Enige tijd is echt een understatement.

Tijd voor een extra uitzending van Kassa / Radar

 

Renso


Tijd om via de media er weer eens aandacht aan te besteden.

Ik heb inmiddels contact gehad met de redactie van Radar en die gingen het verloop van de klachten bekijken en of dat aanleiding is om het item weer op te pakken.

 

Renso


Hi @chefneliz en de rest. Ik kan wat meer delen. Het komt erop neer dat we iedere melding nog individueel dienen op te pakken. We zijn meerdere situaties tegen het lijf gelopen waarin ook apparatuur/netwerk anders is. Er staat bij verschillende klanten nu andere apparatuur te draaien als monitoring. Zo brengen we het issue beter in kaart. We dienen dit door te zetten naar de technische dienst in een speciale bak met onderstaande informatie:

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Deze informatie kan in dit topic door degene worden aangeleverd die voor het eerst melding doen van deze situatie. Ik zie dat sommige van jullie al actief zijn in andere topics. Wij zetten dit dan door naar een speciale bak, alleen als alle informatie compleet is. Deze worden ook gelijk toegevoegd aan het lopende onderzoek.

@chefneliz Voor jou heb ik nog antwoorden op je vragen, hier komen ze!

Vraag 1: Monteur & bewustwording

De afspraak met Guidion moet er zeker komen. Deze sluit eerst de klantlocatie uit, dit is ook wat de netwerkbeheerder van ons vraagt. De klantenservice is nu volledig op de hoogte. Er is een item aangemaakt met meer en duidelijkere informatie. Zo is iedereen op de hoogte en weten ze wat er uitgevraagd dient te worden. Er kan nu geen onduidelijkheid meer ontstaan wanneer klanten inbellen. Bij jou zal de Guidion monteur ook de ONT vervangen. Ik ben benieuwd naar de uitkomst van dit bezoek. Je hoort hier snel meer over.

Vraag 2: Status onderzoek technische dienst / netwerkleverancier

Een melding in het topic is er inmiddels. Het kan wel zijn dat ik hem ietwat moet aanpassen, omdat het nog steeds belangrijk is dat wij losse cases aanmaken per klant die een melding maakt. De netwerkbeheerder vraagt ons ook eerst de klantlocatie uit te sluiten. Deze situaties zullen (voor nu) individueel worden verwerkt. Er is geen ETA.

Vraag 3: Contract ontbinding

Mits ons de kans is gegeven dit op te lossen, zoals inderdaad het onderzoek, monteur bezoek/netwerkbeheerder bezoek en uitkomst daarvan, is dit in overleg mogelijk.

Vraag 4: 5G Voucher

Ja, dat kan. Als je dit wilt en je hebt een mobiel abonnement bij ons of Ben, stuur mij dan een privébericht!

Vraag 5: DSL

Dit is niet mogelijk. Wanneer er glasvezel beschikbaar is, kunnen wij geen DSL abonnement meer aanbieden of je terugzetten. Anders had ik je dit graag aangeboden! Duurt het echt lang, kunnen wij eventueel naar een alternatief kijken. Dit gaat echter allemaal in individueel overleg ná uitkomst van het onderzoek / monteur bezoek per klant.

Vraag 6: Credit verzoek

Absoluut. Dit kunnen wij echter alleen regelen wanneer het is opgelost. Zo hebben wij inzicht in hoelang het heeft gespeeld en berekenen wij een vergoeding. Achteraf kijken we hier dus naar!


Ik hoop dat er zo wat duidelijkheid is. Bottom line: omdat hetzelfde probleem er bij zoveel klanten anders uitziet, schieten wij dit voor nu nog individueel aan. De juiste informatie moet dan aangeleverd worden. @chefneliz Voor jou is dit nu niet nodig gezien je eerdere contact, er zal een monteur worden gestuurd met een nieuwe ONT.

Ik heb sinds het odido is geworden alleen maar problemen, zowel mobiel als thuis is het dramatisch. Telefonisch komt er sowieso geen oplossing. We zijn nu een jaar verder en het blijft bagger.  Nu ook alweer dag 4 zonder tv en internet. 

Mobiel internet is helemaal dramatisch.  Ik mag blij zijn als ik 2mb upload en download haal op mijn mobiel, als ik al online ben. T-mobile was perfect. Sinds de overstap naar Odido betaal ik al een jaar voor troep.

Wel heel lief dat ik dan te compensatie een voucher kan krijgen met onbeperkt internet voor een week. 

Ten eerste heb ik al onbeperkt internet en ten tweede wat heb ik aan onbeperkt internet als het niet eens werkt?! 

Een oplossing komt er sowieso niet, alleen maar excuses anders hadden ze het in een jaar wel een keer goedgemaakt met daden ipv smoesjes. 

Ik raad iedereen af om ook maar iets bij deze provider af te sluiten! Slechtste die ik ooit heb meegemaakt. 

Wil wel vermelden dat de medewerkers altijd erg vriendelijk zijn. Zij kunnen er ook niets aan doen dat ze voor zo een waardeloze provider werken. 


Ook hier al maanden problemen in de avonduren, waardoor ik eigenlijk constant op 4G zit thuis. Dus hierbij de officiële melding, daar ik gisteren dit topic pas tegenkwam.

Wat ik ervaar komt overeen met alle beschrijvingen in dit topic: in de avonduren (tussen 18:00 en 23:00 vaak erg slecht internet. Er wordt geen verbinding met websites gemaakt waardoor mijn vriendin en ik onze hotspot maar aanzetten.

@Tommie van Odido @Cheyenne van Odido kan ik ook op de lijst voor een ONT swap en unlimited data-bundel? Of beter nog, een abo-wijziging naar Klik&Klaar ipv Glasvezel

 

 

 


Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Ik zie heleboel technische termen voorbij komen, maar heb geen idee wat nu.

Helaas hier ook eentje met zelfde probleem. ongeveer een maand over naar glasvezel Odido. Telefonisch 1x contact gehad maar, helaas te weinig kennis aan de andere kant. 

Bij mij is de speedtest wel goed, via wifi, maar zelfs odido.nl is dan nog niet te bereiken. 

Ander probleem is wifi versterkers die maar niet willen connecten als er een muur tussen zit.

Graag reactie!!!!

Het vreemde is dat bij het instorten van de data overdracht de Oakla speedtest normale waardes geeft..???

@Cheyenne van Odido @Jason van Odido @iedereen Wat moet ik nu doen? 

 


Ik zie heleboel technische termen voorbij komen, maar heb geen idee wat nu.

Helaas hier ook eentje met zelfde probleem. ongeveer een maand over naar glasvezel Odido. Telefonisch 1x contact gehad maar, helaas te weinig kennis aan de andere kant. 

Bij mij is de speedtest wel goed, via wifi, maar zelfs odido.nl is dan nog niet te bereiken. 

Ander probleem is wifi versterkers die maar niet willen connecten als er een muur tussen zit.

Graag reactie!!!!

Het vreemde is dat bij het instorten van de data overdracht de Oakla speedtest normale waardes geeft..???

 

Dat heb ik toen ook doorgegeven...de Oakla test die ik onder windows heb draaien gaven de volle snelheid aan en de pings waren normaal.

Zorg wel dat je drivers van je pc up to date zijn want dat kan ook uitmaken.

Een update van Windows kan ook roet in het eten gooien.

Allemaal zaken om rekening mee te houden.

 

Renso

 


Ook ik mag me helaas al enige tijd bij dit groepje aanmelden. 

Juni: Traag internet in de avonduren (zou na weken van heen en weer communicatie “opgelost” zijn.

September t/m nu: Heel wisselvallig en traag internet gedurende de hele dag (zowel wi-fi als bekabeld). Upload snelheid is soms maar een paar KB en mijn Jitter schiets soms in de 2000. In de avond heb ik bijna geen Internet meer - zo zit ‘s avonds met vrienden gamen of een serie kijken er al een tijdje niet meer in. 

Afgelopen week is een monteur langs geweest, die heeft een modempje vervangen en dat was het. Internet en vooral wi-fi is sindsdien nog trager. Wat een droevigheid.


Hier is inmiddels een ONT swap geweest naar Nokia dankzij een behulpzame klantenmedewerker @Shannique van Odido die wel begreep wat er aan de hand was.
Monteur kreeg een Nokia ONT opgestuurd en kwam die na ontvangst bij ons plaatsen.

Tot nu toe twee avonden kunnen gamen zonder issues, maar ik houd het in de gaten!


Hier is inmiddels een ONT swap geweest naar Nokia dankzij een behulpzame klantenmedewerker @Shannique van Odido die wel begreep wat er aan de hand was.
Monteur kreeg een Nokia ONT opgestuurd en kwam die na ontvangst bij ons plaatsen.

Tot nu toe twee avonden kunnen gamen zonder issues, maar ik houd het in de gaten!

Beste @Shannique van Odido, zou je me kunnen helpen met een Nokia ONT, please please please? Ik wil het best zelf vervangen / plaatsen / testen om de boel wat te versnellen.


Ik lees nu overal nokia ONT, hoe zie welke ik heb? Echt een ramp aan het worden met studerende kinderen. @Cheyenne van Odido 


Hallo @hakangumus 

Zit je ook op het KPN glasvezelnetwerk? Het staat op het zwarte kastje op het glasvezelaansluitpunt.


Hallo @hakangumus 

Zit je ook op het KPN glasvezelnetwerk? Het staat op het zwarte kastje op het glasvezelaansluitpunt.

KPN Glasvezel en op zwart kastje staat niets, geen NOKIA dus.!!

Ik vind wel erg stil vanuit ODIDO.


Hallo @hakangumus 

Zit je ook op het KPN glasvezelnetwerk? Het staat op het zwarte kastje op het glasvezelaansluitpunt.

KPN Glasvezel en op zwart kastje staat niets, geen NOKIA dus.!!

Ik vind wel erg stil vanuit ODIDO.

Je kan in de tussentijd een VPN proberen, anders zorgen dat je een Nokia ONT opgestuurd krijgt of dat de Nokia ONT naar de monteur wordt opgestuurd door Odido, daarna laten installeren door Guidion (of zelf) en hopelijk gaat het dan beter!


Reageer