Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Al 3 maanden bezig omdat mijn glasvezel internet heel slecht werkt. Eerst van afstand wat aangepast, werd nog slechter. Daarna de modem swap vervangen, daarna een extra versterker in de woonkamer geplaatst. Er zaten natuurlijk elke keer 2 weken tussen. 1.5 maand later heb ik te horen gekregen dat ze het probleem hebben gevonden. ONT kastje was het probleem en die zou vervangen worden. Sinds 1.5 maand hang ik elke week aan de telefoon om het voor elkaar te krijgen. Eerst was de monteur ziek, kan gebeuren. In de zelfde week gelijk weer een afspraak gekregen. Voordat de monteur kwam is de afspraak geannuleerd omdat de monteur geen juiste kastje bij hem had en ik moest op een nieuwe afspraak wachten. 1 week later belde ik weer zelf. Ticket was afgesloten door Guidion, er moest weer er een aangemaakt worden. Weer  ging 1 week er over heen en ik werd gebeld voor een afspraak over 1 week. Weer viel de monteur uit door de ziekte. Gelijk de volgende dag kwam een monteur aan de deur met een modem swap ipv een ONT. Omdat ik begon te huilen belde hij met collega monteurs, niemand had het kastje. Hij ging direct met Guidion regelen dat ik het kastje zo snel mogelijk thuis zou ontvangen. Omdat ik  het niet vertrouwde belden we samen met Odido. Ticket was inderdaad aangemaakt en ik zou het kastje ontvangen(8-10).  11-10 belde ik weer met Odido, het kastje was naar mij opgestuurd, zou nu bij warehouse zijn en binnen een paar dagen bij mij. Vdg weer gebeld en guess wat, ticket is weer afgesloten omdat Guidion geen kastjes meer heeft en het was helemaal niet de bedoeling dat ik het kastje zou ontvangen. Niet bekend wanneer de kastjes zullen komen. Ik moet weer wachten. Vorige week werd mij gezegd dat ik op de prioriteitenlijst sta omdat ik al zo lang wacht (bullshit, waarschijnlijk bestaat dit niet). Ik word al 3 maanden van kastje naar muur gestuurd. Mijn verzoek om mijn abo op te zeggen wordt niet geaccepteerd. Ik werk thuis maar afgelopen 3 maanden was een hel met slecht werkend internet. Nog erger, mijn 2 dochters kunnen niet aan hun huiswerk/schoolopdrachten werken en zitten te huilen omdat ze bijna niks kunnen. Tv/Netflix kijken onmogelijk. Odido heeft het recht niet om mij dit te doen! Ik lijd al 3 maanden hieronder en hulp en oplossing komt maar niet. Wat moet ik doen? Ik ben echt radeloos. Niemand helpt mij. Ik kan niet meer normaal bellen met Odido want ik begin elke keer weer te huilen omdat ik het niet meer weet. Ik wil graag een voucher voir 5G ontvangen, zo snel mogelijk ook. 


Al 3 maanden bezig omdat mijn glasvezel internet heel slecht werkt. Eerst van afstand wat aangepast, werd nog slechter. Daarna de modem swap vervangen, daarna een extra versterker in de woonkamer geplaatst. Er zaten natuurlijk elke keer 2 weken tussen. 1.5 maand later heb ik te horen gekregen dat ze het probleem hebben gevonden. ONT kastje was het probleem en die zou vervangen worden. Sinds 1.5 maand hang ik elke week aan de telefoon om het voor elkaar te krijgen. Eerst was de monteur ziek, kan gebeuren. In de zelfde week gelijk weer een afspraak gekregen. Voordat de monteur kwam is de afspraak geannuleerd omdat de monteur geen juiste kastje bij hem had en ik moest op een nieuwe afspraak wachten. 1 week later belde ik weer zelf. Ticket was afgesloten door Guidion, er moest weer er een aangemaakt worden. Weer  ging 1 week er over heen en ik werd gebeld voor een afspraak over 1 week. Weer viel de monteur uit door de ziekte. Gelijk de volgende dag kwam een monteur aan de deur met een modem swap ipv een ONT. Omdat ik begon te huilen belde hij met collega monteurs, niemand had het kastje. Hij ging direct met Guidion regelen dat ik het kastje zo snel mogelijk thuis zou ontvangen. Omdat ik  het niet vertrouwde belden we samen met Odido. Ticket was inderdaad aangemaakt en ik zou het kastje ontvangen(8-10).  11-10 belde ik weer met Odido, het kastje was naar mij opgestuurd, zou nu bij warehouse zijn en binnen een paar dagen bij mij. Vdg weer gebeld en guess wat, ticket is weer afgesloten omdat Guidion geen kastjes meer heeft en het was helemaal niet de bedoeling dat ik het kastje zou ontvangen. Niet bekend wanneer de kastjes zullen komen. Ik moet weer wachten. Vorige week werd mij gezegd dat ik op de prioriteitenlijst sta omdat ik al zo lang wacht (bullshit, waarschijnlijk bestaat dit niet). Ik word al 3 maanden van kastje naar muur gestuurd. Mijn verzoek om mijn abo op te zeggen wordt niet geaccepteerd. Ik werk thuis maar afgelopen 3 maanden was een hel met slecht werkend internet. Nog erger, mijn 2 dochters kunnen niet aan hun huiswerk/schoolopdrachten werken en zitten te huilen omdat ze bijna niks kunnen. Tv/Netflix kijken onmogelijk. Odido heeft het recht niet om mij dit te doen! Ik lijd al 3 maanden hieronder en hulp en oplossing komt maar niet. Wat moet ik doen? Ik ben echt radeloos. Niemand helpt mij. Ik kan niet meer normaal bellen met Odido want ik begin elke keer weer te huilen omdat ik het niet meer weet. Ik wil graag een voucher voir 5G ontvangen, zo snel mogelijk ook. 

Ik zou eisen dat ze een klik&klaar 5g modem leveren. En niet alleen voor jou, maar voor iedereen die op het KPN WBA netwerk zit. En dit net zo lang totdat ze een definitieve oplossing hebben.


Al 3 maanden bezig omdat mijn glasvezel internet heel slecht werkt. Eerst van afstand wat aangepast, werd nog slechter. Daarna de modem swap vervangen, daarna een extra versterker in de woonkamer geplaatst. Er zaten natuurlijk elke keer 2 weken tussen. 1.5 maand later heb ik te horen gekregen dat ze het probleem hebben gevonden. ONT kastje was het probleem en die zou vervangen worden. Sinds 1.5 maand hang ik elke week aan de telefoon om het voor elkaar te krijgen. Eerst was de monteur ziek, kan gebeuren. In de zelfde week gelijk weer een afspraak gekregen. Voordat de monteur kwam is de afspraak geannuleerd omdat de monteur geen juiste kastje bij hem had en ik moest op een nieuwe afspraak wachten. 1 week later belde ik weer zelf. Ticket was afgesloten door Guidion, er moest weer er een aangemaakt worden. Weer  ging 1 week er over heen en ik werd gebeld voor een afspraak over 1 week. Weer viel de monteur uit door de ziekte. Gelijk de volgende dag kwam een monteur aan de deur met een modem swap ipv een ONT. Omdat ik begon te huilen belde hij met collega monteurs, niemand had het kastje. Hij ging direct met Guidion regelen dat ik het kastje zo snel mogelijk thuis zou ontvangen. Omdat ik  het niet vertrouwde belden we samen met Odido. Ticket was inderdaad aangemaakt en ik zou het kastje ontvangen(8-10).  11-10 belde ik weer met Odido, het kastje was naar mij opgestuurd, zou nu bij warehouse zijn en binnen een paar dagen bij mij. Vdg weer gebeld en guess wat, ticket is weer afgesloten omdat Guidion geen kastjes meer heeft en het was helemaal niet de bedoeling dat ik het kastje zou ontvangen. Niet bekend wanneer de kastjes zullen komen. Ik moet weer wachten. Vorige week werd mij gezegd dat ik op de prioriteitenlijst sta omdat ik al zo lang wacht (bullshit, waarschijnlijk bestaat dit niet). Ik word al 3 maanden van kastje naar muur gestuurd. Mijn verzoek om mijn abo op te zeggen wordt niet geaccepteerd. Ik werk thuis maar afgelopen 3 maanden was een hel met slecht werkend internet. Nog erger, mijn 2 dochters kunnen niet aan hun huiswerk/schoolopdrachten werken en zitten te huilen omdat ze bijna niks kunnen. Tv/Netflix kijken onmogelijk. Odido heeft het recht niet om mij dit te doen! Ik lijd al 3 maanden hieronder en hulp en oplossing komt maar niet. Wat moet ik doen? Ik ben echt radeloos. Niemand helpt mij. Ik kan niet meer normaal bellen met Odido want ik begin elke keer weer te huilen omdat ik het niet meer weet. Ik wil graag een voucher voir 5G ontvangen, zo snel mogelijk ook. 

Ik zou eisen dat ze een klik&klaar 5g modem leveren. En niet alleen voor jou, maar voor iedereen die op het KPN WBA netwerk zit. En dit net zo lang totdat ze een definitieve oplossing hebben.

Hoi, bedankt voor je reactie. Hoe kan ik dat doen? Hier heb ik iets opgeschreven maar moet ik het ergens aanvragen? 


Al 3 maanden bezig omdat mijn glasvezel internet heel slecht werkt. Eerst van afstand wat aangepast, werd nog slechter. Daarna de modem swap vervangen, daarna een extra versterker in de woonkamer geplaatst. Er zaten natuurlijk elke keer 2 weken tussen. 1.5 maand later heb ik te horen gekregen dat ze het probleem hebben gevonden. ONT kastje was het probleem en die zou vervangen worden. Sinds 1.5 maand hang ik elke week aan de telefoon om het voor elkaar te krijgen. Eerst was de monteur ziek, kan gebeuren. In de zelfde week gelijk weer een afspraak gekregen. Voordat de monteur kwam is de afspraak geannuleerd omdat de monteur geen juiste kastje bij hem had en ik moest op een nieuwe afspraak wachten. 1 week later belde ik weer zelf. Ticket was afgesloten door Guidion, er moest weer er een aangemaakt worden. Weer  ging 1 week er over heen en ik werd gebeld voor een afspraak over 1 week. Weer viel de monteur uit door de ziekte. Gelijk de volgende dag kwam een monteur aan de deur met een modem swap ipv een ONT. Omdat ik begon te huilen belde hij met collega monteurs, niemand had het kastje. Hij ging direct met Guidion regelen dat ik het kastje zo snel mogelijk thuis zou ontvangen. Omdat ik  het niet vertrouwde belden we samen met Odido. Ticket was inderdaad aangemaakt en ik zou het kastje ontvangen(8-10).  11-10 belde ik weer met Odido, het kastje was naar mij opgestuurd, zou nu bij warehouse zijn en binnen een paar dagen bij mij. Vdg weer gebeld en guess wat, ticket is weer afgesloten omdat Guidion geen kastjes meer heeft en het was helemaal niet de bedoeling dat ik het kastje zou ontvangen. Niet bekend wanneer de kastjes zullen komen. Ik moet weer wachten. Vorige week werd mij gezegd dat ik op de prioriteitenlijst sta omdat ik al zo lang wacht (bullshit, waarschijnlijk bestaat dit niet). Ik word al 3 maanden van kastje naar muur gestuurd. Mijn verzoek om mijn abo op te zeggen wordt niet geaccepteerd. Ik werk thuis maar afgelopen 3 maanden was een hel met slecht werkend internet. Nog erger, mijn 2 dochters kunnen niet aan hun huiswerk/schoolopdrachten werken en zitten te huilen omdat ze bijna niks kunnen. Tv/Netflix kijken onmogelijk. Odido heeft het recht niet om mij dit te doen! Ik lijd al 3 maanden hieronder en hulp en oplossing komt maar niet. Wat moet ik doen? Ik ben echt radeloos. Niemand helpt mij. Ik kan niet meer normaal bellen met Odido want ik begin elke keer weer te huilen omdat ik het niet meer weet. Ik wil graag een voucher voir 5G ontvangen, zo snel mogelijk ook. 

Ik zou eisen dat ze een klik&klaar 5g modem leveren. En niet alleen voor jou, maar voor iedereen die op het KPN WBA netwerk zit. En dit net zo lang totdat ze een definitieve oplossing hebben.

Hoi, bedankt voor je reactie. Hoe kan ik dat doen? Hier heb ik iets opgeschreven maar moet ik het ergens aanvragen? 

Ik zou het niet weten. Met de helpdesk bellen heeft geen nut, aangezien ik denk dat de medewerkers niet eens weten wat er speelt. 

Een collega ervaart ook deze problemen, en dan wordt er vanuit de helpdesk doodleuk een modem swap aangeboden. 

Hier op de community zwijgt zowat iedereen. Heel af en toe een enkel nietszeggend berichtje. 

Het is natuurlijk wel zo dat Odido de verbinding inkoopt bij KPN, dus KPN hoort het probleem op te lossen, maar voor de consument is Odido de verantwoordelijke omdat je daar immers elke maand een X bedrag aan betaald. 

Het is een lastige situatie waar ik mijn ogen Odido niets aan kan doen, behalve dat ze zeer slecht communiceren. 


Het is werkelijk een absurde aanfluiting. Ik betaal nota bene voor 1Gbit. 

Dan toch maar even een eigen draadje aangemaakt. Ik vraag me af of het iets oplevert...

 


Hallo allemaal!

Ik onderschrijf de problemen die de meeste hier ervaren. Voor mij was het vanaf het begin al ellende. Eerst kwam gididon niet opdraven voor de installatie. Liegen dat ze waren geweest. Ik heb rond ons huis camera's of de persoon moet Houdini zijn  geweest? (wel een sorry en bos bloemen gekregen)
Ik ben zelf netwerkbeheerder en weet wel een klein beetje van deze materie, denk ik!

Voor ik bij Odido kwam zat ik bij KPN en Odido was gewoon goedkoper, maar achteraf duurkoop. 

Na enkele maanden kreeg ik net als iedereen hier traag internet en soms zelfs helemaal niet. Zelf testen gedaan met modem van Odido en mijn netwerk binnenste buiten gekeerd en dat was allemaal goed. Odido dit voorgelegd en na veel gerommel bij Odido ging zelfs mijn ONT stuk (bekend probleem trouwens, WAN aansluiting). Na veel heen en weer gerommel wilde ze een monteur sturen, maar dat duurde even. Na heel veel aandringen en mijn achtergrond verteld te hebben hebben ze een ONT opgestuurd. Er achter gehangen en werkte direct allemaal weer goed. Tot een tijdje terug. Weer dezelfde problemen. Onderzoek gedaan naar alles en een blik naar het Odido netwerk gericht. Daar werd mij al snel duidelijk dat dit probleem niet bij mij lag, maar toch weer in de ONT van Genexis. Dit schijnt de zwakste schakel te zijn. Ik kom er niet achter waarom de traagheid ontstaat, maar alles lijkt erop dat het netwerk van Odido zelf onstabiel is. In combinatie met de ONT kan ik het niet meer als betrouwbaar zien en heb eind augustus besloten terug te gaan naar KPN.

Gisteren was het weer een drama en heb online via Twitter gevraagd om een andere ONT, maar niet op voorraad en omdat ik de 24ste vertrek naar KPN is er ook geen echte helpende hand.

Ik heb met KPN al afgesproken dat als de problemen blijven er een andere “goede” ONT komt. 

Als ik meer weet laat ik het weten…

Groet,

Jouke


Hallo allemaal!

Ik onderschrijf de problemen die de meeste hier ervaren. Voor mij was het vanaf het begin al ellende. Eerst kwam gididon niet opdraven voor de installatie. Liegen dat ze waren geweest. Ik heb rond ons huis camera's of de persoon moet Houdini zijn  geweest? (wel een sorry en bos bloemen gekregen)
Ik ben zelf netwerkbeheerder en weet wel een klein beetje van deze materie, denk ik!

Voor ik bij Odido kwam zat ik bij KPN en Odido was gewoon goedkoper, maar achteraf duurkoop. 

Na enkele maanden kreeg ik net als iedereen hier traag internet en soms zelfs helemaal niet. Zelf testen gedaan met modem van Odido en mijn netwerk binnenste buiten gekeerd en dat was allemaal goed. Odido dit voorgelegd en na veel gerommel bij Odido ging zelfs mijn ONT stuk (bekend probleem trouwens, WAN aansluiting). Na veel heen en weer gerommel wilde ze een monteur sturen, maar dat duurde even. Na heel veel aandringen en mijn achtergrond verteld te hebben hebben ze een ONT opgestuurd. Er achter gehangen en werkte direct allemaal weer goed. Tot een tijdje terug. Weer dezelfde problemen. Onderzoek gedaan naar alles en een blik naar het Odido netwerk gericht. Daar werd mij al snel duidelijk dat dit probleem niet bij mij lag, maar toch weer in de ONT van Genexis. Dit schijnt de zwakste schakel te zijn. Ik kom er niet achter waarom de traagheid ontstaat, maar alles lijkt erop dat het netwerk van Odido zelf onstabiel is. In combinatie met de ONT kan ik het niet meer als betrouwbaar zien en heb eind augustus besloten terug te gaan naar KPN.

Gisteren was het weer een drama en heb online via Twitter gevraagd om een andere ONT, maar niet op voorraad en omdat ik de 24ste vertrek naar KPN is er ook geen echte helpende hand.

Ik heb met KPN al afgesproken dat als de problemen blijven er een andere “goede” ONT komt. 

Als ik meer weet laat ik het weten…

Groet,

Jouke

Wanneer je op KPN zit met diezelfde ONT zijn de problemen als sneeuw voor de zon verdwenen.


Tip: 

Voor iedereen die denkt dat ont wissel gaat helpen maar deze momenteel niet krijgt om wat voor reden dan ook, er staan genoeg Nokia ont's op marktplaats. 

Als je zo'n ding voor een 20 piek op de kop tikt en hiermee het probleem verholpen is dan zou het mij dat wel waard zijn.


Tip: 

Voor iedereen die denkt dat ont wissel gaat helpen maar deze momenteel niet krijgt om wat voor reden dan ook, er staan genoeg Nokia ont's op marktplaats. 

Als je zo'n ding voor een 20 piek op de kop tikt en hiermee het probleem verholpen is dan zou het mij dat wel waard zijn.

 

Hoi @Grad12, Ik snap dit reactie volkomen, er zijn genoeg alternatieven om dit zelf te doen als klant zijnde, ik heb het ook beetje uitgezocht hoe en wat, maar zo hoort het niet. (dit is geen persoonlijke attack naar je toe, echt waar niet)

T-Mobile, of Odido, dient dit probleem op te lossen als een deel van hun dienstlevering. Zelfde verhaal als je een doos platte meubilair bij de OKEA koopt, verwacht je toch een complete set, dat je niet zelf gaat rommelen en DIY-en, en hopen dat het past. Want: stel we gaan de ONT kastje zelf kopen en plaatsen, het is niet zo 1-2-3: een ONT kastje heeft zo’n identifier, dit moet wel kloppen met de gegevens bij de provider. Dit kan je doen door SN-spoofing and whatnot. Dit voor de doorsnee mensen is een brug te ver, en het is niet gezegd dat het ook 100% werkt.

Wat jij en ik, en veel medeklanten in dit forum wil(len): werkende, stabiele internetverbinding met de snelheid zoals wat wij hebben getekend in de overeenkomst. Dat voor mij de snelheid niet altijd op de 1Gbps zit, danwel fluctuerend tussen de 800Mbps en 1Gbps, wil ik best snappen en ga ik er niet over zeuren, maar dat er op verschillende tijdstippen in de 24 uur tijd op langere tijd absoluut niks kan doen (er is soort van verbinding, maar niks komt binnen) is onacceptabel. Vroegah met de 14.4k modem leek me nog stabieler, zo erg is nu de ervaring.

Nogmaals mijn verbinding in de afgelopen 24 uur (15 oct 09:00 - 16 oct 09:00):

 

(trouwens: ik kan geen 20euries nokia ont vinden op mplaats… heb ik de verkeerde zoekterm gebruikt dan? ‘nokia ont’?)


@GlassesSmurf Daar is ook geen discussie over, je hebt helemaal gelijk.

Echter, principes zijn goed maar een werkend internet is beter.

ik zelf zet vraagtekens bij ont wissel. Waarom werkt het bij de buren wel met Genexis en KPN als ze op dezelfde OLT zitten (zelfde glassegment)? Waarom alleen op bepaalde tijdstippen? En die oorverdovende stilte is ook niet echt bemoedigend dat dit het is.

Wat betreft marktplaats, ik deed een snelle zoekactie en kwam van alles tegen. Van 10 tot 100+ euries. Beetje onderhandelen etc…

 

Btw

Ik heb een zeer stabiele verbinding van 3ms latency en 0.7ms jitter op een AON verbinding 24/7 maar niet bij deze provider. Ik volg dit probleem vanuit technisch perspectief. 


@GlassesSmurf Daar is ook geen discussie over, je hebt helemaal gelijk.

Echter, principes zijn goed maar een werkend internet is beter.

ik zelf zet vraagtekens bij ont wissel. Waarom werkt het bij de buren wel met Genexis en KPN als ze op dezelfde OLT zitten (zelfde glassegment)? Waarom alleen op bepaalde tijdstippen? En die oorverdovende stilte is ook niet echt bemoedigend dat dit het is.

Wat betreft marktplaats, ik deed een snelle zoekactie en kwam van alles tegen. Van 10 tot 100+ euries. Beetje onderhandelen etc...

Aangezien ze klik& klaar hebben lijkt mij dat nu een geschikte(tijdelijke) oplossing


@GlassesSmurf Daar is ook geen discussie over, je hebt helemaal gelijk.

Echter, principes zijn goed maar een werkend internet is beter.

ik zelf zet vraagtekens bij ont wissel. Waarom werkt het bij de buren wel met Genexis en KPN als ze op dezelfde OLT zitten (zelfde glassegment)? Waarom alleen op bepaalde tijdstippen? En die oorverdovende stilte is ook niet echt bemoedigend dat dit het is.

Wat betreft marktplaats, ik deed een snelle zoekactie en kwam van alles tegen. Van 10 tot 100+ euries. Beetje onderhandelen etc..

Aangezien ze klik& klaar hebben lijkt mij dat nu een geschikte(tijdelijke) oplossing

Dan moet er wel 5G dekking bij je zijn. Odido (kan niet aan die naam wennen) is momenteel agressief antennes aan het inplannen maar het duurt nog wel even dat je overal echte 5G snelheden hebt. Waar ik woon is het nog in vergunnings fase.


@GlassesSmurf Daar is ook geen discussie over, je hebt helemaal gelijk.

Echter, principes zijn goed maar een werkend internet is beter.

ik zelf zet vraagtekens bij ont wissel. Waarom werkt het bij de buren wel met Genexis en KPN als ze op dezelfde OLT zitten (zelfde glassegment)? Waarom alleen op bepaalde tijdstippen? En die oorverdovende stilte is ook niet echt bemoedigend dat dit het is.

Wat betreft marktplaats, ik deed een snelle zoekactie en kwam van alles tegen. Van 10 tot 100+ euries. Beetje onderhandelen etc..

Aangezien ze klik& klaar hebben lijkt mij dat nu een geschikte(tijdelijke) oplossing

Dan moet er wel 5G dekking bij je zijn. Odido (kan niet aan die naam wennen) is momenteel agressief antennes aan het inplannen maar het duurt nog wel even dat je overal echte 5G snelheden hebt. Waar ik woon is het nog in vergunnings fase.

Al heb je geen 5g, het zal in de avonduren vast en zeker een vooruitgang zijn tov de vaste verbinding.


Ik kan op mijn mobiel maar 1 bar krijgen wat betreft de 5G; vraag me af of de Klik&Klaar routermodem daar genoeg aan hebt. 

(overigens: dat wij voor een (tussen)oplossing moet bedenken is toch beetje te gek voor woorden).


Ik kan op mijn mobiel maar 1 bar krijgen wat betreft de 5G; vraag me af of de Klik&Klaar routermodem daar genoeg aan hebt. 

(overigens: dat wij voor een (tussen)oplossing moet bedenken is toch beetje te gek voor woorden).

Er kunnen altijd problemen zijn bij een provider, maar het baart inderdaad zorgen dat dit probleem al zolang speelt. Gewoonweg onacceptabel. 

In mijn ogen moet KPN dit probleem oplossen. Waarschijnlijk speelt er meer op de achtergrond.


Al 3 maanden bezig omdat mijn glasvezel internet heel slecht werkt. Eerst van afstand wat aangepast, werd nog slechter. Daarna de modem swap vervangen, daarna een extra versterker in de woonkamer geplaatst. Er zaten natuurlijk elke keer 2 weken tussen. 1.5 maand later heb ik te horen gekregen dat ze het probleem hebben gevonden. ONT kastje was het probleem en die zou vervangen worden. Sinds 1.5 maand hang ik elke week aan de telefoon om het voor elkaar te krijgen. Eerst was de monteur ziek, kan gebeuren. In de zelfde week gelijk weer een afspraak gekregen. Voordat de monteur kwam is de afspraak geannuleerd omdat de monteur geen juiste kastje bij hem had en ik moest op een nieuwe afspraak wachten. 1 week later belde ik weer zelf. Ticket was afgesloten door Guidion, er moest weer er een aangemaakt worden. Weer  ging 1 week er over heen en ik werd gebeld voor een afspraak over 1 week. Weer viel de monteur uit door de ziekte. Gelijk de volgende dag kwam een monteur aan de deur met een modem swap ipv een ONT. Omdat ik begon te huilen belde hij met collega monteurs, niemand had het kastje. Hij ging direct met Guidion regelen dat ik het kastje zo snel mogelijk thuis zou ontvangen. Omdat ik  het niet vertrouwde belden we samen met Odido. Ticket was inderdaad aangemaakt en ik zou het kastje ontvangen(8-10).  11-10 belde ik weer met Odido, het kastje was naar mij opgestuurd, zou nu bij warehouse zijn en binnen een paar dagen bij mij. Vdg weer gebeld en guess wat, ticket is weer afgesloten omdat Guidion geen kastjes meer heeft en het was helemaal niet de bedoeling dat ik het kastje zou ontvangen. Niet bekend wanneer de kastjes zullen komen. Ik moet weer wachten. Vorige week werd mij gezegd dat ik op de prioriteitenlijst sta omdat ik al zo lang wacht (bullshit, waarschijnlijk bestaat dit niet). Ik word al 3 maanden van kastje naar muur gestuurd. Mijn verzoek om mijn abo op te zeggen wordt niet geaccepteerd. Ik werk thuis maar afgelopen 3 maanden was een hel met slecht werkend internet. Nog erger, mijn 2 dochters kunnen niet aan hun huiswerk/schoolopdrachten werken en zitten te huilen omdat ze bijna niks kunnen. Tv/Netflix kijken onmogelijk. Odido heeft het recht niet om mij dit te doen! Ik lijd al 3 maanden hieronder en hulp en oplossing komt maar niet. Wat moet ik doen? Ik ben echt radeloos. Niemand helpt mij. Ik kan niet meer normaal bellen met Odido want ik begin elke keer weer te huilen omdat ik het niet meer weet. Ik wil graag een voucher voir 5G ontvangen, zo snel mogelijk ook. 

Ik zou eisen dat ze een klik&klaar 5g modem leveren. En niet alleen voor jou, maar voor iedereen die op het KPN WBA netwerk zit. En dit net zo lang totdat ze een definitieve oplossing hebben.

Hoi, bedankt voor je reactie. Hoe kan ik dat doen? Hier heb ik iets opgeschreven maar moet ik het ergens aanvragen? 

 

Als je op een andere manier het probleem meteen wilt oplossen kan je een VPN aanschaffen zoals NordVPN en die aan laten staan op je apparaten die het ondersteunen (pc+mobiel). Kan even duren voordat de connectie in gaat, maar daarna heb je stabiel internet. Daarna hopen dat Odido de extra kosten vergoed.


Ik kan op mijn mobiel maar 1 bar krijgen wat betreft de 5G; vraag me af of de Klik&Klaar routermodem daar genoeg aan hebt. 

(overigens: dat wij voor een (tussen)oplossing moet bedenken is toch beetje te gek voor woorden).

Heb je al een VPN geprobeerd? Blijft nog steeds bizar dat we dit zelf als tussentijdse oplossing moeten gebruiken, maar dan kan je tenminste enigzins stabiel internetten op pc/mobiel


Heb je al een VPN geprobeerd? Blijft nog steeds bizar dat we dit zelf als tussentijdse oplossing moeten gebruiken, maar dan kan je tenminste enigzins stabiel internetten op pc/mobiel

Ja, dat heb ik ook her en der gedaan zoals ik het heb beschreven in mijn eerste reply voor dit draadje. De zyxel modem die ik heb is geen VPN modem, dwz. dat ik de VPN niet netwerkbreed van verzorgen.

Maaaaarrr het gaat erger… wat ik heb opgemerkt is dat VPN biedt ook niet een continu oplossing, op momenten dat er ‘geen verbinding is’ (geen verbinding in de context van dit topic), valt de VPN ook uit. Maar ja… inderdaad… ‘enigzins’.

 


Heb je al een VPN geprobeerd? Blijft nog steeds bizar dat we dit zelf als tussentijdse oplossing moeten gebruiken, maar dan kan je tenminste enigzins stabiel internetten op pc/mobiel

Ja, dat heb ik ook her en der gedaan zoals ik het heb beschreven in mijn eerste reply voor dit draadje. De zyxel modem die ik heb is geen VPN modem, dwz. dat ik de VPN niet netwerkbreed van verzorgen.

Maaaaarrr het gaat erger… wat ik heb opgemerkt is dat VPN biedt ook niet een continu oplossing, op momenten dat er ‘geen verbinding is’ (geen verbinding in de context van dit topic), valt de VPN ook uit. Maar ja… inderdaad… ‘enigzins’.

 

Ja modembreed de VPN zou erg fijn zijn, maar wederom helaas. Ik heb wel dat de VPN connectie soms niet wordt gevormd als het internet slecht is voor een paar minuten, maar het is interessant dat de VPN connectie weg valt, want dat zou als het goed is geen nieuwe connecties moeten vormen… Daar heb ik nog geen last van gehad.


Hoi, hoe kan ik me aanmelden voor de testgroep?Kunnen jullie mij hierbij aanmelden? @Cheyenne van Odido @Teresa van Odido @Tommie van Odido 


aan Tommie van Odido

 

Volgende week maandag maak ik de overstap naar KPN.

Tot op heden heb ik niets vernomen over eventuele compensatie die ik naar mijn mening moet krijgen ook al stap ik over. Odido kon niet leveren wat zij beloofde maar waar ik wel voor betaalde.

Meerdere malen vertelden de medewerkers van: “hou het forum in de gaten want we komen met een oplossing”

Doodstil is het rond een eventuele compensatie en dat begrijp ik ook want dat zal gezien de klachten een aanzienlijk bedrag zijn.

Ik hoor graag van je en het liefst VOOR mijn overstap.

En ook graag de kwijtschelding van mij € 4,75 “boete” (belachelijk en te gek voor woorden)

 

Renso


@Renso ik vraag me af of je geen problemen bij KPN hebben? Ik overweeg ook om over te stappen maar hoe het zal gaan met het kastje? Vervangen ze dan gelijk ONT kastje of maakt voor KPN niet uit welk kastje je hebt. Genexis of Nokia, heb je gewoon goed glasvezel internet? Hopelijk lukt het met de compensatie. Groetjes. Figen


@Renso ik vraag me af of je geen problemen bij KPN hebben? Ik overweeg ook om over te stappen maar hoe het zal gaan met het kastje? Vervangen ze dan gelijk ONT kastje of maakt voor KPN niet uit welk kastje je hebt. Genexis of Nokia, heb je gewoon goed glasvezel internet? Hopelijk lukt het met de compensatie. Groetjes. Figen

Ik heb nooit zoveel problemen gehad bij de kpn... En als die er zijn heb je contact met mensen die kennis in huis hebben. 

Wat betreft het ONT kastje (Nokia bij mij) zou volgens de monteur die bij mij metingen heeft gedaan gewoon moeten werken.

 

Renso 


Hey @Harry du Bois, ik heb je op de lijst gezet om te testen. KPN zal verder contact met je opnemen.

 

Jij staat nog op de lijst voor de swap @Izmirlifi, maar ik heb je ook nu op de testlijst gezet!

 

Mag ik jullie @RobR1, @richardvlbt, @Qwertyp123, @Tensaiz, @rayvanovdberg​​@DeelTil11, @Sreem, @Ruud_M, @Roytjee, @bero.mog, @Ieruss, @AcE Krystal & @Matthijskeb, vragen of jullie ook willen meedoen om te testen? Of heb je liever dat het ONT meteen omgeruild wordt. Met testen help je ons en KPN wel een stuk meer! Ik hoor het graag, alvast bedankt.      

 

Voor de klanten die nog geen (eerdere) communicatie hierover gehad hebben en ook graag mee willen doen aan de test, laat het hier dan weten. Dan kan ik jullie hiervoor aanmelden, mits het hiermee te maken heeft natuurlijk.


Hey @Harry du Bois, ik heb je op de lijst gezet om te testen. KPN zal verder contact met je opnemen.

 

Jij staat nog op de lijst voor de swap @Izmirlifi, maar ik heb je ook nu op de testlijst gezet!

 

Mag ik jullie @RobR1@richardvlbt@Qwertyp123@Tensaiz@rayvanovdberg​​@DeelTil11@Sreem@Ruud_M@Roytjee@bero.mog@Ieruss@AcE Krystal & @Matthijskeb, vragen of jullie ook willen meedoen om te testen? Of heb je liever dat het ONT meteen omgeruild wordt. Met testen help je ons en KPN wel een stuk meer! Ik hoor het graag, alvast bedankt.      

 

Voor de klanten die nog geen (eerdere) communicatie hierover gehad hebben en ook graag mee willen doen aan de test, laat het hier dan weten. Dan kan ik jullie hiervoor aanmelden, mits het hiermee te maken heeft natuurlijk.

Bij mij mag zeker wel.


Reageer