Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Dus wanneer je iemand kent die een overstap wilt maken naar Odido op een KPN WBA vezel, dan is het misschien terecht dat je een negatief advies geeft, maar in alle andere gevallen niet

deels eens, maar de doorsnee gebruikers weten geen bal wat WBA is.

En verder, bestaat er dan de andere gevallen? namelijk de Odido aansluiting die niet het infrastructuur van anderen gebruikt? Want tot zover dat ik het weet, wat niet altijd de up-to-date informatie is, Odido (of TMobile...tomayto-tomahto) is een huurder bij de ene of de ander.

ENFIN…. Waarom is het nog steeds doodstil vanuit Odido? Komt er nog wat reactie, nou ja liever een Nokia ONT en stabiele werkende internet verbinding? Alvast excuus voor het taggen: @Waqqas @Tommie van Odido @Cheyenne van Odido 


Dus wanneer je iemand kent die een overstap wilt maken naar Odido op een KPN WBA vezel, dan is het misschien terecht dat je een negatief advies geeft, maar in alle andere gevallen niet

deels eens, maar de doorsnee gebruikers weten geen bal wat WBA is.

En verder, bestaat er dan de andere gevallen? namelijk de Odido aansluiting die niet het infrastructuur van anderen gebruikt? Want tot zover dat ik het weet, wat niet altijd de up-to-date informatie is, Odido (of TMobile...tomayto-tomahto) is een huurder bij de ene of de ander.

ENFIN…. Waarom is het nog steeds doodstil vanuit Odido? Komt er nog wat reactie, nou ja liever een Nokia ONT en stabiele werkende internet verbinding? Alvast excuus voor het taggen: @Waqqas @Tommie van Odido @Cheyenne van Odido 

Ik heb maar even van de nieuwe NOKIA ONT kunnen genieten want toen begon de ellende dus weer..... 

Voor mij helaas geen oplossing. 

 

Renso 


Beste Odido, hier ervaar ik dezelfde problemen. Graag zou ik een oplossing zien.

Mvg. Martijn


Dus wanneer je iemand kent die een overstap wilt maken naar Odido op een KPN WBA vezel, dan is het misschien terecht dat je een negatief advies geeft, maar in alle andere gevallen niet

deels eens, maar de doorsnee gebruikers weten geen bal wat WBA is.

En verder, bestaat er dan de andere gevallen? namelijk de Odido aansluiting die niet het infrastructuur van anderen gebruikt? Want tot zover dat ik het weet, wat niet altijd de up-to-date informatie is, Odido (of TMobile...tomayto-tomahto) is een huurder bij de ene of de ander.

ENFIN…. Waarom is het nog steeds doodstil vanuit Odido? Komt er nog wat reactie, nou ja liever een Nokia ONT en stabiele werkende internet verbinding? Alvast excuus voor het taggen: @Waqqas @Tommie van Odido @Cheyenne van Odido 

Nou, het is erg stil he, op alle vlakken behalve de vouchers. Toch apart en spijtig.

Ik zou nogmaals iedereen ook willen aanraden om de klantenservice te bellen en melding te maken of om een klacht in te dienen. Of beide. Dat moment lijkt namelijk het moment te zijn dat gebruikt wordt voor evt. compensatie of voor het bepalen van de ingebrekestelling voor wanneer je wilt opzeggen. 


@GlassesSmurf 

Ik ben een klant dus kan hier weinig voor je betekenen.


Het helpt de Odido klanten niet, maar als ex-klant wil ik wel zeggen dat na overstap naar KPN mijn verbinding perfect werkt, met exact dezelfde Genexis ONT en exact dezelfde randapparatuur (UniFi Dream Machine Pro als router). Nu is ook 4Gb geen probleem.

 

Feit is wel dat KPN een ander protocol gebruikt (PPPoE) waar de ONT zich blijkbaar niet in verslikt. Beschamend dat KPN WBA dit probleem met Odido zo lang laat bestaan, je zou bijna opzet vermoeden. Een technisch euvel zou je toch echt binnen twee jaar moeten kunnen oplossen als competent bedrijf?


Dus wanneer je iemand kent die een overstap wilt maken naar Odido op een KPN WBA vezel, dan is het misschien terecht dat je een negatief advies geeft, maar in alle andere gevallen niet

deels eens, maar de doorsnee gebruikers weten geen bal wat WBA is.

En verder, bestaat er dan de andere gevallen? namelijk de Odido aansluiting die niet het infrastructuur van anderen gebruikt? Want tot zover dat ik het weet, wat niet altijd de up-to-date informatie is, Odido (of TMobile...tomayto-tomahto) is een huurder bij de ene of de ander.

ENFIN…. Waarom is het nog steeds doodstil vanuit Odido? Komt er nog wat reactie, nou ja liever een Nokia ONT en stabiele werkende internet verbinding? Alvast excuus voor het taggen: @Waqqas @Tommie van Odido @Cheyenne van Odido 

Er bestaan inderdaad andere gevallen. Ik zit bij Odido via het Delta netwerk. Nul problemen.


Het helpt de Odido klanten niet, maar als ex-klant wil ik wel zeggen dat na overstap naar KPN mijn verbinding perfect werkt, met exact dezelfde Genexis ONT en exact dezelfde randapparatuur (UniFi Dream Machine Pro als router). Nu is ook 4Gb geen probleem.

 

Feit is wel dat KPN een ander protocol gebruikt (PPPoE) waar de ONT zich blijkbaar niet in verslikt. Beschamend dat KPN WBA dit probleem met Odido zo lang laat bestaan, je zou bijna opzet vermoeden. Een technisch euvel zou je toch echt binnen twee jaar moeten kunnen oplossen als competent bedrijf?

Tuurlijk blijft Odido verantwoordelijk, immers je hebt een contract met die partij. Wel ben ik het met je eens dat KPN de schuldige is in deze. 

Odido zal de getroffen klanten moeten compenseren, echter Odido zal wel een schadeckaim bij KPN wegleggen.


Ik ervaar al maanden lang exact hetzelfde probleem.

 

 

Verder heb ik contact met de klantenservice gehad en iemand van de backoffice, maar beide hebben niet genoemd eerder van dit probleem te hebben gehoord.


Zojuist weer contact gehad met de klantenservice en het probleem voorgelegd al heb ik niet het idee dat ze daar weten wat er hier in dit topic gezegd wordt.

De dame in kwestie gaf aan dat het niet aan de kastjes (ONT) lag maar dat er bij de KPN (gehuurde lijn) iets niet in orde was.

Ze hebben daar nu een melding van gemaakt zodat ze vanuit KPN de lijn gaan controleren. dus weer een week wachten tot KPN contact opneemt en de boel gecontroleerd heeft.

Ik heb bij de klantenservice ook aangegeven dat dit binnen afzienbare tijd (2 weken) opgelost moet gaan worden anders zal ik genoodzaakt zijn om mijn contract te laten ontbinden. Odido levert niet waar ik voor betaal. 


<sarcarsm>

ook weer vandaag een feest: tussen 09:30 en 09:55 kan ik lekker niksen (thuiswerken)

</sarcasm>

Zie je hier is een screenshot van de Grafana dashboard, visualizer voor de speedtest cli (ookla, scheduled om de 10 minuten), running op een RPi 4B, bedraad (Cat-6) verbonden naar een gigabit hub > TP-Link X60 (gigabit eth) > Zyxel modem port 1 geel. 

Zal vandaag proberen ook via de klantenservice een belletje plegen… mijn verwachting is laag, heel laag.

Ik heb altijd de motto “fast, cheap, or working, choose two”. Nou, in dit geval is het not working, definitely not fast, and therefore not cheap!

(en ja, ik ben nog steeds aan het wachten voor een reactie)


Ik ben blij dat dit forum weer wakker is geworden. 

Het is nog steeds niet in orde en Odido blijft in gebreke. 

Ik ga ff juridisch advies in winnen over onze mogelijkheden. 

 

Renso 


Ik ben blij dat dit forum weer wakker is geworden. 

Het is nog steeds niet in orde en Odido blijft in gebreke. 

Ik ga ff juridisch advies in winnen over onze mogelijkheden. 

 

Renso 

deel je vondst aub? 


Ik ben blij dat dit forum weer wakker is geworden. 

Het is nog steeds niet in orde en Odido blijft in gebreke. 

Ik ga ff juridisch advies in winnen over onze mogelijkheden. 

 

Renso 

deel je vondst aub? 

Doe ik zeker 👍


Ik ben blij dat dit forum weer wakker is geworden. 

Het is nog steeds niet in orde en Odido blijft in gebreke. 

Ik ga ff juridisch advies in winnen over onze mogelijkheden. 

 

Renso 

deel je vondst aub? 

Doe ik zeker 👍

Een klachtenbrief over deze problemen is zeker aan te bevelen en dat kan via:

https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/telefoon-of-internet-en-televisie/voorbeeldbrief-laatste-kans-om-probleem-op-te-lossen-met-levering-internet-tv-telefoon

Ik heb advies in gewonnen en we schijnen niet de enige te zijn die dit opgelost wil hebben.
Na een klachtenbrief schatten ze een goede compensatie waarschijnlijk want dit duurt veel te lang terwijl de klanten betalen voor een product wat niet compleet is.

Het is inmiddels bijna1 jaar geleden dat Tischa van Lammeren van de RvB bij Odido in het programma Kassa beterschap beloofde en het zou oplossen...we weten wat daar van terecht is gekomen…..

 

Renso


We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

 

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

 

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

 

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 


We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

 

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

 

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

 

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Met alle respect Tommie masr geduld heb ik al niet meer. 

Ik ben wel in de gelukkige positie dat ik over 2 weken weer bij de kpn zit. 

Maar ik verwacht nog wel antwoorden en oplossingen op mij.n vragen betreffende de compensatie ondanks dat ik dan weg ben. 

 

Renso 


@Tommie van Odido,

ik wil best meewerken met de test --stuur me een PM om details te bespreken, maar je reactie hierboven brengt me op een vraag: meten / testen tijdens de piekuren, terwijl de problemen treden op de avonduren --’avonduren’ is voor mij daluren (insert NS ding dong here). Meten voor problemen op het moment dat de problemen niet optreedt… lijkt me niet de efficiente manier. Leg aub uit?

STEL, testjes gedaan, metingen gedaan, maar wat dan? Met de mogelijke slechte scenario’s:

  1. ONT vervangen, toch geen stabiele, snelle, betrouwbare internet verbinding
  2. ONT niet direct vervangen omdat het niet op voorraad is / monteur heeft geen kastjes meer en wij als user / klant zijnde moeten nog meer wachten met dezelfde situatie van onstabiele / niet-snel-genoeg / onbetrouwbare (of de combi van alle drie) verbinding.

Kan ik dan mijn contract laten ontbinden? Want het blijft het feit dat levert Odido mij niet wat ik ervoor heb betaald.

Gaarne reactie, mag ook per DM.

Bij voorbaat dank.

By the way, het was om 12:25 weer no go

 


@Tommie van Odido sinds ik glasvezelinternet van jullie heb ervaar ik het hier beschreven probleem. Hoe krijg ik dit zo snel mogelijk door jullie opgelost? Ik begrijp uit eerdere reacties dat er de mogelijkheid is om ondertussen mijn mobiele abonnenment naar unlimited data te upgraden; daar zou ik in de tussentijd uiteraard graag gebruik van maken.


We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

 

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

 

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

 

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Ik ben echt pro Odido, maar deze post slaat echt de plank volledig mis. 

Hiermee suggereer je dat zowel Odido als KPN nog steeds volledig in het duister tasten over de oorzaak. 

Het lijkt wel of Odido en KPN elkaar aanwijzen als schuldige. 


Beste Odido, hier ervaar ik dezelfde problemen. Graag zou ik een oplossing zien.

Mvg. Martijn

Even een update:

Ik heb diverse pings uitgevoerd, vanuit mijn pc en vanuit mijn router. Ook heb ik diverse speedtest gedan bij Ookla. Ik heb als laatste een VPN in mijn router gemaakt om te testen of de verbinding dan stand houdt. Dit laatste mocht ook niet baten. MIjn technische kennis gaat niet zover als andere in dit topic maar wellicht helpt dit.

Ik ervaar het volgende, dit is een willekeurig tijdstip,nu is het 21:19.

hier de ping:

Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=8ms TTL=60:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=8ms TTL=60
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=9ms TTL=60
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=10ms TTL=60
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=9ms TTL=60
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=8ms TTL=60
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=9ms TTL=60
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=8ms TTL=60
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=9ms TTL=60
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=8ms TTL=60
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=8ms TTL=60
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=8ms TTL=60
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=8ms TTL=60
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=8ms TTL=60
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=8ms TTL=60
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=9ms TTL=60
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=7ms TTL=60
Request timed out.
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=9ms TTL=60
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=10ms TTL=60
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=10ms TTL=60
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=8ms TTL=60
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=7ms TTL=60
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=8ms TTL=60
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=10ms TTL=60
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=8ms TTL=60

Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 1123, Received = 1025, Lost = 98 (8% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 7ms, Maximum = 82ms, Average = 10ms
Control-C

Kortom dit is volstrekt willekeurig.

Ik heb hierbij ook een ping vanuit mijn router:

HIer zie je de seq die niet voltooid is.

 

PING www.google.com (172.217.23.196): 56 data bytes
64 bytes from 172.217.23.196: seq=0 ttl=61 time=5.402 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=3 ttl=61 time=5.617 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=7 ttl=61 time=5.281 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=11 ttl=61 time=5.505 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=12 ttl=61 time=5.382 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=16 ttl=61 time=5.545 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=17 ttl=61 time=5.981 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=20 ttl=61 time=5.273 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=21 ttl=61 time=5.687 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=23 ttl=61 time=5.490 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=24 ttl=61 time=5.440 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=25 ttl=61 time=5.855 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=26 ttl=61 time=5.777 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=27 ttl=61 time=5.713 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=30 ttl=61 time=5.444 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=35 ttl=61 time=5.536 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=36 ttl=61 time=5.955 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=38 ttl=61 time=5.743 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=39 ttl=61 time=5.496 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=40 ttl=61 time=5.589 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=43 ttl=61 time=5.309 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=44 ttl=61 time=5.227 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=47 ttl=61 time=5.505 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=51 ttl=61 time=6.127 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=52 ttl=61 time=6.097 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=53 ttl=61 time=6.455 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=54 ttl=61 time=6.404 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=55 ttl=61 time=6.275 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=56 ttl=61 time=6.223 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=57 ttl=61 time=6.158 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=58 ttl=61 time=6.274 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=59 ttl=61 time=6.514 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=60 ttl=61 time=6.057 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=61 ttl=61 time=6.381 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=62 ttl=61 time=6.323 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=63 ttl=61 time=6.260 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=64 ttl=61 time=6.209 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=65 ttl=61 time=6.127 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=66 ttl=61 time=6.555 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=67 ttl=61 time=6.456 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=68 ttl=61 time=6.396 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=69 ttl=61 time=6.329 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=70 ttl=61 time=6.248 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=71 ttl=61 time=5.673 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=72 ttl=61 time=6.160 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=73 ttl=61 time=7.398 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=74 ttl=61 time=6.378 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=75 ttl=61 time=6.307 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=76 ttl=61 time=5.733 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=77 ttl=61 time=6.166 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=78 ttl=61 time=6.076 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=79 ttl=61 time=6.012 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=80 ttl=61 time=5.940 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=81 ttl=61 time=6.370 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=82 ttl=61 time=5.796 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=83 ttl=61 time=6.232 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=84 ttl=61 time=6.177 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=85 ttl=61 time=6.223 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=86 ttl=61 time=6.031 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=87 ttl=61 time=6.459 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=88 ttl=61 time=5.926 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=89 ttl=61 time=5.373 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=92 ttl=61 time=5.583 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=93 ttl=61 time=5.261 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=96 ttl=61 time=5.750 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=97 ttl=61 time=5.308 ms
64 bytes from 172.217.23.196: seq=98 ttl=61 time=7.333 ms

 

 


Beste Odido, hier ervaar ik dezelfde problemen. Graag zou ik een oplossing zien.

Mvg. Martijn

 

En ja, ik ben bereid een monteur langs te laten komen daarnaast wil ik graag in contact komen met Odido voor een sim kaart inclusief unlimited data.


Sinds vorige week verplicht overgestapt van DSL naar glasvezel -- omdat DSL verdwijnt in onze wijk, en helaas zijn bij mij de problemen begonnen. Internet is allesbehalve stabiel, `ping -n 8.8.8.8` varieert tussen 7.646 ms en 24.617 ms (het springt op en neer tussen de twee uitersten). Streamen lukt vaak niet, het blijft halverwege stil om te bufferen. Ik zou glasvezel van 100mbit moeten hebben (denk ik), maar met Speedtest kom ik niet hoger dan 15mbps (bij download) en 12mbps (bij upload). 

Zojuist weer een Speedtest gedaan (met ODIDO Amsterdam):


Elke nieuwe pagina die ik nog nooit heb geopend, duurt minstens 15 seconden om te laden. Bekabeld of via wifi, beiden zelfde probleem. Spelletjes spelen lukt niet meer, want verschillende apps geven aan geen verbinding te kunnen vinden. 

En het is in de avond.

Daarnaast, mag ik opmerken dat jullie PDF bestand "handleiding-snelheidsproblemen-mac-os.pdf" screenshots bevat van Windows Verkenner? Gezien dat ik zelf een MacOS gebruik, gelieve een accurate handleiding op te sturen.


In september leek het iets beter te gaan, maar de laatste paar weken is mijn verbinding weer ronduit belabberd in de avonduren. Ook nu zit ik weer op de hotspot van m’n telefoon, omdat het vaste internet gewoon geen doen is.

Nul terugkoppeling gehad op mijn case, die al maanden loopt. Maar wel lekker iedere maand 50 euro afschrijven.

Nog drie weken tot mijn overstap naar KPN in gaat, godzijdank. Als ik minder lui was had ik allang mijn contract laten ontbinden, want dit is toch wel de slechtste ervaring die ik ooit bij een bedrijf heb gehad.

Verder geen haat naar de jongens en meisjes van Odido op dit forum, want die doen ook maar hun werk en kunnen er niks aan doen. Maar ik wens alle managers bij Odido een jaartje op het WBA netwerk toe.


We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

 

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

 

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

 

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

 

Ik heb hetzelfde probleem als iedereen hier, dus ik meld me ook maar..

Sinds een paar weken zijn de issues weer begonnen in de avonduren, na er een tijdje vanaf te zijn (voor zover ik heb gemerkt dan, minder druk in de avonduren in de zomermaanden?). Issues waren begonnen toen ik in maart het abonnement heb afgesloten. 

 

Testen via Speedtest is soms zelfs niet eens mogelijk door timeouts. Het is in ieder geval weer aardig frustrerend aan het worden.


Reageer