Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

 


Zou 1 van de mods mij aan een unlimited code kunnen helpen voor mij en mijn vriendin? We zitten al sinds vorige week vrijdag zonder.


Zou 1 van de mods mij aan een unlimited code kunnen helpen voor mij en mijn vriendin? We zitten al sinds vorige week vrijdag zonder.

Die houden zich angstvallig stil. 


hallo Odido, beste mede forumleden,

ik sluit me aan bij dit topic omwille dezelfde probleem: zeer trage tot geen internet verbinding in de avonduren en in de weekend de hele dag. Ik heb van alles wat geprobeerd wat binnenhuis troubleshooting betreft:

  • powercycle (10 mins wachten voordat ik ze weer instop) van alle apparaten (Genexis ONT, modem, mijn eigen apparatuur. Werkbon Guidion no. WO-04491757 zegt dat het Nokia ONT is, het is niet juist: het staat een Genexis logo op de ONT)
  • fabrieksinstellingen voor modem en alle access points
  • met ethernet kabel verbinden en zonder kabel (dus wifi),
  • verschillende DNS resolver 

Niets van de genoemde pogingen levert een acceptabel werkende internet verbinding. Ping test zegt niet alles zoals OP het heeft beschreven, ook speedtest is geen goede representatie van het probleem.

Het probleem is dat het intialiseren van een verbinding erg lang duurt; precies zoals OP het heeft beschreven.

VPN, ook zoals OP het heeft beschreven, biedt inderdaad een verlichting van het probleem, echter ik kan geen de VPN niet netwerkbreed doen.

Dit probleem treedt zich al op vanaf het begin van de overstap, eind juli 2024, en het wordt alsmaar erger, en vanavond is de druppel.

Graag verneem ik van een Odido medewerker een reactie (ja, het is een shameless copy-paste)

  1. Verzoek om serieuze ondersteuning: gaarne escaleren de juiste technische afdeling(en)
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden?
  3. 5G Tether / modem met 5G backup lijn: hoewel dit een oplossing zou kunnen bieden, dit is alleen interessant als ik dit netwerkbreed kan doen en niet alleen op een mobiele telefoon. Mocht dat mogelijk is, verneem ik het graag.
  4. Creditering: ik zou graag om een creditering vragen voor de periodes waarin de service niet zoals beloofd optreedt.

Mijn gegevens is te vinden onder klantnummer TGL99309.

Bij voorbaat dank.

mvg,

Marcel

 

Vandaag 1 oct weer hetzelfde situatie: vanaf omstreeks 19:30 is de verbinding een drama. De tijd om de eerste deel van de gegevens te krijgen is te lang, vooral voor deze tijd EN met de beloofde abo snelheid van 1Gbps (up/down sync, fiber): om dit forum draadje te openen duurde mij 7 seconden, simpelweg onacceptabel.

Graag reactie van Odido binnen 7 kalenderdagen.


Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 08-08-2024: De klanten waar een onderzoek voor is gestart zullen benaderd worden door Guidion of Axians voor het vervangen van de Genexis. Wacht dit contact af, dit komt automatisch.

Update 13-09-2024: Bovenstaande loopt nog. We vervangen de Genexis ONT's. Heb jij er nog last van, maak dan een melding in dit topic of neem contact op via je gewenste contactkanaal. Over de rootcause en de vergoeding kunnen we voor nu nog niks delen. Dit doen we zodra er meer bekend is.

 

Beste Odido.

Ook ik ervaar de klachten die hier genoemd worden.  Die zijn allemaal begonnen na de overstap naar glasvezel.

Er is ongeveer 2 maanden geleden al een monteur van odido geweest en deze heeft me eigenlijk voor mijn gevoel met een kluitje in het riet gestuurd.  Het zou allemaal veroorzaakt worden door mijn netwerkswitch.

Het probleem is dat het internet soms gewoon werkt ( niet snel en super stabiel maar i.i.g internet ) maar zoals door vele hier gemeld vooral in de avond dramatisch slecht is.

De monteur heeft toen ook aangegeven dat ik de router rechtstreeks kon aansluiten op het glasvezel accespoint en dan kon kijken of dit het oplost........nou niet dus.

Inmiddels overweeg ik over te stappen naar een andere provider wat dit is geen super stabiel en snel internet.

Ik kwam op deze community en vondt hier exact het probleem waarom het gaat en lees dat ik me hier kan melden.  Hoewel ik niet precies weet of dit de juiste manier is hoop ik snel een reactie van een moderator of odido te krijgen want ik zou het probleem graag opgelost willen hebben.

Mvrgr Auk


Dag Odido,

woe, 2 oct 2024 vanaf omstreeks 16:30 is de verbinding weer super slecht geworden.
20:40 valt de verbinding onbruikbaar om het simpel te noemen.

Bijgaand de gevraagde gegevens:

Speedtest Ookla

 

 

IP Config

 

 

Ping test naar google.nl(8.8.8.8)

https://pastebin.com/P5C6a35J 

Leg uit wat je exact ervaart

precies wat OP schreef, ook nogmaals in mijn eerdere post. Browser kan nog wat doen dmv. refresh, maar streamingdiensten zoals netflix en disneyplus zijn no go. Dit is vooral zeer problematisch ivm. twee kinderen die hun Elsa niet kan wachten (echt hoor…my God… send help! Let me goooo…..)

Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

doordeweeks vanaf 19:30, weekend vrijwel de heledag.

Addendum:
Ik zie in de eerdere replies dat het vervanging van het ONT kastje met de Nokia variant zou dit probleem kunnen verhelpen; ik zou graag dit optie als eerst doen; ik zit in Beverwijk en ik wil best tot rond Utrecht gaan rijden om het kastje op te halen bij een winkel / servicepunt / magazijn, ook in het weekend.

 

Please please please een reactie, en liever een oplossing, vanuit TMobile, eh, pardon, Odido.

Met dank en groet,

-Marcel


Zou 1 van de mods mij aan een unlimited code kunnen helpen voor mij en mijn vriendin? We zitten al sinds vorige week vrijdag zonder.

@Tommie van Odido @Cheyenne van Odido 


Hallo @Harry du Bois 

Ik stuur je zo een berichtje met een voucher!


Hallo Waqqas,

Ik heb dit probleem dus ook 2 weken geleden ongeveer gemeld. Ik ben op een lijst gezet voor de vervanging van de Genexis. Het is savonds verschrikkelijk. Kan niks streamen nu ook. 

Wil je mij ook een berichtje sturen met een voucher?


Hallo @MennnoM 

Jazeker, je krijgt zo een berichtje ✅


Beste Odido,

Van @Waqqas krijg ik de suggestie om me hier aan te melden voor de vervanging van de bij mij geplaatste XGS-PON.

Ook bij mij is vnl. in de avonden en weekends de verbinding erg traag en dat lijkt naarmate de avond vordert steeds erger te worden.

Dit betreft bedrade en WiFi connecties (dan sta ik naast de router dus is er geen sprake van slechte WiFi).

Ik hoor graag van jullie wanneer dit kan worden opgelost.

Ik heb een 400 mbit abonnement bij Odido en wanneer ik op mijn bedraad aangesloten PC een paar filmbestanden van OneDrive wil kopieren (VOB-files van 1.040.384 kB, dus dat zou streamend moeten kunnen binnenkomen) zie ik dit resultaat:

Kan een Odido m/v hier eens naar kijken want ik was gelukkiger bij mijn vorige provider.


Beste Odido,

Van @Waqqas krijg ik de suggestie om me hier aan te melden voor de vervanging van de bij mij geplaatste XGS-PON.

Ook bij mij is vnl. in de avonden en weekends de verbinding erg traag en dat lijkt naarmate de avond vordert steeds erger te worden.

Dit betreft bedrade en WiFi connecties (dan sta ik naast de router dus is er geen sprake van slechte WiFi).

Ik hoor graag van jullie wanneer dit kan worden opgelost.

Ik heb een 400 mbit abonnement bij Odido en wanneer ik op mijn bedraad aangesloten PC een paar filmbestanden van OneDrive wil kopieren (VOB-files van 1.040.384 kB, dus dat zou streamend moeten kunnen binnenkomen) zie ik dit resultaat:

Kan een Odido m/v hier eens naar kijken want ik was gelukkiger bij mijn vorige provider.

Ik heb zojuist de post hierboven geplaatst, maar het kan nog erger.

Onderstaand plaatje is van W11 Taskmgr met updatespeed slow, we kijken hier dus naar ca. 4 minuten, waarbij 1 vob file werd gekopieerd. Ik heb dus een 400 mbit abo.

De tijd: 3-10-2024 20:58

 

Op het laatst zie je dat hij wel een piek kan geven, maar doorgaans is de snelheid om te huilen.


@Waqqas 
Op uw verzoek heb ik me met mijn snelheidsproblemen bij dit item gemeld, maar sindsdien blijft het stil.
Ik wordt niet gebeld, Odido stelt mij geen vragen. Ik ben pas net klant van Odido maar ik begin er een beetje spijt van te krijgen.
Onze internetrespons is om te huilen, browsers gaan in de timeout, downloaden gaat met snelheden van 10% van de beloofde snelheid, uploaden (naar bv. Onedrive) idem.


snelheidstesten doe je met de browser naar speedtest.net, met een bekabelde pc rechtreeks op de zyxel. 

wil je die test eens doen en dan de resultaten hier neerzetten?!


Hoi, Ik was op zoek naar een nieuwe provider want mijn Ziggo jaarkorting loopt af en werd gelukkig gewezen op dit forum. WAT EEN ELLENDE!

Odido weet of nog steeds niet wat het probleem is, of, nog erger, wil het niet delen.

Jesus ik heb ook dezelfde ONT-KPN combinatie, ben blij dat me dit bepaard is gebleven, en ja ik leef mee met ieder die hier afgescheept wordt door Odido.

Betreffende de Odido community supporters hier - en ja het is erg dat je als klant op een FORUM moet gaan klagen! - julie zijn best aardig maar daar is niemand mee geholpen. Julie worden ook als menselijk schild gebruikt en weten het. Laatste tijd NIETS meer van julie gelezen trouwens. De een na de ander verdwijnt. Burnout? De mond gesnoerd?

Any way, ik snap niet dat de meesten hier na maanden en maanden nog zo mak zijn.
STABILITEIT VAN JE VERBINDING IS DE GROOTSTE EIS.

Eis een vergoeding! En niet voor een snelheidscompensatie, maar harde cash. Je hebt consumentenrecht, Stel ze in gebreke!
Heb je rechtsbijstand, maak er gebruik van. Zo niet, begin met een aangetekende brief, een email, iets waarvan aannemelijk is dat ze het lezen. Eis ontbinfing van je abbo en terugbetaling van alle tijd waarin je klachten had.
Verzamel je klachtmomenten, maar vooral ook de communicatie, of pogingen daartoe met Odido. Ook hier. Ook in je telefoonlog. Email.
En stel ze in gebreke. Geef ze 2 weken om het compleet op te lossen. Lukt dat niet dan ontbind je het abbonnement. Eis sowieso 100% compensatie voor het betaalde abonnementsgeld.
Reageren ze niet, dan advokaat of rechtswinkel. De eerste keer is gratis, en die zal gaan vertellen dat je dit gaat winnen, en dat alle kosten ook nog eens bij Odido komen.

En ga ondertussen gewoon naar KPN, of als je af en toe wat downtime niet erg vindt, naar Ziggo. Die zijn duurder, maar niet voor wat je krijgt.

En zegt het voort..


Ben blij dat ik al een aantal maanden weg ben van deze ellende. Schrijnend dat het voor anderen nog steeds niet opgelost is. 


Hoi, Ik was op zoek naar een nieuwe provider want mijn Ziggo jaarkorting loopt af en werd gelukkig gewezen op dit forum. WAT EEN ELLENDE!

Odido weet of nog steeds niet wat het probleem is, of, nog erger, wil het niet delen.

Jesus ik heb ook dezelfde ONT-KPN combinatie, ben blij dat me dit bepaard is gebleven, en ja ik leef mee met ieder die hier afgescheept wordt door Odido.

Betreffende de Odido community supporters hier - en ja het is erg dat je als klant op een FORUM moet gaan klagen! - julie zijn best aardig maar daar is niemand mee geholpen. Julie worden ook als menselijk schild gebruikt en weten het. Laatste tijd NIETS meer van julie gelezen trouwens. De een na de ander verdwijnt. Burnout? De mond gesnoerd?

Any way, ik snap niet dat de meesten hier na maanden en maanden nog zo mak zijn.
STABILITEIT VAN JE VERBINDING IS DE GROOTSTE EIS.

Eis een vergoeding! En niet voor een snelheidscompensatie, maar harde cash. Je hebt consumentenrecht, Stel ze in gebreke!
Heb je rechtsbijstand, maak er gebruik van. Zo niet, begin met een aangetekende brief, een email, iets waarvan aannemelijk is dat ze het lezen. Eis ontbinfing van je abbo en terugbetaling van alle tijd waarin je klachten had.
Verzamel je klachtmomenten, maar vooral ook de communicatie, of pogingen daartoe met Odido. Ook hier. Ook in je telefoonlog. Email.
En stel ze in gebreke. Geef ze 2 weken om het compleet op te lossen. Lukt dat niet dan ontbind je het abbonnement. Eis sowieso 100% compensatie voor het betaalde abonnementsgeld.
Reageren ze niet, dan advokaat of rechtswinkel. De eerste keer is gratis, en die zal gaan vertellen dat je dit gaat winnen, en dat alle kosten ook nog eens bij Odido komen.

En ga ondertussen gewoon naar KPN, of als je af en toe wat downtime niet erg vindt, naar Ziggo. Die zijn duurder, maar niet voor wat je krijgt.

En zegt het voort..

En toen dacht jij om 6 uur in de ochtend als niet klant zijnde...."laat ik eens een negatief bericht op het Odido forum plaatsen"?


Ik ben inmiddels overgestapt naar KPN, vanaf seconde 1 mega stabiele verbinding en wel de beloofde 1Gbit snelheid. 
Uiteraard ga ik ervan uit dat ik alsnog een compensatie ontvang van Odido (tot op heden nog niks gehoord van ze) dus ik blijf nog even hangen op dit forum. 


Hoi, Ik was op zoek naar een nieuwe provider want mijn Ziggo jaarkorting loopt af en werd gelukkig gewezen op dit forum. WAT EEN ELLENDE!

Odido weet of nog steeds niet wat het probleem is, of, nog erger, wil het niet delen.

Jesus ik heb ook dezelfde ONT-KPN combinatie, ben blij dat me dit bepaard is gebleven, en ja ik leef mee met ieder die hier afgescheept wordt door Odido.

Betreffende de Odido community supporters hier - en ja het is erg dat je als klant op een FORUM moet gaan klagen! - julie zijn best aardig maar daar is niemand mee geholpen. Julie worden ook als menselijk schild gebruikt en weten het. Laatste tijd NIETS meer van julie gelezen trouwens. De een na de ander verdwijnt. Burnout? De mond gesnoerd?

Any way, ik snap niet dat de meesten hier na maanden en maanden nog zo mak zijn.
STABILITEIT VAN JE VERBINDING IS DE GROOTSTE EIS.

Eis een vergoeding! En niet voor een snelheidscompensatie, maar harde cash. Je hebt consumentenrecht, Stel ze in gebreke!
Heb je rechtsbijstand, maak er gebruik van. Zo niet, begin met een aangetekende brief, een email, iets waarvan aannemelijk is dat ze het lezen. Eis ontbinfing van je abbo en terugbetaling van alle tijd waarin je klachten had.
Verzamel je klachtmomenten, maar vooral ook de communicatie, of pogingen daartoe met Odido. Ook hier. Ook in je telefoonlog. Email.
En stel ze in gebreke. Geef ze 2 weken om het compleet op te lossen. Lukt dat niet dan ontbind je het abbonnement. Eis sowieso 100% compensatie voor het betaalde abonnementsgeld.
Reageren ze niet, dan advokaat of rechtswinkel. De eerste keer is gratis, en die zal gaan vertellen dat je dit gaat winnen, en dat alle kosten ook nog eens bij Odido komen.

En ga ondertussen gewoon naar KPN, of als je af en toe wat downtime niet erg vindt, naar Ziggo. Die zijn duurder, maar niet voor wat je krijgt.

En zegt het voort..

En toen dacht jij om 6 uur in de ochtend als niet klant zijnde...."laat ik eens een negatief bericht op het Odido forum plaatsen"?



Jazeker. Kan je nagaan. Als je klachtenforum-post zo lang duurt om te lezen, en als zelfs niet-klanten zo’n post schrijven maak je het wel heel, heel bont.
Iedere ziel die ik dit leed bespaar is er een. Bovenstaand advies is gratis, zonder lag spikes.


Persoonlijk zou ik een ander probleem-wat-niet-de-mijne-is hebben gekozen om me druk over te maken 😄


Ik ben inmiddels overgestapt naar KPN, vanaf seconde 1 mega stabiele verbinding en wel de beloofde 1Gbit snelheid. 
Uiteraard ga ik ervan uit dat ik alsnog een compensatie ontvang van Odido (tot op heden nog niks gehoord van ze) dus ik blijf nog even hangen op dit forum. 

Stel ze op de hoogte. Stel ze in gebreke, claim een bedrag dat je denkt dat redelijk is, en onderbouw dat. Geef ze een termijn (2 weken is gebruikelijk) om te betalen, en zorg dat je kan aantonen dat je dat bericht gestuurd hebt (via de kanalen die ze open hebben staan. Maak een screenshot, of gebruik email, of stuur een aangetekende brief). Dat is je eerste formele stap. Zonder claim kan je blijven wachten. Het is een bedrijf dat winst wil maken voor de aandeelhouders, niet een uitkeringsinstantie.


Persoonlijk zou ik een ander probleem-wat-niet-de-mijne-is hebben gekozen om me druk over te maken 😄

Is waarschiijnlijk een Trol van de concurrent:)


Neemt niet weg dat Odido al meer dan 3 maanden bezig is om een probleem op te lossen. Het is tenslotte je core service en nog zit er iemand te hannesen in de configs.

Dit begint langzamerhand te beschamend te worden.


Neemt niet weg dat Odido al meer dan 3 maanden bezig is om een probleem op te lossen. Het is tenslotte je core service en nog zit er iemand te hannesen in de configs.

Dit begint langzamerhand te beschamend te worden.

Al meerdere keren is toegezegd dat er nieuws komt over het probleem en compensatie. 

Ik stop 20 oktober met Odido en dan moet ik iets van €4.00 boete betalen??

Ze hebben al gezegd dat dit "kwijtgescholden" zal worden.... Maar het brutale alleen al... Geen goed product leveren maar wel een schadevergoeding eisen...…ik geef mijn omgeving ook het advies om Odido bij een provider keuze te vermijden. 

 

Renso


Neemt niet weg dat Odido al meer dan 3 maanden bezig is om een probleem op te lossen. Het is tenslotte je core service en nog zit er iemand te hannesen in de configs.

Dit begint langzamerhand te beschamend te worden.

Al meerdere keren is toegezegd dat er nieuws komt over het probleem en compensatie. 

Ik stop 20 oktober met Odido en dan moet ik iets van €4.00 boete betalen??

Ze hebben al gezegd dat dit "kwijtgescholden" zal worden.... Maar het brutale alleen al... Geen goed product leveren maar wel een schadevergoeding eisen...…ik geef mijn omgeving ook het advies om Odido bij een provider keuze te vermijden. 

 

Renso

Ik ben een maand geleden overgestapt naar Odido, en ondervind totaal geen problemen. 

Ik ben van Ben naar T-Mobile naar Odido gegaan, en heb werkelijkheid nog nooit problemen ondervonden. 

 

Dus wanneer je iemand kent die een overstap wilt maken naar Odido op een KPN WBA vezel, dan is het misschien terecht dat je een negatief advies geeft, maar in alle andere gevallen niet


Reageer