Skip to main content

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 08-08-2024: De klanten waar een onderzoek voor is gestart zullen benaderd worden door Guidion of Axians voor het vervangen van de Genexis. Wacht dit contact af, dit komt automatisch.

Update 13-09-2024: Bovenstaande loopt nog. We vervangen de Genexis ONT's. Heb jij er nog last van, maak dan een melding in dit topic of neem contact op via je gewenste contactkanaal. Over de rootcause en de vergoeding kunnen we voor nu nog niks delen. Dit doen we zodra er meer bekend is.

 

Hallo @Renso 

Gaat het hierbij alleen om de downloadsnelheid of heb je ook weer laast van traag internet? Maak je gebruik van de Odido Zyxel of heb je een eigen router aangesloten?


Hallo @Renso 

Gaat het hierbij alleen om de downloadsnelheid of heb je ook weer laast van traag internet? Maak je gebruik van de Odido Zyxel of heb je een eigen router aangesloten?

Hoofdzakelijk download snelheid. 

Bij twee usenet providers getest 

Ik maak gebruik van de Odido zyxel 

 

Renso. 


@Renso 

En als je na een herstart van de ONT een laptop of pc direct bekabeld op de router aansluit en een speedtest doet met de Ookla speedtest?

En blijft het hetzelfde als je met een ander apparaat test?


@Renso

En als je na een herstart van de ONT een laptop of pc direct bekabeld op de router aansluit en een speedtest doet met de Ookla speedtest?

En blijft het hetzelfde als je met een ander apparaat test?

De pc's zijn allemaal bekabeld

Mijn software en drivers up to date

De ont en zyxel gereset. 

De speedtest is normaal maar dat was het ook vaak bij de problemen voor de Nokia ont evenals de pingtest.

Vanmorgen ook contact gehad met de usenet providers, niets aan hun kant loos. 

 

Nog een maand en ik zit weer bij de kpn.... 

 

Renso 


Zo jammer dat Odido geen reactie geeft wat betreft compensatie. Fijn dat @Cheyenne van Odido dat wel probeert.

 

Vorige week was hier ook een monteur voor een ONT swap. Had alleen geen ONT bij zich. Maandenlang al slecht tot geen dienst. Moeten we hier niet mee naar de consumentenbond of naar Twitter/X?

 

 

 


Hallo @Harry du Bois 

Er is momenteel geen voorraad hoorde ik van de monteur die hier de vorige keer kwam.


Klopt. Maar waarom plannen ze dan een afspraak met jou/mij in voor een ONT swap. 


@Renso

En als je na een herstart van de ONT een laptop of pc direct bekabeld op de router aansluit en een speedtest doet met de Ookla speedtest?

En blijft het hetzelfde als je met een ander apparaat test?

Bij een tweede PC heb ik dezelfde problemen.


Zo jammer dat Odido geen reactie geeft wat betreft compensatie. Fijn dat @Cheyenne van Odido dat wel probeert.

 

Vorige week was hier ook een monteur voor een ONT swap. Had alleen geen ONT bij zich. Maandenlang al slecht tot geen dienst. Moeten we hier niet mee naar de consumentenbond of naar Twitter/X?

 

 

 

Volgens mij zit Radar hier nog steeds bovenop…

Ik verwacht weer binnenkort een uitzending daarover.

 

Renso


@Renso

En als je na een herstart van de ONT een laptop of pc direct bekabeld op de router aansluit en een speedtest doet met de Ookla speedtest?

En blijft het hetzelfde als je met een ander apparaat test?

Vanmiddag dus de volle 1 Gb snelheid.

De onzekerheid van dit abonnement waarvoor je wel de volle mep betaald.

Dit maakte ik nooit mee bij de KPN. Dan is je vraag waarom ben je dan naar Odido overgestapt???

Vanwege de aanbieding van hun.Dat scheelde wel geld. Maar dan verwacht ondanks dat aanbod wel de normale 1 Gb lijn.

Renso


@Renso

En als je na een herstart van de ONT een laptop of pc direct bekabeld op de router aansluit en een speedtest doet met de Ookla speedtest?

En blijft het hetzelfde als je met een ander apparaat test?

En WEER rond de probleem tijd 17:00 - 19:00 uur zakt de download snelheid in.

Speedtest geeft normale waardes aan maar die vertrouw ik ook niet omdat het wel lijkt of de waardes gefixeerd zijn….elke keer dezelfde waardes.

Ik ben het nu zo zat aan het worden….#!^#%&$^**

 

 


Ik zal me ook maar aan deze topic toevoegen.

Precies zelfde klachten / problemen. Nog geen oplossing gekregen van Odido na maanden vaak in de avond gewoon niet meer kunnen werken. M'n partner werkt vaak vanuit huis, en ik heb eigen bedrijf aan huis. We zitten beiden in de software, RnD en tech sector, en kunnen vaak savonds gewoon niet meer werken of eigen IT test omgevingen opbouwen en testen door het slechte internet.
 

Heb een zwaarder 4G abbonement moeten nemen en zijn beide nu vaak op 4G aan het werk. Helaas werkt dat niet zo makkelijk voor veel van de bekabelde hardware zoals te testen zorg-domotica  welke dus ook niet meer werken.

 

Gister (14-9-2024) was het weer zo erg dat we tussen 19:00 en 23:00 gewoon (op enkele pogingen na) geen één website meer konden openen. Pingen werkte gewoon met ~15ms naar 8.8.8.8.
TraceRT ook redelijk normaal

Speed test… euhmm… tjah.. kan de website niet eens laden…. na ~15min proberen werd de achtergrond kleuren geladen van de speedtest website (https://www.speedtest.net/) maar vervolgens kwam de inhoudt niet…. Gedurende 2 uur lang af en toe is een F5 geprobeerd, tot op een bepaald moment alles wel lade, maar bij een test uitvoeren er alleen maar “connecting” bleef staan…
Uiteindelijk na nog een half uur wachten eidelijk een speed test van ~70Mbps down (Wifi limited, kabel geeft sneller), maar upload test was niet gelukt. Na nog wat proberen eindelijk een complete speed test kunnen doen welke dan opzich heel normaal lijkt. Terwijl in werkelijkheid je dus alsnog bijna niks op internet kan doen. Nieuwe verbindingen maken blijft gewoon een probleem. Websites openen, Fusion360 starten, een spelletje spelen, een video kijken. Alles werkt niet of pas naar X aantal keer opnieuw proberen tot je eindelijk een verbinding hebt.

Gevraagde testen (speed / ping test) geeft geen inzicht in dit probleem.
Na mijn idee moet er een andere soort test worden gebruikt. Eentje die meet hoe lang het duurt om nieuwe verbindingen naar nieuwe random online services op te zetten. Zoals het laden van een random website.

De frustratie is ook bij ons hoog. Klantenservice komt met frustrerende vragen die niet gaan helpen of dus testen die het probleem niet gaan laten zien en reacties geven dat alles toch okay is?

Ondertussen dus ook meestal nu op 5G aan het werk. En helaas geen series of films kijken in de avond.
En veel van de RnD testen moeten we nu op cloud services doen omdat lokaal gewoon geen optie meer is.

Ik ben blij dat dit probleem nu dus eindelijk in het vizier is gekomen bij Odido, maar naar onze ervaring is het de laatste weken alleen maar slechter geworden en zijn we nu ook op het punt aangekomen dat we toch moeten gaan kijken naar andere oplossingen dan glas van Odido… Ik zou ook inderdaad graag een stabiele 2e internet lijn willen als dat mogelijk is (DSL of Coax). 4G kan ook, maar moet dan een 2e simkaart met unlimited hebben die ik in een 4G modem kan doen zodat ik het LAN netwerk op 4G krijg. Mobiel hotspot geeft geen makkelijk oplossing om internet op m'n LAN te krijgen.
 


Goedenavond, 

Wij ervaren hier al een hele tijd hetzelfde probleem. Moet ik nu verplicht die dingen doen die in dat moderator bericht staan die voor mij echt totale abracadabra zijn, of kan het ook gewoon opgelost worden?

Alles wat iedereen hier omschrijft, herken ik helemaal. Mijn man kan 's avonds niet meer online gamen (met de kabel zelfs) en ook internetten op onze telefoons doen we op 4g, zo ook dit berichtje.

Gisteren met het gamen was de uploadsnel én downloadsnelheid 0,1mb..!!

Resetten etc, praat me er aub niet van. Vandaag om een andere reden een uur zonder stroom gezeten en dat heeft echt geen reset met beter resultaat veroorzaakt. 

Ik ben bang als ik de helpdesk ga bellen dat ik word afgescheept. Op dit forum lijkt er wat meer urgentie te spelen dus ik vestig hier even mijn hoop op.

Odido, wat moet ik doen??? Wij willen 's avonds ook gewoon kunnen internetten, gamen en streamen…

En ja misschien staat het antwoord hier al tussen, maar er wordt met zo veel (mij onbekend) jargon gestrooid dat ik het oprecht niet weet.

Ik hoor graag iets! 


Kreeg in begin toen ik melding maakte nog wel vaak de melding “we zijn je niet vergeten” of een belletje van klantenservice. Inmiddels al weken niks meer gehoord. 

Mijn call loopt al sinds juni, waarbij ik eigenlijk al weken problemen had.

 

Hoor graag wanneer het probleem opgelost wordt of een fatsoenlijek oplossing. Laatste week is het erger dan normaal. Zelf via VPN workaround is het nu ook een drama.

 

Beschamend voor een groot bedrijf als Odido dat dit niet op te lossen is in een normaal termijn.

 

Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 1548, Received = 1352, Lost = 196 (12% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 9ms, Maximum = 42ms, Average = 11ms

 

Speedtest duurt letterlijk 1 minuut voordat uberhaubt begint.


Hello,

 

I have the same issue. I have the ONT black box Genexis. At random times in the day but specially after 6 P.M until 10 P.M the upload speed seems in Kilobytes (72 kps) . Which make everything gives time-out. So internet not usable at those time. Download test give the right speed (400 mps), but upload is unbelievable slow.

I tried cable / wifi 2.4 and 5ghz look if someone hacked  my wifi and running a business on it. uPNP on/off. Reset reboot and others without any succes.

Please if it is possible add my address on the list. Please note that my email address is also linked with another Odido thuis. The internet i have trouble with is the same address of this account from odido community 


Ik heb deze problemen ook. Regelmatig valt de glasvezel verbinding weg, of lijken er connectie problemen: websites die niet willen laten, uit een online game gegooid worden, streams die afbreken. Paar minuten later werkt het weer. Soms moet de stroom van de glasvezel-router (Huawai) en het Zyxel-modem (56) uit en weer aan, voordat alles weer werkt. Soms hoeft dat niet.

 

@Cheyenne van Odido zet je mij ook op de lijst?


En BAM…..weer terug naar de middeleeuwen met een download van 250 Mb ipv 1 Gb

Ineens zonder reden….wat is er in hemels naam aan de hand Odido??

Ik maak er weer een melding van bij Radar,

 

Er is intern bij Odido het eea aan de hand ,maar daar hoeft de gebruiker niet de dupe van te zijn.

Ik kan net ook niet eens inloggen op mijn Odido.

 

Ik ben het ZAT ZAT ZAT…!!!

 

 

Renso


Sinds een week zijn ook wij van KPN overgestapt op ODIDO, na elke avond traag internet te hebben gehad lees ik dus vanavond dat dit een probleem is wat al ruim een jaar loopt. 

Overdag werkt alles prima maar het lijkt alsof na ongeveer 18:00 het internet constant voor een aantal seconde wegvalt en daarna weer even de tijd neemt op verbinding te maken. Dit zorgt ervoor dat websites vrijwel niet te openen zijn en op gamen hoef ik al helemaal niet te hopen. Streamen gaat verder wel redelijk.

Speedtest van Ookla ziet er prima uit.

Pingtest lijkt niet te lukken hoewel ik hier bij andere gebruikers niets van terug zie. 

 


Reageer