Skip to main content

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)
Toon eerste reactie

1209 reacties

  • is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 7 september 2024

En daarom ga ik dus weg bij Odido. 

Ze hebben hun eigen hardware niet op orde en zolang ze dat niet inzien blijven de problemen. 

 

Terug naar kpn. 


Eniac
  • is een Master Poster
  • 26 reacties
  • 7 september 2024

 

 

Update:

Download snelheid 0.2 Mbit/Seconds

Dan ingeving.. ik trek de WAN kabel uit het modem, wacht totdat het WAN lampje uit is

Plaats de WAN kabel weer in mijn mode, wacht tot de lijn weer actief is en..

hoppa, acceptabele snelheid.

 

Dan jij, dan ik..

 


  • is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 7 september 2024
Eniac schreef:

https://www.odido.nl/internet/speedtest

Update:

Download snelheid 0.2 Mbit/Seconds

Dan ingeving.. ik trek de WAN kabel uit het modem, wacht totdat het WAN lampje uit is

Plaats de WAN kabel weer in mijn mode, wacht tot de lijn weer actief is en..

hoppa, acceptabele snelheid.

Dan jij, dan ik..

 

Maar je hebt nog niet de Nokia ont?? 

Bij mij maakte de vervanging alles uit. 

 

Succes


Eniac
  • is een Master Poster
  • 26 reacties
  • 7 september 2024
Renso schreef:
Eniac schreef:

https://www.odido.nl/internet/speedtest

Update:

Download snelheid 0.2 Mbit/Seconds

Dan ingeving.. ik trek de WAN kabel uit het modem, wacht totdat het WAN lampje uit is

Plaats de WAN kabel weer in mijn mode, wacht tot de lijn weer actief is en..

hoppa, acceptabele snelheid.

Dan jij, dan ik..

 

Maar je hebt nog niet de Nokia ont?? 

Bij mij maakte de vervanging alles uit. 

 

Succes

Dank voor je respons. Helaas heb ik geen idee waar je het over hebt


Eniac
  • is een Master Poster
  • 26 reacties
  • 7 september 2024
Eniac schreef:
Renso schreef:
Eniac schreef:

https://www.odido.nl/internet/speedtest

Update:

Download snelheid 0.2 Mbit/Seconds

Dan ingeving.. ik trek de WAN kabel uit het modem, wacht totdat het WAN lampje uit is

Plaats de WAN kabel weer in mijn mode, wacht tot de lijn weer actief is en..

hoppa, acceptabele snelheid.

Dan jij, dan ik..

 

Maar je hebt nog niet de Nokia ont?? 

Bij mij maakte de vervanging alles uit. 

 

Succes

Dank voor je respons. Helaas heb ik geen idee waar je het over hebt

Met die lampjes, da’s van Huawei. 


  • is een Top Poster
  • 14 reacties
  • 8 september 2024

Erg fijn om te lezen dat een heleboel mensen geholpen zijn met de Nokia ONT.

Hier is het nog elke avond huilen.

 

Enige idee wanneer ik gebeld word? @Cheyenne van Odido referentienummer 71924962


Waqqas
Super User
Forum|alt.badge.img+15
  • Odido Superuser
  • 22657 reacties
  • 8 september 2024

Hallo @Simple 

Afgelopen vrijdag kwam hier een monteur langs om de Genexis door een Nokia te vervangen, helaas kwam hij met een Nokia ONT van Delta aan dus hij kon niks doen.

Hij wist me wel te vertellen dat de Nokia voor op het KPN glasvezelnetwerk niet op voorraad is omdat er gewoon heel veel nodig zijn.

Hopelijk hebben ze de Nokia ONT weer snel op voorraad.


Eniac
  • is een Master Poster
  • 26 reacties
  • 8 september 2024

Hardware uitwisselen, zal wel.

Maar wat is dan de root cause? Als vervanging door een Nokia equivalent de formal fix is dan moet dat antwoord geven op alle vragen, zoals:

  • Waarom treedt degradatie op ‘s avonds (is waarneming)
  • Waarom is het overdag dan geen thema? (aanname, overdag storing niet waargenomen)
  • Waarom is het kort onderbreken van de verbinding tussen ONT en Router een goede workaround?

Als de root cause de ONT is, zou dat betekenen dat het ding meer doet dan alleen media conversie. Zit er een configuratie component in die vanuit het moederschip wordt ingericht?

Zolang dat niet helder is, is zonder meer vervanging een handenwringend hopen op de zegen van boven.


  • is een nieuwe Poster
  • 4 reacties
  • 8 september 2024

Deze week heb ik de overstap naar KPN aangevraagd.

Dit issue speelt al een jaar, en ik sta al twee maanden op ‘de lijst’. Maar tot dusver niks gehoord van Odido of Guidion, en nu blijken de Nokia ONT’s ook nog op te zijn.

Ik bespaar mezelf de frustratie en betaal liever iets meer voor fatsoenlijke dienstverlening.


Eniac
  • is een Master Poster
  • 26 reacties
  • 8 september 2024
Eniac schreef:

Hardware uitwisselen, zal wel.

Maar wat is dan de root cause? Als vervanging door een Nokia equivalent de formal fix is dan moet dat antwoord geven op alle vragen, zoals:

  • Waarom treedt degradatie op ‘s avonds (is waarneming)
  • Waarom is het overdag dan geen thema? (aanname, overdag storing niet waargenomen)
  • Waarom is het kort onderbreken van de verbinding tussen ONT en Router een goede workaround?

Als de root cause de ONT is, zou dat betekenen dat het ding meer doet dan alleen media conversie. Zit er een configuratie component in die vanuit het moederschip wordt ingericht?

Zolang dat niet helder is, is zonder meer vervanging een handenwringend hopen op de zegen van boven.

Update:
Degradatie is meerdere keren per dag, dus eerdere opmerking “alleen ‘s avonds” is gebaseerd op onvolledige waarneming. 
Heb ook wat zoekwerk gedaan omtrent GPON en distributie over glas.
De ONT is geen passief kastje. Het inschakelen van het doosje genereert berichtjes (OMCI formaat) dat wordt opgepikt door een management station (OLT). Als dit een bekende of vertrouwde ONT is zal de OLT configuratie informatie sturen naar de ONT. Na uitwisseling van gegevens gaat de ONT live voor de klant router, en vindt verkeer plaats.

Het management station wordt aan de netwerk kant op z’n beurt weer uitgelezen, zodat de status van alle aangesloten ONT’s kan worden gemeten. TR-069 wordt gebruikt als provisioning taal richting ONT.

Aan de binnenkant van de OLT kan/zal SNMP worden gebruikt om de ONT gegevens te loggen en te plotten.

Odido moet dus zelf zien wat de status is van je ONT. Moet dus ook zelf zien of er bitjes overheen gaan. Pingen en testen is allemaal onzin, Odido Operations moet zonder meer in staat zijn om de kwaliteit van je verbinding te zien.

De stelling dat Nokio ONT’s het probleem niet heeft kan ik alleen plaatsen als er een vervanging is geweest van de OLT aan Odido zijde, en dan met name als een Huawei OLT is vervangen door een Nokia OLT, 
EN
Dat het formaat berichten in het OMCI protocol verschillend is van de eerdere Huawei OMCI berichten

Dit is misschien het antwoord op mijn vraag waarom het na een korte onderbreking weer een tijdje goed gaat. De ONT doet een her-registratie, en is weer zichtbaar op de OLT. Na verloop van tijd verliest de ONT het contact met de OLT, en gaat over op ‘ranging’ zoekend en wachten op antwoord van de OLT. Totdat je weer een her-registratie forceert.

Ik zal het in detail wel mis hebben, maar dit is de enige wat ik kan verzinnen als mogelijke oorzaak.
De vraag is: Beste Odido, is er een wijziging geweest in het merk OLT (of hoe je provisioning systeem mag heten)?


  • is een King Poster
  • 43 reacties
  • 9 september 2024
Eniac schreef:

Hardware uitwisselen, zal wel.

Maar wat is dan de root cause? Als vervanging door een Nokia equivalent de formal fix is dan moet dat antwoord geven op alle vragen, zoals:

  • Waarom treedt degradatie op ‘s avonds (is waarneming)
  • Waarom is het overdag dan geen thema? (aanname, overdag storing niet waargenomen)
  • Waarom is het kort onderbreken van de verbinding tussen ONT en Router een goede workaround?

Als de root cause de ONT is, zou dat betekenen dat het ding meer doet dan alleen media conversie. Zit er een configuratie component in die vanuit het moederschip wordt ingericht?

Zolang dat niet helder is, is zonder meer vervanging een handenwringend hopen op de zegen van boven.

Beetje slechte vertaling😇


kprook
  • Debutant
  • 44 reacties
  • 10 september 2024

Nou, Odido is al 10 dagen stil in dit topic. Da's bijzonder.

@Cheyenne van Odido en @Jason van Odido en @Teresa van Odido en @Tommie van Odido is er niets meer te melden over het verloop en de verwachtingen dat het voor iedereen opgelost is?

En is er ook over tegemoetkomingen en compensaties al meer duidelijk?


  • is een Top Poster
  • 7 reacties
  • 10 september 2024

Na een maand wachten eindelijk de dag dat de monteur zou komen. Heeft hij geen Nokia ONT bij zich, want in zijn ticket stond een modem wissel………

Monteur was niet eens op de hoogte dat dit probleem speelde.

Erg slordig!!! Odido verspilt heer aardig wat goodwill bij mij.

Nu weer wachten tot ik gebeld wordt om een afspraak te maken in de hoop dat deze niet opnieuw een maand moet worden.


  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 10 september 2024

Ik ervaar ook de beschreven problemen met het internet bij de Genexis ONT.

Hieronder de gevraagde gegevens.

Bij 400mbps abbo

Problemen van extreem langzaam laden van websites/media etc. Terwijl andere momenten het prima snel laad. Vooral problemen in de avond en weekend.

Moet ik naast deze gegevens nog ergens anders contact leggen/iets melden?

Hopelijk is er snel een oplossing, het probleem speelt bij ons sinds april.


Eniac
  • is een Master Poster
  • 26 reacties
  • 10 september 2024

Wacht.
Als je slechte downloadsnelheid meet op speedtest, en je hebt wel een goede upload:

Heb je een Mac en Apple Private Relay aan staan?
Als ik het uitzet heb ik weer goede download !

Apple private relay werkt op al je apple devices, dus ook tablets en phones. 
Laat eens weten of je dit herkent?


kprook
  • Debutant
  • 44 reacties
  • 10 september 2024
Eniac schreef:

Wacht.
Als je slechte downloadsnelheid meet op speedtest, en je hebt wel een goede upload:

Heb je een Mac en Apple Private Relay aan staan?
Als ik het uitzet heb ik weer goede download !

Apple private relay werkt op al je apple devices, dus ook tablets en phones. 
Laat eens weten of je dit herkent?

Dat zou kunnen, maar ik heb ook regelmatig een lage download en een hogere upload, op PC en op het modem zelf. Het is wel iets om te controleren, maar het lost hoge latency e.d. niet op, het uitzetten van Private Relay.


Eniac
  • is een Master Poster
  • 26 reacties
  • 10 september 2024
kprook schreef:
Eniac schreef:

Wacht.
Als je slechte downloadsnelheid meet op speedtest, en je hebt wel een goede upload:

Heb je een Mac en Apple Private Relay aan staan?
Als ik het uitzet heb ik weer goede download !

Apple private relay werkt op al je apple devices, dus ook tablets en phones. 
Laat eens weten of je dit herkent?

Dat zou kunnen, maar ik heb ook regelmatig een lage download en een hogere upload, op PC en op het modem zelf. Het is wel iets om te controleren, maar het lost hoge latency e.d. niet op, het uitzetten van Private Relay.

Ik kan het naar believen reproduceren. Apple relay aan: 0.1Mbit/sec download. Apple relay uit: 400 Mbit/Sec symmetrisch.
Maar niet de hele dag. Het lijkt erop dat die Apple relay geen problemen oplevert als de USA ligt te slapen. Na 16:00 uur is het vaker traag.

dus controleer nog eens extra of je niet een VPN hebt draaien


Eniac
  • is een Master Poster
  • 26 reacties
  • 11 september 2024
bartcortjens schreef:

Ik ervaar ook de beschreven problemen met het internet bij de Genexis ONT.

Hieronder de gevraagde gegevens.

Bij 400mbps abbo

Problemen van extreem langzaam laden van websites/media etc. Terwijl andere momenten het prima snel laad. Vooral problemen in de avond en weekend.

Moet ik naast deze gegevens nog ergens anders contact leggen/iets melden?

Hopelijk is er snel een oplossing, het probleem speelt bij ons sinds april.

Ter referentie een ping graph van de afgelopen dag: Gemaakt met een Linux bakje waar CACTI op staat te draaien:
 

 


  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 11 september 2024

Hallo allen,

Na 3 jaar KPN sinds een klein maandje Odido gekozen. KPN glasvezel nooit problemen mee gehad en nu vooral savonds drama. Ook ik heb een Genexis kastje hangen. Odido monteur heeft bij aansluiting in 2 minuten tijd de routers veranderd en direct dezelfde avond problemen. 

Jullie kennen het wel. Savonds na een dag harde arbeid even gamen. Vergeet het maar. Kan niet eens een game starten op de Xbox.

Na wifi uitgezet te hebben op mijn telefoon kon ik via mijn mobiele netwerk (ook via Odido) dit forum doorspitten wat ik het afgelopen half uur gedaan heb.

Cheyenne, Tom, graag ontvang ik ook een ONT van Nokia en voor in de tussentijd een unlimited data want dit is niet te doen.

Ik hoor het graag.

 


Cheyenne van Odido
Moderator
Forum|alt.badge.img+5

Hi all, dank voor alle reacties. Ik was zelf op vakantie en Tommie is kort uitgevallen. Ik zie vragen over een compensatie, helemaal logisch en vragen over de mogelijke rootcause. Beide kan ik nog geen antwoord op geven, het spijt me. Ik ben het met jullie eens dat er inmiddels duidelijkheid mag komen over de compensatie, vooral omdat het voor vele klanten nu weer lijkt te werken. Ik heb intern navraag hierover gedaan, ik ben het doorgeefluik die jullie zal informeren als ik daar een reactie op krijg. 

@brtrb Ik zie dat bij jou in juli de ONT vervangen is door de installatiemonteur. Welke heb je nu hangen? Kun je mij het serienummer van de ONT via een privébericht sturen? Dankjewel!

@Gettherefaster Ik zie dat jij inmiddels contact hebt gehad met de klantenservice en alles weer werkt. De Guidion afspraak is zelfs afgezegd. Ik neem aan dat het voor jou niet meer nodig is en om een ander issue ging!

@Renso Ontzettend jammer dat je toch gaat, dank voor al je activiteit in dit topic. Zie bovenstaande, ik kan over de vergoeding nog niks zeggen. Ik heb wel navraag gedaan!

@Eniac Ik kan op het klantnummer in je profiel én je e-mailadres geen abonnement bij ons vinden. Vul je de gehele verificatie in bij je profiel? Dat gaat om jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je rekeningnummer. Dankjewel!

@Simple Je ticket staat open en zal snel worden opgepakt. Een ETA kan ik nog niet geven, maar je zal binnenkort een belletje krijgen. Alles loopt goed!

@bartcortjens Dank voor je melding! Bij jou zie ik dat er eergisteren contact is geweest en dat je hebt aangegeven dat is opgelost. Is dat inderdaad zo, of heb je het in de avonduren weer ervaren? Anders zet ik je inderdaad op de lijst. Laat het weten!

@MennoM Dank, ik heb jou ook op de lijst gezet. Je hoort binnenkort meer, wel kan de vervanging even duren gezien de voorraad.


  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties
  • 13 september 2024
Cheyenne van Odido schreef:

Hi all, dank voor alle reacties. Ik was zelf op vakantie en Tommie is kort uitgevallen. Ik zie vragen over een compensatie, helemaal logisch en vragen over de mogelijke rootcause. Beide kan ik nog geen antwoord op geven, het spijt me. Ik ben het met jullie eens dat er inmiddels duidelijkheid mag komen over de compensatie, vooral omdat het voor vele klanten nu weer lijkt te werken. Ik heb intern navraag hierover gedaan, ik ben het doorgeefluik die jullie zal informeren als ik daar een reactie op krijg. 

@brtrb Ik zie dat bij jou in juli de ONT vervangen is door de installatiemonteur. Welke heb je nu hangen? Kun je mij het serienummer van de ONT via een privébericht sturen? Dankjewel!

@Gettherefaster Ik zie dat jij inmiddels contact hebt gehad met de klantenservice en alles weer werkt. De Guidion afspraak is zelfs afgezegd. Ik neem aan dat het voor jou niet meer nodig is en om een ander issue ging!

@Renso Ontzettend jammer dat je toch gaat, dank voor al je activiteit in dit topic. Zie bovenstaande, ik kan over de vergoeding nog niks zeggen. Ik heb wel navraag gedaan!

@Eniac Ik kan op het klantnummer in je profiel én je e-mailadres geen abonnement bij ons vinden. Vul je de gehele verificatie in bij je profiel? Dat gaat om jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je rekeningnummer. Dankjewel!

@Simple Je ticket staat open en zal snel worden opgepakt. Een ETA kan ik nog niet geven, maar je zal binnenkort een belletje krijgen. Alles loopt goed!

@bartcortjens Dank voor je melding! Bij jou zie ik dat er eergisteren contact is geweest en dat je hebt aangegeven dat is opgelost. Is dat inderdaad zo, of heb je het in de avonduren weer ervaren? Anders zet ik je inderdaad op de lijst. Laat het weten!

@MennoM Dank, ik heb jou ook op de lijst gezet. Je hoort binnenkort meer, wel kan de vervanging even duren gezien de voorraad.

Hoi Cheyenne, welkom terug!

Dank voor je bericht, de ONT is toen inderdaad vervangen door opnieuw een Genexis omdat de monteur van Guidion geen nieuwer/ander model bij zich had. Die er hing werkt niet of in elk geval niet meteen bij het opleveren van de lijn.

Ik heb het serienummer zojuist privé naar je gestuurd.


  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie
  • 13 september 2024

Same hier, erg trage responses:

 

 


Eniac
  • is een Master Poster
  • 26 reacties
  • 13 september 2024
Cheyenne van Odido schreef:

 

@Eniac Ik kan op het klantnummer in je profiel én je e-mailadres geen abonnement bij ons vinden. Vul je de gehele verificatie in bij je profiel? Dat gaat om jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste 4 cijfers van je rekeningnummer. Dankjewel!

 

Het algemene Odido account ( en dus ook het “Mijn Odido” account) staat op naam van mijn echtgenote, die ook een mobiel abonnement heeft. Ikzelf heb een forum account aangemaakt na aanleg van de glasvezelverbinding.
Ik heb mijn forum profiel aangevuld met de relevante informatie. Als dit nog vragen oproept, wil je dan een mail sturen aan het adres van het Mijn Odido account?


  • is een nieuwe Poster
  • 3 reacties
  • 13 september 2024

Ik heb deze problemen ook. Regelmatig valt de glasvezel verbinding weg, of lijken er connectie problemen: websites die niet willen laten, uit een online game gegooid worden, streams die afbreken. Paar minuten later werkt het weer. Soms moet de stroom van de glasvezel-router (Huawai) en het Zyxel-modem (56) uit en weer aan, voordat alles weer werkt. Soms hoeft dat niet.

 


  • is een Top Poster
  • 147 reacties
  • 14 september 2024

Ondanks de verbetering van mijn verbinding NA het plaatsen van de NOKIA ONT heb ik WEER problemen.

NU zaterdag 14-09-2024 haal ik maar 450 Mbps bij een download.

Bij de speedtest geeft hij netjes aan dat de verbinding Up 940 en Down 949 Mb is.

Ik ben bang dat Odido nog niet uit de problemen is en ben ik blij dat ik weer terug ga naar KPN

 

Renso

 

PS 17:35 is de snelheid terug gelopen naar 260 Mb

ODIDO doe hier wat mee…!!!!!


Reageer


Cookiebeleid

Wij gebruiken cookies om uw bezoekers ervaring te verbeteren en te personaliseren. Ga je akkoord, of ga je door op de website dan ga je akkoord met ons cookiebeleid. Meer informatie.

 
Cookie instellingen