Skip to main content

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 08-08-2024: De klanten waar een onderzoek voor is gestart zullen benaderd worden door Guidion of Axians voor het vervangen van de Genexis. Wacht dit contact af, dit komt automatisch.

Update 13-09-2024: Bovenstaande loopt nog. We vervangen de Genexis ONT's. Heb jij er nog last van, maak dan een melding in dit topic of neem contact op via je gewenste contactkanaal. Over de rootcause en de vergoeding kunnen we voor nu nog niks delen. Dit doen we zodra er meer bekend is.

 

Storing bij mij is ,na de plaatsing van de NOKIA ONT, zo te zien verholpen.

Ik hoor graag van Odido wat het vervolg traject is Qua eventuele korting op mijn abonnement ..??!!

Renso


Zal het ook nog even melden; ook mijn problemen zijn verdwenen sinds de plaatsing van de Nokia ONT!


Storing bij mij is ,na de plaatsing van de NOKIA ONT, zo te zien verholpen.

Ik hoor graag van Odido wat het vervolg traject is Qua eventuele korting op mijn abonnement ..??!!

Renso

PS

Met dank aan de monteurs van KPN en de Odido forum crew.

 

 


Goedemiddag, sinds mijn overstap naar Odido Glasvezel 100/100 in zomer 2023 heb ik geen problemen met verbinding maken of up- en downloadsnelheden. Wel heb ik alle dagen en uren bij iedere handeling online of op TV vertraging, vermoedelijk door latency / jitter (bedraad en WiFi).

 

Zit op KPN netwerk met een Huawei ONT en Zyxel T-56. De laatste firmware voor de Zyxel T-56 gaf geen verbetering. Is omruilen naar een Nokia ONT ook voor dit probleem  een oplossing?

 

 


Hallo @Jeroen808 

De Nokia XGSPON ONT is voor op het KPN glasvezelnetwerk, omdat dit niet bij jou het geval is kun je hierover het beste een eigen topic aanmaken.


Hallo @Jeroen808 

De Nokia XGSPON ONT is voor op het KPN glasvezelnetwerk, omdat dit niet bij jou het geval is kun je hierover het beste een eigen topic aanmaken.

 

Goedemiddag, dank voor je snelle reactie. Zomer 2023 heeft KPN ons pand aangesloten op glasvezel, volgens Cloudfare T-Mobile Thuis https://radar.cloudflare.com/quality/as50266. Wat is hier anders aan dan het KPN netwerk?


@Jeroen808 

De Huawei ONT, er staat dan volgens mij Odido apparatuur in de wijkcentrale en ze gebruiken de kabels van KPN.


Hallo @Jeroen808 

De Nokia XGSPON ONT is voor op het KPN glasvezelnetwerk, omdat dit niet bij jou het geval is kun je hierover het beste een eigen topic aanmaken.

 

Goedemiddag, dank voor je snelle reactie. Zomer 2023 heeft KPN ons pand aangesloten op glasvezel, volgens Cloudfare T-Mobile Thuis https://radar.cloudflare.com/quality/as50266. Wat is hier anders aan dan het KPN netwerk?

Jouw ONT praat met een Odido centrale, dat kan ook via een KPN glasvezel. De problemen in dit topic zijn specifieke voor KPN ONT's welke praten met een KPN centrale, en daarna pas uitkoppelen op het Odido netwerk. Als je een Huawei ONT hebt, dan heb je geen relatie met de problemen in dit topic.


Hoi @Tommie van Odido ,

 

Ik heb al een aantal keer gevraagd of ik ook op de lijst sta, maar misschien zie je de berichten niet als ik je niet tag. Dus bij deze!


Je staat op de lijst @Harry du Bois, op dit moment is er een kleine voorraad van de Nokia's dus het kan wat langer duren voordat ze je bellen!


Kan iemand voor me checken of ik ook op het lijstje sta? Zo niet, zouden jullie mij dan zsm kunnen toevoegen? Ik heb nu al vaker via dit topic contact opgenomen en ongeveer 7x via klantenservice. Mooi dat de ONT’s nu worden vervangen. Ik heb een stabiele verbinding nodig voor mijn werk! @Tommie van Odido @Cheyenne van Odido 


Hier ervaar ik ook dezelfde problemen. Hoe kom ik op het lijstje voor vervanging van mijn ONT?


Hallo @ndemie 

Je hebt op dit moment een zwarte Genexis ONT? Een moderator kan je dan op de lijst zetten.


Er was bij mij vandaag een monteur gepland voor een ONT switch. Maar die verwachtte dat er een nieuwe ONT bij mij geleverd zou zijn, dat niet het geval was. Dus zou ik er eentje uit zijn wagen geleverd krijgen.

Vervolgens gaf hij ook aan dat er nieuwe ONT’s besteld waren in verband met problemen met de Genexis, en dan alsnog nieuwe Genexis geleverd krijgen. De communicatie hierover gaat dus niet helemaal goed.

Ik heb dus nu een nieuwe Genexis. We gaan zien of het wat oplost. Het is nu natuurlijk overdag, de echte test komt vanavond en van het weekend.

 

Omdat ik dit weekend niet veel thuis geweest ben kan ik nog niet goed zeggen of de ONT switch nu echt gewerkt heeft, aangezien de problemen voornamelijk in de avond plaatsvinden. Het is wel spijtig dat het dan wel weer een Genexis ONT is geworden, ook al zijn hier veel problemen mee bekend.

Wat me wel heel duidelijk opvalt, is dat mijn upload maximaal maar 300mbit aantikt. Deze speedtest op mijn desktop raakt zelfs nog niet eens 150mbit aan.

 

(Windows) Desktop PC
Macbook Pro op WiFi (0.5m vanaf de router)

 

 

Ik had vandaag ook een behulpzame monteur zonder ONT aan de deur. Hij had nergens staan dat hij er één mee moest nemen. Qua communicatie met of binnen Guidion lijkt er iets niet helemaal goed te gaan.

Hij belde met zijn kantoor en zij bevestigden dat hij de ONT moest omwisselen door een ONT van Nokia. De monteur kijkt vanmiddag of hij nog aan een ONT kan komen en probeert later vanmiddag of morgen langs te komen om de ONT als nog te verwisselen. 

ClikeX, heb je geprobeerd om de server van de speedtest te wijzigen? De laatste tijd heb ik ook regelmatig dat ik een server heb met een upload van maximaal 300mbit. Bij andere servers zijn upload en download nagenoeg gelijk. 

 

Goede, net even getest. Helaas maakt een andere server geen verschil.

Mijn internet is helaas nog steeds instabiel in de avonduren, zelfs na de ONT swap. Zoals ik al zei, de Guidion monteur heeft gewoon een nieuwe Genexis geplaatst, aangezien hij eigenlijk verwachtte dat ik hardware thuis geleverd had gekregen, en de monteurs bijna alleen maar Genexis’ in de bus krijgen.

Jammer van deze miscommunicatie. We zijn nu al meer dan 2 weken verder, en we zitten hier in de avond nog steeds op onze mobiele data/hotspots.

HIer dus precies hetzelfde gebeurt. De Guidion monteur was nog erg behulpzaam en probeerde via odido alsnog een Nokia ONT naar mij op te laten sturen. Hij gaf de volgende dag echter aan dat odido het zelf zou oplossen met eigen.monteur maar dat dit ook nog wel weken kan duren. Hoe is dit mogelijk? Zit ik nu weer op een grote stapel vanwege een communicatie fout tussen odido en guidion? Mij is eerder telefonisch beloofd dat de ont door guidion vervangen zou worden binnen korte tijd. 


@slaapvaak 

Indien je al op de lijst staan dan duurt het mogelijk wat langer voordat je gebeld wordt voor een ONT swap, ik had gelezen dat er een probleem is met de voorraad van de Nokia ONT's.


Ik stond idd al op de lijst. Het gaat erom dat de monteur die langskomt uiteindelijk weer een genesix ONT bij zich heeft. Daar gaat iets mis in de communicatie en als er vervolgens een bredere uitrol van Nokia ONTs plaatsvindt waardoor de voorraad slinkt... in het belletje van odido voorafgaand aan het maken van de afspraak met guidion werd aangegeven dat de monteur langs zou komen om een Nokia ont te plaatsen. Ik hoor graag of ik nog steeds op de lijst staat zoals die hier is opgesteld of inmiddels op een grote stapel ben beland.


Gister ben ik overgestapt van KPN naar Odido, en kwam de monteur de boel aansluiten. Modem en verder niets.

Voordat ik mijn eigen spullen ga aansluiten (UDM-P) wil ik dat de verbinding is zoals er afgesloten is 1Gbit up en 1Gbit down. Echter gisteravond heb ik ervaren dat verbinding niet echt stabiel, soms krijg ik ssl errors bijv bij tweakers, of Odido forum, wordt het internet ineens heel traag voor een paar seconden, of laad een pagina niet en paar seconden na een refresh weer wel. De monteur heeft toen hij wegging de boel gemeten en de download was ok, 900+, maar de upload blijft ver achter, rond de 300/400Mbit. Vandaag nog gemeten maar ook de download blijft nu een beetje steken en is ook niet consequent hetzelfde.

De monteur vertelde mij dat het even tijd nodig heeft, en als dit morgen nog zo was dan even bellen, nou het is nu nog steeds zo helaas.

 

Nu is er mij via Tweaker erop gewezen naar dit topic en zie ik veel gelijkenissen die ik ook ervaar, en dat dit vooral te maken heeft met de mediaconverter die niet helemaal lekker werkt met Odido? Ik heb de Genexis TK01 die ik toentertijd van KPN gekregen had.

Dit zijn 3 metingen vlak achter elkaar.

 

 

Is er iemand die mij kan helpen, ik heb vorige week Odido gebeld, en die zeiden dat ik ongeveer 2 dagen moest wachten omdat er wel vaker zo`n zelfde soort geval zou zijn dat er dan pas iemand op de knop heeft gedrukt. (lijkt me stug). Ik heb het momenteel nog steeds, veel disconnects gehad de afgelopen dagen, gamen gaat niet meer (met de ubisoft servers kan ik geen eens verbinding meer maken).

 

Zoals je kunt zien zitten er zelfs volledige verbrekingen van de verbinding tussen.

Is er iemand die mij ook op die lijst kan zetten? (ik heb dus ook een Genexis ONT)


Nou sinds donderdag de Nokia ONT geïnstalleerd en moet zeggen dat het nu eindelijk goed gaat , in de avond draait het zoals het hoort , ben nu nog benieuwd naar de compensatie vooral die maanden… Maar de lijn draait TOP nu..


Storing bij mij is ,na de plaatsing van de NOKIA ONT, zo te zien verholpen.

Ik hoor graag van Odido wat het vervolg traject is Qua eventuele korting op mijn abonnement ..??!!

Renso

Daar ben ik ook benieuwd naar. De melding is ogenschijnlijk rücksichtslos afgesloten, zonder meer dan “opgelost, dicht!”.


Hallo @Jeroen808 

De Nokia XGSPON ONT is voor op het KPN glasvezelnetwerk, omdat dit niet bij jou het geval is kun je hierover het beste een eigen topic aanmaken.

 

Goedemiddag, dank voor je snelle reactie. Zomer 2023 heeft KPN ons pand aangesloten op glasvezel, volgens Cloudfare T-Mobile Thuis https://radar.cloudflare.com/quality/as50266. Wat is hier anders aan dan het KPN netwerk?

Jouw ONT praat met een Odido centrale, dat kan ook via een KPN glasvezel. De problemen in dit topic zijn specifieke voor KPN ONT's welke praten met een KPN centrale, en daarna pas uitkoppelen op het Odido netwerk. Als je een Huawei ONT hebt, dan heb je geen relatie met de problemen in dit topic.

Goedemorgen, dank voor je heldere toelichting.


Goedenavond,

 

Voor de zomer heb ik KPN vervangen door ODIDO en eigenlijk al die tijd steeds instabiliteit en slechte performance met name in de avonduren ervaren. Ook nu heb ik heel veel moeite gehad om op dit topic te reageren. Meestal gaat het na 23.00 weer steeds beter.

 

Ik heb diverse speedtests gedaan gedurende de avond en deze mislukken erg vaak (timeout) en als het dan lukt is de performance niet conform 1Gb.

 

Bij installatie door de Guidion monteur werd we al wel gewezen op de problemen met de Genexis kastjes, maar omdat deze met KPN altijd goed functioneerde ging ik er onterecht van uit dat ik er geen last van zou hebben. Hij gaf wel aan dat de Genexis kastjes proactief/preventief vervangen zouden worden en dat ik anders een melding moest maken.

 

Nu ik er na de vakantie nog steeds last van had ben ik gaan zoeken op het forum en kwam dit topic tegen. Het lijkt er op dat de vervanging door een Nokia wel eens de oplossing zou kunnen zijn.

Bedankt, ik hoor het graag!

 


Hallo,

De afgelopen twee dagen heb ik lopen struinen op deze community, en kwam ik dit topic tegen. Een feest van herkenning met wat ik meemaak momenteel. Afgelopen maandag overgestapt van KPN naar Odido, en na installatie de verbinding gecheckt met de monteur. Alles perfect, 400+Mbps up en 400+Mbps down. Sinds dinsdagavond 9 uur is het een zeer onstabiele, wegvallende verbinding. Af en toe lukt het, de meeste tijd niet. Odido gebeld, werd eerst aangeraden om 3 dagen lang speedtests te doen en ondertussen kregen we een onbeperkt internet-voucher. Fijne geste natuurlijk, maar ik wil mijn probleem gewoon opgelost hebben. We zitten nu al bijna 48 uur zonder stabiele verbinding met 2 thuiswerkers. 

Onderstaande afbeelding zijn speedtests van de momenten dat het wél lukte. Zoals te zien is de verbinding zeer ondermaats. Maar zoals @chefneliz al aangaf, is het voornamelijk het maken van de verbinding dat meer dan de helft van de tijd niet lukt, wat je niet ziet aan Ookla. Ik heb screenrecordings hiervan gemaakt, mochten moderators die willen zien.

Apparaten momenteel in gebruik:
Modem Zyxel T-56
ONT: Huawei

Geen Genexis kastje dus, maar wel dezelfde soort problemen.
Ondertussen is er een ticket aangemaakt (gisteren, wo 04-09) en zou ik vandaag meer moeten horen. Contact gehad met o.a. Mika en Cihan van de servicedesk. Mijn vrouw vervloekt me al vanwege de overstap. @Tommie van Odido kan ik ook op de lijst?

 


Ik neem per 20 Oktober afscheid van Odido.

Ik verwacht nog wel een reactie van Odido over het snelheidsverlies en eventuele compensatie voor dat.Ik meen dat ik daar net als velen recht op heb ook al stap ik naar de kpn over.


Storing bij mij is ,na de plaatsing van de NOKIA ONT, zo te zien verholpen.

Ik hoor graag van Odido wat het vervolg traject is Qua eventuele korting op mijn abonnement ..??!!

Renso

Daar ben ik ook benieuwd naar. De melding is ogenschijnlijk rücksichtslos afgesloten, zonder meer dan “opgelost, dicht!”.

Mee eens, kan iemand van Odido hier wat over zeggen? We hebben lang geduld gehad, in mijn geval 9 maanden. 


Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 08-08-2024: De klanten waar een onderzoek voor is gestart zullen benaderd worden door Guidion of Axians voor het vervangen van de Genexis. Wacht dit contact af, dit komt automatisch.

 

Zo rond 22:00 uur zakt volgens de speedtest de downloadsnelheid naar 0.2mbit/sec.
Dit ligt niet aan het modem, of de bekabeling. Modem zelf rapporteert een goede verbinding en 0 pakket drops. Ik herleid hieruit dat het probleem verderop in het netwerk ligt.
Saillant detail, ook de Odido webpagina’s nemen enorm tijd in beslag voordat ze worden getoond. Dat lijkt te wijzen op je distributielaag.
Upload snelheid is rond de 400Mbit/sec, dus daar zit het ‘m niet.

mijn aansluiting is in het 1703 postcode gebied (Heerhugowaard)

Verras mij door een spoedige oplossing, vriendjes!


Reageer