Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 08-08-2024: De klanten waar een onderzoek voor is gestart zullen benaderd worden door Guidion of Axians voor het vervangen van de Genexis. Wacht dit contact af, dit komt automatisch.

Update 13-09-2024: Bovenstaande loopt nog. We vervangen de Genexis ONT's. Heb jij er nog last van, maak dan een melding in dit topic of neem contact op via je gewenste contactkanaal. Over de rootcause en de vergoeding kunnen we voor nu nog niks delen. Dit doen we zodra er meer bekend is.

 

Dit is als nog hoger dan je abonnement eigenlijk is @Mark-Jan, er spelen issues met de verhoging op ons netwerk. Klanten merken het niet. Hier wordt aan gewerkt en is ook een grootschalig incident.

Over compensatie kan ik op dit moment nog niks zeggen, ook omdat dit een grootschalig incident is zal dat waarschijnlijk via een andere weg verlopen. 


Na terugkomst van vakantie een paar dagen geleden is onze internetverbinding instabiel en tv kijken een ramp: of überhaupt geen tv of enorm haperig.

Voor zolang dit probleem duurt zouden we graag unlimited data bij Ben willen hebben, om via een hotspot iets te proberen.


Hoi @jeweetwel84, ik heb het direct nagekeken! Jij zit zelf niet op het WBA netwerk en dit valt dus niet onder deze issues. Natuurlijk wil ik het wel graag onderzoeken voor je! Zou je een topic willen starten met wat je precies ervaart en sinds wanneer dit zo is. In de metingen zie ik nu dat alles het zou moeten doen. Ik hoor het graag! Groetjes, Ishana


Weet 1 van de moderators of ik ingepland sta om gebeld te worden? Ik wacht al een aantal maanden, maar nog geen teken van verbetering. 

Thuis werken is erg lastig op deze manier, en iedere avond als ik even iets wil streamen naar mijn chromecast is het maar hopen dat het werkt. Duur betaald voor zon slechte dienst.


Gelukkig, de vakantie is voorbij en de problemen zijn weer terug… Ik heb persoonlijk weinig last gehad de afgelopen anderhalve maand, maar deze avond duurde het alleen al 25 minuten om verbinding te maken met deze website… Is er al iets duidelijk over een oplossing voor dit probleem?

 


Er was bij mij vandaag een monteur gepland voor een ONT switch. Maar die verwachtte dat er een nieuwe ONT bij mij geleverd zou zijn, dat niet het geval was. Dus zou ik er eentje uit zijn wagen geleverd krijgen.

Vervolgens gaf hij ook aan dat er nieuwe ONT’s besteld waren in verband met problemen met de Genexis, en dan alsnog nieuwe Genexis geleverd krijgen. De communicatie hierover gaat dus niet helemaal goed.

Ik heb dus nu een nieuwe Genexis. We gaan zien of het wat oplost. Het is nu natuurlijk overdag, de echte test komt vanavond en van het weekend.

 

Omdat ik dit weekend niet veel thuis geweest ben kan ik nog niet goed zeggen of de ONT switch nu echt gewerkt heeft, aangezien de problemen voornamelijk in de avond plaatsvinden. Het is wel spijtig dat het dan wel weer een Genexis ONT is geworden, ook al zijn hier veel problemen mee bekend.

Wat me wel heel duidelijk opvalt, is dat mijn upload maximaal maar 300mbit aantikt. Deze speedtest op mijn desktop raakt zelfs nog niet eens 150mbit aan.

 

(Windows) Desktop PC
Macbook Pro op WiFi (0.5m vanaf de router)

 

 


Er was bij mij vandaag een monteur gepland voor een ONT switch. Maar die verwachtte dat er een nieuwe ONT bij mij geleverd zou zijn, dat niet het geval was. Dus zou ik er eentje uit zijn wagen geleverd krijgen.

Vervolgens gaf hij ook aan dat er nieuwe ONT’s besteld waren in verband met problemen met de Genexis, en dan alsnog nieuwe Genexis geleverd krijgen. De communicatie hierover gaat dus niet helemaal goed.

Ik heb dus nu een nieuwe Genexis. We gaan zien of het wat oplost. Het is nu natuurlijk overdag, de echte test komt vanavond en van het weekend.

 

Omdat ik dit weekend niet veel thuis geweest ben kan ik nog niet goed zeggen of de ONT switch nu echt gewerkt heeft, aangezien de problemen voornamelijk in de avond plaatsvinden. Het is wel spijtig dat het dan wel weer een Genexis ONT is geworden, ook al zijn hier veel problemen mee bekend.

Wat me wel heel duidelijk opvalt, is dat mijn upload maximaal maar 300mbit aantikt. Deze speedtest op mijn desktop raakt zelfs nog niet eens 150mbit aan.

 

(Windows) Desktop PC
Macbook Pro op WiFi (0.5m vanaf de router)

 

 

Ik had vandaag ook een behulpzame monteur zonder ONT aan de deur. Hij had nergens staan dat hij er één mee moest nemen. Qua communicatie met of binnen Guidion lijkt er iets niet helemaal goed te gaan.

Hij belde met zijn kantoor en zij bevestigden dat hij de ONT moest omwisselen door een ONT van Nokia. De monteur kijkt vanmiddag of hij nog aan een ONT kan komen en probeert later vanmiddag of morgen langs te komen om de ONT als nog te verwisselen. 

ClikeX, heb je geprobeerd om de server van de speedtest te wijzigen? De laatste tijd heb ik ook regelmatig dat ik een server heb met een upload van maximaal 300mbit. Bij andere servers zijn upload en download nagenoeg gelijk. 

 


@Tommie van Odido @Cheyenne van Odido 
Ook hier last van instabiel internet.
Sinds afgelopen vrijdag overgestapt van KPN naar Odido.
Genexis ONT.

Overdag sporadisch verbinding even weg. s'avonds echt drama.

Ik zit nog in de 14 dgn bedenktijd.
Waar doe ik goed aan? Hoop ellende besparen en direct annuleren of toch maar de ONT laten vervangen (als dat überhaupt gaat lukken op korte termijn). Over 3 weken ga ik met vakantie. Daarom wil ik het uiteraard daarvoor al opgelost hebben i.v.m. de bedenktijd en andere provider regelen, etc.


Hi @wolk.strati, welkom op onze Community!

Ik kan ervoor zorgen dat je op de lijst komt, echter durf ik niet te zeggen hoe lang het zal duren voordat het ONT wordt aangesloten. Er zijn best veel klanten die nog omgezet moeten worden dus het kan wel wat langer duren. 


Gisteren een week de Nokia ONT in gebruik en ik moet zeggen ik weet niet wat me gebeurt.

Na een half jaar s’avonds geen of nauwelijks internet, wat in de loop van de tijd steeds langer ging duren, veel onbegrip aan de telefoon kwam er dit topic.

Nu met de plaatsing van de Nokia, waren ook drie afspraken met Guidion voor nodig, is alles zoals het zou moeten, geen enkel probleem meer gehad en alles loopt super soepel.


UPDATE

 

Alweer een paar weken geleden na mijn laatste update.

Sinds de plaatsing van de NOKIA ONT heb ik geen problemen meer ondervonden.

Ook niet op de probleem tijden en na de vakantie periode.

De monteur even een Whatsapp gestuurd wat hij wil doen OF afmelden OF ff afwachten.
Ik hoop voor de gebruikers (EN Odido) dat hiermee de problemen opgelost zijn.

Toch zou ik en de mede gebruikers graag willen weten wat nou de oorzaak was en wat de vervanging met de NOKIA ONT dit heeft opgelost.

Is Odido er ook uit wat eventueel de compensatie gaat worden voor de gedupeerde gebruikers??

Geld hoeft van mij niet maar misschien een tijdelijke korting op het pakket zou velen ook goed uitkomen.

 

Renso

 


Er was bij mij vandaag een monteur gepland voor een ONT switch. Maar die verwachtte dat er een nieuwe ONT bij mij geleverd zou zijn, dat niet het geval was. Dus zou ik er eentje uit zijn wagen geleverd krijgen.

Vervolgens gaf hij ook aan dat er nieuwe ONT’s besteld waren in verband met problemen met de Genexis, en dan alsnog nieuwe Genexis geleverd krijgen. De communicatie hierover gaat dus niet helemaal goed.

Ik heb dus nu een nieuwe Genexis. We gaan zien of het wat oplost. Het is nu natuurlijk overdag, de echte test komt vanavond en van het weekend.

 

Omdat ik dit weekend niet veel thuis geweest ben kan ik nog niet goed zeggen of de ONT switch nu echt gewerkt heeft, aangezien de problemen voornamelijk in de avond plaatsvinden. Het is wel spijtig dat het dan wel weer een Genexis ONT is geworden, ook al zijn hier veel problemen mee bekend.

Wat me wel heel duidelijk opvalt, is dat mijn upload maximaal maar 300mbit aantikt. Deze speedtest op mijn desktop raakt zelfs nog niet eens 150mbit aan.

 

(Windows) Desktop PC
Macbook Pro op WiFi (0.5m vanaf de router)

 

 

Ik had vandaag ook een behulpzame monteur zonder ONT aan de deur. Hij had nergens staan dat hij er één mee moest nemen. Qua communicatie met of binnen Guidion lijkt er iets niet helemaal goed te gaan.

Hij belde met zijn kantoor en zij bevestigden dat hij de ONT moest omwisselen door een ONT van Nokia. De monteur kijkt vanmiddag of hij nog aan een ONT kan komen en probeert later vanmiddag of morgen langs te komen om de ONT als nog te verwisselen. 

ClikeX, heb je geprobeerd om de server van de speedtest te wijzigen? De laatste tijd heb ik ook regelmatig dat ik een server heb met een upload van maximaal 300mbit. Bij andere servers zijn upload en download nagenoeg gelijk. 

 

Goede, net even getest. Helaas maakt een andere server geen verschil.


Er was bij mij vandaag een monteur gepland voor een ONT switch. Maar die verwachtte dat er een nieuwe ONT bij mij geleverd zou zijn, dat niet het geval was. Dus zou ik er eentje uit zijn wagen geleverd krijgen.

Vervolgens gaf hij ook aan dat er nieuwe ONT’s besteld waren in verband met problemen met de Genexis, en dan alsnog nieuwe Genexis geleverd krijgen. De communicatie hierover gaat dus niet helemaal goed.

Ik heb dus nu een nieuwe Genexis. We gaan zien of het wat oplost. Het is nu natuurlijk overdag, de echte test komt vanavond en van het weekend.

 

Omdat ik dit weekend niet veel thuis geweest ben kan ik nog niet goed zeggen of de ONT switch nu echt gewerkt heeft, aangezien de problemen voornamelijk in de avond plaatsvinden. Het is wel spijtig dat het dan wel weer een Genexis ONT is geworden, ook al zijn hier veel problemen mee bekend.

Wat me wel heel duidelijk opvalt, is dat mijn upload maximaal maar 300mbit aantikt. Deze speedtest op mijn desktop raakt zelfs nog niet eens 150mbit aan.

 

(Windows) Desktop PC
Macbook Pro op WiFi (0.5m vanaf de router)

 

 

Ik had vandaag ook een behulpzame monteur zonder ONT aan de deur. Hij had nergens staan dat hij er één mee moest nemen. Qua communicatie met of binnen Guidion lijkt er iets niet helemaal goed te gaan.

Hij belde met zijn kantoor en zij bevestigden dat hij de ONT moest omwisselen door een ONT van Nokia. De monteur kijkt vanmiddag of hij nog aan een ONT kan komen en probeert later vanmiddag of morgen langs te komen om de ONT als nog te verwisselen. 

ClikeX, heb je geprobeerd om de server van de speedtest te wijzigen? De laatste tijd heb ik ook regelmatig dat ik een server heb met een upload van maximaal 300mbit. Bij andere servers zijn upload en download nagenoeg gelijk. 

 

Gisteren heeft de monteur later op de middag de ONT vervangen. Vooralsnog lijkt het internet goed te werken. Ik heb geen time-out meer gehad en bij het scrollen tussen afleveringen van NLZiet laden thumbnails van afleveringen meteen. Voorheen zat hier, ook overdag, een minieme vertraging in.


Hi @wolk.strati, welkom op onze Community!

Ik kan ervoor zorgen dat je op de lijst komt, echter durf ik niet te zeggen hoe lang het zal duren voordat het ONT wordt aangesloten. Er zijn best veel klanten die nog omgezet moeten worden dus het kan wel wat langer duren. 

Hi Tommie,

Zet me maar op de lijst! Dank!


Goedenavond, sinds mijn overstap van KPN naar Odido, (19 juli) ondervind ik exact dezelfde problemen zoals beschreven in dit topic. Erg traag internet vooral in de avonduren. Ook hier heb ik een ont van Genexis. Graag hulp. Oja mijn internet 5G bundel vliegt erdoorheen omdat ik nu veelal op mobiel internet zit. 

Mvg Remke 


Hi @wolk.strati & @Remke81, ik heb jullie op de lijst gezet. Guidion zal binnenkort contact met jullie opnemen om het ONT te swappen! 


Hi @wolk.strati & @Remke81, ik heb jullie op de lijst gezet. Guidion zal binnenkort contact met jullie opnemen om het ONT te swappen! 

Heel veel dank!


Wil je mij ook op die lijst zetten. Kan zo slecht s avonds Netflix etc kijken...


Er was bij mij vandaag een monteur gepland voor een ONT switch. Maar die verwachtte dat er een nieuwe ONT bij mij geleverd zou zijn, dat niet het geval was. Dus zou ik er eentje uit zijn wagen geleverd krijgen.

Vervolgens gaf hij ook aan dat er nieuwe ONT’s besteld waren in verband met problemen met de Genexis, en dan alsnog nieuwe Genexis geleverd krijgen. De communicatie hierover gaat dus niet helemaal goed.

Ik heb dus nu een nieuwe Genexis. We gaan zien of het wat oplost. Het is nu natuurlijk overdag, de echte test komt vanavond en van het weekend.

 

Omdat ik dit weekend niet veel thuis geweest ben kan ik nog niet goed zeggen of de ONT switch nu echt gewerkt heeft, aangezien de problemen voornamelijk in de avond plaatsvinden. Het is wel spijtig dat het dan wel weer een Genexis ONT is geworden, ook al zijn hier veel problemen mee bekend.

Wat me wel heel duidelijk opvalt, is dat mijn upload maximaal maar 300mbit aantikt. Deze speedtest op mijn desktop raakt zelfs nog niet eens 150mbit aan.

 

(Windows) Desktop PC
Macbook Pro op WiFi (0.5m vanaf de router)

 

 

Ik had vandaag ook een behulpzame monteur zonder ONT aan de deur. Hij had nergens staan dat hij er één mee moest nemen. Qua communicatie met of binnen Guidion lijkt er iets niet helemaal goed te gaan.

Hij belde met zijn kantoor en zij bevestigden dat hij de ONT moest omwisselen door een ONT van Nokia. De monteur kijkt vanmiddag of hij nog aan een ONT kan komen en probeert later vanmiddag of morgen langs te komen om de ONT als nog te verwisselen. 

ClikeX, heb je geprobeerd om de server van de speedtest te wijzigen? De laatste tijd heb ik ook regelmatig dat ik een server heb met een upload van maximaal 300mbit. Bij andere servers zijn upload en download nagenoeg gelijk. 

 

Goede, net even getest. Helaas maakt een andere server geen verschil.

Mijn internet is helaas nog steeds instabiel in de avonduren, zelfs na de ONT swap. Zoals ik al zei, de Guidion monteur heeft gewoon een nieuwe Genexis geplaatst, aangezien hij eigenlijk verwachtte dat ik hardware thuis geleverd had gekregen, en de monteurs bijna alleen maar Genexis’ in de bus krijgen.

Jammer van deze miscommunicatie. We zijn nu al meer dan 2 weken verder, en we zitten hier in de avond nog steeds op onze mobiele data/hotspots.


Monteur Guidion zojuist geweest en de Nokia ONT geplaatst, ben benieuwd ‘s avonds..


Monteur is net geweest en de Nokia ONT is aangesloten. Merkte direct verschil, speedtest ok en webpagina's laden super snel. Downloaden ook. Dus tot nu toe top...

Ben 9 dagen verder en de internetproblemen lijken als sneeuw voor de zon verdwenen.

Vraag me wel ook af hoe we gecompenseerd gaan worden…


Monteur is net geweest en de Nokia ONT is aangesloten. Merkte direct verschil, speedtest ok en webpagina's laden super snel. Downloaden ook. Dus tot nu toe top...

Ben 9 dagen verder en de internetproblemen lijken als sneeuw voor de zon verdwenen.

Vraag me wel ook af hoe we gecompenseerd gaan worden…

Nou daar ben ik ook wel benieuwd naar ..


Hey @ClikeX, dat is niet helemaal de bedoeling. Ik heb het voor je uitgezet en we gaan ervoor zorgen dat er een Nokia komt!


Hey @ClikeX, dat is niet helemaal de bedoeling. Ik heb het voor je uitgezet en we gaan ervoor zorgen dat er een Nokia komt!

Hi @Tommie van Odido, dank je wel voor het doorzetten! Ik ben 5 minuten geleden gebeld door Guidion dat er iets fout gegaan is. Volgens hen lag de hardware wel klaar op mijn naam, maar was dit niet goed doorgegeven aan de vorige monteur en had hij die ook niet in zijn wagen. Ze komen morgenochtend langs voor een nieuwe poging, dus dat is snel geregeld. 👍🏻

 


Gister ben ik overgestapt van KPN naar Odido, en kwam de monteur de boel aansluiten. Modem en verder niets.

Voordat ik mijn eigen spullen ga aansluiten (UDM-P) wil ik dat de verbinding is zoals er afgesloten is 1Gbit up en 1Gbit down. Echter gisteravond heb ik ervaren dat verbinding niet echt stabiel, soms krijg ik ssl errors bijv bij tweakers, of Odido forum, wordt het internet ineens heel traag voor een paar seconden, of laad een pagina niet en paar seconden na een refresh weer wel. De monteur heeft toen hij wegging de boel gemeten en de download was ok, 900+, maar de upload blijft ver achter, rond de 300/400Mbit. Vandaag nog gemeten maar ook de download blijft nu een beetje steken en is ook niet consequent hetzelfde.

De monteur vertelde mij dat het even tijd nodig heeft, en als dit morgen nog zo was dan even bellen, nou het is nu nog steeds zo helaas.

 

Nu is er mij via Tweaker erop gewezen naar dit topic en zie ik veel gelijkenissen die ik ook ervaar, en dat dit vooral te maken heeft met de mediaconverter die niet helemaal lekker werkt met Odido? Ik heb de Genexis TK01 die ik toentertijd van KPN gekregen had.

Dit zijn 3 metingen vlak achter elkaar.

 


Reageer