Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

als het goed is komen ze bij mij vandaag de ONT vervangen, ben benieuwd!


Hi @Mark-Jan, kan je het serienummer van het ONT doorsturen? Dan ga ik kijken of ik hem opnieuw kan registreren. Wellicht is dat de oorzaak.


zojuist vervangen, snelheid goed komende dagen even monitoren of het probleem is opgelost!


Ook mijn ONT is zojuist vervangen voor een Nokia ONT, niet mijn zelf geregelde maar een gloednieuwe. Ik ga komende dagen in de gaten houden of de verbinding stabiel blijft. 


Vanochtend is ook mijn ONT vervangen voor een Nokia, verbinding is prima, even in de gaten houden.

De monteur vertelde me dat er miljoenen ONT’s moeten gaan worden vervangen, geeft wel aan hoe groot dit probleem is.


Vanochtend is ook mijn ONT vervangen voor een Nokia, verbinding is prima, even in de gaten houden.

De monteur vertelde me dat er miljoenen ONT’s moeten gaan worden vervangen, geeft wel aan hoe groot dit probleem is.

Dat laatste lijkt me dan weer vrij sterk, deze problemen lijken enkel bij odido voor te komen, en odido heeft afaik nog niet eens een miljoen klanten voor vast Internet. Laat staan miljoenen klanten met een genexis ONT die dan ook nog hier last van hebben. Ik betwist niet dat het een groot (of in elk geval erg vervelend) probleem is, maar klinkt alsof deze monteur het wel weer heel erg groot maakt. 


Vanochtend is ook mijn ONT vervangen voor een Nokia, verbinding is prima, even in de gaten houden.

De monteur vertelde me dat er miljoenen ONT’s moeten gaan worden vervangen, geeft wel aan hoe groot dit probleem is.

Dat laatste lijkt me dan weer vrij sterk, deze problemen lijken enkel bij odido voor te komen, en odido heeft afaik nog niet eens een miljoen klanten voor vast Internet. Laat staan miljoenen klanten met een genexis ONT die dan ook nog hier last van hebben. Ik betwist niet dat het een groot (of in elk geval erg vervelend) probleem is, maar klinkt alsof deze monteur het wel weer heel erg groot maakt. 

Wat hij mij vertelde is dat KPN ook al de genexis ONT's gaat vervangen wegens problemen (al weet ik niet of dat hetzelfde probleem is) geen idee of dat echt zo is, maar het is iig een groot probleem. De voorraad van de Nokia's was nu al niet meer aan te slepen.


@JornS 

Het klopt dat bij de Kpn ook problemen zijn met de Genexis.

Dat waren dat de RJ45 poort niet meer werkte na stroomonderbreking.

Maar er zijn ook andere problemen met de Genexis.


UPDATE

 

Het is even stil geweest rondom mijn test en samenwerking met de KPN maar ik wilde even wat zaken melden….

Mijn snelheid is goed gebleven maar ik merk als ik iets download uit één rar file dat de snelheid een beetje op en neer gaat.

Maar als ik iets download wat uit meerdere rars bestaat dan start en eindigt de download met 1.01 Gb.

Maken meer mensen dit mee??

Er loopt geen bloed uit maar het was een constatering.

Het bewijs van de snelheid momenteel...geen rare dingen meer meegemaakt rond de probleem uren.

 

Renso

 


Vanochtend is ook mijn ONT vervangen voor een Nokia, verbinding is prima, even in de gaten houden.

De monteur vertelde me dat er miljoenen ONT’s moeten gaan worden vervangen, geeft wel aan hoe groot dit probleem is.

Dat laatste lijkt me dan weer vrij sterk, deze problemen lijken enkel bij odido voor te komen, en odido heeft afaik nog niet eens een miljoen klanten voor vast Internet. Laat staan miljoenen klanten met een genexis ONT die dan ook nog hier last van hebben. Ik betwist niet dat het een groot (of in elk geval erg vervelend) probleem is, maar klinkt alsof deze monteur het wel weer heel erg groot maakt. 

Wat hij mij vertelde is dat KPN ook al de genexis ONT's gaat vervangen wegens problemen (al weet ik niet of dat hetzelfde probleem is) geen idee of dat echt zo is, maar het is iig een groot probleem. De voorraad van de Nokia's was nu al niet meer aan te slepen.

Er worden inderdaad nog een aantal series genexis ont's vervangen door KPN ivm andere problemen (data doorgifte die af en toe gewoon volledig stopt geloof ik). Maar goed, dat zegt dus niks over de grootte van dit specifieke probleem.

Conclusie van het hele verhaal kunnen we het denk ik wel over eens zijn, je mag blij zijn als je iets anders dan een genexis hebt gekregen (of zelf aangeschaft).


 

Mijn snelheid is goed gebleven maar ik merk als ik iets download uit één rar file dat de snelheid een beetje op en neer gaat.

Maar als ik iets download wat uit meerdere rars bestaat dan start en eindigt de download met 1.01 Gb.

 

volgens mij is dit normaal gedraag en heeft alles te maken het feit dat 1 bestand downloaden nooit de volledige bandbreedte kan gebruiken omdat het protocol af en toe even een akkoord op goed ontvangst wil hebben. en dus gaat ie daarop wachten. Als je meerdere bestanden gelijktijdig download vullen de verschillende downloads elkaars ‘wachttijd’ wel in en haal je de 1Gbps. 


Sinds een aantal dagen ervaar ik ook een traag/haperend internet en apparatuur spanningsvrij maken lost het probleem niet op.

 

Wat ik ervaar;

  • Websites laden niet of niet volledig
  • posten van form data mislukt volledig
  • Video conferencing (teams) beeld wordt blokkerig ontvangen (trekt na verloop van tijd bij)
  • Dit is een bedraad netwerk
De hogere latency is tijdens de download test

Mijn systeem is niet overbelast en netwerk configuratie is al jaren hetzelfde


 Inmiddels lijkt de vakantietijd weer voorbij te zijn, en is het regelmatig weer crap in de avond:

Het is dus goed nieuws dat er ONTs worden vervangen :)

 

Update 08-08-2024: De klanten waar een onderzoek voor is gestart zullen benaderd worden door Guidion of Axians voor het vervangen van de Genexis. Wacht dit contact af, dit komt automatisch.

@Cheyenne van Odido Val ik onder deze ‘klanten waar een onderzoek voor is gestart’? Er is destijds als het goed is een melding aangemaakt met referentienummer 71687057. 


Daar hoor jij ook bij @Ruud_M. De onderaannemer heeft je op 5 augustus proberen te bellen maar kreeg geen gehoor. Ze zullen je later opnieuw gaan bellen om een afspraak in te plannen! 


Ik ben van de week op de lijst gezet voor een nieuwe ONT. Twee dagen erna ben ik gebeld door Guidion voor een afspraak, en ze komen ‘m volgende week omwisselen.

Nog even duimen of het probleem dan opgelost is, maar ik ben blij dat deze stap in ieder geval genomen is.


Hi @Mark-Jan, kan je het serienummer van het ONT doorsturen? Dan ga ik kijken of ik hem opnieuw kan registreren. Wellicht is dat de oorzaak.

@Tommie van Odido ik heb gisteren een pm naar je gestuurd met het serienummer. 


Sinds een aantal dagen ervaar ik ook een traag/haperend internet en apparatuur spanningsvrij maken lost het probleem niet op.

 

Wat ik ervaar;

  • Websites laden niet of niet volledig
  • posten van form data mislukt volledig
  • Video conferencing (teams) beeld wordt blokkerig ontvangen (trekt na verloop van tijd bij)
  • Dit is een bedraad netwerk

Mijn systeem is niet overbelast en netwerk configuratie is al jaren hetzelfde

Misschien een onnodige opmerking ,maar zijn je drivers van je pc up to date.
Heb ik ook een tijd geleden last van gehad.

Renso


Nou, hier is vandaag het ONT vervangen en vooralsnog lijkt het alsof het sterk verbeterd is! Nu hopen dat dit zo blijft. 🤞 


Graag zou ik me ook willen aanmelden voor het vervangen van mijn Genexis ONT. 


Update: nadat de ONT is vervangen door de Nokia lijkt de verbinding stabiel 😎


Sinds 7 februari klant bij Odido en 7 maanden slecht internet. Nu twee weken Nokia ONT en geen problemen meer. Wat moet je hier nu van denken?


Graag zou ik me ook willen aanmelden voor het vervangen van mijn Huawei Optixstar 


Zo, de Nokia is ook hier zojuist gearriveerd en geactiveerd.

Op dit moment is alles top, we gaan het zien de komende avonden.

 


Hi @stan97, ik heb je toegevoegd!

 

Hi @ViktorD, jij zit op ODF Fiber, dat is iets anders dan dit. Ik heb antwoord gegeven in het andere topic!  


Hi @Mark-Jan, kan je het serienummer van het ONT doorsturen? Dan ga ik kijken of ik hem opnieuw kan registreren. Wellicht is dat de oorzaak.

@Tommie van Odido ik heb gisteren een pm naar je gestuurd met het serienummer. 

@Tommie van Odido ik heb nog niet gehoord, wat is de status? 


Reageer