Skip to main content

Beste Odido Support,

Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.

Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.

Probleemomschrijving

 

  • Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
  • Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
  • VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.

 

Waarom dit zo bloedirritant is

Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec). 

Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.

Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.

Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.

 

Waarom ping tests niet voldoende zijn

In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.

De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).

Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.

Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.

Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.

 

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost

Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

 

Uitgevoerde troubleshooting

  • Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
  • Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
  • Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.

 

Gerelateerde forum posts

Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.

Link naar vergelijkbare forumpost 1 door @kprook 
Link naar vergelijkbare forumpost 2 door @harmannij 
Link naar vergelijkbare forumpost 3 door @jaflo 
Link naar vergelijkbare forumpost 4 door @asdf123321 

 

Ervaring met Klantenservice

Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."

Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.

 

Verzoek om serieuze ondersteuning

Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.

 

Gemeenschappelijke klachten

Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.

 

Verzoek tot actie & mijn vragen

Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?

  1. Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
  2. Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
  3. 5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
  4. DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
  5. Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.

 

Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.

 

Met vriendelijke groet,
Nils

 

Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!

 

Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.

  • Speedtest (Ookla)
  • IP Config
  • Taakbeheer
  • Pingtest naar google.nl (8.8.8.8)
  • Leg uit wat je exact ervaart
  • Wanneer ervaar je het (tijdsindicatie)

Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. 
Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!

Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.

We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.

Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen. 

 

Ben ook gebeld door Guidion over een ‘modem wissel’ heb nog wel geprobeerd duidelijk te maken dat het om de ONT moet gaan, we gaan het zien!


Wij zijn ook al gebeld. Voor over 2 weken.. ze krijgen het vast druk nu.


Ben benieuwd wanneer ze mij bellen….


Ben benieuwd wanneer ze mij bellen….

Ik ook!

 

Ik zag dit trouwens:

 

https://tweakers.net/nieuws/225242/nperf-delta-en-odido-hebben-beste-vaste-netwerken-van-nederland.html


Hi @chefneliz, ik kan daar voor nu nog niet veel over delen. Eerst willen kijken naar de resultaten van de switch in ONT's. Daarna gaan we kijken of er verdere actie nodig is, of niet. Super dat dit topic zo in leven blijft. Ook over de compensatie kan ik niks zeggen. Weet inderdaad dat daar automatisch bericht over zal komen in dit topic!


Allright @Cheyenne van Odido thanks voor de update!


Nou ik ben ook gebeld over een monteur, waarbij de beller niets kon zeggen over wat er ging gebeuren. 😂

En dat van die tegemoetkoming/compensatie blijft vaag. Ik had iemand erover gesproken en die zou er over terugbellen, maar da's ook al 4 weken terug… 🤣


Net dit topic gevonden na het zoeken op een storing. Ik heb sinds twee dagen last van super instabiel internet. Dusdanig instabiel dat tv kijken via de app eigenlijk niet lukt. Zijn jullie problemen plotseling ontstaan of was het al vanaf het begin? Ik had namelijk tot op heden geen problemen. Wel een nieuwe modem sinds een week. De eerste dagen met nieuwe modem geen problemen.


Er is nog geen contact met mij gezocht maar wel een ticket geopend met referentienummer 71924962 @Cheyenne van Odido.
Kan ik komende week ook bericht verwachten?


Net dit topic gevonden na het zoeken op een storing. Ik heb sinds twee dagen last van super instabiel internet. Dusdanig instabiel dat tv kijken via de app eigenlijk niet lukt. Zijn jullie problemen plotseling ontstaan of was het al vanaf het begin? Ik had namelijk tot op heden geen problemen. Wel een nieuwe modem sinds een week. De eerste dagen met nieuwe modem geen problemen.

Bij mij eigenlijk al vanaf het begin van het abonnement. En ook hier is het nog steeds bal met hèt internet… VPN lijkt het ook niet meer op te lossen, helaas.


Net dit topic gevonden na het zoeken op een storing. Ik heb sinds twee dagen last van super instabiel internet. Dusdanig instabiel dat tv kijken via de app eigenlijk niet lukt. Zijn jullie problemen plotseling ontstaan of was het al vanaf het begin? Ik had namelijk tot op heden geen problemen. Wel een nieuwe modem sinds een week. De eerste dagen met nieuwe modem geen problemen.

Bij mij eigenlijk al vanaf het begin van het abonnement. En ook hier is het nog steeds bal met hèt internet… VPN lijkt het ook niet meer op te lossen, helaas.

Balen, ik heb nog geen VPN geprobeerd. Ik heb vanmiddag gebeld en de medewerker van de servicedesk gaf aan dat mijn signaal niet goed was. Dat zou worden doorgezet naar de juiste afdeling. Hoop dat het snel wordt opgelost. TV kijken is een drama en 3 pubers met instabiel internet maakt het ook niet echt gezellig thuis 😉 Gamen lukt ook vrijwel niet.


Helaas ben ik ook overgestapt naar Odido en heb ik vergelijke probleem met mijn glasvezel internet ik had contact genomen met heb dat ik geen stabiele internetverbinding heb en ze hebben en test gedaan, dan hadden ze gezegd dat een montuur moet komen , 2 dagen later had ik niks gehoord ik heb weer gebeld en ze zeiden dat de montuur afspraak is geannuleerd want ik heb een switch thuis terwijl ik zelfs niet weet wat dat is ? En ze zeggen dat dit ding is aangesloten op poort 2 terwijl poort 2 is vrij er is niks erop aangesloten 


Ik ben ook benaderd door Guidion voor een afspraak, helaas kon het pas over een kleine maand ook i.v.m. mijn eigen fulltime werkrooster. 

 

Hopelijk is dit de oplossing en dan moet Odido met goeie compensatie komen om mij als klant te houden.


Ik ben gebeld door Axians, er komt morgen iemand van hun langs. Er werd direct aangegeven dat de Genexis zal worden vervangen door een Nokia en dat dit in 90% van de gevallen de oplossing zal zijn.


Goedemiddag,

Zojuist ook maar even een account aangemaakt.

Ik ondervind al enige tijd dezelfde issues die in dit topic besproken worden.

In de avond uren een extreem trage / onbruikbare verbinding. Problematiek is enigzins te omzeilen door een VPN te gebruiken maar ook dat levert tegenwoordig problemen op met de grote streamingsdiensten.

Graag meld ik mezelf dus ook aan voor een wissel naar een Nokia ONT.


Net dit topic gevonden na het zoeken op een storing. Ik heb sinds twee dagen last van super instabiel internet. Dusdanig instabiel dat tv kijken via de app eigenlijk niet lukt. Zijn jullie problemen plotseling ontstaan of was het al vanaf het begin? Ik had namelijk tot op heden geen problemen. Wel een nieuwe modem sinds een week. De eerste dagen met nieuwe modem geen problemen.

Bij mij eigenlijk al vanaf het begin van het abonnement. En ook hier is het nog steeds bal met hèt internet… VPN lijkt het ook niet meer op te lossen, helaas.

Balen, ik heb nog geen VPN geprobeerd. Ik heb vanmiddag gebeld en de medewerker van de servicedesk gaf aan dat mijn signaal niet goed was. Dat zou worden doorgezet naar de juiste afdeling. Hoop dat het snel wordt opgelost. TV kijken is een drama en 3 pubers met instabiel internet maakt het ook niet echt gezellig thuis 😉 Gamen lukt ook vrijwel niet.

Nou, het is nog de moeite om het met VPN te proberen. Ik kwam er vandaag achter dat de route op “pauze” stond.

Dus je zou het alsnog kunnen testen!


@Cheyenne van Odido Graag word ik ook op de lijst gezet voor de vervanging van mijn Genexis ONT naar Nokia. Zie hiervoor ook mijn eerdere topic.

Bij voorbaat dank.


Ben zojuist gebeld voor het omwisselen van het ONT-kastje. Dat zal volgende week gebeuren. Ik ga niet nu al juichen (eerst zien, dan geloven), maar het is fijn dat er nu een zichtbare actie plaatsvindt.

 

De bedoeling was dat het kastje morgen zou worden vervangen. Helaas heeft Guideon vandaag de voicemail ingesproken met de mededeling dat de afspraak wordt verplaatst naar aankomende maandag omdat er momenteel onvoldoende voorraad is (aan, naar ik begrijp, ONT-kastjes van Nokia). Nou ja, die paar dagen extra op ruim zes weken… 😅


Ben zojuist gebeld voor het omwisselen van het ONT-kastje. Dat zal volgende week gebeuren. Ik ga niet nu al juichen (eerst zien, dan geloven), maar het is fijn dat er nu een zichtbare actie plaatsvindt.

 

De bedoeling was dat het kastje morgen zou worden vervangen. Helaas heeft Guideon vandaag de voicemail ingesproken met de mededeling dat de afspraak wordt verplaatst naar aankomende maandag omdat er momenteel onvoldoende voorraad is (aan, naar ik begrijp, ONT-kastjes van Nokia). Nou ja, die paar dagen extra op ruim zes weken… 😅

Hier vergelijkbaar, morgen was de ONT er niet, maar ze komen nu zaterdag. Ik ben benieuwd!


Hoor net van een kennis die ook bij Odido zit en nergens last van had en niet eens van het bestaan van dit probleem afwist dat ze paar dagen geleden zijn ont kastje gewisseld hebben voor een Nokia kastje . Ik loop al 8 maanden te klote maar zie niemand ? 
Ongekend dit .. 


Hoor net van een kennis die ook bij Odido zit en nergens last van had en niet eens van het bestaan van dit probleem afwist dat ze paar dagen geleden zijn ont kastje gewisseld hebben voor een Nokia kastje . Ik loop al 8 maanden te klote maar zie niemand ? 
Ongekend dit .. 

KPN heeft enige maanden geleden zelf ook aangekondigd proactief Genexis kastjes te zullen vervangen vanwege een ander probleem dat kan optreden, namelijk dat de LAN-poort van het kastje plots niet meer werkt. Wellicht dat het bij je kennis een omruil in dat proces was. 


Maar dat was dan weer alleen voor KPN klanten..


Maar dat was dan weer alleen voor KPN klanten..

Onjuist.

Pagina KPN

 

Ik ben geen klant van KPN, maar mijn provider maakt wel gebruik van het netwerk van KPN. Komen jullie ook bij mij langs?

Ja, als jouw provider gebruik maakt van ons netwerk en je hebt een storingsgevoeliger glasvezelkastje, bezoeken we jou waarschijnlijk ook. Hiervoor heeft jouw provider ons toestemming gegeven. We hebben afgesproken dat jouw provider je hier over informeert.

Mijn ONT is zojuist vervangen door een Nokia ONT. Monteur gaf aan dat hij momenteel bijna uitsluitend ONT's aan het vervangen was. So far is de verbinding stabiel, even een paar avonden afwachten wat het gaat doen.


Ik ben gebeld door Axians, er komt morgen iemand van hun langs. Er werd direct aangegeven dat de Genexis zal worden vervangen door een Nokia en dat dit in 90% van de gevallen de oplossing zal zijn.

Gisteren is het Genexis kastje omgeruild voor een Nokia kastje. Tot nu toe gaat het een heel stuk beter met de verbinding. Hopelijk is het nu definitief opgelost! Alleen blijft mijn snelheid ver onder de 100, die komt namelijk nooit boven de 65. Dit heb ik op verschillende momenten getest. @Cheyenne van Odido wat is hier aan te doen?

 


Reageer