Verzameltopic: Traag Internet in de avond (WBA netwerk)
Beste Odido Support,
Sinds mijn recente overstap naar jullie Glasvezel service ervaar ik ernstige problemen met mijn internetverbinding, vooral in de avonduren wanneer jullie netwerk zwaar belast lijkt te zijn. Dit probleem lijkt veel gebruikers te treffen, zoals ik op het forum heb gelezen. Als je even naar rechts kijkt naar de sidebar met 'Gerelateerde Onderwerpen’ zie je het gauw genoeg. Grappig genoeg had ik op het DSL netwerk nergens last van.
Ik verzoek jullie met klem om dit bericht aandachtig te lezen en inhoudelijk met een reactie te komen, het is niet mijn bedoeling om jullie af te branden of aan te vallen.
Probleemomschrijving
Verbindingen naar hosts duren lang om te initialiseren: Zodra er een verbinding tot stand is gebracht, is de snelheid prima en conform de afgesproken snelheden. Echter, er treden timeouts op bij het opzetten van verbindingen, bijvoorbeeld (maar niet alleen) naar webservers of streamingdiensten.
Eerste ping is extreem traag: Pings naar bijvoorbeeld 8.8.8.8 (Google's DNS resolver) tonen dat de eerste ping er extreem lang over doet. Dit suggereert dat er mogelijk gewacht moet worden op een beschikbare verbinding bij Odido.
VPN gebruik: Wanneer ik een VPN gebruik, duurt het opzetten van de verbinding ook lang, maar zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit lijkt te bevestigen dat er een probleem is met de initialisatie van verbindingen.
Waarom dit zo bloedirritant is
Wil je een serie casten naar je TV? Dan moet je TV ellendig lang wachten op een beschikbaar draadje, afhankelijk van de hardware/software wordt gebruikt lukt dit dikwijls niet voor de gestelde timeout (Chromecast 45 sec, Apple TV 30 sec).
Wil je een spelletje spelen? Dan zit je in een lobby die werkt, maar zodra je het spel inlaadt en je in het loading screen een timeout krijgt, ja dan gaat het feest niet door.
Werk je (zoals mij) als devops of software engineer dan kan je wel vakantie nemen. Ik maak de hele dag links en rechts requests naar allerlei API's en het is momenteel trager dan een hond met 1 been de berg op.
Kortom, het laatste wat ik verwachtte toen ik overstapte naar Glas van Odido.
Waarom ping tests niet voldoende zijn
In alle andere forum posts zie ik dat jullie een ping test adviseren/vragen. Hoewel het uitvoeren van een ping test (bijv. naar 8.8.8.8) vaak als eerste door jullie wordt aanbevolen, biedt dit geen volledig inzicht in het probleem.
De screenshots van een ping test laten alleen zien of een ping slaagt, mislukt, hoeveel loss er is en hoe lang het pingen duurde. Het screenshot geeft geen informatie over de tijd die nodig is om een beschikbare verbinding te vinden, dat kunnen jullie dus nooit uit de screenshots afleiden (is namelijk niet hetzelfde als de time data in de ping resultaten).
Het daadwerkelijke probleem, de lange wachttijd bij de initialisatie van verbindingen, wordt hierdoor niet duidelijk gedetecteerd of opgelost. Dit geeft mij het gevoel dat er nog steeds niet wordt geaccepteerd (binnen Odido) dat dit het probleem is.
Makkelijk gezegd: als een ping meet of ik jullie kan bellen, en hoe lang het duurt voordat jullie antwoorden, dan gaat de tijd die gemeten wordt lopen vanaf het moment dat ik bel (de verbinding maak). Maar als er geen telefoon beschikbaar is, gaat de tijd niet lopen en zien jullie dat niet terug in de screenshots.
Ook is het doormeten van de lijn niet genoeg, want het probleem is (okay, lijkt) een capaciteitsprobleem wat betekend dat het sporadisch optreedt. Ik zie genoeg posts waarin jullie geen problemen constateren. Ik weet niet wat jullie meten, maar als dat een speedtest is, is dat niet hetgeen wat getest moet worden.
Waarom een VPN verbinding het probleem oplost
Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.
Uitgevoerde troubleshooting
Hardware gepower-cycled: Jullie modem en aansluitpunt heb ik herhaaldelijk opnieuw opgestart.
Modem gereset naar fabrieksinstellingen: Geen verbetering.
Bekabeld en draadloos getest: Het probleem doet zich voor bij zowel bekabelde als draadloze verbindingen.
Alternatieve DNS resolver: Het probleem doet zich ook voor bij gebruik van Cloudflare's of Google's DNS resolvers.
Gerelateerde forum posts
Onderstaand een aantal posts die exact mijn probleem beschrijven, grappig genoeg lijkt dit geen regionaal probleem want de regio's waar deze klanten zich bevinden zijn buiten mijn regio. Ook zien jullie hier dat dit probleem OF al geruime tijd speelt, OF regelmatig blijft voorkomen.
Vandaag heb ik contact opgenomen met de klantenservice en mijn probleem duidelijk uitgelegd. De reactie die ik (na 20 seconden) kreeg was: "Ik zie in het systeem dat ik een monteur moet sturen."
Hoewel ik het waardeer dat er actie wordt ondernomen, vind ik deze reactie teleurstellend. Er zijn al talloze monteurs naar dit gebouw (bij buren) gestuurd zonder resultaat. Het forum staat vol met soortgelijke posts, wat aangeeft dat dit een breder probleem is dat door Odido op netwerkniveau moet worden opgelost. Het lijkt een capaciteitsprobleem te zijn en niet een probleem op locatie bij de klant.
Verzoek om serieuze ondersteuning
Dit probleem lijkt complexer dan een eenvoudig connectiviteitsprobleem en vereist mogelijk een dieperliggende analyse door een tweede- of derdelijns technicus, of nog waarschijnlijker door jullie Operations afdeling. Ik verzoek u dringend om niet te reageren met standaard procedure's zoals "reset uw modem" of "voer een speedtest uit". Deze stappen zijn al uitvoerig getest en bieden geen oplossing. Ik probeer jullie niet in de maling te nemen of jullie werk te doen, maar kijkende naar de eerdere posts ben ik erg bang dat dit probleem niet serieus genoeg wordt onderzocht.
Gemeenschappelijke klachten
Veel van mijn buren in het appartementencomplex ervaren dezelfde problemen. Dit wijst op een mogelijk probleem met de capaciteit of de infrastructuur van Odido in ons gebied.
Verzoek tot actie & mijn vragen
Ik heb concreet de volgende vragen, kunnen jullie deze beantwoorden?
Serieuze analyse: Kunt u dit probleem serieus onderzoeken en escaleren naar de juiste technische afdeling?
Contract ontbinding: Indien dit probleem niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost, kan ik dan mijn contract kosteloos ontbinden, zodat ik kan overstappen naar een andere provider die wel stabiele service kan bieden.
5G Tether: Kan ik gedurende de periode dat dit niet goed werkt wellicht een voucher krijgen voor 5G? Dan kan ik in ieder geval fatsoenlijk mijn verbinding gebruiken.
DSL: Is het mogelijk dat zolang jullie dit probleem onderzoeken mijn oude DSL lijn weer wordt geactiveerd? Of dat ik hier weer permanent naar overstap?
Credit verzoek: Tot slot vraag ik om een credit voor de periodes waarin de service ondermaats presteert.
Bij voorbaat dank voor uw serieuze aandacht en snelle oplossing van dit probleem. Indien makkelijker, ik vind het ook geen probleem om door jullie teruggbeld te worden, maar dan het liefst wel met iemand die inhoudelijk verstand heeft van het probleem.
Met vriendelijke groet, Nils
Moderator edit: Neem alsjeblieft onderstaande goed door en volg alle punten op zodat we alles in 1 keer kunnen aanleveren. Bedankt!
Hi all, ik begrijp de frustratie. Het is voor een tijd niet duidelijk geweest dat deze issues onder één hoedje speelden. Er waren verschillen in regio's e.d. Sinds een poos zien we de rode draad. Het lijkt er op dat het aan de software op de ONT ligt. Op dit moment zijn we in samenwerking met KPN NetwerkNL bezig om tot een oplossing te komen. Omdat het niet haalbaar is voor deze partij alle ONT's om te ruilen (dit is al lang en breed besproken), is de beheerder druk bezig met een nieuwe firmware om zo het probleem op te lossen voor ieder die er last van heeft.
Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.
Nog steeds geldt: hoe meer voorbeelden hoe beter. Heb je dit nog niet gedaan, deel dan zeker onderstaande informatie met ons in dit topic. Ik zet het dan door naar het juiste team die hier mee bezig is.
Ik begrijp dat het niet alles verhelpt, maar voor wie wil en een abonnement bij ons of Ben heeft, kan ik gratis Unlimited Data regelen. Dit scheelt in je mobiele bundel en je kunt s'avonds je hotspot aanzetten. Het is geen ideale tussenoplossing, maar zo kun je voor nu wel wat beter vooruit in de avonduren. Heb je geen mobiel abonnement bij ons of Ben? Je kunt dan een losse simkaart aanschaffen in Odido Shop of een supermarkt. De kosten hiervan, zal ik vergoeden als je mij de bon stuurt. Je kunt hierop alsnog een vouchercode activeren!
Update 07-10-2024: We zijn ons ervan bewust dat er al enige tijd problemen spelen op het WBA-netwerk, zoals hoge latency, ping en trage snelheden tijdens de avonduren. Sommige klanten hebben al een Nokia ONT ontvangen, wat in een aantal gevallen voor verbetering heeft gezorgd, maar helaas is het probleem hiermee nog niet volledig opgelost.
We zijn in overleg met KPN hoe we dit probleem met de ONT zo snel mogelijk duidelijk kunnen krijgen. KPN wil graag, met behulp van klanten die bereid zijn mee te werken, testen uitvoeren. Dit betekent dat een monteur tijdens de piekuren langs zal komen om metingen uit te voeren. Hiermee hopen we een oorzaak te vinden en daarmee het probleem structureel op te lossen.
Als je liever niet mee wilt werken aan de tests, is dat geen probleem. Indien de monteur vaststelt dat de ONT de oorzaak is, wordt deze alsnog vervangen door een Nokia ONT. Uiteraard hopen we dat veel van jullie helpen met testen, we begrijpen dat we veel van jullie vragen, maar alleen door veel te testen kunnen we de oorzaak hopelijk snel vinden zodat we tot een structurele oplossing kunnen komen.
Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen samen met KPN snel tot een definitieve oplossing te komen.
Bladzijde 21 / 42
UPDATE
Na overleg van KPN met Odido is er bij mij nu een Nokia ONT geplaatst.
Alle aanpassing die gedaan waren weer op 0 , dus nu kijken wat de snelheid gaat doen.
De eerste test was de volle 1.01 Gb en NLziet starte snel op evenals de zenders.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Tot de volgende update
Aangezien er weinig schot in de zaak zit vanuit de kant van Odido en het thuiswerken echt dramatisch is krijg ik morgen via een kennis ook een Nokia ONT. Ik ben ect afhankelijk van stabiel internet dus ik ben zelf naar oplossingen aan het zoeken. Het is dezelfde als bovenstaande foto. Kan ik deze 1 op 1 vervangen of moeten jullie het serienummer nog aanmelden/wisselen met mijn bestaande Genexis ONT @Tommie van Odido?
Aangezien er weinig schot in de zaak zit vanuit de kant van Odido en het thuiswerken echt dramatisch is krijg ik morgen via een kennis ook een Nokia ONT. Ik ben ect afhankelijk van stabiel internet dus ik ben zelf naar oplossingen aan het zoeken. Het is dezelfde als bovenstaande foto. Kan ik deze 1 op 1 vervangen of moeten jullie het serienummer nog aanmelden/wisselen met mijn bestaande Genexis ONT @Tommie van Odido?
Het ONT zal eerst moeten worden geconfigureerd voordat je deze kunt gebruiken.
Aangezien er weinig schot in de zaak zit vanuit de kant van Odido en het thuiswerken echt dramatisch is krijg ik morgen via een kennis ook een Nokia ONT. Ik ben ect afhankelijk van stabiel internet dus ik ben zelf naar oplossingen aan het zoeken. Het is dezelfde als bovenstaande foto. Kan ik deze 1 op 1 vervangen of moeten jullie het serienummer nog aanmelden/wisselen met mijn bestaande Genexis ONT @Tommie van Odido?
Wat ik zag bij mijn werkzaamheden is dat er een aanmelding moet plaatsvinden van de nieuwe ONT.
Aangezien er weinig schot in de zaak zit vanuit de kant van Odido en het thuiswerken echt dramatisch is krijg ik morgen via een kennis ook een Nokia ONT. Ik ben ect afhankelijk van stabiel internet dus ik ben zelf naar oplossingen aan het zoeken. Het is dezelfde als bovenstaande foto. Kan ik deze 1 op 1 vervangen of moeten jullie het serienummer nog aanmelden/wisselen met mijn bestaande Genexis ONT @Tommie van Odido?
Ik ben benieuwd of je bij Odido die een KPN WBA lijn huurt een eigen ONT kunt activeren. Laat het even weten als het gelukt is een eigen ONT activeren op de Odido omgeving is wel mogelijk.
UPDATE
Na overleg van KPN met Odido is er bij mij nu een Nokia ONT geplaatst.
Alle aanpassing die gedaan waren weer op 0 , dus nu kijken wat de snelheid gaat doen.
De eerste test was de volle 1.01 Gb en NLziet starte snel op evenals de zenders.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Tot de volgende update
Tot op heden (niet te vroeg juichen) krijg ik de volle snelheid 1 Gb binnen en blijft deze stabiel.
Ook het streamen en tv kijken (NLZiet) gaat zonder problemen.
Ook tijdens de probleem uren geen gekke dingen of jojo effect met de snelheid.
Ik zal jullie op de hoogte houden
Renso
Da’s mooi, dat je nu een Nokia hebt. Zelf had ik dus een poging gedaan om een andere ONT geregistreerd te krijgen maar daar hoor ik na een eerste bericht dat ‘KPN deze niet accepteert’ nu al een week niks meer over. Zal wel niet lukken.
Hier is het vanavond weer bagger, ik typ dit nu via 5G. Mijn router geeft meldingen dat hij af en toe de verbinding kwijt is, mijn kids worden uit hun online games gegooid en simpele appjes doen er minuten over.
Ben het wel zat. Ga overstappen naar KPN en compensatie vragen voor dit jaar van ellende. Kijken of glasvezel dan weer een beetje betrouwbaar imago kan krijgen, want tot op heden vind ik het maar een wankele verbinding.
Da’s mooi, dat je nu een Nokia hebt. Zelf had ik dus een poging gedaan om een andere ONT geregistreerd te krijgen maar daar hoor ik na een eerste bericht dat ‘KPN deze niet accepteert’ nu al een week niks meer over. Zal wel niet lukken.
Hier is het vanavond weer bagger, ik typ dit nu via 5G. Mijn router geeft meldingen dat hij af en toe de verbinding kwijt is, mijn kids worden uit hun online games gegooid en simpele appjes doen er minuten over.
Ben het wel zat. Ga overstappen naar KPN en compensatie vragen voor dit jaar van ellende. Kijken of glasvezel dan weer een beetje betrouwbaar imago kan krijgen, want tot op heden vind ik het maar een wankele verbinding.
Na de overstap hier geen centje pijn meer, geen klagende kinderen en alles werkt de hele dag gewoon goed (zelfde ONT Genexis)
Met de komst van pon wordt het allemaal wel wat kwetsbaarder. Ik heb meer dan 10jaar aon en nog nooit een probleem gehad. Het was eigenlijk ook nooit een issue op de forums van isp's en deed zijn naam als zijnde zeer stabiel eer aan.
Met de komst van pon, in het begin in de buitengebieden, zag je ook meer strubbelingen ontstaan op de forums. Althans, dat is mijn indruk.
UPDATE
Na overleg van KPN met Odido is er bij mij nu een Nokia ONT geplaatst.
Alle aanpassing die gedaan waren weer op 0 , dus nu kijken wat de snelheid gaat doen.
De eerste test was de volle 1.01 Gb en NLziet starte snel op evenals de zenders.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Tot de volgende update
Tot op heden (niet te vroeg juichen) krijg ik de volle snelheid 1 Gb binnen en blijft deze stabiel.
Ook het streamen en tv kijken (NLZiet) gaat zonder problemen.
Ook tijdens de probleem uren geen gekke dingen of jojo effect met de snelheid.
Ik zal jullie op de hoogte houden
Renso
Beste Renso,
Sinds je enkele dagen de Nokia ONT van KPN hebt, hoe gaat het? Altijd snel stabiel internet?
Ben zeer benieuwd.
Hoor graag van je. Groeten, Kanbeter.
UPDATE
Na overleg van KPN met Odido is er bij mij nu een Nokia ONT geplaatst.
Alle aanpassing die gedaan waren weer op 0 , dus nu kijken wat de snelheid gaat doen.
De eerste test was de volle 1.01 Gb en NLziet starte snel op evenals de zenders.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Tot de volgende update
Tot op heden (niet te vroeg juichen) krijg ik de volle snelheid 1 Gb binnen en blijft deze stabiel.
Ook het streamen en tv kijken (NLZiet) gaat zonder problemen.
Ook tijdens de probleem uren geen gekke dingen of jojo effect met de snelheid.
Ik zal jullie op de hoogte houden
Renso
Beste Renso,
Sinds je enkele dagen de Nokia ONT van KPN hebt, hoe gaat het? Altijd snel stabiel internet?
Ben zeer benieuwd.
Hoor graag van je. Groeten, Kanbeter.
Tot nu toe geen gekke dingen meegemaakt en de snelheid blijft goed en stabiel.
Ook geen problemen meer met streamen of tv kijken via NLziet.
Renso
UPDATE
Na overleg van KPN met Odido is er bij mij nu een Nokia ONT geplaatst.
Alle aanpassing die gedaan waren weer op 0 , dus nu kijken wat de snelheid gaat doen.
De eerste test was de volle 1.01 Gb en NLziet starte snel op evenals de zenders.
Ik zal jullie op de hoogte houden.
Tot de volgende update
Tot op heden (niet te vroeg juichen) krijg ik de volle snelheid 1 Gb binnen en blijft deze stabiel.
Ook het streamen en tv kijken (NLZiet) gaat zonder problemen.
Ook tijdens de probleem uren geen gekke dingen of jojo effect met de snelheid.
Ik zal jullie op de hoogte houden
Renso
Beste Renso,
Sinds je enkele dagen de Nokia ONT van KPN hebt, hoe gaat het? Altijd snel stabiel internet?
Ben zeer benieuwd.
Hoor graag van je. Groeten, Kanbeter.
Tot nu toe geen gekke dingen meegemaakt en de snelheid blijft goed en stabiel.
Ook geen problemen meer met streamen of tv kijken via NLziet.
Renso
Dank voor je snelle reactie Renso. Fijn dat je goed internet hebt met de Nokia ONT.
Groeten.
Hoi Tommie van Odido Community,
Renso, Top Poster bij de Community, heeft nu een Nokia ONT waarmee hij goed internet heeft.
Wil je ervoor zorgen dat ik een Nokia ONT krijg? Dan krijg ik na 7 maanden eindelijk internet waar ik recht op heb.
Ik verwacht snel een reactie van je.
Hoi Tommie van Odido Community,
Renso, Top Poster bij de Community, heeft nu een Nokia ONT waarmee hij goed internet heeft.
Wil je ervoor zorgen dat ik een Nokia ONT krijg? Dan krijg ik na 7 maanden eindelijk internet waar ik recht op heb.
Ik verwacht snel een reactie van je.
Die Nokia ONT is geplaatst om te kijken en te meten wat deze doet bij problemen.
We hebben al een heel traject van firmware en instellingen achter de rug. Maar het probleem kan nog steeds terug komen.
Een tip als je de Zyxel T56 gebruikt en je hebt een 1Gb glasvezel of lager sla de 2,5 Gb lan port over.
Bij mij bleek dat zeker uit te maken voor de stabiliteit (maar ook als proef).
Kan je gemakkelijk zelf doen en dan kijken of dat wat uitmaakt.
Laat het dan weten aub.
Renso
Alleen al als die Nokia ONT het verschil kan maken, wordt het écht wel tijd om bij meerdere mensen de ONT om te wisselen. Kom op Odido, hoe lang moet dit allemaal nog duren zeg!?
@Cheyenne van Odido@Tommie van Odido@Jason van Odido@Teresa van Odido Mijn Unlimited is al meerdere dagen verlopen, maar krijg - ondanks privéberichten hierover - geen nieuwe codes (inderdaad codeS, ook één voor mijn partner).
Ik vind het indrukwekkend hoeveel geduld de mensen op dit forum hebben met Odido. Het pappen-en-nathouden is wat mij betreft onacceptabel. Ik weet niet waar het probleem echt ligt, maar duidelijk niet in het lokale glasvezelnetwerk van KPN (waar Odido bij mijn melding direct naar verwees als oorzaak).
Nu ik ben overgestapt naar KPN is het probleem weg. Alleen het modem is nu anders, verder alles gelijk. Stabiele verbinding en de snelheid is zelfs hoger dan wat beloofd is (Odido krap 50mbps, KPN 115mbps voor een 100mbps abonnement).
Succes allemaal met het proberen op te lossen van het probleem. Ik heb er het geduld niet voor...
Ik heb je een aantal codes gestuurd via privéberichten @Poppema.
Ik moet zeggen dat ik er ook weinig van begrijp. Hoewel ik vanaf het begin mijn best heb gedaan om constructief en behulpzaam te zijn bij het oplossen van de problemen, is mijn ervaring tot op heden teleurstellend. Hier nog een kleine rant van mijn ervaringen.
@Cheyenne van Odido / @Tommie van Odido dit is niets persoonlijks tegen jullie, ik waardeer jullie hulp enorm. Dit is feedback voor Odido waarvan ik het belangrijk vind dat het in ieder geval gegeven wordt.
Aanvankelijke problemen
Op 17 juni ben ik overgestapt van Odido DSL naar glasvezel. Vanaf de eerste dag ondervond ik problemen, waarbij verbindingen niet goed tot stand kwamen. Ik heb dit eerst telefonisch gemeld en daarna via het forum.
KPN las mee via Tweakers waar dit topic werd gementioned en toen heb ik in overleg met KPN een Nokia ONT geplaatst, in de hoop dat dit het probleem zou oplossen. Deze ONT heb ik notabene opgehaald in Zwolle, omdat Guidion deze niet vlot kon leveren en ik toch graag wilde testen of dit een stabiele verbinding zou opleveren.
Contact met Odido
In de dagen daarna heb ik herhaaldelijk hier op het forum contact gehad om te melden dat de aansluiting van het Nokia ONT alle problemen oploste.
Mijn topic werd vervolgens een verzamelthread, waarin vooral werd gefocust op het verzamelen van data zoals speedtests en screenshots van taakbeheer. Hoewel ik meedeed aan deze dataverzameling, blijf ik me afvragen wat de toegevoegde waarde hiervan was. Wat kan men mogelijk afleiden uit een schermafbeelding van het taakbeheer .
Software updates Genexis
Enkele weken later heb ik, wederom in samenwerking met KPN, het Genexis ONT teruggeplaatst, omdat er een firmware-update beschikbaar was die het probleem mogelijk zou verhelpen. Helaas bleek dit niet de oplossing te zijn. Ondanks meerdere firmware-updates bleven de problemen bestaan. @Renso is rond deze tijd meen ik ook aangehaakt en bij hem werden dezelfde tests uitgevoerd.
Kleine side note: de heren van KPN zijn echt top wat betreft communicatie en terugkoppeling. Duidelijk, komen afspraken na, en het belangrijkste: ze houden je op de hoogte. Ik meen dat @Renso dit ook zo heeft ervaren.
Vakantieperiode
Tijdens de vakantieperiode leek er enige verbetering, maar opgelost was het zeker niet. Dit was ook duidelijk zichtbaar op het forum, waar weliswaar minder klachten binnenkwamen, maar er nog steeds gebruikers waren die problemen ondervonden. Rond deze periode werd ik ook gecontacteerd door Radar omdat ze op verzoek van derden het forum meelazen. Ik heb hier geen tijd voor en heb dus niet meegewerkt aan hun onderzoek.
Vervolg vanuit Odido
Na meer dan vijf weken van testen en overleggen met KPN was het probleem nog steeds niet opgelost. Om die reden vroeg ik via het forum om een update en eventuele mogelijkheden rondom een compensatie. Mij werd verteld dat compensatie pas mogelijk is wanneer er een daadwerkelijke oorzaak is aangetoond. Hoe het er daadwerkelijk voor stond bleef onduidelijk.
Klantenservice
Hierop besloot ik telefonisch contact op te nemen met de klantenservice om te bespreken wat de vervolgstappen zouden zijn en welke compensatiemogelijkheden er waren. Helaas verliep dit contact allesbehalve vlekkeloos.
1e gesprek
De eerste medewerker met wie ik sprak, gaf aan dat compensatie zeker mogelijk was, maar dat dit nog besproken moest worden met een leidinggevende. Er werd beloofd dat ik de volgende dag zou worden teruggebeld. Dit is helaas niet gebeurd.
2e gesprek
Na drie dagen heb ik zelf opnieuw gebeld, toen kreeg ik een andere medewerker aan de lijn die geen log van mijn eerdere gesprek kon vinden. Ook deze medewerker zou met een leidinggevende overleggen en mij later die avond terugbellen. Wederom bleef een reactie uit.
3e gesprek
Opnieuw heb ik de volgende dag gebeld, waarbij een derde medewerker wederom aangaf geen logs van de eerdere gesprekken te kunnen vinden.
Er werd mij zelfs gevraagd opnieuw screenshots van speedtests en taakbeheer aan te leveren. Er was namelijk op mijn klantaccount niets terug te zien van de gesprekken op het forum… Na alle contactmomenten is het mij een raadsel hoe dat mogelijk is.
De koek is op
Ik begrijp niet hoe het mogelijk is dat er zo veel mis gaat. Ik heb dan ook besloten te stoppen met het uitvoeren van de tests en zal het Nokia ONT nu permanent laten hangen. Wellicht kunnen jullie een andere klant zoeken die mee wil werken aan de tests, maar ik heb daar geen zin meer in op deze manier.
Begrijp me niet verkeerd, het gaat mij echt niet om die €40,- die gecompenseerd kan worden. Het gaat mij om het principe dat er een structureel probleem is waarbij ik meewerk aan een onderzoek om jullie en jullie klanten te helpen. Vervolgens kan Odido haar verantwoordelijkheid niet nemen om uberhaupt een simpel logje te maken op mijn klantaccount of om beloften na te komen over het terugbellen. Teleurstellend .
Ik moet zeggen dat ik er ook weinig van begrijp. Hoewel ik vanaf het begin mijn best heb gedaan om constructief en behulpzaam te zijn bij het oplossen van de problemen, is mijn ervaring tot op heden teleurstellend. Hier nog een kleine rant van mijn ervaringen.
@Cheyenne van Odido / @Tommie van Odido dit is niets persoonlijks tegen jullie, ik waardeer jullie hulp enorm. Dit is feedback voor Odido waarvan ik het belangrijk vind dat het in ieder geval gegeven wordt.
Aanvankelijke problemen
Op 17 juni ben ik overgestapt van Odido DSL naar glasvezel. Vanaf de eerste dag ondervond ik problemen, waarbij verbindingen niet goed tot stand kwamen. Ik heb dit eerst telefonisch gemeld en daarna via het forum.
KPN las mee via Tweakers waar dit topic werd gementioned en toen heb ik in overleg met KPN een Nokia ONT geplaatst, in de hoop dat dit het probleem zou oplossen. Deze ONT heb ik notabene opgehaald in Zwolle, omdat Guidion deze niet vlot kon leveren en ik toch graag wilde testen of dit een stabiele verbinding zou opleveren.
Contact met Odido
In de dagen daarna heb ik herhaaldelijk hier op het forum contact gehad om te melden dat de aansluiting van het Nokia ONT alle problemen oploste.
Mijn topic werd vervolgens een verzamelthread, waarin vooral werd gefocust op het verzamelen van data zoals speedtests en screenshots van taakbeheer. Hoewel ik meedeed aan deze dataverzameling, blijf ik me afvragen wat de toegevoegde waarde hiervan was. Wat kan men mogelijk afleiden uit een schermafbeelding van het taakbeheer .
Software updates Genexis
Enkele weken later heb ik, wederom in samenwerking met KPN, het Genexis ONT teruggeplaatst, omdat er een firmware-update beschikbaar was die het probleem mogelijk zou verhelpen. Helaas bleek dit niet de oplossing te zijn. Ondanks meerdere firmware-updates bleven de problemen bestaan. @Renso is rond deze tijd meen ik ook aangehaakt en bij hem werden dezelfde tests uitgevoerd.
Kleine side note: de heren van KPN zijn echt top wat betreft communicatie en terugkoppeling. Duidelijk, komen afspraken na, en het belangrijkste: ze houden je op de hoogte. Ik meen dat @Renso dit ook zo heeft ervaren.
Vakantieperiode
Tijdens de vakantieperiode leek er enige verbetering, maar opgelost was het zeker niet. Dit was ook duidelijk zichtbaar op het forum, waar weliswaar minder klachten binnenkwamen, maar er nog steeds gebruikers waren die problemen ondervonden. Rond deze periode werd ik ook gecontacteerd door Radar omdat ze op verzoek van derden het forum meelazen. Ik heb hier geen tijd voor en heb dus niet meegewerkt aan hun onderzoek.
Vervolg vanuit Odido
Na meer dan vijf weken van testen en overleggen met KPN was het probleem nog steeds niet opgelost. Om die reden vroeg ik via het forum om een update en eventuele mogelijkheden rondom een compensatie. Mij werd verteld dat compensatie pas mogelijk is wanneer er een daadwerkelijke oorzaak is aangetoond. Hoe het er daadwerkelijk voor stond bleef onduidelijk.
Klantenservice
Hierop besloot ik telefonisch contact op te nemen met de klantenservice om te bespreken wat de vervolgstappen zouden zijn en welke compensatiemogelijkheden er waren. Helaas verliep dit contact allesbehalve vlekkeloos.
1e gesprek
De eerste medewerker met wie ik sprak, gaf aan dat compensatie zeker mogelijk was, maar dat dit nog besproken moest worden met een leidinggevende. Er werd beloofd dat ik de volgende dag zou worden teruggebeld. Dit is helaas niet gebeurd.
2e gesprek
Na drie dagen heb ik zelf opnieuw gebeld, toen kreeg ik een andere medewerker aan de lijn die geen log van mijn eerdere gesprek kon vinden. Ook deze medewerker zou met een leidinggevende overleggen en mij later die avond terugbellen. Wederom bleef een reactie uit.
3e gesprek
Opnieuw heb ik de volgende dag gebeld, waarbij een derde medewerker wederom aangaf geen logs van de eerdere gesprekken te kunnen vinden.
Er werd mij zelfs gevraagd opnieuw screenshots van speedtests en taakbeheer aan te leveren. Er was namelijk op mijn klantaccount niets terug te zien van de gesprekken op het forum… Na alle contactmomenten is het mij een raadsel hoe dat mogelijk is.
De koek is op
Ik begrijp niet hoe het mogelijk is dat er zo veel mis gaat. Ik heb dan ook besloten te stoppen met het uitvoeren van de tests en zal het Nokia ONT nu permanent laten hangen. Wellicht kunnen jullie een andere klant zoeken die mee wil werken aan de tests, maar ik heb daar geen zin meer in op deze manier.
Begrijp me niet verkeerd, het gaat mij echt niet om die €40,- die gecompenseerd kan worden. Het gaat mij om het principe dat er een structureel probleem is waarbij ik meewerk aan een onderzoek om jullie en jullie klanten te helpen. Vervolgens kan Odido haar verantwoordelijkheid niet nemen om uberhaupt een simpel logje te maken op mijn klantaccount of om beloften na te komen over het terugbellen. Teleurstellend .
Na de plaatsing van de Nokia ONT merk ik een duidelijk verschil.
Zonder problemen tv kijken en streamen.
Ook met het internetten haal ik weer de 1.00 Gb
Dat wil niet zeggen dat het glasvezel spook verdwenen is.... Het is gewoon afwachten.
De KPN monteurs zijn deskundig en vriendelijk. En hebben alles geprobeerd om tot dit resultaat te komen.
Renso
Fijn dat het nu goed werkt! Ik ben benieuwd welke conclusie Odido nu trekt en welke actie we kunnen verwachten.
Ik heb sinds einde middag ook last van haperende verbinding. Op sommige momenten helemaal geen internet. TV hapert. Modem al meerdere keren opnieuw opgestart. Ik ben enkele weken geleden overgestapt naar Odido, maar heb nu spijt. We zijn voor ons werk ook afhankelijk van een stabiele verbinding.
Ik vind het indrukwekkend hoeveel geduld de mensen op dit forum hebben met Odido. Het pappen-en-nathouden is wat mij betreft onacceptabel. Ik weet niet waar het probleem echt ligt, maar duidelijk niet in het lokale glasvezelnetwerk van KPN (waar Odido bij mijn melding direct naar verwees als oorzaak).
Nu ik ben overgestapt naar KPN is het probleem weg. Alleen het modem is nu anders, verder alles gelijk. Stabiele verbinding en de snelheid is zelfs hoger dan wat beloofd is (Odido krap 50mbps, KPN 115mbps voor een 100mbps abonnement).
Succes allemaal met het proberen op te lossen van het probleem. Ik heb er het geduld niet voor...
Het probleem zit ‘m waarschijnlijk diep in de systemen van Odido. Iets waar ze geen grip op kunnen krijgen en ook niet willen erkennen.
Ze geven, zoalng het probleem speelt, gratis vouchers aan gedupeerden.
Als je vanuit huis werkt dien je 10x na te denken of je wil overstappen naar Odido.
Dit is mijn derde jaar bij ISP X, en heb eenmaal storing ervaren, en dat was niet eens hun schuld.
Ik heb niks tegen Odido trouwens… Heb een mobiel abonnement bij ze en heb nooit storing.
Het probleem zit ‘m waarschijnlijk diep in de systemen van Odido. Iets waar ze geen grip op kunnen krijgen en ook niet willen erkennen.
geweldig…. in 1 zin van een waarschijnlijke aanname naar een harde conclusie.
Ik heb helaas geen reactie meer mogen ontvangen op de vraag die ik heb gesteld aan @Tommie van Odido over het plaatsen van mijn eigen Nokia ONT. Ook telefonisch kon/wil Odido mij hier geen antwoord op geven.
Wel kreeg ik gisteren uit het niets een mail van Guidion voor een afspraak dat ze mijn oude drayteck modem komen omwisselen voor een zyxel t-56. Heel vreemd want ik heb geen drayteck modem en wel al een t-56. Daarom heb ik heb met Guidion gebeld en de situatie uitgelegd, zij kunnen als het goed is als ze langskomen mijn via via verkregen Nokia ONT monteren en configureren. Ik hou jullie op de hoogte of dat ook echt gaat lukken en of mijn problemen dan zijn opgelost.
Hallo @Joran.98
Je bedoelt een Nokia ONT die je zelf hebt geregeld? Het serienummer hoeft alleen geregistreerd te worden.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.