Skip to main content

Je hebt Internet + TV besteld en je hebt onze bevestigingsmail ontvangen. Gefeliciteerd! De bal is aan het rollen. Maar we kunnen ons ook voorstellen dat je nog een vraag hebt. Dan zit je hier goed, want hier vind je alle antwoorden op veelgestelde vragen. 

  

Hoe zit het met je bestelling, hoe ziet het tijdschema eruit, wat is de Overstapservice ook alweer? We behandelen alle vragen die te maken hebben met nieuwe aanvragen. Zo kun jij met alle kennis op zak richting de start van jouw abonnement gaan!  

 

Ik moet nog bestellen, hoe werkt het?

Doe snel de postcode check: https://odido.nl/internet/glasvezel/check. Hier kun je zien wat er op jouw adres mogelijk is. Alle opties en mogelijkheden kun je hier direct aan- of afvinken. Je kunt hier ook direct een bestelling plaatsen. Heb je toch nog een vraag en wil je dit telefonisch bespreken? Bel ons dan op 0800-0092. We zijn Internet + TV van Odido en vertellen je er graag alles over! 


Wanneer gebeurt wat? Een tijdschema:

Je abonnement wordt aangevraagd met de snelst mogelijke datum, je bent dan gemiddeld binnen 4 weken online! Natuurlijk kun je ook een datum tot wel drie maanden in de toekomst kiezen. 

  1. Je ontvangt een bevestigingsbrief en e-mail. 

  1. Ongeveer twee weken later kun je een afspraak met de monteur maken (als je een Glasvezelabonnement hebt gekozen) en spreek je een definitieve startdatum af. Een abonnement met Standaard Internet (DSL) is op basis van zelfinstallatie. Je hebt dan geen monteur nodig, maar ontvangt een e-mail met de daadwerkelijke startdatum. 

  1. Ongeveer veertien dagen voor de startdatum ontvang je het installatiepakket. 

  1. Op de startdatum wordt jouw lijn geactiveerd en kan jij (of de monteur) installeren. 


Bedenktermijn? 

Je kunt binnen 14 dagen, nadat je aansluiting geactiveerd is of de monteur het modem geïnstalleerd heeft, herroepen. Je betaalt de activatiekosten en eventuele installatiekosten. Wanneer er echter geen aansluitkosten gerekend zijn, hoef je deze niet nadien nog te betalen - ook niet als je binnen de opzegtermijn opzegt. Wel betaal je voor de geleverde diensten vanaf het moment aansluitdatum (opleverdatum werkende diensten) tot aan het moment van opzegging in de 14 dagen respijtperiode. Abonnementskosten en gebruikskosten betaal je dus tot het moment dat je niet meer aangesloten bent.


Nummerbehoud, hoe werkt dat?

Altijd fijn om je oude vertrouwde nummer mee te nemen naar je nieuwe abonnement. Bij je aanvraag kun je voor nummerbehoud kiezen. Als alle gegevens na controle juist zijn, dan wordt je nummer gekoppeld aan je nieuwe Internetabonnement voor thuis. We controleren typefoutjes, of het nummer wel op dezelfde naam staat en of je wel binnen hetzelfde netnummer blijft wonen. We vragen het nummer aan zodra de installatie is afgerond. Dit proces is zo gepiept en je hebt dus op de dag van installatie je oude vertrouwde nummer terug bij je nieuwe Internet voor thuis abonnement! 
 
Ben je nummerbehoud vergeten aan te vragen en wil je dit alsnog? Dat kan!  Lees snel dit topic voor meer informatie over nummerbehoud: Veelgestelde vragen over nummerbehoud


Overstapservice, hoe zit dat?

Bij je aanvraag kun je meteen aangeven of je gebruik wilt maken van de Overstapservice. Dit staat dan vermeld in de bevestiging die je van ons krijgt. Vervolgens willen we natuurlijk nog even weten welk abonnement je wilt opzeggen en bij welke provider je zit. Hiervoor sturen wij een e-mail ter herinnering. De gegevens kun je vervolgens invullen in Mijn Odido. Kun je nog niet inloggen, kijk dan bij deze uitleg. Lukt dat niet, bel dan met onze service en geef de volgende informatie door: 

  • Je huidige aanbieder 

  • Het contractnummer 

  • De laatste 3 cijfers van je IBAN 

  • Je telefoonnummer 

  • De achternaam op het contract van je huidige aanbieder 

Ben je de Overstapservice vergeten aan te vragen en wil je dit alsnog? Dat kan nog binnen zeven dagen na je aanvraag!  Lees snel dit topic voor meer informatie over de Overstapservice: Veelgestelde vragen over de Overstapservice

  

Let op! We kunnen maar één provider voor je opzeggen. Heb je meerdere providers voor internet, TV en telefonie? Zorg dan dat je zelf de andere provider(s) nog opzegt.  


Hoe regel ik zelf mijn overstap?

Je kan de overstap natuurlijk ook zelf regelen, zo gepiept. Er zit wel een verschil tussen Internet (DSL) en Glasvezelinternet: 

  • Internet (DSL) > Hiervoor is geen monteur nodig. Bij je aanvraag krijg je een verwachte opleverdatum te zien. Deze bevestigen wij na twee weken. Zodra de startdatum bevestigd is, kun je jouw oude provider opzeggen. 

  • Glasvezelinternet > Nu komt er een monteur langs om de installatie uit te voeren. Twee à drie weken na je aanvraag kun je een afspraak inplannen. Je kunt tussen de één en zes weken in de toekomst plannen. Kies de monteursafspraak dan minimaal vier weken in de toekomst en zeg daarna pas je oude provider op. Je hebt namelijk een maand opzegtermijn bij je oude provider. 

Let op! Er kan maar één provider op de lijn zitten. Heb je Glasvezel bij een andere provider, dan nemen wij de lijn dus over. Een kabelaansluiting (coax) kan wel naast Standaard Internet of Glasvezel bestaan. 

 

Klantvoordeel, hoe zit dat precies?

Heb je een Odido Mobiel abonnement en neem je daarnaast ook diensten af van Odido voor thuis, dan kom je in aanmerking voor Klantvoordeel met onder andere jouw Internet & Unlimited abonnement voor € 25,- per maand per abonnement! Nadat de de lijn is geactiveerd en je gebruik kan maken van je verbinding, zal ook het Klantvoordeel in gang worden gezet. Je kan handig zelf het Klantvoordeel regelen via Mijn Odido. Meer weten? Klik dan hier


Toch nog iets veranderen in je bestelling?

Loop je bestelling goed na. Heb je bijvoorbeeld genoeg TV boxen besteld? Voor de installatie staat je abonnement op ‘pauze’. Je kan dan alleen nog een TV box toevoegen of Nummerbehoud aanvragen. Alle andere wijzigingen kunnen we voor je doorvoeren zodra de installatie is afgerond. Dit doe je door in te loggen op Mijn Odido

 

Het installatiepakket komt eraan

Krijg je het installatiepakket toegestuurd of wordt er apparatuur vervangen? Het is mogelijk om bij bestelling of het wijzigen van het abonnement, het afleveradres te wijzigen. Op deze manier komt het pakketje altijd bij jou aan. Ook bij een verhuizing is het mogelijk om het pakket naar een ander adres te laten versturen. Je hebt zelf de keuze waar het pakket naar toegestuurd wordt. Het nieuwe adres, het oude adres of misschien wel een ander adres. Zo wordt het pakket altijd ergens afgeleverd!


Het installeren van het pakket

Om te installeren bij Glasvezelinternet heb je een monteur nodig. Lekker makkelijk dus! Bij DSL Internet kun je de installatie eenvoudig zelf doen. Lees er alles over in dit topic: Installatie: hoe, wat en waar!


De wensdatum verzetten of vervroegen

Wensdatum vervroegen
Maak je gebruik van de Overstapservice? Dan kan je de wensdatum niet vervroegen. Heb je al een afspraak gemaakt voor de installatie? Neem dan contact op met onze monteursdienst Guidion via 088 2000 151.

Wensdatum uitstellen
Heb je al een afspraak gemaakt voor de installatie? Neem dan contact op met onze monteursdienst Guidion via 088 2000 151. Heb je nog geen afspraak gemaakt met een monteur? Neem dan contact op met de klantenservice of laat dan hier een bericht achter!

 

Andere vragen over het je nieuwe abonnement? Stel ze gerust in dit topic. We zijn actief op veel verschillende kanalen, dus mocht je jouw vraag ergens anders willen stellen, dan kan dat altijd! Check dit topic voor het overzicht: Vragen? We zijn er voor je. 

 

Klopt helemaal! In sommige gevallen kan die aansturing (netbeheer) gelijk gedaan worden op dezelfde dag, mochten er issues opspelen, maar meestal gaat daar dan nog een dag overheen. Geen zorgen! In het absolute gros van de situaties, is een tweede aansturing niet nodig en wordt er meteen opgeleverd thuis. 

Mooi!
Ben ik even blij dat ik geen gebruik gemaakt heb van de automatische overstap-service😎
Ik betaal liever een maand extra bij oude provider waarbij ik zeker weet dat alles werkt bij de nieuwe, dat ervan uitgaan dat het werkt en dan enkele dagen zonder internet te zitten🤓 

Update 1
Afspraak was vandaag, maar op laatste moment heeft monteur opgezegd.
Nieuwe afspraak inplannen was niet mogelijk
Gelukkig had ik geen gebruik gemaakt van de overstap-service

iets anders - installatie nog niet opgeleverd dus,
maar ik kan op mijn mobiel en in webbrowser wel TV kijken met mijn TV-gegevens van Odido, maar niet op Chromecast App, omdat deze aangeeft dat de pincode niet klopt - ik begrijp uit andere forums dat dit niet kan zolang je nog niet fysiek op het Odido netwerk zit?
(dit zou anders reden zijn om het contract gelijk op te zeggen)


Hoi @ttonie01, goed dat je hiervoor aan de bel trekt, ik ben meteen voor je gaan kijken.

Ik zie dat je al een nieuwe afspraak gemaakt hebt met Guidion voor morgen! Je statement klopt inderdaad. De TV app werkt alleen als je op het Odido netwerk zit. Zodra je opgeleverd bent zul je ook tv kunnen kijken vie je Chromecast. 


Hoi @ttonie01, goed dat je hiervoor aan de bel trekt, ik ben meteen voor je gaan kijken.

Ik zie dat je al een nieuwe afspraak gemaakt hebt met Guidion voor morgen! Je statement klopt inderdaad. De TV app werkt alleen als je op het Odido netwerk zit. Zodra je opgeleverd bent zul je ook tv kunnen kijken vie je Chromecast. 

Super!

ik zag die opmerking ergens staan, maar de helpdesk (via normale telefoon#) wist helemaal nergens van - dit zou best beter vermeld mogen worden etc
is ook wat verwarrend omdat in de tussentijd het wel werkt in de browser en op mobiele telefoon, ook als je niet op Odido netwerk zit ….😎
(via mobiel, dat begrijp ik nog, daar heeft Netflix ook “last van” bij niet op kunnen sporen van “mee-kijkers” maar op vast netwerk had ik dit niet verwacht)
EN een betere foutmelding zou ook helpen - dus niet alleen “je klantcode/pincode zijn fout” maar “OF je bent niet verbonden met ons netwerk” 


Hey @ttonie01, over de foutmelding ben ik het helemaal met je eens! Alleen is dit lastig te herkennen voor de TV Box. Er kan namelijk ook meer aan de hand zijn op dat moment. Maar erg scherp opgemerkt.

We vermelden het wel op onze website maar niet erg duidelijk. Via deze link kun je een aantal opties aanklikken, bij app gebruiken en app problemen staat het beschreven, zie afbeelding hieronder.

 

 


Hey @ttonie01, over de foutmelding ben ik het helemaal met je eens! Alleen is dit lastig te herkennen voor de TV Box. Er kan namelijk ook meer aan de hand zijn op dat moment. Maar erg scherp opgemerkt.

We vermelden het wel op onze website maar niet erg duidelijk. Via deze link kun je een aantal opties aanklikken, bij app gebruiken en app problemen staat het beschreven, zie afbeelding hieronder.

 

 

ja dat had ik ook gezien, maar
 

wie-wat is dan die “Odido Online TV App” - in de Android App-store is er maar EEN App, genoemd Odido TV App, en op mijn mobiel kan ik daarop inloggen en TV kijken, terwijl ik op mijn zelfde mobiele netwerk zit als mijn Chromecast waarmee het niet kan ???

En ook vreemd dat het ook wel werkt op webbrowser (Win 11, Chrome) - ook terwijl ik nog op Ziggo netwerk zit??

En ik kan dan beide devices zien als zijnde geinstalleerrd onder “Apparaten gekoppelde onder TV Anywhere” - zie hier onder
 

 dat gezegd hebbende, mijn mobiel blijft het na wijzigen (en weer terugzetten van de pincode) gewoon doen, terwijl deze niet op overzicht hierboven staat - daarmee kan dus een 5e apparaat worden gekoppeld, mooie hack :)

Anyhow, we gaan het morgen zien...


Hey @ttonie01, over de foutmelding ben ik het helemaal met je eens! Alleen is dit lastig te herkennen voor de TV Box. Er kan namelijk ook meer aan de hand zijn op dat moment. Maar erg scherp opgemerkt.

We vermelden het wel op onze website maar niet erg duidelijk. Via deze link kun je een aantal opties aanklikken, bij app gebruiken en app problemen staat het beschreven, zie afbeelding hieronder.

 

 

ja dat had ik ook gezien, maar
 

wie-wat is dan die “Odido Online TV App” - in de Android App-store is er maar EEN App, genoemd Odido TV App, en op mijn mobiel kan ik daarop inloggen en TV kijken, terwijl ik op mijn zelfde mobiele netwerk zit als mijn Chromecast waarmee het niet kan ???

En ook vreemd dat het ook wel werkt op webbrowser (Win 11, Chrome) - ook terwijl ik nog op Ziggo netwerk zit??

En ik kan dan beide devices zien als zijnde geinstalleerrd onder “Apparaten gekoppelde onder TV Anywhere” - zie hier onder
 

 dat gezegd hebbende, mijn mobiel blijft het na wijzigen (en weer terugzetten van de pincode) gewoon doen, terwijl deze niet op overzicht hierboven staat - daarmee kan dus een 5e apparaat worden gekoppeld, mooie hack :)

Anyhow, we gaan het morgen zien...

  • Update 2
    installatie gebeurd - was in 20 min gebeurd (had TV kastje vooraf al geupdate)
    -  internet prima
    - TV op TV-kastje geen scherp beeld (is ook geen 4K)
    - TV via Chromecast - prima
    wilde eigenlijk dat kastje al terugsturen, maar is eerste 10 maanden gratis en daarna 2.50 per maand, maar met zo'n slecht beeld wil je dat niet eens gebruiken

Hoi even een vraag en een opmerking in de topic starter staat een link die niet werkt de namelijk de link naar de veelgestelde vragen over de overstapservice. Vandaar ook mijn vraag als ik gebruik maak van de opzeg service gaat deze dan pas over op het moment dat jullie de lijn opleveren of vanaf een vaste datum. Open Dutch Fiber (wat een flut organisatie) heeft de eerste afspraak vanwege ziekte afgezegd op de dag zelf. De volgende afspraak zijn ze niet gekomen en nu is de 3e afspraak op een dag dat ik echt niet kan pas einde van de maand. Dus ik begin nu wel een beetje peentjes te zweten want ik heb voor mijn werk wel echt ten alle tijden een werkende verbinding nodig. Is het anders mogelijk om de opzegging ongedaan te maken ?


Hallo @sergiovdh 

Met de overstapservice stopt je huidige provider met leveren op de datum dat Guidion de mediaconverter en router komt installeren dus zodra alles gereed is.


Hallo @sergiovdh 

Met de overstapservice stopt je huidige provider met leveren op de datum dat Guidion de mediaconverter en router komt installeren dus zodra alles gereed is.

A thanks dat was precies de info die ik zocht dan hoef me verder geen zorgen te maken want ik was een beetje bang dat de vertraging bij ODF wellicht voor problemen zou kunnen zorgen. 


Hallo, 

Ik heb ergens halverwege april glasvezel aangevraagd.

Ik krijg netjes elke maand de zelfde mail van het ligt nu bij de onderaannemer. 

En dat elke maand hetzelfde, odido gebeld maar die weten het duidelijk ook niet. 

Zijn ze mij gewoon vergeten?? 

Weet iemand wat meer. 

Groet Ronald 

 


Hallo @Ronald credoe 

Odido zal ook eerst moeten wachten op de netwerkbeheerder/aannemer om jouw woning te voorzien van een glasvezelaansluitpunt, zodra het glasvezel klaar is voor gebruik dan ontvang je vanzelf een email van Odido ok een afspraak te maken voor de verdere installatie.

Helaas kan Odido niet inzien wanneer de netwerkbeheerder/aannemer aan de slag gaat bij jou in de straat dus daarvoor zou je het beste contact opnemen met hen.

Ligt er nog helemaal geen glasvezel of ligt het glasvezel wel al bij de stoep of gevel?


Dank voor jouw reactie. 

Ja er ligt al bijna een jaar glasvezel in de grond. 

Ja die aannemer, wie is dat dan. 

Want dat gaat niet zo snel. 

Ik wacht al van half april, wordt toch wel tijd. 


@Ronald credoe 

Staat je klantnummer in je community profiel? Dan kan een moderator met je meekijken.


Ja die staat erin


Hoi @Ronald credoe, goed dat je hier navraag over doet, ik ga hier graag voor je achteraan! In ons systeem zie ik ook de verwachting terug dat je eerder aangesloten zou worden. Ik ben daarom erg benieuwd wat de laatste status is en daarom ga ik de glasvezelafdeling aan de mouw trekken.

Je hoort snel meer van ons, ik zorg ervoor dat de glasvezelafdeling haar tanden hierin gaat zetten voor je!


Hoi, 

Ben ondertussen gebeld door odido. 

En gaan de aannemer contacten hierover. 

Even afwachten nog maar. 


Odido had gebeld en 2 uur later de aannemer voor de aansluit data van de glasvezel. 13 december in de ochtend. 

Gauw vrij gevraagd voor die dag ook dat was in orde. 

Maar na 20 minuten kreeg ik weer een telefoontje van de aannemer dat de afspraak niet door kan gaan omdat het papierwerk niet in orde was.

Iets van vce papier was niet in orde. 

Zucht wat moet ik hier nu weer mee. 

Weer wachten.............. 

Drama


@Cal van Odido

Goedemorgen cal, het schiet niet erg op zo

Iets met papierwerk niet in orde aan odido zijde. 

Kunt u nog een keer naar kijken aub. 

Groet Ronald credoe 


Hey @Ronald credoe, je geeft aan vce maar bedoel je VvE? Als de VvE geen toestemming gegeven heeft dan kan de onderannemer geen werkzaamheden verrichten. Je dient hiervoor contact op te nemen met de woningbouw of de VvE zelf. 


Nee de aannemer zij dat het vce papier werk tussen de aannemer en odido niet in orde was. 

Er is hier geen vve 

Het ligt bij odido

Ik zoek iemand bij odido die hier nou eens goed induikt en ff 5 minuten extra de tijd neemt om het goed uit te zoeken. 


Ik heb onze glasvezelafdeling aan de digitale mouw getrokken om dit voor je te onderzoeken @Ronald credoe! Ze zullen je daarna opbellen om een update te geven over de oplevering. 


Ja ben gebeld inderdaad. 

Volgens hun gegevens over mijn woning moet mijn huis een vve zijn. 

Maar dat is het niet, sorry ik kan er niets iets anders van maken. 

Het is gewoon een boven woning met een eigen voordeur. Heb trouwens ook internet thuis van tele2(odido).

Ik kreeg na mijn gesprek een mail met daarin een telefoon nummer van dutch fiber dat ik contact met hun moet opnemen. 

Maar dat is toch niet de gang van zaken, dat ik alles zelf moet regelen. 

Is toch een beetje raar. 

Ik wil gewoon glasvezel internet, anders moeten we er maar van afzien. 


Hey @Ronald credoe, je dient inderdaad zelf Open Dutch Fiber op te bellen om akkoord te geven. Anders kunnen wij de oplevering niet realiseren. 


Hoi daar ben ik weer met een update, 

Open dutch fiber gebeld en toch dik een 30 minuten aan de telefoon geweest met een behulpzame man. 

Het 1 en ander is genoteerd dat de aanvraag adres geen vve is maar een los opzich staande woning is. En nu ligt het bij de aannemer die vervolgens eerst moeten schouwen en daarna handelen om de aansluiting te realiseren. 

Dus wat denk je wachten op telefoon van de aannemer... 

Mij benieuwen zo vlak voor de feestdagen. 

 


Hey @Ronald credoe, bedankt voor de update. We zijn in ieder geval een stukje verder. Hopelijk belt te onderaannemer je snel op voor een afspraak! 


Reageer