Je hebt een bestelling voor Internet + TV van Odido geplaatst. Yes! Maar nu krijg je een installatiepakket en vliegen de termen hardware, modem en TV box je om de oren. Hieronder staat duidelijk uitgelegd wat je kunt verwachten.
Je hebt de bestelling voor Internet + TV binnen. Dan kan de aansluiting en installatie van het modem van start gaan. Het is begrijpelijk dat dit vragen oproept. We beantwoorden ze in dit artikel!
Bij het installatiepakket ontvang je een handleiding hoe je alles aan moet sluiten. Kom je er niet uit of ben je de handleiding kwijt, geen zorgen! Volg dan deze stap-voor-stap installatie instructie of bekijk de installatievideo.
Wat voor soort aansluiting heb ik?

Voordat je tot een installatie over gaat is het eerst belangrijk om te weten wat voor aansluiting je hebt. Als je niet weet of je Glasvezel of DSL hebt, kun je dit heel makkelijk opzoeken in Mijn Odido. Dit is je persoonlijke omgeving waar alle informatie over jouw abonnement te vinden is.
Glasvezel
Als je een Glasvezelabonnement hebt besteld, komt er in de meeste gevallen een monteur langs. Hij (of zij!) hangt het modem op, zorgt voor een beveiligde, draadloze verbinding en stelt Odido e-mail in op je pc of tablet. Meer over een glasvezel installatie lees je hier. Indien je in aanmerking komt voor een Doe-het-zelf installatie wordt je hierover geïnformeerd per e-mail. Meer informatie hierover vind je in dit topic.
Standaard DSL
Bij een Internetabonnement met DSL kun je de installatie zelf heel eenvoudig uitvoeren. We hebben daarvoor duidelijke handleidingen die je op weg helpen. Voordat je kunt beginnen met je installatie dien je allereerst het aansluitpunt op te sporen, ook wel het ISRA-punt genoemd. Internet via DSL komt via de hoofdaansluiting je woning binnen. Meestal vind je het ISRA-punt in de meterkast of in de woonkamer. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van een ISRA-punt.

Veelgestelde Vragen
Monteur
Er komt een installatiepakket aan, wat nu?
Krijg je het installatiepakket toegestuurd of wordt er apparatuur vervangen? Het is mogelijk om bij bestelling of het wijzigen van het abonnement, het afleveradres te wijzigen. Op deze manier komt het pakketje altijd bij jou aan. Ook bij een verhuizing is het mogelijk om het pakket naar een ander adres te laten versturen. Je hebt zelf de keuze waar het pakket naar toegestuurd wordt. Het nieuwe adres, het oude adres of misschien wel een ander adres. Zo wordt het pakket altijd ergens afgeleverd!
Wanneer kan ik de monteur verwachten?
Heb je Glasvezel besteld of lukt het toch niet om het zelf te installeren, dan sturen we een monteur langs die je Odido aansluiting piekfijn in orde maakt. Voor meer informatie over wat de monteur komt doen bekijk de video of lees hier verder wat je kunt verwachten.
Hoe kan ik een afspraak maken met een monteur?
Wanneer jouw glasvezelaansluiting gereed is, ontvang je een e-mail en SMS van onze installatiepartner Guidion met een link om de installatieafspraak in te plannen. De link leidt naar de afsprakenagenda van Guidion. Je kunt hier jouw gewenste dag/tijdsbestek kiezen. Vervolgens ontvang je een bevestiging van de afspraak per e-mail en SMS. Op de dag voorafgaand aan je afspraak ontvang je een herinnering per SMS. De monteur legitimeert zich met zijn Odido-Guidion pas en een ID. We vragen je om bij de installatie-afspraak altijd een volwassene aanwezig te laten zijn.
Kan ik mijn afspraak verplaatsen en kan de monteur eerder komen?
We plannen altijd zo dicht mogelijk op de door jou aangevraagde datum een monteur in zodat je zo snel mogelijk online bent.
Komt de afspraak die je hebt gemaakt om Glasvezel te installeren toch niet uit en wil je deze verplaatsen, dan kan dit tot maximaal één werkdag voor de geplande afspraak. Dit kun je doen door te bellen naar Guidion op het volgende nummer: 020-3232766 (lokaal tarief).
Guidion is te bereiken van:
- Maandag t/m donderdag: 09:00 tot 21:00.
- Vrijdag: 09:00 tot 17:00.
- Zaterdag: 09:00 tot 17:00.
- Zondag: gesloten
Wat sluit de monteur aan?
Zet de koffie maar vast klaar! De monteur komt bij je langs om te installeren. In deze video zie je wat je kan verwachten als hij (of zij!) langskomt. De monteur verricht de volgende werkzaamheden in de basisinstallatie:
-
Het modem ophangen en aansluiten.
-
De wifiverbinding activeren en beveiligen.
-
1 computer of laptop aansluiten (bekabeld of met wifi).
-
1 tv aansluiten op de TV box of Mediabox en instellen.
-
De TV Box of Mediabox verbinden met het modem.
-
1 vaste telefoon aansluiten.
-
Meegeleverde internet- en telefoonbekabeling op of langs de plint wegwerken met spijkerclips (max. 15 meter).
Let op: Wil je dat de monteur meerwerk verricht neem dan voor het inplannen van je afspraak telefonisch contact op met Guidion. Er wordt dan gekeken of er extra tijd moet worden ingepland en zij zullen de meerkosten met je bespreken.
Aansluiting & Installatie
Kan ik de installatie zelf doen?
Pak je bevestiging erbij, heb je Glasvezel of DSL Internet besteld? Om Glasvezel te installeren heb je een monteur nodig. Lekker makkelijk dus! In sommige gevallen is het mogelijk om de installatie zelf te verrichten. De mogelijkheden hiervoor verschillen per adres. Je leest alles over de Doe-het-zelf installatie in dit topic. Bij DSL Internet voer je de installatie makkelijk zelf uit. Alle hulpmiddelen vind je hier. Lukt de installatie toch niet? Geen nood. Neem contact met ons op en we sturen alsnog een monteur om je te helpen.
Let op: Heb je hulp nodig bij je DSL-installatie? Houd er rekening mee dat de monteursafspraak hiervoor pas kan worden ingepland op de allereerste dag van je abonnement.
Wat kost een installatie?
In sommige gevallen worden er installatiekosten in rekening gebracht. Wanneer dit het geval is, wordt dit vooraf besproken. De installatiekosten vind je terug op de eerste rekening. Moet er een monteur langskomen, omdat er een issue is bij een DSL aansluiting dan is kosteloos. Op onze website vind je een overzicht van de tarieven voor extra werkzaamheden.
Mijn woning is nog niet aangesloten op Glasvezel, kan ik alvast een afspraak inplannen met een monteur?
Een afspraak maken met de monteur kan alleen als de woning helemaal is aangesloten op Glasvezel. Is je woning nog niet (helemaal) aangesloten op het glasvezelnetwerk? Dan zijn er soms extra werkzaamheden nodig. Bijvoorbeeld het ophangen van een kastje of graafwerk voor glasvezelkabels. Welke werkzaamheden er nodig zijn ligt aan de situatie in jouw woning. Deze werkzaamheden vallen onder de standaard activatie- en installatiekosten. Meer informatie vind je in de bevestiging van je bestelling en in dit topic.
Ik kan mijn ISRA-punt niet vinden, wat nu?
Wanneer jouw hoofdaansluiting (ISRA-punt) niet in orde is, zullen we ons best doen er voor te zorgen dat we het modem wél kunnen installeren en het ISRA-punt dus alsnog gereed maken. Hiervoor kunnen we kosteloos een netwerkbeheerder monteur aansturen. Mocht het aansluitpunt zover beschadigt zijn dat hij bijvoorbeeld vervangen moet worden, dan zijn hier wel kosten aan verbonden. Je kunt er dan voor kiezen dit door de netwerkbeheerder te laten doen, de kosten zijn dan wel voor jezelf. Mocht je dat niet willen heb je ook de mogelijkheid het abonnement kosteloos op te zeggen. Je bent dus op deze manier niet verplicht kosten te maken, wel zo fijn!
Kan ik mijn ISRA-punt verplaatsen?
Als je het ISRA-punt wilt verplaatsen dan kan je contact opnemen met https://www.mijnaansluiting.nl.
Wat als er geen ISRA-punt is?
Kun je geen ISRA-punt vinden? Geen paniek! Dan dien je op zoek te gaan naar een invoerkabel. Is er wel een beschikbare invoerkabel?
Ja -> Als de kabel toegankelijk is kan de netwerkbeheerder in opdracht van ons er kosteloos een ISRA-punt op afmonteren. De invoerkabel mag niet in een kruipruimte of dergelijke liggen. Als dat wel zo dan kan de monteur de opdracht weigeren (onveilige werksituatie) of kan de netbeheerder extra kosten in rekening brengen om de kabel beschikbaar te maken.
Nee - > Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de kabel toegankelijk is of akkoord gaan met de kosten om een nieuwe kabel aan te leggen/ om de kabel toegankelijk te maken.
Wat als het ISRA-punt weggewerkt is?
Is het ISRA-punt weggewerkt achter bijvoorbeeld stucwerk? Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat het ISRA-punt toegankelijk is. Pas dan kan een KPN monteur kosteloos een goed ISRA-punt afmonteren. Er is echter wel genoeg overlengte nodig voor het herstellen van het ISRA -punt (de kabel moet voldoende uit de muur steken). Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.
Wat als het ISRA-punt is beschadigd?
Is het ISRA-punt beschadigd maar functioneel? Dan kan de eigenaar hiervoor zelf de netbeheerder inschakelen. Werkt het ISRA-punt niet dan wordt dit hersteld door de netbeheerder. Wederom geldt hier ook dat er wel genoeg overlengte nodig is voor het herstellen van het ISRA-punt. Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.
Op welk aderpaar moet ik het modem aansluiten?
Een standaard ISRA-punt heeft vier aders. Rood, blauw, oranje en wit. Je kan daarmee twee aderparen maken: rood/blauw en oranje/wit. Standaard wordt op rood/blauw geleverd, maar dit is niet altijd zo.
TV draadloos aansluiten
Voor Internet + TV maken we gebruik van HD televisie signalen, die veel vragen van het netwerk. Via de kabel worden deze signalen beter ondersteund. Daarom hebben we liever dat het signaal vanaf het modem via een internetkabel naar de TV Box of Mediabox gaat. Bedenk dus goed waar jouw aansluitpunt in je huis zit en waar je graag de tv neerzet. Wij leveren een kabel van 15 meter gratis bij. Heb je een langere kabel nodig, wil je de kabel door een loze leiding of moet er geboord worden? Neem dan voor het inplannen van je afspraak telefonisch contact op met Guidion. Er wordt dan gekeken of er extra tijd moet worden ingepland en zij zullen de eventuele meerkosten met je bespreken.
UTP-kabel
Het is wél mogelijk om met ‘homeplugs’ draadloos televisie te kijken.
Handleidingen
Op deze pagina vind je alle handleidingen en instructievideo's over Internet, TV & Vast Bellen en Klik&Klaar Internet van Odido.
