Sticky

Ik heb Glasvezel besteld. Wat nu?

  • 29 April 2024
  • 0 reacties
  • 202 Bekeken
Ik heb Glasvezel besteld. Wat nu?
Reputatie 6
Badge +2

Van Glasvezel bestellen tot Glasvezel aanleggen, hoe gaat dat eigenlijk? We leggen het je graag uit! 

 

Je kunt bij ons Glasvezel bestellen op het moment dat het al in je straat ligt, maar ook als dit binnenkort wordt aangelegd. Het opleveringsproces is afhankelijk van welke situatie er bij jou van toepassing is. Een oplevering omvat het gehele proces; van de aanleg van glasvezel tot aan de activatie van de lijn. Zodra dit is afgerond, kun jij heerlijk genieten van alles wat Odido te bieden heeft!

 


 

Om de oplevering in goede banen te leiden, heeft elke bestelling een opleveringscenario. Het type scenario hangt af van verschillende factoren, waaronder bijvoorbeeld de wijk/regio, de woning en welk type glasvezeltechnologie er beschikbaar is. Welk scenario er voor jou geldt, hangt af van hoe ver de werkzaamheden zijn verricht op het moment van je bestelling. Daarnaast kent ieder scenario zijn eigen stappenplan.

 

Huisaansluiting gereed 

In sommige gevallen, is de lijn al dusdanig opgeleverd dat deze alleen nog maar geactiveerd hoeft te worden. In de meeste gevallen is het niet nodig dat er een monteur namens de netwerkbeheerder langskomt. Er wordt namelijk gelijk een installatiepakket verzonden en je ontvangt een e-mail met een link om een afspraak in te plannen met Guidion, onze installatiepartner. Indien er nog een patch gezet moet worden doet de monteur van Guidion dit zelf.

Patchen 

Het plaatsen van een patch is geen scenario, maar dit komt wel elk scenario voor. In de wijkcentrale staat een grote kast waarop alle verbindingen zijn aangesloten. Het patchen houdt eigenlijk in dat jouw verbinding nog moet worden aangesloten op de kast in de wijkcentrale. In de meeste gevallen gaat dit vrij vlot, maar het kan zijn dat er toch nog extra werkzaamheden moeten worden verricht.

 

De netwerkbeheerder moet nog werkzaamheden verrichten

In sommige gevallen moet de netwerkbeheerder nog werkzaamheden uitvoeren in de woning. Denk hierbij aan een glasvezellijn die nog naar binnen moet worden gebracht of bijvoorbeeld een FTU (glasvezelaansluitpunt in de woning) dat moet worden vervangen of nog moet worden geplaatst. In dit geval moet er dus nog een monteur van de netwerkbeheerder langskomen. Zodra de netwerkbeheerder de werkzaamheden gereed meldt, gaan wij aan de slag. Er wordt een installatiepakket verzonden en je ontvangt een e-mail met een link om een afspraak in te plannen met Guidion, onze installatiepartner.

 

Nieuwbouw of de aanleg van een nieuwe glasvezellijn 

Woon je in een nieuwbouwwijk of moet er nog Glasvezel worden aangelegd in jouw wijk/regio? Dan geldt dit scenario waarschijnlijk voor jou. In dit scenario kun je een bestelling bij ons plaatsen met een fictieve plandatum, met andere woorden een pre-order. Wanneer de woning ver genoeg is afgebouwd, kun je contact opnemen met de netwerkbeheerder. Zij plannen een afspraak om de aanleg binnenshuis af te ronden. Houd er rekening mee dat het stappenplan wat wij volgen afhangt van welke glasvezeltechnologie je hebt. 

Voor dit scenario gelden extra voorwaarden:

  1. De woning is al aangesloten op gas, water en licht, of de klant weet wanneer dit aangesloten gaat worden
  2. De klant woont al op het adres of heeft al toegang tot de woning
  3. Er moet een foto van de meterkast meegestuurd worden bij het maken van de afspraak

 

Houd er in dit scenario ook rekening mee dat wij geen opleverdatum kunnen geven, omdat dit momenteel niet bekend is. Uiteraard kun je altijd terecht bij de netwerkbeheerder voor de verwachte planning in jouw wijk/regio.

 


 

Uiteraard leggen we jullie graag uit hoe dit er in de praktijk uitziet.

 

Stap 1: de glasvezelkabels worden aangelegd in de straat.

Als alle vergunningen rond zijn en alles is voorbereid, komen de specialisten van Open Dutch Fiber langs. Zij zullen de straat open maken en de glasvezelkabels in de grond leggen. In de meeste gevallen gebeurd dit allemaal in 1 dag, zodat je hier zo min mogelijk ast van ervaart.

Stap 2: de schouw 

De vertegenwoordiger van de netwerkbeheerder komt bij je thuis om te kijken waar de glasvezelaansluiting het beste geplaatst kan worden. In de meeste gevallen is dit in de meterkast. Indien je lid bent van de Vve dienen je buren hier ook toestemming voor te geven.

Stap 3: we sluiten je woning aan op Odido Glasvezel

We komen weer bij je langs om de glasvezelkabel aan te sluiten. De kabel gaat van de straat naar je woning. Tijdens deze afspraak wordt ook het FTU, glasvezelaansluitpunt, geplaatst. Je krijgt een e-mail of er wordt telefonisch contact opgenomen om een afspraak te maken met de monteur.

Stap 4: installatie en activatie

De monteur van Guidion komt langs om de installatie binnenshuis te voltooien. Uiteraard wordt er gecontroleerd of de verbinding goed werkt. Wanneer het modem direct online komt, doet de monteur dit door een speedtest uit te voeren. Afhankelijk van de uitkomst, kan het zijn dat de monteur ook een bekabelde speedtest uit wil voeren. Ziet alles er goed uit? Top! De monteur meldt dit aan ons en jouw abonnement gaat van start. In sommige gevallen, kan het zijn dat het modem niet online komt. In dit geval zal de monteur de lijn uitvoerig meten met de daarvoor bedoelde apparatuur. Wanneer er geen signaal doorkomt, zal de monteur gelijk naar de wijkcentrale rijden om te controleren of de patch goed is geplaatst en of alles juist is geïnstalleerd. Kan de monteur het ter plaatse oplossen? Dan wordt dit uiteraard gelijk gedaan! Mocht dit niet lukken dan komt de monteur weer bij je langs om dit te vertellen en de vervolgstappen uit te leggen.


Wanneer de huisaansluiting gereed is en de lijn alleen geactiveerd hoeft te worden, zijn de stappen 1 tot en met 3 al doorlopen. Je hoeft dus alleen af te wachten op stap 4, de installatie en activatie.

Moeten er nog werkzaamheden worden verricht? Afhankelijk van welke werkzaamheden, bevindt je je momenteel ergens tussen stap 2 en stap 4.

In het geval van nieuwbouw of een nieuwe glasvezelaanleg moet de algehele aanleg van Glasvezel nog van start gaan, je bevindt je hier dus in stap 1.

 

FAQ

Hoe kom ik er achter welk opleverscenario voor mij geldt?

Je kunt contact opnemen met ons Moderatieteam op de Community om jouw opleverscenario te achterhalen. Wij leggen je graag uit wat je kunt verwachten tijdens het opleveringsproces.

 

Ik heb al een glasvezelaansluitpunt (FTU) in mijn woning. Waarom kan ik nog niet worden aangesloten?

  • Het kan zijn dat de werkzaamheden binnenshuis zijn afgerond, maar dat de apparatuur in de wijkcentrale nog niet gereed is. Hierdoor is het nog niet mogelijk om de patch te plaatsen.
  • In sommige gevallen is het verstandig om contact op te nemen met de netwerkbeheerder en aan te geven dat het FTU al is geplaatst. De netwerkbeheerder zal dan om een foto vragen, zodat de patch geplaatst kan worden.

 

 

Er is schade ontstaan aan mijn woning/eigendom tijdens de aanleg van Glasvezel. Wat moet ik doen?

Allereerst onze excuses dat er schade is ontstaan tijdens de aanleg van Glasvezel, dit is niet onze bedoeling. Uiteraard lossen wij dit graag voor je op! Als je contact met ons opneemt via de Community, één van onze social media kanalen (Facebook (facebook.com/odidonederland) of X/Twitter (@odidonederland op x.com/odidonederland) of via de chat op onze website/Mijn Odido app en een foto stuurt van de schade, kunnen wij dit gelijk intern voor je doorzetten. Uiteraard kun je ook zelf contact opnemen met de netwerkbeheerder om de schade te melden. 

 

Waarom komt de opleverdata voor Glasvezel niet overeen op de websites van Odido en de netwerkbeheerder?

Wij baseren onze informatie altijd op de aangeleverde informatie vanuit de aanlegger, dit is altijd verwachte opleverdata.

 

 


 


0 reacties

Geen reactie

Reageer