Skip to main content

Van Glasvezel bestellen tot Glasvezel aanleggen, hoe gaat dat eigenlijk? We leggen het je graag uit! 

 

Je kunt bij ons Glasvezel bestellen op het moment dat het al in je straat ligt, maar ook als dit binnenkort wordt aangelegd. Het opleveringsproces is afhankelijk van welke situatie er bij jou van toepassing is. Een oplevering omvat het gehele proces; van de aanleg van glasvezel tot aan de activatie van de lijn. Zodra dit is afgerond, kun jij heerlijk genieten van alles wat Odido te bieden heeft!

 

Goed nieuws! Odido introduceert: Kies de installatie die bij je past voor Glasvezel. Wil je Internet zelf aansluiten? Of laat je dit liever doen door een monteur? Bij Odido kan je kiezen. Net wat je fijn vindt. Neem eens een kijkje in dit topic voor meer informatie: Odido introduceert: Kies de installatie die bij je past | Odido community

 


 

Om de oplevering in goede banen te leiden, heeft elke bestelling een opleveringscenario. Het type scenario hangt af van verschillende factoren, waaronder bijvoorbeeld de wijk/regio, de woning en welk type glasvezeltechnologie er beschikbaar is. Welk scenario er voor jou geldt, hangt af van hoe ver de werkzaamheden zijn verricht op het moment van je bestelling. Daarnaast kent ieder scenario zijn eigen stappenplan.

 

Huisaansluiting gereed 

In sommige gevallen, is de lijn al dusdanig opgeleverd dat deze alleen nog maar geactiveerd hoeft te worden. In de meeste gevallen is het niet nodig dat er een monteur namens de netwerkbeheerder langskomt. Er wordt namelijk gelijk een installatiepakket verzonden en je ontvangt een e-mail met een link om een afspraak in te plannen met Guidion, onze installatiepartner. Indien er nog een patch gezet moet worden doet de monteur van Guidion dit zelf.

Patchen 

Het plaatsen van een patch is geen scenario, maar dit komt wel elk scenario voor. In de wijkcentrale staat een grote kast waarop alle verbindingen zijn aangesloten. Het patchen houdt eigenlijk in dat jouw verbinding nog moet worden aangesloten op de kast in de wijkcentrale. In de meeste gevallen gaat dit vrij vlot, maar het kan zijn dat er toch nog extra werkzaamheden moeten worden verricht.

 

De netwerkbeheerder moet nog werkzaamheden verrichten

In sommige gevallen moet de netwerkbeheerder nog werkzaamheden uitvoeren in de woning. Denk hierbij aan een glasvezellijn die nog naar binnen moet worden gebracht of bijvoorbeeld een FTU (glasvezelaansluitpunt in de woning) dat moet worden vervangen of nog moet worden geplaatst. In dit geval moet er dus nog een monteur van de netwerkbeheerder langskomen. Zodra de netwerkbeheerder de werkzaamheden gereed meldt, gaan wij aan de slag. Er wordt een installatiepakket verzonden en je ontvangt een e-mail met een link om een afspraak in te plannen met Guidion, onze installatiepartner.

 

Nieuwbouw of de aanleg van een nieuwe glasvezellijn 

Woon je in een nieuwbouwwijk of moet er nog Glasvezel worden aangelegd in jouw wijk/regio? Dan geldt dit scenario waarschijnlijk voor jou. In dit scenario kun je een bestelling bij ons plaatsen met een fictieve plandatum, met andere woorden een pre-order. Wanneer de woning ver genoeg is afgebouwd, kun je contact opnemen met de netwerkbeheerder. Zij plannen een afspraak om de aanleg binnenshuis af te ronden. Houd er rekening mee dat het stappenplan wat wij volgen afhangt van welke glasvezeltechnologie je hebt. 

Voor dit scenario gelden extra voorwaarden:

  1. De woning is al aangesloten op gas, water en licht, of de klant weet wanneer dit aangesloten gaat worden
  2. De klant woont al op het adres of heeft al toegang tot de woning
  3. Er moet een foto van de meterkast meegestuurd worden bij het maken van de afspraak

 

Houd er in dit scenario ook rekening mee dat wij geen opleverdatum kunnen geven, omdat dit momenteel niet bekend is. Uiteraard kun je altijd terecht bij de netwerkbeheerder voor de verwachte planning in jouw wijk/regio.

 


 

Uiteraard leggen we jullie graag uit hoe dit er in de praktijk uitziet.

 

Stap 1: de glasvezelkabels worden aangelegd in de straat.

Als alle vergunningen rond zijn en alles is voorbereid, komen de specialisten van Open Dutch Fiber langs. Zij zullen de straat open maken en de glasvezelkabels in de grond leggen. In de meeste gevallen gebeurd dit allemaal in 1 dag, zodat je hier zo min mogelijk ast van ervaart.

Stap 2: de schouw 

De vertegenwoordiger van de netwerkbeheerder komt bij je thuis om te kijken waar de glasvezelaansluiting het beste geplaatst kan worden. In de meeste gevallen is dit in de meterkast. Indien je lid bent van de Vve dienen je buren hier ook toestemming voor te geven.

Stap 3: we sluiten je woning aan op Odido Glasvezel

We komen weer bij je langs om de glasvezelkabel aan te sluiten. De kabel gaat van de straat naar je woning. Tijdens deze afspraak wordt ook het FTU, glasvezelaansluitpunt, geplaatst. Je krijgt een e-mail of er wordt telefonisch contact opgenomen om een afspraak te maken met de monteur.

Stap 4: installatie en activatie

De monteur van Guidion komt langs om de installatie binnenshuis te voltooien. Uiteraard wordt er gecontroleerd of de verbinding goed werkt. Wanneer het modem direct online komt, doet de monteur dit door een speedtest uit te voeren. Afhankelijk van de uitkomst, kan het zijn dat de monteur ook een bekabelde speedtest uit wil voeren. Ziet alles er goed uit? Top! De monteur meldt dit aan ons en jouw abonnement gaat van start. In sommige gevallen, kan het zijn dat het modem niet online komt. In dit geval zal de monteur de lijn uitvoerig meten met de daarvoor bedoelde apparatuur. Wanneer er geen signaal doorkomt, zal de monteur gelijk naar de wijkcentrale rijden om te controleren of de patch goed is geplaatst en of alles juist is geïnstalleerd. Kan de monteur het ter plaatse oplossen? Dan wordt dit uiteraard gelijk gedaan! Mocht dit niet lukken dan komt de monteur weer bij je langs om dit te vertellen en de vervolgstappen uit te leggen.


Wanneer de huisaansluiting gereed is en de lijn alleen geactiveerd hoeft te worden, zijn de stappen 1 tot en met 3 al doorlopen. Je hoeft dus alleen af te wachten op stap 4, de installatie en activatie.

Moeten er nog werkzaamheden worden verricht? Afhankelijk van welke werkzaamheden, bevindt je je momenteel ergens tussen stap 2 en stap 4.

In het geval van nieuwbouw of een nieuwe glasvezelaanleg moet de algehele aanleg van Glasvezel nog van start gaan, je bevindt je hier dus in stap 1.

 

FAQ

Hoe kom ik er achter welk opleverscenario voor mij geldt?

Je kunt contact opnemen met ons Moderatieteam op de Community om jouw opleverscenario te achterhalen. Wij leggen je graag uit wat je kunt verwachten tijdens het opleveringsproces.

 

Ik heb al een glasvezelaansluitpunt (FTU) in mijn woning. Waarom kan ik nog niet worden aangesloten?

  • Het kan zijn dat de werkzaamheden binnenshuis zijn afgerond, maar dat de apparatuur in de wijkcentrale nog niet gereed is. Hierdoor is het nog niet mogelijk om de patch te plaatsen.
  • In sommige gevallen is het verstandig om contact op te nemen met de netwerkbeheerder en aan te geven dat het FTU al is geplaatst. De netwerkbeheerder zal dan om een foto vragen, zodat de patch geplaatst kan worden.

 

 

Er is schade ontstaan aan mijn woning/eigendom tijdens de aanleg van Glasvezel. Wat moet ik doen?

Allereerst onze excuses dat er schade is ontstaan tijdens de aanleg van Glasvezel, dit is niet onze bedoeling. Uiteraard lossen wij dit graag voor je op! Als je contact met ons opneemt via de Community, één van onze social media kanalen (Facebook (facebook.com/odidonederland) of X/Twitter (@odidonederland op x.com/odidonederland) of via de chat op onze website/Mijn Odido app en een foto stuurt van de schade, kunnen wij dit gelijk intern voor je doorzetten. Uiteraard kun je ook zelf contact opnemen met de netwerkbeheerder om de schade te melden. 

 

Waarom komt de opleverdata voor Glasvezel niet overeen op de websites van Odido en de netwerkbeheerder?

Wij baseren onze informatie altijd op de aangeleverde informatie vanuit de aanlegger, dit is altijd verwachte opleverdata.

 

 


 

Beste ik heb op 19 juni een installatie pakket ontvangen voor de glasvezel , maar verder verneem ik niets kunt u me vertellen hoe nu verder? Het aansluitpunt in huis zit er al een tijdje 


Hallo @Frans_72 

Wat is de status in je odido account? Als het goed is heb je een mail gekregen om een afspraak te maken met een guidion monteur, zie ook je ongewenste map.


De status is bij nummer 2. Helaas geen mail ontvangen 


@Frans_72 

In behandeling dus? Wellicht moet er nog wat gebeuren.


Ok neem aan dat het dan wel goedkomt in ieder geval bedankt voor de reactie Waqqas . 


@Frans_72 

Staat je klantnummer in je community profiel? Dan kan een moderator direct met je meekijken.


Ja mijn klantnummer staat vermeld .


Hi @Frans_72, wat super om te zien dat het glasvezelaansluitpunt nu is aangelegd in je woning! Op dit moment zie ik dat de netwerkbeheerder nog niet alle werkzaamheden heeft afgemeld. Dit kan inhouden dat de wijkcentrale nog niet helemaal gereed is. Op het moment dat zij dit aan ons doorgeven, zal je bestelling automatisch verder lopen en zal je een e-mail van Guidion krijgen voor het maken van de installatieafspraak. In jouw geval is de netwerkbeheerder Delta, je kan altijd contact met ze opnemen om te kijken of ze je meer kunnen vertellen over de planning hiervan. Ze zijn op werkdagen bereikbaar tussen 08:30 en 17:00 op het telefoonnummer 088-7585800. 


Teleurgesteld in tele2/Odido. Jaren geleden probeerde ik abonamnet meet Tele2 voor een huurwoning en na 4-5 maanden zonder te kunnen de internet gebruiken kon ik eindleijk “abonament” opzetten. 

Augustus deze jaar heb ik opnieuwe probeert voor glassvezel….nog steeds geen internet thuis. de partners waren bij mij geweest om de glsvezel naar bnnen krjgen en sind toen, nul contact van ODIDO. Ik heb, denk ik, 5-6 keer gebeld voor een oplosing en elke kier ben ik andere dingen verteld. Of dat de glasvesel was niet getest en de monteur van de partners moeten terug (dat is niet waar sind ik was er nast toen ze de FO hebben gelezen en het was duidelijk dat het werkt goed). Andere keer was ik werteled dat de status van mijn andress was niet “released” in hun system dus ze kunnen niets doen. En andere keer hebben ze roepen dat er een probleem is met de centrale van de network beheer (de partners) en ze wachten voor een oplosing. Ik heb gebeld met de partners en ze zij tegen mij dat sinds july de network is van ODIDO. de laatste keer was verteld dat ik binnen 3 dagen krijg ik een reactie met een oplosing...dat was 17 dagen geleden. Ik was nooit gebeld nor heb ik een e-mail of een afspraak bericht gekregen.

 

Vandag ga ik het abonament opzetten. ik hop dat deze gaat niet 2 maanden duren en word meteen opgelost.


Reageer