Skip to main content

Odido introduceert: Kies de installatie die bij je past

  • 21 May 2024
  • 8 reacties
  • 882 Bekeken
Odido introduceert: Kies de installatie die bij je past

Goed nieuws! Vanaf vandaag, 28 mei, introduceren we: Kies de installatie die bij je past voor Glasvezel. Wil je Internet zelf aansluiten? Of laat je dit liever doen door een monteur? Bij Odido kan je kiezen. Net wat je fijn vindt.

 


 

 

Doe-het-zelf installatie

Installatie door monteur

Makkelijk zelf installeren op het moment dat het je uitkomt.

Je aansluiting van A tot Z geregeld.

 

Doe-het-zelf installatie

Soms denk je: is een monteur echt nodig? Ik kan dit makkelijk zelf. Dat dachten wij ook. Daarom kan je vanaf vandaag ervoor kiezen om Odido Internet zelf te installeren. Fijn hè. Dat je het nu zelf kan doen, komt doordat vroeger de monteur ook een glasvezelkastje (Optimal Netwerk Terminal, ONT) moest installeren. Vanaf nu wordt dat gedaan als je huis wordt aangesloten op het glasvezelnetwerk. Daarna kan je de rest makkelijk zelf doen.

Goed om te weten: Doe-het-zelf-installatie is op dit moment alleen mogelijk voor mensen die aangesloten worden op het Open Dutch Fiber glasvezelnetwerk. In de toekomst willen we dit voor meer glasvezelnetwerken mogelijk maken. Als je Odido Internet bestelt, zie je of Doe-het-zelf-installatie in je buurt mogelijk is.

 

Voordelen

  • Je installeert Odido Glasvezel wanneer het je uitkomt.
  • Je doet het zelf, in een paar stappen.
  • Je betaalt geen installatiekosten.

Je krijgt een berichtje van ons vanaf welke datum je Odido Internet zelf kan installeren. Wachten op een monteur is dan niet meer nodig. De afspraak met een monteur om je huis aan te sluiten op het glasvezelnetwerk en het plaatsen van het glasvezelkastje blijft wel. Deze monteur controleert namelijk ook gelijk of je glasvezelverbinding actief is. Licht op de lijn noemen we dat. Hierna installeer je makkelijk zelf het modem. Precies wat je wil.

 

Installatie

Doe je het zelf, dan krijg je een stappenplan waarmee je de installatie zelf kan doen. Kost je niets en is zo gedaan. Kwestie van kabels in de juiste poorten doen. Kom je er toch niet uit? Gewoon even bellen met Odido Service, stuur een bericht naar onze Webcare afdeling op Facebook of X of plaats een topic hier op onze community. We zijn er voor je.

 

Installatie door monteur

  • Je maakt makkelijk online een afspraak met de monteur.
  • Je Internet en ook je apparaten worden aangesloten.
  • Je hebt er zelf geen omkijken naar.

Je kan ook voor een monteur kiezen. Maak een afspraak. Dan zorgt de monteur dat je internet en wifi overal in huis werken zoals het hoort. Ook je apparaten worden aangesloten. Inclusief TV, als je dit hebt besteld. Wel zo fijn.​

 

 

 

 FAQ

Algemeen

Kan ik nog wisselen tussen installatie door monteur en Doe-het-zelf installatie?

Heb je gekozen voor Doe-het-zelf installatie, maar wil je liever dat een monteur langskomt? Of heb je gekozen voor een monteur, maar wil je liever zelf Odido Internet installeren? Neem dan contact op met Odido Service of laat het hier in dit topic weten. Dan regelen we dit voor je.

 

Wanneer krijg ik het installatiepakket?

Uiterlijk 2 dagen vóór de installatiedatum krijg je het installatiepakket thuis. Als je pakket onderweg is, krijg je de track- en tracecode waarmee je het pakket kan volgen. Wel zo makkelijk. Op de installatiedatum krijg je een e-mail en sms. Vanaf dan kan je Odido Internet installeren. 

 

Doe-het-zelf installatie

Is de optie voor Doe-het-zelf installatie voor iedereen mogelijk?

Aan het begin is dit nog niet voor alle glasvezel technologieën mogelijk. We beginnen eerst met de nieuwe aansluitingen op het Open Dutch Fiber netwerk. Daarnaast is dit alleen mogelijk als er nog geen Glasvezel aanwezig is in de woning. De FTU (glasvezelaansluitpunt) en ONT zullen in deze situatie beiden worden geplaatst door de monteur van de netwerkbeheerder. Dit maakt vervolgens de optie ‘Doe-het-zelf installatie’ mogelijk. Ook speelt de uitrol van de wijkcentrale hier een rol in. We zullen in de loop van de tijd meer wijkcentrales ontsluiten, zodat de doe-het-zelf installatie mogelijk wordt voor nog meer aansluitingen.  

Indien er wel Glasvezel aanwezig is in de woning, dan krijg je in het bestelproces op de website geen keuze te zien. Je krijgt zoals gebruikelijk een gratis monteur voor installatie aangeboden.

 

Wanneer gaat mijn abonnement in als ik zelf Odido Internet installeer?

Je abonnement gaat in vanaf de installatiedatum. Die vind je in Mijn Odido. Natuurlijk wil je niet zonder internet komen te zitten. Snappen we. Daarom krijg je op de dag zelf ook nog een sms'je. Vanaf dan activeren we je abonnement. Zo weten we zeker dat je online blijft. 

 

Wat kan ik doen als het niet lukt om zelf mijn modem aan te sluiten?

Stel je vraag hier op de community. Met ruim 300.000 leden en onze moderators heb je zo een antwoord. Liever even bellen? Kan natuurlijk ook. Bel dan onze Odido Service op 0800 0092. 

 

Kan ik het modem op een andere plek neerzetten dan waar Glasvezel mijn huis binnenkomt? 

Meestal zet je het modem op de plek waar Glasvezel je huis binnenkomt. Zo hoef je geen lange internetkabel te trekken. Wil je het modem op een andere plek neerzetten? Kan ook. Trek dan een kabel van het FTU naar de plek waar je het modem neer wilt zetten. Het FTU vind je op de plek waar de Glasvezel je woning binnenkomt.

Je kan er ook voor kiezen om Wifi Plus te bestellen. Kan gewoon in Mijn Odido. Zo kan het modem in de meterkast blijven, terwijl 1 of meerdere wifipunten ervoor zorgen dat je overal in huis een goede wifiverbinding hebt.

 

Hoe stel ik de wifi op mijn modem in? 

De wifi op het modem staat automatisch aan. Wel zo fijn. Heb je geen wifisignaal? Controleer dan even of het wifilampje op het modem brandt. Mogelijk is de wifi per ongeluk uitgezet. Met het wifiknopje op het modem zet je de wifi makkelijk weer aan. 

Is de wifi nog niet zoals dit moet zijn? Check dan in dit topic de wifi tips: Hoe verbeter ik mijn wifi? | Odido community.

Wil je de instellingen van de wifi aanpassen zoals de naam en het wachtwoord? Dan kan dit heel makkelijk in Mijn Odido of door in te loggen in het modem

 

Hoe installeer ik het wifipunt? 

Een wifipunt installeer je zo. Volg hierbij het stappenplan. De papierenversie vind je bij je bestelling in de doos. 

 

Installatie door monteur

Wat kost een monteur?

Odido Internet laat je gratis door een monteur installeren. Fijn hé. Koos je voor de Doe-het-zelf installatie, maar kom je er toch niet helemaal uit? We zijn er voor je. Plaats een topic hier op de community, dan kijken we samen of een monteur nodig is. Natuurlijk betaal je hier niks voor.

 

Wat komt de monteur precies doen?

De monteur zorgt dat je internet en wifi overal in huis goed werken. Ook je apparaten worden aangesloten. Heb je Odido TV of Wifi Plus besteld? Dan sluit de monteur deze ook meteen aan. Fijn, toch?

 

Ik heb een extra stopcontact nodig of ik wil een internetkabel laten trekken, kan dat?

Natuurlijk. Laat je het wel even weten bij het maken van de installatieafspraak? Dan weet de monteur precies wat ‘ie moet meenemen. Goed om te weten: als je speciale wensen hebt, betaal je extra. Precies weten hoeveel? Bekijk hier de kosten voor de extra werkzaamheden.

 

Hoe lang is de monteur bezig?

Odido Internet is zo geïnstalleerd. Vaak zelfs binnen 1 uur. Heb je extra wensen? Houd er dan rekening mee dat het langer kan duren. 

 

Wat als het de monteur niet lukt om aan te sluiten, heb ik dan nog internet?

De monteur doet er alles aan om je online te houden. En ook fijn: de monteur kan veel dingen meteen oplossen. Mocht het toch niet lukken, dan zorgt de monteur ervoor dat het zo snel mogelijk wordt opgelost.

 

 

8 reacties

Beste Demi,

Fijn te lezen dat er nu een doe het zelf mogelijkheid is.

Als ITer ben ik bekend met netwerkconfiguratie.

Ik heb bij Guidion een afspraak kunnen maken op 10 juli voor een monteur, maar heb al sinds 13 januari de aanvraag bij jullie lopen.

De glasvezel blazers hebben het zo afgemonteerd dat de ONT al aangesloten kon worden.

Deze en de Modem heb ik in de gangkast gemonteerd.

Bekabeling ligt er al.

Ik vermoed dat de ONT nog bij u geactiveerd dient te worden.

Graag maak ik gebruik van de doe het zelf mogelijkheid om het proces te versnellen.

Mvg,

Alex

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Alex717 wat super dat je al bijna helemaal ready for activation bent! Ik zie dat de lijn al in service is, dus je kan zeker zelf alles aansluiten en dan hoeft Guidion niet meer te komen. Ik heb het ONT voor je geregistreerd. Wil je kijken of alles werkt? dan kan ik Guidion voor je annuleren. Mocht het nog niet werken, wil je mij dan in PB het ONT nummer sturen die je hebt? Ik vermoed in dat geval dan dat we een ander nummer hebben staan. Let me know! 😁

Beste demi,

 

Ik heb sinds gisteren ook een glasvezel abonnement bij odido. Ik had het pakket ontvangen met daarin de modem en nog een kastje waar de glasvezel op aangesloten moet worden.

Nu heb ik alles aangesloten, maar er komt geen signaal binnen. 

Moet er bij odido dan nog wat geactiveerd worden?

Ik wilde het graag zelf doen, zodat guidion niet hoeft te komen.

Als ik er zo niet uitkom, moet ik toch guidion laten komen. Ik ben alleen bang dat dat weer een tijd duurt voordat zij kunnen komen.

Ik hoop dat jij mij zo verder kunt helpen. 

Groet,

DJ

Reputatie 2

Zou Odido een speciaal topic willen wijden aan hoe men eigen apparatuur met de ONT verbind?

 

Ik heb namelijk een TP-Link BE800 (zie foto)

Deze heeft een STP+ aansluiting, waardoor je deze direct met de ONT kan verbinden met een glasvezelkabel.

 

Zo kan ik heel makkelijk een 2Gb abonnement aangaan bij Odido, immers, de meest snelle ethernetpoort is 10Gb

 

Zo zijn er meerdere mensen die eigen apparatuur hebben verbonden.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Darkman 

Eigenlijk geeft Odid geen ondersteuning op eigen apparatuur, ze hebben wel de benodigde gegevens online geplaatst maar verder zul je zelf moeten kijken hoe je eea moet instellen de community zou je hiermee kunnen helpen.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Darkman ,

Odido levert eigen apparatuur met volledige hulp en support. Wettelijk mag je ook je eigen apparatuur kopen en aansluiten. In algemene zin kun je hier lezen waar dat aan moet voldoen of wat in het geconfigureerd moet worden. Als er verdere vragen of voorbeeld configuraties voor een specifiek apparaat is, dan kun je terecht bij de leverancier van die apparatuur.  AVM heeft deze rol het beste uitgevoerd en heeft voor elke provider in Nederland configuratie files voor hun Fritzbox programma incl. helpdesk voor hun apparatuur. 

Je kunt specifieke vragen over eigen oplossingen dus niet aan medewerkers van Odido stellen,  die zijn daar niet voor opgeleid. In deze community komen klanten samen die ervaringen delen en als hobby zaken uitproberen en andere community leden proberen te helpen.

Jij bent ook vaak in de meedenkmodus bij vragen van anderen en die rol zou je hier ook kunnen pakken. Dus spreek met jouw router leverancier over de ervaringen van zijn klanten met Odido en test dat dan uit.

Dan kun jij een topic openen over dit specifieke merk en kan een moderator het daarna met wat tags etc. "Sticky"  maken zodat andere community leden dit makkelijk vinden. 

Reputatie 2

Hoi @Darkman ,

Odido levert eigen apparatuur met volledige hulp en support. Wettelijk mag je ook je eigen apparatuur kopen en aansluiten. In algemene zin kun je hier lezen waar dat aan moet voldoen of wat in het geconfigureerd moet worden. Als er verdere vragen of voorbeeld configuraties voor een specifiek apparaat is, dan kun je terecht bij de leverancier van die apparatuur.  AVM heeft deze rol het beste uitgevoerd en heeft voor elke provider in Nederland configuratie files voor hun Fritzbox programma incl. helpdesk voor hun apparatuur. 

Je kunt specifieke vragen over eigen oplossingen dus niet aan medewerkers van Odido stellen,  die zijn daar niet voor opgeleid. In deze community komen klanten samen die ervaringen delen en als hobby zaken uitproberen en andere community leden proberen te helpen.

Jij bent ook vaak in de meedenkmodus bij vragen van anderen en die rol zou je hier ook kunnen pakken. Dus spreek met jouw router leverancier over de ervaringen van zijn klanten met Odido en test dat dan uit.

Dan kun jij een topic openen over dit specifieke merk en kan een moderator het daarna met wat tags etc. "Sticky"  maken zodat andere community leden dit makkelijk vinden. 

Ja, dank je. Denk graag mee.

 

Dank voor je reactie.

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @dja17, leuk dat je binnenkort kan genieten van ons Glasvezel, van harte welkom! 😃 Op het netwerk waar jij gebruik van gaat maken moeten we de installatiemonteur van Guidion eerst langs de wijkcentrale sturen om je verbinding te activeren. Vandaar dat het signaal pas op donderdag 22 augustus actief zal zijn. Je kan ervoor kiezen om vervolgens de deur niet open te doen voor de monteur van Guidion, maar omdat de monteur toch in de buurt is kan ik je het beste aanraden om de monteur van Guidion kort te laten controleren of de installatie verder op orde is.

De 22e zal het signaal dus actief worden en kan je genieten van Glasvezel!

Reageer