Skip to main content

Je hebt een bestelling voor Internet + TV van Odido  geplaatst. Yes! Maar nu krijg je een installatiepakket en vliegen de termen  hardware, modem en TV box  je om de oren. Hieronder staat duidelijk uitgelegd wat je kunt verwachten

  

Je hebt de bestelling voor Internet + TV binnen. Dan kan de aansluiting en installatie van het modem van start gaan. Het is begrijpelijk dat er dan vragen kunnen zijn. We beantwoorden ze in dit artikel!  


Installatievideo


Bij het installatiepakket zit een handleiding hoe je alles aan moet sluiten. Kom je er niet uit of ben je de handleiding kwijt, geen zorgen! Volg dan deze stap-voor-stap installatie instructie.

 

Wat voor soort aansluiting heb ik?

 

Voordat je tot een installatie over gaat is het eerst belangrijk om te weten wat voor aansluiting je hebt. Als je niet weet of je glasvezelinternet of DSL internet hebt, kun je dit heel makkelijk opzoeken in Mijn Odido. Dit is je persoonlijke omgeving waar alle informatie over jouw abonnement te vinden is. 

Glasvezel

Als je een Glasvezelabonnement hebt besteld, komt de monteur altijd langs om de installatie uit te voeren. Hij hangt het modem op, zorgt voor een beveiligde, draadloze verbinding en stelt Odido e-mail in op je pc of tablet. Meer over een glasvezel installatie lees je hier.


Standaard DSL

 Bij een Internetabonnement voor thuis met DSL Internet kun je de installatie zelf heel eenvoudig uitvoeren. We hebben daarvoor duidelijke handleidingen die je op weg helpen. Voordat je kunt beginnen met je installatie dien je allereerst het aansluitpunt op te sporen, ook wel het ISRA-punt genoemd. Het DSL Internet komt via de hoofdaansluiting je woning binnen. Meestal vind je het ISRA-punt in de meterkast of in de woonkamer. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van een ISRA-punt.

 

 

Veelgestelde Vragen

 

Monteur

Er komt een installatiepakket aan, wat nu?
Krijg je het installatiepakket toegestuurd of wordt er apparatuur vervangen? Het is mogelijk om bij bestelling of het wijzigen van het abonnement, het afleveradres te wijzigen. Op deze manier komt het pakketje altijd bij jou aan.  Ook bij een verhuizing is het mogelijk om het pakket naar een ander adres te laten versturen. Je hebt zelf de keuze waar het pakket naar toegestuurd wordt. Het nieuwe adres, het oude adres of misschien wel een ander adres. Zo wordt het pakket altijd ergens afgeleverd!

 

Wanneer kan ik de monteur verwachten?
Heb je Glasvezel besteld of lukt het toch niet om het zelf te installeren, dan sturen we een monteur langs die je Odido aansluiting piekfijn in orde maakt. Voor meer informatie over wat de monteur komt doen bekijk de video of lees hier verder wat je kunt verwachten.

Hoe kan ik een afspraak maken met een monteur?
Bij een glasvezelinstallatie neemt onze installatiepartner Guidion contact met je op om de installatiedatum met je af te spreken. Deze afspraak vindt plaats op werkdagen tussen 09:00 uur en 17:30 uur. Indien Guidion je telefonisch niet kan bereiken ontvang je een SMS en e-mail, met de vraag contact met hen op te nemen op het volgende nummer: 020-3232767 (lokaal tarief).

Als de afspraak is gemaakt, krijg je een afspraakbevestiging per e-mail. Op de dag voorafgaand aan je afspraak ontvang je een herinnering per SMS. De monteur legitimeert zich met zijn Odido-Guidion pas en een ID. We vragen je om bij de installatie-afspraak altijd een volwassene aanwezig te laten zijn.

Kan ik mijn afspraak verplaatsen en kan de monteur eerder komen?
We plannen altijd zo dicht mogelijk op de door jou aangevraagde datum een monteur in zodat je zo snel mogelijk online bent. Je kan er dus vanuit gaan dat de definitieve aansluitdatum die je na jouw bestelling door krijgt de eerst beschikbare mogelijkheid voor een monteur is!

Komt de afspraak die je hebt gemaakt om Glasvezel te installeren toch niet uit en wil je deze verplaatsen, dan kan dit tot maximaal één werkdag voor de geplande afspraak. Dit kun je doen door te bellen naar Guidion op het volgende nummer: 020-3232767 (lokaal tarief).

Je kunt Guidion bereiken op:
Maandag t/m donderdag: 09:00 t/m 21:00
Vrijdag: 09:00 t/m 17:30
Zaterdag: 09:00 t/m 17:00
Zondag: Gesloten

​​​Wat sluit de monteur aan?

Zet de koffie maar vast klaar! De monteur komt bij je langs om te installeren. In deze video zie je wat je kan verwachten als hij (of zij!) langskomt. De monteur verricht de volgende werkzaamheden in de basisinstallatie: 

  • Het modem ophangen en aansluiten 

  • De wifi verbinding activeren en beveiligen 

  • Eén computer of laptop aansluiten (bedraad of via wifi) 

  • Odido e-mail instellen 

  • Eén tv aansluiten op de TV box en instellen 

  • De TV box verbinden via internetkabel met het modem 

  • Eén telefoontoestel aansluiten 

  • Meegeleverde internetkabel en telefoniebekabeling op of langs de plint wegleggen met spijkerclips (max. 15 meter) 

Let op: Wil je dat de monteur meerwerk verricht? Bespreek dit dan tijdens het telefoongesprek. Dan kan er extra tijd ingepland worden en de meerkosten besproken.

 


Aansluiting & Installatie

Kan ik de installatie zelf doen?
Pak je bevestiging erbij, heb je glasvezel of DSL internet besteld? Om te installeren bij Glasvezel heb je een monteur nodig. Lekker makkelijk dus! Bij DSL internet  is het gelukkig erg gemakkelijk om het zelf te doen. Alle hulpmiddelen vind je hier. Lukt de zelfinstallatie toch niet, geen nood, dan sturen we alsnog een monteur.
 

Let op: die afspraak kan pas op de allereerste dag van je abonnement gemaakt worden


Wat kost een installatie?
Bij een glasvezelinstallatie komt altijd een monteur langs om het te installeren, dan betaal je € 37,50 voor de installatie. Moet er een monteur langskomen, omdat er een issue is bij een DSL aansluiting dan is deze gratis. Op onze website vind je een overzicht van de tarieven voor extra werkzaamheden.
 

Mijn woning is nog niet aangesloten op glasvezel, kan ik alvast een afspraak inplannen met een monteur?
Een afspraak maken met de monteur kan alleen als de woning helemaal is aangesloten op glasvezel. Is je woning nog niet (helemaal) aangesloten op het glasvezelnetwerk? Dan zijn er soms extra werkzaamheden nodig. Bijvoorbeeld het ophangen van een kastje of graafwerk voor glasvezelkabels. Welke werkzaamheden er nodig zijn ligt aan de situatie in jouw woning. Deze werkzaamheden vallen onder de standaard activatie- en installatiekosten. Meer informatie vind je in de bevestiging van je bestelling.

 

Ik kan mijn ISRA-punt niet vinden, wat nu?
Wanneer jouw hoofdaansluiting (ISRA-punt) niet in orde is, zullen we ons best doen er voor te zorgen dat we het modem wél kunnen installeren en het ISRA-punt dus alsnog gereed maken. Hiervoor kunnen we kosteloos een netwerkbeheerder monteur aansturen. Mocht het aansluitpunt zover beschadigt zijn dat hij bijvoorbeeld vervangen moet worden, dan zijn hier wel kosten aan verbonden. Je kunt er dan voor kiezen dit door de netwerkbeheerder  te laten doen, de kosten zijn dan wel voor jezelf. Mocht je dat niet willen heb je ook de mogelijkheid het abonnement kosteloos op te zeggen. Je bent dus op deze manier niet verplicht kosten te maken, wel zo fijn!

Kan ik mijn ISRA-punt verplaatsen?
Als je het ISRA-punt wilt verplaatsen dan kan je contact opnemen met https://www.mijnaansluiting.nl.

Wat als er geen ISRA-punt is?
Kun je geen ISRA-punt vinden? Geen paniek! Dan dien je op zoek te gaan naar een invoerkabel. Is er wel een beschikbare invoerkabel?
Ja -> Als de kabel toegankelijk is kan de netwerkbeheerder in opdracht van ons er kosteloos een ISRA-punt op afmonteren. De invoerkabel mag niet in een kruipruimte of dergelijke liggen. Als dat wel zo dan kan de monteur de opdracht weigeren (onveilige werksituatie) of kan de netbeheerder extra kosten in rekening brengen om de kabel beschikbaar te maken.
Nee - > Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de kabel toegankelijk is of akkoord gaan met de kosten om een nieuwe kabel aan te leggen/ om de kabel toegankelijk te maken.

Wat als het ISRA-punt weggewerkt is?
Is het ISRA-punt weggewerkt achter bijvoorbeeld stucwerk? Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat het ISRA-punt toegankelijk is. Pas dan kan een KPN monteur kosteloos een goed ISRA-punt afmonteren. Er is echter wel genoeg overlengte nodig voor het herstellen van het ISRA -punt (de kabel moet voldoende uit de muur steken). Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Wat als het ISRA-punt is beschadigd?
Is het ISRA-punt beschadigd maar functioneel? Dan kan de eigenaar hiervoor zelf de netbeheerder inschakelen. Werkt het ISRA-punt niet dan wordt dit hersteld door de netbeheerder. Wederom geldt hier ook dat er wel genoeg overlengte nodig is voor het herstellen van het ISRA-punt. Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Op welk aderpaar moet ik het modem aansluiten?
Een standaard ISRA-punt heeft vier aders. Rood, blauw, oranje en wit. daarmee kan je twee aderparen maken: rood/blauw en oranje/wit. Standaard wordt op rood/blauw geleverd, maar dit is niet altijd zo.


TV draadloos aansluiten

Voor Internet+TV voor thuis maken we gebruik van HD televisie signalen, die veel vragen van het netwerk. Via de kabel worden deze signalen beter ondersteund. Daarom hebben we liever dat het signaal vanaf het modem via een internetkabel naar de TV Box gaat. Bedenk dus goed waar jouw aansluitpunt in je huis zit en waar je graag de tv neerzet. Wij leveren een kabel van 15 meter gratis bij. Heb je een langere kabel nodig, wil je de kabel door een loze leiding of moet er geboord worden? Bespreek dit dan vooraf met de monteur tijdens het plannen van de afspraak.

f297bf49-96df-4439-ae12-5c7db22c285a.png

UTP-kabel

Het is wél mogelijk om met ‘homeplugs’ draadloos televisie te kijken. Kijk snel in dit topic hoe wij hierover denken.


Handleidingen
 

Op deze pagina vind je alle handleidingen en instructievideo's over Internet, TV & Vast Bellen van Odido. 
 

Onze verschillende modems v.l.n.r. Huawei, Zyxel T-50, Draytek, Zyxel T-54

Huawei modem installeren

Handleiding DSL - Snel van start
Handleiding DSL - Internet TV & Bellen - Installatie

Handleiding DSL - Internet - Vouwflyer

Handleiding Glasvezel Huawei - Snel van start

Handleiding Glasvezel Huawei Internet, TV en Bellen - Installatie (Aria)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Entone)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Amino)

 

​​​​​Zyxel modem T-50 installeren

Handleiding DSL - Snel van start

Handleiding Glasvezel Zyxel - Snel van start

Handleiding Zyxel wifi repeater

 

​​​​​Zyxel modem T-54 installeren

Handleiding DSL - Snel van Start

Handleiding Glasvezel Zyxel - Snel van start 

 

Draytek modem installeren
Handleiding Glasvezel - Snel van start

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Aria)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Entone)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Amino)

 

Hoi @pjtvbergen, welkom op de Community!

Ik zie dat je één keer gebeld hebt naar de Klantenservice op 19 januari en dat mijn collega je toen meteen heeft geholpen met een monteursafspraak. Op 18 januari heb je 's avonds laat een e-mail naar ons mailadres gestuurd, daar hebben we nog geen kans op gehad om op te antwoorden.

Eén dag nadat mijn collega de monteur aangestuurd heeft, is deze bij jou langs gekomen (op 20 januari) en heeft alles netjes geïnstalleerd, dat is fijn om te zien. Kan ik je nog ergens mee helpen?

 


Vorige week Tmobile thuis met glasvezel besteld. Het installatiepakket wordt morgen bezorgd. Maar Guidion kan pas over 4 (!) weken komen installeren. Het is in mijn nieuwe huis waar ik over 2 weken ga wonen dus ik heb geen alternatieve internetverbinding. En ik heb écht dagelijks internet nodig voor school. Guidion service afnemen is verplicht om de één of andere reden… Ik ben zelf ICT-er en vrienden van mij zijn zelfs netwerkbeheerders voor hun werk. Is het écht niet mogelijk om alles zelf te installeren zodat er gewoon school gevolgd kan worden vanaf 1 april (nee geen grap).

En als het écht niet kan...kunnen jullie dan een tijdelijke oplossing aanbieden als vervanger van de bizarre wachttijden bij Guidion momenteel?


Hi @DaphneVa, leuk om te horen dat jij Glasvezel bij ons af gaat nemen!

Hele terechte vraag van je! Heb jij al geprobeerd om ook rechtstreeks naar Guidion te bellen via: 088 - 200 0151? Wellicht is er toch al eerder een gaatje in de agenda van één van de monteurs. Mocht dit nou niet lukken, klop dan nog een keer bij mij aan. Dan bieden wij uiteraard een tijdelijke oplossing voor je. 

Wanneer je een Glasvezel abonnement afsluit, adviseren wij echt om de installatie door een monteur van Guidion uit te laten voeren. De vezels en het aansluitpunt zijn namelijk erg kwetsbaar en de monteurs zijn hier speciaal voor opgeleid. Als jij of één van je vrienden het zelf installeert, vervalt alle garantie. Daarom wil ik je vragen te wachten op de installatiemonteur. De monteur meldt de installatie bij ons aan, waardoor wij weten dat we jouw abonnement kunnen starten. Zonder bezoek van de monteur wordt jouw abonnement dus niet actief.

Ik hoor het graag van je! 😊


Beste,

I got a T-Mobile subscription to get internet at home (100Mbps). yesterday I got the Installation package.

de installatiedatum (dinsdag 06 april 2021). Deze datum heb ik ook van jullie ontvangen per e-mail. Pas vanaf die datum werken de T-Mobile Thuis diensten.

Hoewel ik vroeger een internetverbinding had met Ziggo (via coaxkabel), heb ik de ISRA (wandcontactdoos) kapot gevonden. zoals die foto.

Dus kan ik mischein een afspraak met de montur om te installatie maken?

 

Graag z.s.m. een reactie. Soliman

 

 


Hallo @Soliman85 

Heb je in de meterkast of woonkamer bijvoorbeeld geen andere ISRA punt waar ook de KPN kabel op is aangesloten? Hier wat voorbeelden.

 


Bedanket voor jullie reactie,

ja ik heb andere ISRA ponten maar de hoofd an


Bedanket voor jullie reactie,

ja ik heb andere ISRA ponten maar de hoofd aansluitpunt is kapot.

 


@Soliman85 

Kan je eens een foto plaatsen van de andere aansluitpunten? Dat doosje is niet je ISRA.


ja zeker,

 


Hi there

I got my installation package. Everything seem pretty simple and easy to follow even tho I don’t speak Dutch.

Except, I don’t actually have landline cable anywhere to be found. So my question is, whether T-Mobile can get me the landline connection? Or shall I cancel and move to Ziggo since the house has coax cable ready. 
Will even T-mobile able to connect me landline since there is no sign of this cable anywhere around the house. I check everywhere, including my utility box. 

Let’s say we can’t solve the landline problem, how do I go about returning my starter box and canceling my subscription since I have not use the service yet and unable to? 

 

I would appreciate whatever information you can share.

Have a great weekend ahead,

regards

Sebastian 

 

 

 


Hello @SebaNL 

Isn't there anything of the picture below in your house? You could search in your fusebox or living room.

 


Hi there, thank you for the reply!

Nothing. The ONLY thing I found is the socket in my living room near TV at the bottom of the wall (in attached photo) but there is no cable behind it. My fusebox has ZERO of any kind of sockets. Just one power supply socket (2 pin electricity), meters, and the only cables thick like a finger all going to the fusebox. 


Thank you very much trying to help! I sincerely appreciate!
Since there is no solution, the landlord is not interested in installing a landline, and I can’t get in touch with T-mobile to find out whether they are able to do it, I will need to cancel my T-mobile service and go with the next choice which can work with my existing coax socket. 

Once again, thank you very much, and you all have a great day ahead! 

Best regards

Sebastian


Goedenavond! 

Vandaag hebben we het installatiepakket ontvangen. In de bijlage is een foto bijgevoegd van de aansluiting. Alleen komen we niet uit de juiste draden, zoals vermeld in het bijgeleverde installatieboekje. Ik zie hier meerdere vragen over de juiste aansluiting voorbij komen, dus jullie kunnen mij hier vast meer over vertellen. 
Ik hoor het graag! Alvast bedankt voor de reactie.

 

 


Hallo @FemekP 

In het installatiepakket zit een aansluitdoosje met alleen rood en blauw, pak die.

Vervolgens neem je de 2 draden links die om elkaar heen zijn gewikkeld zwart en doorzichtig en sluit deze aan.

Een alternatief is de 2 draden rechts wit en doorzichtig die om elkaar heen zitten gewikkeld te gebruiken ipv de andere combinatie zwart en doorzichtig.


Het gaat om de dingen die niet zijn gedaan,laptop aansluiten op internet,WiFi check in en rondom huis ,email instellen .

Je bent niet de enige, hier ook “alles” geïnstalleerd, doch nadat ze weg waren, even een speedtest gedaan… Download rond de 950 mb/s, echter de upload was slechts rond de 20 mb/s.

Ben nu al paar dagen aan het mailen om allerlei schermafdrukken te verzenden, voordat men de klacht gaat behandelen.


Hallo @Avanka 

Zou je ook eens een foto van de Huawei ONT en je glasvezelaansluitpunt kunnen plaatsen om te kijken of de juiste patchkabel is gebruikt?

Meten op een andere laptop met de Ookla speedtest app geeft hetzelfde resultaat?


Bij de aansluiting op het modem, bij de WAN-Poort dus, daar hoort toch ook een lampje te branden? net als bij de LAN-Poorten? Daar zie ik echter niks branden… Op dat Huawei-kastje branden de twee rechtse lampjes constant, het meest linkse lampje knippert

 


Hallo @Avanka 

Zou je ook eens een foto van de Huawei ONT en je glasvezelaansluitpunt kunnen plaatsen om te kijken of de juiste patchkabel is gebruikt?

Meten op een andere laptop met de Ookla speedtest app geeft hetzelfde resultaat?

alle computers (6) zelfde resultaat, ver onder de 30 mb/s upload

foto's net gepost op dit forum

 


@Avanka 

Bij de WAN poort hoort volgens mij geen lichtje te branden en op de Huawei horen power, PON en LAN constant groen te branden.

Verder ziet het er op de foto wel goed uit, de monteur had allerminst wel een speedtest mogen doen..


@Avanka

Bij de WAN poort hoort volgens mij geen lichtje te branden en op de Huawei horen power, PON en LAN constant groen te branden.

Verder ziet het er op de foto wel goed uit, de monteur had allerminst wel een speedtest mogen doen..

de meest linkse knippert langzaam, niet constant

 


Hi @Avanka,

Fijn dat je het uitgebreid getest hebt en sorry voor het verlate antwoord! In ieder geval ben ik blij om te zien dat je, na een gesprek met een telefonische collega van mij, een monteur hebt ingepland die met je mee komt kijken naar de verbinding. Ik vermoed dat het hierna snel opgelost is en je kan genieten van Giga-snel internet!


We hebben een thuispakket besteld maar het bleek dat we geen doos hebben, er zitten alleen kabels in de muur. Ze zeggen dat dit niet het internet is, want internet is leuk met een kabel van tv. Wat te doen? voorheen was hier KPN. zogenaamd. 

 


Hoi @anusiamilewska welkom bij de community.

Dit is inderdaad een aardige chaos die de vorige bewoners hebben achtergelaten.

Maar eigenlijk is geen van deze aansluitingen wat we zoeken. Je moet bij het ISRA punt zijn. Dat is waar de KPN koperkabel binnenkomt. Kijk eens in de meterkast.


Hallo @anusiamilewska 

Kom je niks van dit tegen in de meterkast, woonkamer of ergens anders?

 


Reageer