Skip to main content

Je hebt een bestelling voor Internet + TV van Odido  geplaatst. Yes! Maar nu krijg je een installatiepakket en vliegen de termen  hardware, modem en TV box  je om de oren. Hieronder staat duidelijk uitgelegd wat je kunt verwachten

  

Je hebt de bestelling voor Internet + TV binnen. Dan kan de aansluiting en installatie van het modem van start gaan. Het is begrijpelijk dat er dan vragen kunnen zijn. We beantwoorden ze in dit artikel!  


Installatievideo


Bij het installatiepakket zit een handleiding hoe je alles aan moet sluiten. Kom je er niet uit of ben je de handleiding kwijt, geen zorgen! Volg dan deze stap-voor-stap installatie instructie.

 

Wat voor soort aansluiting heb ik?

 

Voordat je tot een installatie over gaat is het eerst belangrijk om te weten wat voor aansluiting je hebt. Als je niet weet of je glasvezelinternet of DSL internet hebt, kun je dit heel makkelijk opzoeken in Mijn Odido. Dit is je persoonlijke omgeving waar alle informatie over jouw abonnement te vinden is. 

Glasvezel

Als je een Glasvezelabonnement hebt besteld, komt de monteur altijd langs om de installatie uit te voeren. Hij hangt het modem op, zorgt voor een beveiligde, draadloze verbinding en stelt Odido e-mail in op je pc of tablet. Meer over een glasvezel installatie lees je hier.


Standaard DSL

 Bij een Internetabonnement voor thuis met DSL Internet kun je de installatie zelf heel eenvoudig uitvoeren. We hebben daarvoor duidelijke handleidingen die je op weg helpen. Voordat je kunt beginnen met je installatie dien je allereerst het aansluitpunt op te sporen, ook wel het ISRA-punt genoemd. Het DSL Internet komt via de hoofdaansluiting je woning binnen. Meestal vind je het ISRA-punt in de meterkast of in de woonkamer. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van een ISRA-punt.

 

 

Veelgestelde Vragen

 

Monteur

Er komt een installatiepakket aan, wat nu?
Krijg je het installatiepakket toegestuurd of wordt er apparatuur vervangen? Het is mogelijk om bij bestelling of het wijzigen van het abonnement, het afleveradres te wijzigen. Op deze manier komt het pakketje altijd bij jou aan.  Ook bij een verhuizing is het mogelijk om het pakket naar een ander adres te laten versturen. Je hebt zelf de keuze waar het pakket naar toegestuurd wordt. Het nieuwe adres, het oude adres of misschien wel een ander adres. Zo wordt het pakket altijd ergens afgeleverd!

 

Wanneer kan ik de monteur verwachten?
Heb je Glasvezel besteld of lukt het toch niet om het zelf te installeren, dan sturen we een monteur langs die je Odido aansluiting piekfijn in orde maakt. Voor meer informatie over wat de monteur komt doen bekijk de video of lees hier verder wat je kunt verwachten.

Hoe kan ik een afspraak maken met een monteur?
Bij een glasvezelinstallatie neemt onze installatiepartner Guidion contact met je op om de installatiedatum met je af te spreken. Deze afspraak vindt plaats op werkdagen tussen 09:00 uur en 17:30 uur. Indien Guidion je telefonisch niet kan bereiken ontvang je een SMS en e-mail, met de vraag contact met hen op te nemen op het volgende nummer: 020-3232767 (lokaal tarief).

Als de afspraak is gemaakt, krijg je een afspraakbevestiging per e-mail. Op de dag voorafgaand aan je afspraak ontvang je een herinnering per SMS. De monteur legitimeert zich met zijn Odido-Guidion pas en een ID. We vragen je om bij de installatie-afspraak altijd een volwassene aanwezig te laten zijn.

Kan ik mijn afspraak verplaatsen en kan de monteur eerder komen?
We plannen altijd zo dicht mogelijk op de door jou aangevraagde datum een monteur in zodat je zo snel mogelijk online bent. Je kan er dus vanuit gaan dat de definitieve aansluitdatum die je na jouw bestelling door krijgt de eerst beschikbare mogelijkheid voor een monteur is!

Komt de afspraak die je hebt gemaakt om Glasvezel te installeren toch niet uit en wil je deze verplaatsen, dan kan dit tot maximaal één werkdag voor de geplande afspraak. Dit kun je doen door te bellen naar Guidion op het volgende nummer: 020-3232767 (lokaal tarief).

Je kunt Guidion bereiken op:
Maandag t/m donderdag: 09:00 t/m 21:00
Vrijdag: 09:00 t/m 17:30
Zaterdag: 09:00 t/m 17:00
Zondag: Gesloten

​​​Wat sluit de monteur aan?

Zet de koffie maar vast klaar! De monteur komt bij je langs om te installeren. In deze video zie je wat je kan verwachten als hij (of zij!) langskomt. De monteur verricht de volgende werkzaamheden in de basisinstallatie: 

  • Het modem ophangen en aansluiten 

  • De wifi verbinding activeren en beveiligen 

  • Eén computer of laptop aansluiten (bedraad of via wifi) 

  • Odido e-mail instellen 

  • Eén tv aansluiten op de TV box en instellen 

  • De TV box verbinden via internetkabel met het modem 

  • Eén telefoontoestel aansluiten 

  • Meegeleverde internetkabel en telefoniebekabeling op of langs de plint wegleggen met spijkerclips (max. 15 meter) 

Let op: Wil je dat de monteur meerwerk verricht? Bespreek dit dan tijdens het telefoongesprek. Dan kan er extra tijd ingepland worden en de meerkosten besproken.

 


Aansluiting & Installatie

Kan ik de installatie zelf doen?
Pak je bevestiging erbij, heb je glasvezel of DSL internet besteld? Om te installeren bij Glasvezel heb je een monteur nodig. Lekker makkelijk dus! Bij DSL internet  is het gelukkig erg gemakkelijk om het zelf te doen. Alle hulpmiddelen vind je hier. Lukt de zelfinstallatie toch niet, geen nood, dan sturen we alsnog een monteur.
 

Let op: die afspraak kan pas op de allereerste dag van je abonnement gemaakt worden


Wat kost een installatie?
Bij een glasvezelinstallatie komt altijd een monteur langs om het te installeren, dan betaal je € 37,50 voor de installatie. Moet er een monteur langskomen, omdat er een issue is bij een DSL aansluiting dan is deze gratis. Op onze website vind je een overzicht van de tarieven voor extra werkzaamheden.
 

Mijn woning is nog niet aangesloten op glasvezel, kan ik alvast een afspraak inplannen met een monteur?
Een afspraak maken met de monteur kan alleen als de woning helemaal is aangesloten op glasvezel. Is je woning nog niet (helemaal) aangesloten op het glasvezelnetwerk? Dan zijn er soms extra werkzaamheden nodig. Bijvoorbeeld het ophangen van een kastje of graafwerk voor glasvezelkabels. Welke werkzaamheden er nodig zijn ligt aan de situatie in jouw woning. Deze werkzaamheden vallen onder de standaard activatie- en installatiekosten. Meer informatie vind je in de bevestiging van je bestelling.

 

Ik kan mijn ISRA-punt niet vinden, wat nu?
Wanneer jouw hoofdaansluiting (ISRA-punt) niet in orde is, zullen we ons best doen er voor te zorgen dat we het modem wél kunnen installeren en het ISRA-punt dus alsnog gereed maken. Hiervoor kunnen we kosteloos een netwerkbeheerder monteur aansturen. Mocht het aansluitpunt zover beschadigt zijn dat hij bijvoorbeeld vervangen moet worden, dan zijn hier wel kosten aan verbonden. Je kunt er dan voor kiezen dit door de netwerkbeheerder  te laten doen, de kosten zijn dan wel voor jezelf. Mocht je dat niet willen heb je ook de mogelijkheid het abonnement kosteloos op te zeggen. Je bent dus op deze manier niet verplicht kosten te maken, wel zo fijn!

Kan ik mijn ISRA-punt verplaatsen?
Als je het ISRA-punt wilt verplaatsen dan kan je contact opnemen met https://www.mijnaansluiting.nl.

Wat als er geen ISRA-punt is?
Kun je geen ISRA-punt vinden? Geen paniek! Dan dien je op zoek te gaan naar een invoerkabel. Is er wel een beschikbare invoerkabel?
Ja -> Als de kabel toegankelijk is kan de netwerkbeheerder in opdracht van ons er kosteloos een ISRA-punt op afmonteren. De invoerkabel mag niet in een kruipruimte of dergelijke liggen. Als dat wel zo dan kan de monteur de opdracht weigeren (onveilige werksituatie) of kan de netbeheerder extra kosten in rekening brengen om de kabel beschikbaar te maken.
Nee - > Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de kabel toegankelijk is of akkoord gaan met de kosten om een nieuwe kabel aan te leggen/ om de kabel toegankelijk te maken.

Wat als het ISRA-punt weggewerkt is?
Is het ISRA-punt weggewerkt achter bijvoorbeeld stucwerk? Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat het ISRA-punt toegankelijk is. Pas dan kan een KPN monteur kosteloos een goed ISRA-punt afmonteren. Er is echter wel genoeg overlengte nodig voor het herstellen van het ISRA -punt (de kabel moet voldoende uit de muur steken). Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Wat als het ISRA-punt is beschadigd?
Is het ISRA-punt beschadigd maar functioneel? Dan kan de eigenaar hiervoor zelf de netbeheerder inschakelen. Werkt het ISRA-punt niet dan wordt dit hersteld door de netbeheerder. Wederom geldt hier ook dat er wel genoeg overlengte nodig is voor het herstellen van het ISRA-punt. Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Op welk aderpaar moet ik het modem aansluiten?
Een standaard ISRA-punt heeft vier aders. Rood, blauw, oranje en wit. daarmee kan je twee aderparen maken: rood/blauw en oranje/wit. Standaard wordt op rood/blauw geleverd, maar dit is niet altijd zo.


TV draadloos aansluiten

Voor Internet+TV voor thuis maken we gebruik van HD televisie signalen, die veel vragen van het netwerk. Via de kabel worden deze signalen beter ondersteund. Daarom hebben we liever dat het signaal vanaf het modem via een internetkabel naar de TV Box gaat. Bedenk dus goed waar jouw aansluitpunt in je huis zit en waar je graag de tv neerzet. Wij leveren een kabel van 15 meter gratis bij. Heb je een langere kabel nodig, wil je de kabel door een loze leiding of moet er geboord worden? Bespreek dit dan vooraf met de monteur tijdens het plannen van de afspraak.

f297bf49-96df-4439-ae12-5c7db22c285a.png

UTP-kabel

Het is wél mogelijk om met ‘homeplugs’ draadloos televisie te kijken. Kijk snel in dit topic hoe wij hierover denken.


Handleidingen
 

Op deze pagina vind je alle handleidingen en instructievideo's over Internet, TV & Vast Bellen van Odido. 
 

Onze verschillende modems v.l.n.r. Huawei, Zyxel T-50, Draytek, Zyxel T-54

Huawei modem installeren

Handleiding DSL - Snel van start
Handleiding DSL - Internet TV & Bellen - Installatie

Handleiding DSL - Internet - Vouwflyer

Handleiding Glasvezel Huawei - Snel van start

Handleiding Glasvezel Huawei Internet, TV en Bellen - Installatie (Aria)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Entone)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Amino)

 

​​​​​Zyxel modem T-50 installeren

Handleiding DSL - Snel van start

Handleiding Glasvezel Zyxel - Snel van start

Handleiding Zyxel wifi repeater

 

​​​​​Zyxel modem T-54 installeren

Handleiding DSL - Snel van Start

Handleiding Glasvezel Zyxel - Snel van start 

 

Draytek modem installeren
Handleiding Glasvezel - Snel van start

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Aria)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Entone)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Amino)

 

Hi @draco2000, so sorry for the late response! 

Guidion will come and finalize the installation on Wednesday. I'm absolutely sure it'll work on the 28th, so that's good news. The converter seems to have been disrupted in some manner, the spare converter may be the same model, but it'll definitely work. Please keep us updated on Wednesday, if possible. If there's anything else we can help you with, please don't hesitate to ask. The Community's always very eager to help! 

Stay safe and healthy and enjoy your subscription! 


goededag t-mobile, 

 

mijn naam is jeroen van den berkmortel. 

 

ik heb een glasvezelpakket binnen gekregen, maar nu is de kabel van glasvezel wel al binnen maar nog niet van de meterkast naar mijn appartement getrokken. schijnbaar heeft iemand met mij contact opgenomen, maar deze persoon krijgt mij niet te pakken. ik krijg daarnaast ook geen melding van een gemiste oproep. deze bedrijf wilt dus een afspraak maken voor de kabel van beneden naar boven toe te brengen. laatst had ik de klantenservice aan de lijn, en hun zeiden dat er helaas op geen andere mogelijkheid een afspraak kan maken, dit hebben ze dus zo gezegd. nu weet ik mij geen raad meer en zou toch graag mijn probleem opgelost willen hebben. als de bedrijf mij niet kan bellen en ikzelf kan dus geen afspraak kan maken met hun, hoe wil ik ooit dat mijn internet het doet en deze kabel naar boven getrokken worden? ik hoop dat er iemand mij kan helpen. ik vind het zelf vervelend maar voor hun ook. 

 

groetjes van jeroen van den berkmortel.


Hi @Jeroen Van Den berkmortel, in dit geval is het de netbeheerder Netwerk NL (voorheen Reggefiber) die de glasvezelaansluiting aanleggen. Als ze je niet kunnen bereiken dan ontvang je normaal gesproken bericht met een telefoonnummer waarop je ze zelf kan bellen. Ik vermoed dat de e-mail in dit geval alleen niet bij aan is gekomen omdat er een ander e-mailadres vermeld staat. Hebben mijn collega’s het 06-nummer al met je gecontroleerd? Je kan in dit geval het beste telefonisch contact opnemen met Netwerk NL via 088 006 3744 om alsnog de afspraak te maken, dan gaat dat helemaal lukken. :wink:


Ik heb op 16 oktober thuis internet besteld en ik heb nog niets binnen gekregen. geen brief, geen pakket. Ik ben student en ik heb online colleges de hele week… dit is geen goede service

mijn klantnummer is XXXX

Moderator edit: geen persoonsgegevens en gevoelige informatie in een openbaar bericht plaatsen, alsjeblieft.


Hallo @Mahshid ,

 

Zou je vraag in één topic willen stellen?(dit wordt ook in de gebruiksvoorwaarden aangegeven) Je hebt namelijk ook in dit topic:Nieuwe aanvraag alles op een rijtje je vraag geplaatst

Door het op meerdere plekken te vragen helpt niet om het sneller te laten verlopen. Dit veroorzaakt eerder vertraging en onduidelijkheid.


terwijl ik mijn vraag in twee plekken heb gesteld, kreeg ik twee keer technisch info maar geen antwoord op de inhoud van mijn vraag. zou u misschien ook mijn vraag willen beantwoorden? alvast bedankt.


@Mahshid ,

De berichten worden op volgorde van binnenkomst door de T-Mobile medewerkers opgepakt.

Ik ben gewoon een klant, dit forum werkt hoofdzakelijk met het principe klant helpt klant


Hallo @Mahshid 

Via deze link kun je een account aanmaken met het opgegeven contact emailadres.

https://thuis-sso.t-mobile.nl/Account/RequestPassword?clientid=selfcare.client&isnew=true

Status zie je ook in het T-Mobile account als het lukt om aan te maken.

Hopelijk kan een moderator specifieker kijken wat er aan de hand is.


Hallo @Waqqas 

Ik heb lang geleden een account aangemaakt. Nu hoef ik niets te doen volgens de website en moet alleen wachten op t-mobile. De eerste mogelijke leverdatum was 2 november. maar er is nog niets gebeurt. Het is zo onhandig met Corona en mijn online lessen. Ik overweeg om mijn bestelling te annuleren en een andere provider te zoeken.


Hoi @Mahshid, welkom op de Community!

De officiële activatiedatum was 5 november, dat zal de reden zijn waarom er nog geen werkende verbinding is geweest in de periode daarvoor. Wat echter nu het geval is, is dat jouw verbinding nog steeds niet werkt. Ik heb een lijnmeting gedaan om te kijken hoe het ervoor staat met de connectie, maar zie geen actieve verbinding. Daarom heb ik nu Guidion aangestuurd zodat er een monteur kan langskomen om de installatie uit te voeren voor je. Houd alsjeblieft rekening met onderstaande, belangrijke punten:

  • De Guidion monteur komt kijken wat het probleem is. Is het meteen op te lossen dan zal hij dat doen, anders neemt hij contact op met T-Mobile voor verdere stappen.
  • Na enkele minuten krijg je een SMS en een e-mail met een link om een afspraak in te plannen.

Veel succes met de afspraak en een prachtig weekend toegewenst!


@Jason maar ik heb nog geen installatie pakket ontvangen! Dus zelfs als iemand komt is er geen modem of dergelijke


Oh wow, dan heb ik echt finaal verkeerd zitten kijken. Mijn excuses, dan snap ik dat je nog geen werkende verbinding hebt. Het modem is nog niet eens aangesloten natuurlijk omdat je het pakket nog niet hebt! 🤦‍♂️

Ik ga de afspraak uit het systeem halen. Je pakket is zojuist bezorgd zie ik, dat is mooi! Laat je het me weten indien ik je toch nog kan verder helpen, alsjeblieft? Succes met installeren, neem voor de zekerheid een kijkje hier (de link is klikbaar).


Beste @Jason , Ik wil je laten weten dat de installatie ging goed en is gelukt. ik heb nu internet. Bedankt.


Fijn om te horen @Mahshid ! Geniet van je verbinding en mocht je onverhoopt ergens tegenaan lopen, weet dat de Community er voor jou is!

 


Hoi.

 

Vandaag zou ik terug overstappen van KPN glasvezel naar T-Mobile. De afspraak was gemaakt en precies binnen het tijdslot belde de monteur aan. Hij was verbaasd dat het KPN signaal nog actief was, en is inderdaad weggegaan zonder een werkende verbinding te hebben opgeleverd.

Wat hij wel heeft gedaan is de T-mobile apparatuur netjes aan de wand bevestigd en de KPN apparatuur terug aangesloten.

Hij heeft instructie achtergelaten hoe ik het zelf om kon prikken als ‘later vandaag de verbinding weg valt’. Er moet blijkbaar fysiek in een wijkkast wat omgeprikt worden?

Wat heeft de monteur niet gedaan:

  • Wifi getest
  • Werkend internet achter gelaten
  • Televisie aangesloten
  • kabels gelegd
  • telefoon getest

Intussen is inderdaad de verbinding weggevallen en heb ik zelf de router omgeprikt.

  • Internet werkt nu, maar (lang) niet op de beloofde gigabit snelheid (500 Mbit down, 650 Mbit up, getest met een bedrade connectie rechtstreeks vanaf de router).
  • De televisie kastjes zal ik later wel doen; daar verwacht ik geen problemen
  • Ik heb op de vaste lijn al wel een kiestoon maar kan nog niet bellen of gebeld worden.

Moet ik voor deze “service” nu echt de monteurskosten gaan aftikken? Ik vind dat eigenlijk niet echt netjes...


Hi @MikeMu,

Leuk dat je inmiddels van ons internet gebruik maakt! :smile: Excuus dat niet alles direct gestroomlijnd verloopt, maar ik weet vast zeker dat wij echte service kunnen verlenen en hier goed uit kunnen komen. Ik denk graag met je mee hoe wij dit snel opgelost kunnen krijgen, alleen heb je jouw Community account nog niet gelinkt met jouw T-Mobile Thuis abonnement. Daarom raad ik je graag aan om mij via een privébericht van de volgende gegevens te voorzien zodat ik bij jouw abonnement kan komen:

  • Postcode en huisnummer.
  • Jouw geboortedatum.
  • De laatste vier cijfers van jouw IBAN.

Hiermee verken ik zo snel mogelijk hoe wij alles volledig aan de praat kunnen krijgen!


Hallo,

mijn huis heeft draadloos internet, nu wil ik verbinding maken met de tv, maar ik heb geen manier om in te loggen op mijn t-mobile home.
Mag ik vragen hoe het moet worden opgelost


Hallo @wangl8445 

Het tv kastje dient bekabeld aangesloten te worden wel kan je tv Anywhere draadloos gebruiken op een apparaat.

Heb je al een My T-Mobile thuis account aangemaakt? Hier kan je een account aanmaken.

https://thuis-sso.t-mobile.nl/Account/RequestPassword?clientid=selfcare.client&isnew=true


Hallo,

ik heb geen manier om mijn t-mobile home account aan te maken, want mijn @gmail. Com mailbox kan geen e-mail ontvangen om een wachtwoord aan te maken


Hallo @wangl8445 

Het tv kastje dient bekabeld aangesloten te worden wel kan je tv Anywhere draadloos gebruiken op een apparaat.

Heb je al een My T-Mobile thuis account aangemaakt? Hier kan je een account aanmaken.

https://thuis-sso.t-mobile.nl/Account/RequestPassword?clientid=selfcare.client&isnew=true

Hallo,

ik heb geen manier om mijn t-mobile home account aan te maken, want mijn @gmail. Com mailbox kan geen e-mail ontvangen om een wachtwoord aan te maken


Die mail valt soms de volgende dag pas binnen, maar nadat je T-Mobile thuis had genomen kreeg je ook een mail met een link om een account aan te maken.


Hi, sorry I don’t speak Dutch, hope that’s fine.

I have a problem with installation. My previous provider - KPN (worked great) and ISRA spot is:

(cabel on photo is from KPN, from previous modem, but it doesn’t matter, it doesn’t work with cabel from the box either)

So I disconnected KPN modem, put DSL cabel to T-mobile Zyxel modem, and there is no internet.

I tried to use another spot

Same result. Calling to 0800 0092 doesn’t help, I somehow succeeded to pass through Dutch automated IVR and landed in a queue, but after 40 minutes of some announcements I started to hear only white noise and gave up after an hour.

Can I somehow get my internet working please? Could you please send a mechanic (manteur) to my address?


Hello @sabudaev 

Can you remove both cables going in the wall socket on picture 1? Connect a DSL direct from the modem to the wall socket (try both ports).

Don't use the y cable adapter because you don't need it.


@Waqqas thanks! Blue port worked (before I tried only gray one)


ik heb al van alles geprobeerd om een mo9ntuer te laten komen, zonder resultaat, ik probeer zo een datum te prikken, lukt het niet stuur ik alles terug.

 


Reageer