Skip to main content

Je hebt een bestelling voor Internet + TV van Odido  geplaatst. Yes! Maar nu krijg je een installatiepakket en vliegen de termen  hardware, modem en TV box  je om de oren. Hieronder staat duidelijk uitgelegd wat je kunt verwachten

  

Je hebt de bestelling voor Internet + TV binnen. Dan kan de aansluiting en installatie van het modem van start gaan. Het is begrijpelijk dat er dan vragen kunnen zijn. We beantwoorden ze in dit artikel!  


Installatievideo


Bij het installatiepakket zit een handleiding hoe je alles aan moet sluiten. Kom je er niet uit of ben je de handleiding kwijt, geen zorgen! Volg dan deze stap-voor-stap installatie instructie.

 

Wat voor soort aansluiting heb ik?

 

Voordat je tot een installatie over gaat is het eerst belangrijk om te weten wat voor aansluiting je hebt. Als je niet weet of je glasvezelinternet of DSL internet hebt, kun je dit heel makkelijk opzoeken in Mijn Odido. Dit is je persoonlijke omgeving waar alle informatie over jouw abonnement te vinden is. 

Glasvezel

Als je een Glasvezelabonnement hebt besteld, komt de monteur altijd langs om de installatie uit te voeren. Hij hangt het modem op, zorgt voor een beveiligde, draadloze verbinding en stelt Odido e-mail in op je pc of tablet. Meer over een glasvezel installatie lees je hier.


Standaard DSL

 Bij een Internetabonnement voor thuis met DSL Internet kun je de installatie zelf heel eenvoudig uitvoeren. We hebben daarvoor duidelijke handleidingen die je op weg helpen. Voordat je kunt beginnen met je installatie dien je allereerst het aansluitpunt op te sporen, ook wel het ISRA-punt genoemd. Het DSL Internet komt via de hoofdaansluiting je woning binnen. Meestal vind je het ISRA-punt in de meterkast of in de woonkamer. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van een ISRA-punt.

 

 

Veelgestelde Vragen

 

Monteur

Er komt een installatiepakket aan, wat nu?
Krijg je het installatiepakket toegestuurd of wordt er apparatuur vervangen? Het is mogelijk om bij bestelling of het wijzigen van het abonnement, het afleveradres te wijzigen. Op deze manier komt het pakketje altijd bij jou aan.  Ook bij een verhuizing is het mogelijk om het pakket naar een ander adres te laten versturen. Je hebt zelf de keuze waar het pakket naar toegestuurd wordt. Het nieuwe adres, het oude adres of misschien wel een ander adres. Zo wordt het pakket altijd ergens afgeleverd!

 

Wanneer kan ik de monteur verwachten?
Heb je Glasvezel besteld of lukt het toch niet om het zelf te installeren, dan sturen we een monteur langs die je Odido aansluiting piekfijn in orde maakt. Voor meer informatie over wat de monteur komt doen bekijk de video of lees hier verder wat je kunt verwachten.

Hoe kan ik een afspraak maken met een monteur?
Bij een glasvezelinstallatie neemt onze installatiepartner Guidion contact met je op om de installatiedatum met je af te spreken. Deze afspraak vindt plaats op werkdagen tussen 09:00 uur en 17:30 uur. Indien Guidion je telefonisch niet kan bereiken ontvang je een SMS en e-mail, met de vraag contact met hen op te nemen op het volgende nummer: 020-3232767 (lokaal tarief).

Als de afspraak is gemaakt, krijg je een afspraakbevestiging per e-mail. Op de dag voorafgaand aan je afspraak ontvang je een herinnering per SMS. De monteur legitimeert zich met zijn Odido-Guidion pas en een ID. We vragen je om bij de installatie-afspraak altijd een volwassene aanwezig te laten zijn.

Kan ik mijn afspraak verplaatsen en kan de monteur eerder komen?
We plannen altijd zo dicht mogelijk op de door jou aangevraagde datum een monteur in zodat je zo snel mogelijk online bent. Je kan er dus vanuit gaan dat de definitieve aansluitdatum die je na jouw bestelling door krijgt de eerst beschikbare mogelijkheid voor een monteur is!

Komt de afspraak die je hebt gemaakt om Glasvezel te installeren toch niet uit en wil je deze verplaatsen, dan kan dit tot maximaal één werkdag voor de geplande afspraak. Dit kun je doen door te bellen naar Guidion op het volgende nummer: 020-3232767 (lokaal tarief).

Je kunt Guidion bereiken op:
Maandag t/m donderdag: 09:00 t/m 21:00
Vrijdag: 09:00 t/m 17:30
Zaterdag: 09:00 t/m 17:00
Zondag: Gesloten

​​​Wat sluit de monteur aan?

Zet de koffie maar vast klaar! De monteur komt bij je langs om te installeren. In deze video zie je wat je kan verwachten als hij (of zij!) langskomt. De monteur verricht de volgende werkzaamheden in de basisinstallatie: 

  • Het modem ophangen en aansluiten 

  • De wifi verbinding activeren en beveiligen 

  • Eén computer of laptop aansluiten (bedraad of via wifi) 

  • Odido e-mail instellen 

  • Eén tv aansluiten op de TV box en instellen 

  • De TV box verbinden via internetkabel met het modem 

  • Eén telefoontoestel aansluiten 

  • Meegeleverde internetkabel en telefoniebekabeling op of langs de plint wegleggen met spijkerclips (max. 15 meter) 

Let op: Wil je dat de monteur meerwerk verricht? Bespreek dit dan tijdens het telefoongesprek. Dan kan er extra tijd ingepland worden en de meerkosten besproken.

 


Aansluiting & Installatie

Kan ik de installatie zelf doen?
Pak je bevestiging erbij, heb je glasvezel of DSL internet besteld? Om te installeren bij Glasvezel heb je een monteur nodig. Lekker makkelijk dus! Bij DSL internet  is het gelukkig erg gemakkelijk om het zelf te doen. Alle hulpmiddelen vind je hier. Lukt de zelfinstallatie toch niet, geen nood, dan sturen we alsnog een monteur.
 

Let op: die afspraak kan pas op de allereerste dag van je abonnement gemaakt worden


Wat kost een installatie?
Bij een glasvezelinstallatie komt altijd een monteur langs om het te installeren, dan betaal je € 37,50 voor de installatie. Moet er een monteur langskomen, omdat er een issue is bij een DSL aansluiting dan is deze gratis. Op onze website vind je een overzicht van de tarieven voor extra werkzaamheden.
 

Mijn woning is nog niet aangesloten op glasvezel, kan ik alvast een afspraak inplannen met een monteur?
Een afspraak maken met de monteur kan alleen als de woning helemaal is aangesloten op glasvezel. Is je woning nog niet (helemaal) aangesloten op het glasvezelnetwerk? Dan zijn er soms extra werkzaamheden nodig. Bijvoorbeeld het ophangen van een kastje of graafwerk voor glasvezelkabels. Welke werkzaamheden er nodig zijn ligt aan de situatie in jouw woning. Deze werkzaamheden vallen onder de standaard activatie- en installatiekosten. Meer informatie vind je in de bevestiging van je bestelling.

 

Ik kan mijn ISRA-punt niet vinden, wat nu?
Wanneer jouw hoofdaansluiting (ISRA-punt) niet in orde is, zullen we ons best doen er voor te zorgen dat we het modem wél kunnen installeren en het ISRA-punt dus alsnog gereed maken. Hiervoor kunnen we kosteloos een netwerkbeheerder monteur aansturen. Mocht het aansluitpunt zover beschadigt zijn dat hij bijvoorbeeld vervangen moet worden, dan zijn hier wel kosten aan verbonden. Je kunt er dan voor kiezen dit door de netwerkbeheerder  te laten doen, de kosten zijn dan wel voor jezelf. Mocht je dat niet willen heb je ook de mogelijkheid het abonnement kosteloos op te zeggen. Je bent dus op deze manier niet verplicht kosten te maken, wel zo fijn!

Kan ik mijn ISRA-punt verplaatsen?
Als je het ISRA-punt wilt verplaatsen dan kan je contact opnemen met https://www.mijnaansluiting.nl.

Wat als er geen ISRA-punt is?
Kun je geen ISRA-punt vinden? Geen paniek! Dan dien je op zoek te gaan naar een invoerkabel. Is er wel een beschikbare invoerkabel?
Ja -> Als de kabel toegankelijk is kan de netwerkbeheerder in opdracht van ons er kosteloos een ISRA-punt op afmonteren. De invoerkabel mag niet in een kruipruimte of dergelijke liggen. Als dat wel zo dan kan de monteur de opdracht weigeren (onveilige werksituatie) of kan de netbeheerder extra kosten in rekening brengen om de kabel beschikbaar te maken.
Nee - > Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de kabel toegankelijk is of akkoord gaan met de kosten om een nieuwe kabel aan te leggen/ om de kabel toegankelijk te maken.

Wat als het ISRA-punt weggewerkt is?
Is het ISRA-punt weggewerkt achter bijvoorbeeld stucwerk? Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat het ISRA-punt toegankelijk is. Pas dan kan een KPN monteur kosteloos een goed ISRA-punt afmonteren. Er is echter wel genoeg overlengte nodig voor het herstellen van het ISRA -punt (de kabel moet voldoende uit de muur steken). Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Wat als het ISRA-punt is beschadigd?
Is het ISRA-punt beschadigd maar functioneel? Dan kan de eigenaar hiervoor zelf de netbeheerder inschakelen. Werkt het ISRA-punt niet dan wordt dit hersteld door de netbeheerder. Wederom geldt hier ook dat er wel genoeg overlengte nodig is voor het herstellen van het ISRA-punt. Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Op welk aderpaar moet ik het modem aansluiten?
Een standaard ISRA-punt heeft vier aders. Rood, blauw, oranje en wit. daarmee kan je twee aderparen maken: rood/blauw en oranje/wit. Standaard wordt op rood/blauw geleverd, maar dit is niet altijd zo.


TV draadloos aansluiten

Voor Internet+TV voor thuis maken we gebruik van HD televisie signalen, die veel vragen van het netwerk. Via de kabel worden deze signalen beter ondersteund. Daarom hebben we liever dat het signaal vanaf het modem via een internetkabel naar de TV Box gaat. Bedenk dus goed waar jouw aansluitpunt in je huis zit en waar je graag de tv neerzet. Wij leveren een kabel van 15 meter gratis bij. Heb je een langere kabel nodig, wil je de kabel door een loze leiding of moet er geboord worden? Bespreek dit dan vooraf met de monteur tijdens het plannen van de afspraak.

f297bf49-96df-4439-ae12-5c7db22c285a.png

UTP-kabel

Het is wél mogelijk om met ‘homeplugs’ draadloos televisie te kijken. Kijk snel in dit topic hoe wij hierover denken.


Handleidingen
 

Op deze pagina vind je alle handleidingen en instructievideo's over Internet, TV & Vast Bellen van Odido. 
 

Onze verschillende modems v.l.n.r. Huawei, Zyxel T-50, Draytek, Zyxel T-54

Huawei modem installeren

Handleiding DSL - Snel van start
Handleiding DSL - Internet TV & Bellen - Installatie

Handleiding DSL - Internet - Vouwflyer

Handleiding Glasvezel Huawei - Snel van start

Handleiding Glasvezel Huawei Internet, TV en Bellen - Installatie (Aria)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Entone)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Amino)

 

​​​​​Zyxel modem T-50 installeren

Handleiding DSL - Snel van start

Handleiding Glasvezel Zyxel - Snel van start

Handleiding Zyxel wifi repeater

 

​​​​​Zyxel modem T-54 installeren

Handleiding DSL - Snel van Start

Handleiding Glasvezel Zyxel - Snel van start 

 

Draytek modem installeren
Handleiding Glasvezel - Snel van start

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Aria)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Entone)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Amino)

 

@mohammadimathstar

Is your subscription allready active?

Remove the current white and transparent wires and connect the other transparent and black wires instead, you should have signal now.

@mohammadimathstar please do this and once internet works, the status in your T-Mobile account will update automatically.

i did it (see the photo), but i do not have internet yet.

 


@mohammadimathstar 

A technician is required to check the signal I guess, please wait for a moderator to reply.


Hi @mohammadimathstar,

Thanks for your very complete question and message to us here at the Community! Because of @Waqqas his questions and the steps already taken, a technician is needed to help you out with the installation of the modem. I've arranged this right away. You'll receive a SMS/e-mail to make your digital appointment. That way you can arrange the appointment yourself, whenever it suits you. Help is on its way! 


I have received the Modem, and have connected the Dsl cable with the modem, but unfortunately No wifi internet is connected.

Is anything wrong with my connection?

 


Hi @Chrisbats, useful that you could post a picture of your connection, thanks! I see that you already contacted a colleague of mine and that your subscription was placed on a different address. By placing a new order we can do everything within our power to connect you as soon as possible!


Is dit afgeknipte kabel de dsl kabel in mijn meterkast? 
ik kan nergens anders de kabels vinden en vorige bewoners hadden hun modem op het zwarte standaard.

Help!


Hoi @Xhnguy,  welkom op de Community! Kan je het probleem iets duidelijker omschrijven? Dan kijk ik graag met je mee naar een oplossing. Alvast bedankt.


@Tommie 

Hoi! 
 

ik heb ook contact gehad met de klantenservice en we moeten een afspraak inplannen voor de installateur. De oude bewoners hadden ziggo en ik heb begrepen dat deze op een geheel andere netwerk zit.

 

gr,

xiao 


Hi @Xhnguy, dat klopt inderdaad. Fijn dat je zelf al een weg hebt gevonden voor een afspraak met Guidion. Ik wens je nog een fijne dag! 


De foto in de bijlage was de hoofdaansluiting die ik heb gebruikt bij ziggo. Nu kom ik er alleen niet uit met de instructies om het van tmobile te installeren 


Hallo @Sebastiaan1994 

Deze aansluiting wordt niet gebruikt voor DSL internet, heb je toevallig in de woonkamer, meterkast of ergens anders iets van onderstaande?

Misschien kan je ook een telefoonkabel tegen komen waar geen aansluitpunt op zit.


Ja ik heb de 3e in m'n slaapkamer, maar hij zou al internet moeten voorzien. Alleen de router zend niks door naar mijn apparaten 


@Sebastiaan1994 

Kijk ook eens in de meterkast bijvoorbeeld of daar misschien een aansluiting zit waar een kabel van naar de slaapkamer gaat.

Ik denk dat die aansluiting in de slaapkamer een 2de aansluitpunt is.


 


Eigenlijk moet je een foto hebben van de onderkant van de kast, dus waar nu die plastic zakken staan.


 


Hallo @Sebastiaan1994 

Deze aansluiting wordt niet gebruikt voor DSL internet, heb je toevallig in de woonkamer, meterkast of ergens anders iets van onderstaande?

Misschien kan je ook een telefoonkabel tegen komen waar geen aansluitpunt op zit.

@Sebastiaan1994 bedoelde je de 3rde van links? Anders kan je die eens openscheoeven en kijken of alleen rood en blauw zijn verbonden.


Ja ik zie alleen rood en blauw draadje zitten 


@Sebastiaan1994 

Zijn beide aangesloten? Is de slaapkamer boven? Dan moet er beneden wel een ISRA punt van KPN zitten.

Als er in die aansluiting in de slaapkamer ook de draden oranje en wit zitten dan kan je die ook proberen ipv oranje en wit.


Ondertussen deze aansluiting gevonden, volgens mij moet ik deze hebben. Op de bovenste zitten roden en blauwe en de onderste een oranje en een witte


Dat ziet er hoopgevend uit. De bovenste kun je zeker proberen. 


Ondertussen deze aansluiting gevonden, volgens mij moet ik deze hebben. Op de bovenste zitten roden en blauwe en de onderste een oranje en een witte

@Sebastiaan1994 kun je alle draden die op de bovenste aansluiting zijn verbonden losmaken en zorgen dat alleen rood en blauw van de kabel die je woning binnenkomt links en rechts van R aansluiten?

Dan kan je de modem aansluiten en zou hij moeten werken wanneer de verbinding actief is, als hij niet werkt sluit dan oranje en wit aan op de plaats van rood en blauw.

 


Hoe weet ik welke ik eraf moet laten of is dat gewoon trial en error


@Sebastiaan1994

Kan je de bovenste aansluiting helemaal losmaken zodat je hem eruit kunt halen? Verwijder alle draden en er gaat denk ik 1 kabel naar de slaapkamer en 1 komt vanuit de grond of links/rechts, dat zal dan de kabel zijn die je woning binnenkomt en sluit daarvan rood en blauw aan.


Heb zojuist alles Los,gehaald zoals je zei en rood en blauw aangesloten maar hij Pakt nog niks


Reageer