Skip to main content

Je hebt een bestelling voor Internet + TV van Odido  geplaatst. Yes! Maar nu krijg je een installatiepakket en vliegen de termen  hardware, modem en TV box  je om de oren. Hieronder staat duidelijk uitgelegd wat je kunt verwachten

  

Je hebt de bestelling voor Internet + TV binnen. Dan kan de aansluiting en installatie van het modem van start gaan. Het is begrijpelijk dat er dan vragen kunnen zijn. We beantwoorden ze in dit artikel!  


Installatievideo


Bij het installatiepakket zit een handleiding hoe je alles aan moet sluiten. Kom je er niet uit of ben je de handleiding kwijt, geen zorgen! Volg dan deze stap-voor-stap installatie instructie.

 

Wat voor soort aansluiting heb ik?

 

Voordat je tot een installatie over gaat is het eerst belangrijk om te weten wat voor aansluiting je hebt. Als je niet weet of je glasvezelinternet of DSL internet hebt, kun je dit heel makkelijk opzoeken in Mijn Odido. Dit is je persoonlijke omgeving waar alle informatie over jouw abonnement te vinden is. 

Glasvezel

Als je een Glasvezelabonnement hebt besteld, komt de monteur altijd langs om de installatie uit te voeren. Hij hangt het modem op, zorgt voor een beveiligde, draadloze verbinding en stelt Odido e-mail in op je pc of tablet. Meer over een glasvezel installatie lees je hier.


Standaard DSL

 Bij een Internetabonnement voor thuis met DSL Internet kun je de installatie zelf heel eenvoudig uitvoeren. We hebben daarvoor duidelijke handleidingen die je op weg helpen. Voordat je kunt beginnen met je installatie dien je allereerst het aansluitpunt op te sporen, ook wel het ISRA-punt genoemd. Het DSL Internet komt via de hoofdaansluiting je woning binnen. Meestal vind je het ISRA-punt in de meterkast of in de woonkamer. Hieronder zie je een aantal voorbeelden van een ISRA-punt.

 

 

Veelgestelde Vragen

 

Monteur

Er komt een installatiepakket aan, wat nu?
Krijg je het installatiepakket toegestuurd of wordt er apparatuur vervangen? Het is mogelijk om bij bestelling of het wijzigen van het abonnement, het afleveradres te wijzigen. Op deze manier komt het pakketje altijd bij jou aan.  Ook bij een verhuizing is het mogelijk om het pakket naar een ander adres te laten versturen. Je hebt zelf de keuze waar het pakket naar toegestuurd wordt. Het nieuwe adres, het oude adres of misschien wel een ander adres. Zo wordt het pakket altijd ergens afgeleverd!

 

Wanneer kan ik de monteur verwachten?
Heb je Glasvezel besteld of lukt het toch niet om het zelf te installeren, dan sturen we een monteur langs die je Odido aansluiting piekfijn in orde maakt. Voor meer informatie over wat de monteur komt doen bekijk de video of lees hier verder wat je kunt verwachten.

Hoe kan ik een afspraak maken met een monteur?
Bij een glasvezelinstallatie neemt onze installatiepartner Guidion contact met je op om de installatiedatum met je af te spreken. Deze afspraak vindt plaats op werkdagen tussen 09:00 uur en 17:30 uur. Indien Guidion je telefonisch niet kan bereiken ontvang je een SMS en e-mail, met de vraag contact met hen op te nemen op het volgende nummer: 020-3232767 (lokaal tarief).

Als de afspraak is gemaakt, krijg je een afspraakbevestiging per e-mail. Op de dag voorafgaand aan je afspraak ontvang je een herinnering per SMS. De monteur legitimeert zich met zijn Odido-Guidion pas en een ID. We vragen je om bij de installatie-afspraak altijd een volwassene aanwezig te laten zijn.

Kan ik mijn afspraak verplaatsen en kan de monteur eerder komen?
We plannen altijd zo dicht mogelijk op de door jou aangevraagde datum een monteur in zodat je zo snel mogelijk online bent. Je kan er dus vanuit gaan dat de definitieve aansluitdatum die je na jouw bestelling door krijgt de eerst beschikbare mogelijkheid voor een monteur is!

Komt de afspraak die je hebt gemaakt om Glasvezel te installeren toch niet uit en wil je deze verplaatsen, dan kan dit tot maximaal één werkdag voor de geplande afspraak. Dit kun je doen door te bellen naar Guidion op het volgende nummer: 020-3232767 (lokaal tarief).

Je kunt Guidion bereiken op:
Maandag t/m donderdag: 09:00 t/m 21:00
Vrijdag: 09:00 t/m 17:30
Zaterdag: 09:00 t/m 17:00
Zondag: Gesloten

​​​Wat sluit de monteur aan?

Zet de koffie maar vast klaar! De monteur komt bij je langs om te installeren. In deze video zie je wat je kan verwachten als hij (of zij!) langskomt. De monteur verricht de volgende werkzaamheden in de basisinstallatie: 

  • Het modem ophangen en aansluiten 

  • De wifi verbinding activeren en beveiligen 

  • Eén computer of laptop aansluiten (bedraad of via wifi) 

  • Odido e-mail instellen 

  • Eén tv aansluiten op de TV box en instellen 

  • De TV box verbinden via internetkabel met het modem 

  • Eén telefoontoestel aansluiten 

  • Meegeleverde internetkabel en telefoniebekabeling op of langs de plint wegleggen met spijkerclips (max. 15 meter) 

Let op: Wil je dat de monteur meerwerk verricht? Bespreek dit dan tijdens het telefoongesprek. Dan kan er extra tijd ingepland worden en de meerkosten besproken.

 


Aansluiting & Installatie

Kan ik de installatie zelf doen?
Pak je bevestiging erbij, heb je glasvezel of DSL internet besteld? Om te installeren bij Glasvezel heb je een monteur nodig. Lekker makkelijk dus! Bij DSL internet  is het gelukkig erg gemakkelijk om het zelf te doen. Alle hulpmiddelen vind je hier. Lukt de zelfinstallatie toch niet, geen nood, dan sturen we alsnog een monteur.
 

Let op: die afspraak kan pas op de allereerste dag van je abonnement gemaakt worden


Wat kost een installatie?
Bij een glasvezelinstallatie komt altijd een monteur langs om het te installeren, dan betaal je € 37,50 voor de installatie. Moet er een monteur langskomen, omdat er een issue is bij een DSL aansluiting dan is deze gratis. Op onze website vind je een overzicht van de tarieven voor extra werkzaamheden.
 

Mijn woning is nog niet aangesloten op glasvezel, kan ik alvast een afspraak inplannen met een monteur?
Een afspraak maken met de monteur kan alleen als de woning helemaal is aangesloten op glasvezel. Is je woning nog niet (helemaal) aangesloten op het glasvezelnetwerk? Dan zijn er soms extra werkzaamheden nodig. Bijvoorbeeld het ophangen van een kastje of graafwerk voor glasvezelkabels. Welke werkzaamheden er nodig zijn ligt aan de situatie in jouw woning. Deze werkzaamheden vallen onder de standaard activatie- en installatiekosten. Meer informatie vind je in de bevestiging van je bestelling.

 

Ik kan mijn ISRA-punt niet vinden, wat nu?
Wanneer jouw hoofdaansluiting (ISRA-punt) niet in orde is, zullen we ons best doen er voor te zorgen dat we het modem wél kunnen installeren en het ISRA-punt dus alsnog gereed maken. Hiervoor kunnen we kosteloos een netwerkbeheerder monteur aansturen. Mocht het aansluitpunt zover beschadigt zijn dat hij bijvoorbeeld vervangen moet worden, dan zijn hier wel kosten aan verbonden. Je kunt er dan voor kiezen dit door de netwerkbeheerder  te laten doen, de kosten zijn dan wel voor jezelf. Mocht je dat niet willen heb je ook de mogelijkheid het abonnement kosteloos op te zeggen. Je bent dus op deze manier niet verplicht kosten te maken, wel zo fijn!

Kan ik mijn ISRA-punt verplaatsen?
Als je het ISRA-punt wilt verplaatsen dan kan je contact opnemen met https://www.mijnaansluiting.nl.

Wat als er geen ISRA-punt is?
Kun je geen ISRA-punt vinden? Geen paniek! Dan dien je op zoek te gaan naar een invoerkabel. Is er wel een beschikbare invoerkabel?
Ja -> Als de kabel toegankelijk is kan de netwerkbeheerder in opdracht van ons er kosteloos een ISRA-punt op afmonteren. De invoerkabel mag niet in een kruipruimte of dergelijke liggen. Als dat wel zo dan kan de monteur de opdracht weigeren (onveilige werksituatie) of kan de netbeheerder extra kosten in rekening brengen om de kabel beschikbaar te maken.
Nee - > Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat de kabel toegankelijk is of akkoord gaan met de kosten om een nieuwe kabel aan te leggen/ om de kabel toegankelijk te maken.

Wat als het ISRA-punt weggewerkt is?
Is het ISRA-punt weggewerkt achter bijvoorbeeld stucwerk? Dan moet de eigenaar er voor zorgen dat het ISRA-punt toegankelijk is. Pas dan kan een KPN monteur kosteloos een goed ISRA-punt afmonteren. Er is echter wel genoeg overlengte nodig voor het herstellen van het ISRA -punt (de kabel moet voldoende uit de muur steken). Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Wat als het ISRA-punt is beschadigd?
Is het ISRA-punt beschadigd maar functioneel? Dan kan de eigenaar hiervoor zelf de netbeheerder inschakelen. Werkt het ISRA-punt niet dan wordt dit hersteld door de netbeheerder. Wederom geldt hier ook dat er wel genoeg overlengte nodig is voor het herstellen van het ISRA-punt. Als de overlengte niet voldoende is dan moet er een nieuwe kabel gelegd worden, hiervoor brengt de netbeheerder kosten in rekening.

Op welk aderpaar moet ik het modem aansluiten?
Een standaard ISRA-punt heeft vier aders. Rood, blauw, oranje en wit. daarmee kan je twee aderparen maken: rood/blauw en oranje/wit. Standaard wordt op rood/blauw geleverd, maar dit is niet altijd zo.


TV draadloos aansluiten

Voor Internet+TV voor thuis maken we gebruik van HD televisie signalen, die veel vragen van het netwerk. Via de kabel worden deze signalen beter ondersteund. Daarom hebben we liever dat het signaal vanaf het modem via een internetkabel naar de TV Box gaat. Bedenk dus goed waar jouw aansluitpunt in je huis zit en waar je graag de tv neerzet. Wij leveren een kabel van 15 meter gratis bij. Heb je een langere kabel nodig, wil je de kabel door een loze leiding of moet er geboord worden? Bespreek dit dan vooraf met de monteur tijdens het plannen van de afspraak.

f297bf49-96df-4439-ae12-5c7db22c285a.png

UTP-kabel

Het is wél mogelijk om met ‘homeplugs’ draadloos televisie te kijken. Kijk snel in dit topic hoe wij hierover denken.


Handleidingen
 

Op deze pagina vind je alle handleidingen en instructievideo's over Internet, TV & Vast Bellen van Odido. 
 

Onze verschillende modems v.l.n.r. Huawei, Zyxel T-50, Draytek, Zyxel T-54

Huawei modem installeren

Handleiding DSL - Snel van start
Handleiding DSL - Internet TV & Bellen - Installatie

Handleiding DSL - Internet - Vouwflyer

Handleiding Glasvezel Huawei - Snel van start

Handleiding Glasvezel Huawei Internet, TV en Bellen - Installatie (Aria)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Entone)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Amino)

 

​​​​​Zyxel modem T-50 installeren

Handleiding DSL - Snel van start

Handleiding Glasvezel Zyxel - Snel van start

Handleiding Zyxel wifi repeater

 

​​​​​Zyxel modem T-54 installeren

Handleiding DSL - Snel van Start

Handleiding Glasvezel Zyxel - Snel van start 

 

Draytek modem installeren
Handleiding Glasvezel - Snel van start

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Aria)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Entone)

Handleiding Glasvezel - Internet, TV en Bellen - Installatie (Amino)

 

Hi @Avanka,

Fijn dat je het uitgebreid getest hebt en sorry voor het verlate antwoord! In ieder geval ben ik blij om te zien dat je, na een gesprek met een telefonische collega van mij, een monteur hebt ingepland die met je mee komt kijken naar de verbinding. Ik vermoed dat het hierna snel opgelost is en je kan genieten van Giga-snel internet!

Monteur was geweest, niiets gedaan hier, maar vertelde mij dat het een probleem rondom Emmen was en dat de oplossing bij T-Mobile lag…..enkele weken daarna, nog een keer getest en snelheid zat up en down ronde 950 mb/s

Later nog een keer helemaal geen internet, ook dat was een storing in een knooppunt van T-Mobile, doch moest wel een monteursafspraak maken. Toen die kwam, werkte alles al lang weer, hij snapte de beweegredenen ook niet, waarom hij moest komen...ik ook niet..


thank you, spark and the box was in the corridor of the tenement house. everything is already working perfectly perfectly !!! how do we revert the technique now? because the problem is over :) 


@anusiamilewska 

You can call Guidion on telephone number 088 2000 151 to cancel the appointment 👍


Hi @anusiamilewska,

Happy to hear that you managed to find the connection point and that you are currently fully enjoying our internet! Don't worry, I canceled the appointment for you so that you do not have to take that effort. Have fun with the internet and I wish you good holidays!

 

Hoi @Avanka,

Goed dat je dit doorspeelt en jammer om te horen dat het probleem weer was opgelaaid! In ieder geval ben ik blij dat het inmiddels weer volledig werkt. Mocht je ooit vragen hebben over de verbinding of de noodzaak van een monteur stel ze gerust, ik licht het vervolgens graag voor je toe. Voor nu wens ik je nog een hele mooie kerstperiode toe!


Wij hebben glasvezel aangevraagd, vorige week is de stoep open gegaan, en gisteren hebben een paar mannen de verbinding naar binnen geboord en gerealiseerd, en een kastje opgehangen om de glasvezel op aan te sluiten. Zojuist kreeg ik het installatiepakket binnen, met modem etc.. Al met al supersnel, erg fijn. Maar, in dat pakket vond ik een brief dat ik een afspraak moet maken met een monteur, die alles komt aansluiten. Is dat echt per se nodig, en is het niet de bedoeling dat ik dat zelf doe? Ik heb genoeg technische kennis, en had verwacht gewoon een installatiehandleiding te vinden ipv dat ik opnieuw een afspraak moet maken. Dat is niet bepaald ‘Snel van start’ 😬.


Hallo @Matthijs77 

Een glasvezel installatie wordt altijd gedaan door een monteur, mocht je het zelf doen en er raakt iets beschadigd dan kunnen de kosten flink oplopen. Bovendien meldt de monteur je werkende verbinding achteraf ook aan bij T-Mobile of hij kan direct actie ondernemen als er toch een probleem is.

Je krijgt normaal een email/sms van Guidion om een afspraak te maken, iig vergeet niet een afspraak te maken want een monteur is verplicht.


Hallo @Matthijs77 

Een glasvezel installatie wordt altijd gedaan door een monteur, mocht je het zelf doen en er raakt iets beschadigd dan kunnen de kosten flink oplopen. Bovendien meldt de monteur je werkende verbinding achteraf ook aan bij T-Mobile of hij kan direct actie ondernemen als er toch een probleem is.

Je krijgt normaal een email/sms van Guidion om een afspraak te maken, iig vergeet niet een afspraak te maken want een monteur is verplicht.

ok dank


Hello, I don’t have line input (internet) in my home. I searched everywhere. I can't login to t-mobilethuis because I don't have a password and therefore I can't see the appointment dates.But there is an input and a cable for a ziggo. Could you please have a technician come to my house? I have read all the complaints and correspondence on this subject. I saw the photos you sent people. I couldn't find the line inputs anywhere in the house. Can you help me please?


Hi @Yasemin96, thanks a lot for letting me know! I'm more than happy to help you with this. I already wanted to take a look into your profile, but with your email address I can't find your subscription. Can you please send me a private message (by clicking my name) with your zip code, house number, date of birth and the last four digits of your bank account number? I will share with you what the possibilities are! ❤️


Hi, I send you message. I wait your answer. 


Hi @Yasemin96, @Lisa will reply shortly, no worries! I'm absolutely certain you'll figure it out together and find a fitting solution!


Hi @Yasemin96, I have some good news for you! I just sent a request to our technical department to fix this for you. I will keep an eye on my request, so I can share an update with you as soon as I see one. I also want to change the password, so you can hopefully login on your My T-Mobile Thuis account. But because the contract isn't on your name, I can't change this right now. Can you let the contractor send me a private message? Then I can solve this for you guys and change the password. If there is anything else that I can do for you, just let me know. I'm more than happy to help you! ✨


Bij ons komt men binnenkort glasvezel aanleggen en in eerste instantie kunnen we bij T-Mobile terecht voor een abo. Momenteel zit ik nog bij Ziggo, en ik ben blij dat er nu een keuze komt.

Echter, ik zit met een paar vragen waar ik zo 1-2-3 geen antwoord op kan vinden. En dit zijn belangrijke zaken voor mij, die kunnen bepalen of ik wel een T-Mobile abo wil/kan nemen.

Momenteel is de setup als volgt: het Ziggo modem staat in de meterkast en is in Bridge mode gezet. Hij doet dus niets anders dan internet doorgeven naar mijn router (Asus RT-AX92U) via een netwerkkabel. Ik heb een tweede Asus die samen een mesh (Asus-AI Mesh) vormen, vanwege een ‘Berlijnse muur’ in het apparatement waar vrijwel geen WiFi signaal doorheen komt. Ik wil deze setup graag zo houden, dus met eigen routers en whatever T-Mobile levert in Bridge mode of iets equivalents, want twee routers in een netwerk gaat natuurlijk niet goed.
De TV in de woonkamer krijgt zijn tv signaal via de coax (want Ziggo kabeltv) en gebruikt een smartcard. De TV hangt aan de muur en ik heb (en wil) geen tv meubel, dus een apart kastje bij de tv is eigenlijk uit den boze. Ik heb gehoord dat T-Mobile TV ook via een app bekeken kan worden. De TV is voorzien van Android TV, dus dat zou moeten kunnen. 

Maar het belangrijkste is dus die internet setup. Gaat dat werken met mijn eigen apparatuur?


Hallo @MikePhilippens 

Bij glasvezel komt er naast het glasvezelaansluitpunt een mediaconverter en van daaruit gaat een internetkabel naar de modem, je zou alvast een internetkabel naar de woonkamer kunnen aanleggen en hier sluit je vervolgens de Asus op aan. Als je inlogt in de Asus en bij LAN > IPTV of via de wizard vul je VLAN id 300 in (dynamic IP) voor internet en tv.

Lees hier meer over de T-mobile TV app


Hallo @MikePhilippens 

Bij glasvezel komt er naast het glasvezelaansluitpunt een mediaconverter en van daaruit gaat een internetkabel naar de modem, je zou alvast een internetkabel naar de woonkamer kunnen aanleggen en hier sluit je vervolgens de Asus op aan. Als je inlogt in de Asus en bij LAN > IPTV of via de wizard vul je VLAN id 300 in (dynamic IP) voor internet en tv.

Lees hier meer over de T-mobile TV app

Is de T-Mobile modem dan alleen modem of ook router? Want dat gedeelte moet dan toch uitgeschakeld worden als ik mijn eigen router gebruik?


@MikePhilippens 

De monteur zal eerst even de Zyxel op de mediaconverter aansluiten zodat T-Mobile de verbinding ziet, daarna kan je de Zyxel terug in de doos stoppen. De Asus sluit je aan op de mediaconverter dus de Zyxel is dan niet meer nodig.


Hallo @MikePhilippens ,

Heb twee topics voor je. Hier kan je heel veel info vinden.

en nog de volgende.

 Eigen modem veel gestelde vragen

 


@MikePhilippens

De monteur zal eerst even de Zyxel op de mediaconverter aansluiten zodat T-Mobile de verbinding ziet, daarna kan je de Zyxel terug in de doos stoppen. De Asus sluit je aan op de mediaconverter dus de Zyxel is dan niet meer nodig.

Dat is het antwoord op mijn vraag. Het is dus gesplitst in de mediaconverter en een externe router. Niet zoals Ziggo een modem/router/accesspoint. 
Maar goed, eerst maar eens zorgen dat die glasvezelaansluiting er komt!


@MikePhilippens 

In dit geval is de mediaconverter de modem die een RJ45 output heeft, dit is enkel een converter dus er zitten geen beperkingen op oid.


Hi. I have recently signed a contract for internet for my house. I have received the modem (Zyxel, T-50). I have followed the instructions in the book (coming with the modem). However, I can not connect to the internet (the internet lamp in the modem is off). I turned off (and then on) the modem several times but nothing change. I also tried to call to your customer service, but no one replied (after 30 min waiting). It would be great if you can let me know what to do.


Hello @mohammadimathstar 

Do you have DSL?

Make sure the router is connected to the main ISRA where the main KPN cable also is connected.

Could you also share a picture of your ISRA (connection point)?


Yes i have dsl. here is the photo

 


@mohammadimathstar

Is your subscription allready active?

Remove the current white and transparent wires and connect the other transparent and black wires instead, you should have signal now.


@mohammadimathstar

Is your subscription allready active?

Remove the current white and transparent wires and connect the other transparent and black wires instead, you should have signal now.

I received a sms in the 3rd of this month and it said that i can install the modem on that day. After installation do i need to do something else for activation? here is a photo from the status

Thanks in advance


@mohammadimathstar

Is your subscription allready active?

Remove the current white and transparent wires and connect the other transparent and black wires instead, you should have signal now.

@mohammadimathstar please do this and once internet works, the status in your T-Mobile account will update automatically.


Reageer